Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  154 17982
De mest nøyaktige kalkuleringene gjort vedrørende universets alder, er 13.73±0.12 - dette er basert på målinger av kosmisk mikrobølgestråling. At universet som vi kjenner det hadde en begynnelse, muligens i form av Big Bang, er noe majoriteten av vitenskapsmenn støtter seg til. Dette er et av premissene jeg tar som utgangspunkt for argumentet jeg skal fremme: Universet hadde en begynnelse i tid. Videre vil jeg dedusere at universet ikke kan være uendelig i tre dimensjoner, men endelig i én. Derfor er universets størrelse endelig.

Som argumentasjon for premisset om at universet må være endelig i tid, vil jeg lede med at det å anta at universet er uendelig i tid hverken er logisk eller empirisk forsvarlig, da det også vil innebære en antagelse om at stjerner, galakser og gasser spontant formet seg, og at stjernene spontant startet kjernefysiske prosesser og å emittere elektromagnetisk stråling. Hvis stjernene alltid hadde eksistert, ville de varmet opp universet til sin temperatur, og lyset fra millioner av stjerner ville lyst opp nattehimmelen. Derfor er universet endelig i tid.

Eternity is a very long time, especially towards the end.
-Stephen Hawking
i går fikk jeg ikke sove, så jeg begynte å tenke over ting isteden.
Det første jeg tenkte over var tid/ big bang.

Før big bang fantes ikke tid, da fantes ikke universet en gang, men da big bang smalt så startet klokken å tikke i form av "sjokkbølgen" til big bang, altså det at universet ekspanderer seg.
Alle er enige i at tid er en ting som finnes og som ikke er menneskeskapt, så da er det bare logisk at tiden startet med big bang og at det er universet i udvidelse som skylder tid, altså tid er et bi produkt av disse tingene.
Universet ekspanderer også fortere og fortere og det rare er at vi faktisk stiller klokka litt fremover hvert år, for å holde takten med den virkelige tiden som går fortere å fortere pga universet ekspanderer fortere og fortere?
Det gjør også at universet ikke er uendelig i tid, den dagen universet ekspanderer for fort så "klapper" universet sammen, det vil si undergangen for oss og resten av universet og klokken stopper fordet universet ikke lengre ekspanderer, det er ødelakt...

Hva syns dere om det? er det flere som tror det kan stemme?
Vis dette isåfall stemmer (noe jeg er ganske sikker på at det gjør) Så er det sikkert at big bang har vært og fremdeles "er"

Etter at jeg fant ut av dette så begynte jeg å tenke enda mere, på enda flere ting, som på en måte ikke innebærer universet, men oss mennesker, før jeg viste ordet av det kom jeg frem til det sykeste svaret jeg kunne tenke meg, så drøyt at jeg nesten ikke ville tro det selv, men på en annen side, så pekte alt mot det, da mener jeg alt, alt fra hvorfor værden er som den er, hvorfor mennesker er som dem er oppfører seg som dem gjør osv og alt pekte mot den samme tingen, Jeg tenkte også at vis dette stemmer så komme jeg til å glemme det, så jeg bestemte meg for å skrive det ned, måtte bare ta en sigg først...
Etter siggen var alt glemt og jeg prøvde å tenke meg frem til det igjen, men klarte ikke, det eneste jeg sitter igjen med nå er få ting som nå ikke gir noe mening...
Husker at jeg satt å hadde frysninger når jeg tenkte på det og det er en synd og skam at jeg har glemt det. men kanskje det er best sånn...
Sist endret av sykofant; 13. april 2009 kl. 15:34.
Du har rett og slett bare "lagt i sengen og tenkt". Du har IKKE ETT ENESTE argument eller noe å henvise til. Du sier bare "det er jo bare logisk". Du har jo bare hørt på skolen at universet akselererer, og at det er teorier om at det vil snu og implodere. Hva mer har du bidratt med enn å henvise til en slik teori?
Det er ikke det som er spørsmålet, spørsmålet er hva dere syns, hva dere tenker om det!
Alt det jeg har skrivd som underbygger teorien min stemmer, det er ting jeg har fått med meg over tid, både etter utallige timer forand discovery og national geograpic og litt internett.
Må skuffe deg og si at ingen av de tinga har jeg lært på skolen, men selvlært.
Den andre teorien som jeg skrev av var basert på, tja... så og si alt jeg kan, erfaringer igjennom livet, ting jeg har lært på skolen, ting jeg har lest her og der, egen erfaringer av mennesker mm
Men du kan jo svare på spm, syns du det virker på trynet? eller kan det faktisk være sånn?
Sist endret av sykofant; 13. april 2009 kl. 15:55.
Men jeg forstår ikke hva det er DU har en teori om? Var det dette med tiden som startet v/Big Bang som var greien?

Hvorfor korrigerer man klokkene fremover egentlig? Kanskje du kan finne ut mer om dette før du bruker det som hovedkilde til din teori?
jeg bruker ikke det som hovedkilde, men tenkte at det kanskje var en grund pga alt det andre jeg skrev.
For deg, så er det en hovedkilde, fordet det er noe som faktisk skjer og ikke bare tanker.
Det jeg har en teori over er Hvordan og Hvorfor tid finnes og som igjen beviser big bang.
Veit det virker sprøtt og har lyst til å finne ut mere om dette, finne fakta som jeg kan vise til folk som kan bevise at det stemmer, men... jeg syns det jeg skrev egentlig er bevis nok, mulig det ikke er det.
Fremdeles, jeg leter etter DINE synspunkter på det og ikke bare dine kritiske tanker
Tror det blir mange teorier og spennende konklusjoner her.
Se denne videoen. Veldig spennende. Prøv å hold følge hele veien!

Imagining the Tenth Dimension
http://www.youtube.com/watch?v=Z694S...eature=related
Sist endret av OracIe; 13. april 2009 kl. 16:14.
(som jeg har sakt tidligere så har forskere sakt seg enige i at big bang fantes og de har sakt at de har funnet beviser som indikerer at big bang har funnet sted)
Sitat av sykofant Vis innlegg
jeg bruker ikke det som hovedkilde, men tenkte at det kanskje var en grund pga alt det andre jeg skrev.
For deg, så er det en hovedkilde, fordet det er noe som faktisk skjer og ikke bare tanker.
Det jeg har en teori over er Hvordan og Hvorfor tid finnes og som igjen beviser big bang.
Veit det virker sprøtt og har lyst til å finne ut mere om dette, finne fakta som jeg kan vise til folk som kan bevise at det stemmer, men... jeg syns det jeg skrev egentlig er bevis nok, mulig det ikke er det.
Fremdeles, jeg leter etter DINE synspunkter på det og ikke bare dine kritiske tanker
Vis hele sitatet...
Forstår du ikke at mine "kritiske tanker" bare er en måte å få deg til å faktisk forklare noe av det du sier? Du har jo ikke gjort det enda, og derfor er det helt håpløst for noen å skulle kommentere teoriene dine.
vel, jeg syns jeg har forklart det så enkelt og greit som det går ann, hva mere vil du vite da? det er bare å spørre
Jeg har forklart deg hvordan teorien min er, hva den går ut på, hvorfor jeg mener at det er sånn og at kildene mine stemmer... jeg skal prøve å se om jeg finner ut av hvorfor man stiller klokka noe fremover hvert år
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tenker du på løpesekund? Det er noko vi set inn i UTC-tida for å halde denne synkron med soltida, og ikkje fordi tida går fortare...

Forøvrig hadde ikkje vi merka om tida hadde gått fortare eller seinare, sidan vi er ein del av det universet vi observerer. Så sorry mac, der faller teorien din sammen.
hvorfor faller den sammen ?
Det jeg sa om at vi stilte kl forover sa jeg at jeg bare tenkte meg at det kunne være pga undiverset ekspanderer seg fortere og fortere.
Greit, vi merker ikke at tiden går fortere og fortere, der løfter du den på en måte opp igjen, vi merker ikke at tiden går fortere og fortere som du sier, men i følge teorien min så går tiden fortere og fortere, men det er jo umulig å se det? så akkurat det er da umulig å vite eller ikke.
Tenk på big bang igjen, før big bang så fantes som sakt ikke undiverset men med en gang det smalt begynte kl og tikke som sakt, i form av at undiverset udvider seg, kl er en del av sjokkbølgen til big bang på en måte.

Men, jeg lurer på en ting, hvorfor må vi stille kl for å holde oss synkron med sola? er det fordet solen flytter litt og litt på seg, eller noe annet?

Når du sier at man stiller klokka litt og litt hvert år pga å holde oss synkron med sola så går jeg utifra at solen endrer litt og litt plass på himmelen eller lignedes, at den beveger seg litt på andre plasser i undiverset i det heletatt, vis dette er fakta så støtter dette faktisk teorien.
Jo mere undiverset ekspanderer jo lengre fra hverandre "sklir" planeter og stjærner (fakta)
Kan det da være at det er dette vi merker med sola, sola flytter litt på seg fordet vi sklir fra hverandre som igjen er en følge av at undiverset ekspanderer, er dette tilfelle så støtter det teorien på det sterkeste ivertfall
Sist endret av sykofant; 13. april 2009 kl. 16:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Jeg har forklart deg hvordan teorien min er, hva den går ut på, hvorfor jeg mener at det er sånn og at kildene mine stemmer..
Vis hele sitatet...
Å? Hva er det jeg prater om da? Er det bare meg som ikke mener dette er godt nok til å gidde å diskutere? Jeg kunne jo bare drite i hele greien, men tenkte jeg skulle være grei å gi deg en sjanse til å forklare litt tydeligere. Fordi jeg mener at det du skrev IKKE er noe godt skrevet:
Du kan ikke bare skrive "så da er det bare logisk at.."

HELE din "teori" er dette:
Alle er enige i at tid er en ting som finnes og som ikke er menneskeskapt, så da er det bare logisk at tiden startet med big bang og at det er universet i udvidelse som skylder tid, altså tid er et bi produkt av disse tingene.
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vi flytter klokka fordi jorda går seinare og seinare i bane rundt sola. Kan forklarast rimelig greit med klassisk mekanikk faktisk. (Stikkord: gravitasjonskrefter og friksjon).

Det er fortsatt bare tanketom rabling fra deg sykofant, for du greier ikkje å forklare noko som helst med det du kaller teorien din, og dermed så blir det betraktninger og ikkje ei forklaring.

Du hevder at i følge teorien din så går tida fortare og fortare. Kvifor? Kva mekanisme får den til å gå fortare? Kan du binde det opp mot noko anna innan naturfag, eller er det frittståande? Og fordi om universet ekspanderer vil ikkje det sei at planeter og stjerner flytter seg vesentleg i forhold til kvarandre. Jorda går i bane rundt sola, og vil følge sola. Solsystemet vårt vil flytte seg relativt til andre stjerner (som kan sjekkast med rødskiftinga i lyset), men innbyrdes er det relativt statisk.

Grunnen til at vi stiller klokka med et par sekund i året er at bana jorda har rundt sola er ein humpete grusveg som vi ikkje har heilt jamn fart på. Og at vi har eit par andre planeter i baner rundt sola som rykker og drar litt i både oss og sola.
tiden går fortere og fortere i følge teorien pga undiverset ekspanderer fortere og fortere. tiden er på en måte hele undiverset, tiden er alt vi ikke ser, tiden er undiverset i utvidelse.
Jo, Planeter og stjerner flytter seg fra hverandre, det er fakta, etter en stund vil det være så stor avstand i mellom stjerner og planeter at de fleste planetene er ubeboelige, fakta!
Det er 100% fakta at det blir lengre og lengre avstand mellom planetene, og avstanden vokser fortere og fortere.
La oss se på det som du gjør, vi stiller klokka etter solen, men solen beveger seg lengre og lengre fra jorda, da må vi, som du sier legge til et sekund på klokken for å holde takten til solen.
Men siden undiverset ekspanderer fortere og fortere blir avstanden mellom solen og jorda fortere og fortere lengre, altså klokken går fortere og fortere, men vi merker det ikke.
Og i bunn og grund så er skjer alt dette her, pga av at undiverset ekspanderer, altså, det at undiverset ekspanderer lager på en måte tiden, den er våres tidslinje, mot slutten går den fortere og fortere og på selve slutten går klokka/ universet så fort at det kolapser over seg selv.

Tiden starter med big bang og slutter ved den store kolapsen, det skjønner de fleste ?
universet ekspanderer fortere og fortere og vi nærmer oss slutten fortere og fortere altså, tiden går fortere og fortere fordet vi nærmer oss slutten fortere og fortere pga undiverset ekspanderer fortere og fortere.

Beklager at jeg har vansker for å forklare ting, men håper dere skjønner tegninga nå og hva jeg mener.
Det er Selvfølgelig store muligheter for at jeg tar feil og det skulle bare mangle at utsagn som det, som er egen tenkt av en 19 åring ikke stemmer.
Men, for meg så virker det logisk og i mitt hode så passer dette perfekt sammen.
Og, for å få det sakt, jeg er ikke ute etter å vinne noe som helst, men å høre deres mening om dere, få sett deres synspunker på det. om dere syns det virker logisk, kanskje noen har tenkt det samme?
Og fra dere som mener det bare er tull, vil jeg høre alt mulig som peker i mot det.

slashdot sier: Vi flytter klokka fordi jorda går seinare og seinare i bane rundt sola, er det ikke logisk at jorden går senere og senere rundt jorden pga avstanden blir lengre og lengre?
Vis det da er pga av gravitasjonskrefter og friksjon som du sier, så vil jeg veldig gjerne høre hvordan de tinga skal spille inn på at jorda går saktere og saktere rundt, sånne ting forstår ikke jeg meg på..
Sist endret av sykofant; 13. april 2009 kl. 18:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
Vis det da er pga av gravitasjonskrefter og friksjon som du sier, så vil jeg veldig gjerne høre hvordan de tinga skal spille inn på at jorda går saktere og saktere rundt, sånne ting forstår ikke jeg meg på..
Vis hele sitatet...
Jeg tror herr slashdot er mer enn villig til å sitere kilder det øyeblikket du begynner å gjøre det samme for dine noe mer ubegrunnede påstander.
Sitat av sykofant Vis innlegg

Men, jeg lurer på en ting, hvorfor må vi stille kl for å holde oss synkron med sola? er det fordet solen flytter litt og litt på seg, eller noe annet?

Når du sier at man stiller klokka litt og litt hvert år pga å holde oss synkron med sola så går jeg utifra at solen endrer litt og litt plass på himmelen eller lignedes, at den beveger seg litt på andre plasser i undiverset i det heletatt, vis dette er fakta så støtter dette faktisk teorien.
Jo mere undiverset ekspanderer jo lengre fra hverandre "sklir" planeter og stjærner (fakta)
Kan det da være at det er dette vi merker med sola, sola flytter litt på seg fordet vi sklir fra hverandre som igjen er en følge av at undiverset ekspanderer, er dette tilfelle så støtter det teorien på det sterkeste ivertfall
Vis hele sitatet...
Det er fordi årets syklus ikke presist lar seg måles i 365 dager pluss en skuddårsdag. Det har ingenting med ekspansjon å gjøre.
Det som er problemet her er at alt det jeg sier om universet har jeg lært igjennom flere timer forand tven, da mener jeg flere timer... når jeg ser på tv så ser jeg ikke på tv 3, men på discovery eller national geograpic, da blir det vanskelig for meg å finne de kildene, men jeg selv vet at det stemmer, jeg orker ikke å lete rundt på nette bare for å bevise til dere om det stemmer eller ikke, de som synes det høres "smart" ut kan selv lete opp disse kildene, vis dem har så vannskeligheter for å tro på meg.

Det er fordi årets syklus ikke presist lar seg måles i 365 dager pluss en skuddårsdag.
Det er godt mulig, men hvorfor lar det seg ikke måles presist da?
Sist endret av sykofant; 13. april 2009 kl. 18:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
tiden går fortere og fortere i følge teorien pga undiverset ekspanderer fortere og fortere. tiden er på en måte hele undiverset, tiden er alt vi ikke ser, tiden er undiverset i utvidelse.
Vis hele sitatet...
Så argumentet er at fordi du trur det så er det slik...? Det er litt tynt grunnlag. Det er forsåvidt korrekt at tida endrer seg med farten en reiser med, og at hubble's lov seier at farten til stjerner rundt oss er proporsjonal med avstanden, noko som er bekrefta ved målingar av rødskifte av lyset frå dei.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Jo, Planeter og stjerner flytter seg fra hverandre, det er fakta, etter en stund vil det være så stor avstand i mellom stjerner og planeter at de fleste planetene er ubeboelige, fakta!
Vis hele sitatet...
Så vidt vi kjenner til er solsystemet vårt så stabilt at ingen av planetane vil forsvinne på eit par milliarder år, og ingen vil kollidere. Forøvrig tilseier jo all fornuft at et objekt i bane rundt eit anna vil misse fart ettersom tida går, og synke innover mot sentrum, ikkje utover? For at ein planet skal rive seg laus frå tyngdefeltet til sola vil det jo kreve energiINPUT, mens at den faller innover vil frigi potensiell energi...
Sitat av sykofant Vis innlegg
La oss se på det som du gjør, vi stiller klokka etter solen, men solen beveger seg lengre og lengre fra jorda, da må vi, som du sier legge til et sekund på klokken for å holde takten til solen.
Men siden undiverset ekspanderer fortere og fortere blir avstanden mellom solen og jorda fortere og fortere lengre, altså klokken går fortere og fortere, men vi merker det ikke.
Vis hele sitatet...
Nei, grunnen til at vi må legge til er at vi har ei humpete bane som gjer at eit døgn ikkje er nøyaktig 86400 sekund. Før var definisjonen av eit sekund 1/86400 av eit soldøgn, og då trengde vi ikkje den justeringa...
Sitat av sykofant Vis innlegg
Og i bunn og grund så er skjer alt dette her, pga av at undiverset ekspanderer, altså, det at undiverset ekspanderer lager på en måte tiden, den er våres tidslinje, mot slutten går den fortere og fortere og på selve slutten går klokka/ universet så fort at det kolapser over seg selv.
Vis hele sitatet...
Ok, du hevder det. Du har hevda det lenge. Kan du underbygge det, eller forklare kvifor det er slik, og ikkje bare hevde at det er slik?
Sitat av sykofant Vis innlegg
Tiden starter med big bang og slutter ved den store kolapsen, det skjønner de fleste ?
Vis hele sitatet...
Nei, det skjønner ikkje dei fleste. Fenomenet tid er rimelig mykje omdiskutert, og det er a: ikkje klart at universet kollapser b: kva som var før big bang. Vi kan definere at tid begynte da, men det er på ingen måte naturgitt. Det vi imidlertid kan sei er at informasjon fra før big bang ikkje kan ha nådd oss, og at det difor er uinteressant å snakke om tid før big bang. Les 'A brief history of time' av Hawking for meir om det.
Sitat av sykofant Vis innlegg
universet ekspanderer fortere og fortere og vi nærmer oss slutten fortere og fortere altså, tiden går fortere og fortere fordet vi nærmer oss slutten fortere og fortere pga undiverset ekspanderer fortere og fortere.
Vis hele sitatet...
Ekspanderer det fortare og fortare? Kor kjem energien til akselerasjonen frå? Vil det bli the big crunch om det ekspanderer stadig fortare? Skulle vi ikkje då heller hatt en viss oppbremsing, og etterkvart innskrenking av universet?
Sitat av sykofant Vis innlegg
Vis det da er pga av gravitasjonskrefter og friksjon som du sier, så vil jeg veldig gjerne høre hvordan de tinga skal spille inn på at jorda går saktere og saktere rundt, sånne ting forstår ikke jeg meg på..
Vis hele sitatet...
Enklast å forklare med tidevatnet. Månen si bane rundt jorda fører til at den dreg på jorda. Det fører til at vatnet (og kontinentalplatene) flytter på seg. Når dei flytter på seg oppstår friksjon, som fører til energitap i form av varme. Den energien blir tatt frå den potensielle energien månen har i tyngebrønnen til jorda, og rotasjonsenergien til jorda. Det har ført til at døgnet på jorda har blitt lengre.
Tror ikke universet vil ekspanderes for fort. Ekspansjon er avhengig av alt som eksisterer i verdensrommet. En antar at ukjent materie er årsaken til ekspansjonen. Når det gjelder akselerasjon er teorien at mørk energi bidrar til en frastøtende gravitasjonskraft, som viser seg over meget lange avstander. Det er fremsatt noen modeller som vil være betydelig for ekspansjon av universet. Modellene fremstiller teorier som 'fullstendig stopp (medførende kollaps)', 'evig ekspansjon' og 'asymptotisk ekspansjon' av universet. Ingen teori vedrørende for rask ekspansjon er fremstilt.

Videre snakker man om rommet i ett med tiden. Når universet ekspanderer er det ikke stjerner og galakser som beveger seg fra hverandre, men rommet mellom objektene som utvider seg. Når universet kollapser kan en se på det som om tiden går baklengs. Det fins allerede eksempler i verdensrommet hvor tiden bremses kraftig ned, og det er ved kanten av sorte hull. Sorte hull er trudd å kunne sluke til seg tiden også. Om den faktisk gjør det, eller om det bare er et uttrykk, vet jeg da søren - men tiden er en dimensjon og begrenses ikke ved en spesiell hastighet. De forskjellige dimensjonene utgjør universet.

Her er en lenke som forklarer ganske forenklet en/helhetsteori, the unification theory (TUT), men den er ikke fullstendig - beklageligvis..
[COLOR="Red"]Ekspanderer det fortare og fortare? Kor kjem energien til akselerasjonen frå? Vil det bli the big crunch om det ekspanderer stadig fortare? Skulle vi ikkje då heller hatt en viss oppbremsing, og etterkvart innskrenking av universet?[/COLOR]
Ja, det ekspanderer fortere og fortere, det kan jeg garantere deg, vis ikke så kan du slette brukeren min her på nff. Hvor energien kommer fra er det ingen som vet
Ja, det vil bli "the big crunch" vis universet fortsetter å akselerer i fart som det gjør det, det vil rett og slett rive seg selv i filler.
Jo, jeg er enig i at det er rart at universet akselerer fortere utover, men sånn er det og det er forskere enige i...

Mer en dette orker jeg rett og slett ikke å komentere nå, mulig jeg komenterer det senere.

Men, slashdot, det virker som om du har en smart hjerne, alt i alt, tenk over det jeg har skrivd, se for deg at det jeg legger som begrundelse som ekte fakta (det er fakta)
Syns du virkelig ikke at det virker logisk ? Vis ikke, kan du forklare meg hvorfor det ikke virker logisk?

[COLOR="Red"]og det er a: ikkje klart at universet kollapser b: kva som var før big bang[/COLOR]

A: det er klart at universet kolapser, vis ikke det slutter å akselerere, problemet er at isteden for å bremse opp så akselerer det mer og mer for hver time.
B: hva som var før big bang spiller egentlig ingen rolle, big bang var starten på universet og er det vi skjenner som universet, big bang er universet. Det er dette universet som vi lever, i tiden vi måler hører til, ikke det som er utenfor.
For alt vi vet så er det ingen ting på utsiden, mest sannsynlig en annen dimensjon, men der gjelder ikke våres tid.

[COLOR="Red"]Ok, du hevder det. Du har hevda det lenge. Kan du underbygge det, eller forklare kvifor det er slik, og ikkje bare hevde at det er slik?[/COLOR]
Teorien min underbygger det.
Etter "The Big BANG" så utvider universet seg X ganger Antall sekunder fra "The Bang"
Så i det du teller, 1, 2, 3... så utvider universet seg i alle rommets kanter med sekund ganger X.

Og hvis noen lurer, the big bang var starten på universet, livet alt. Det var ikke noe før, og big bang var ikke et sted. Det var starten.
Sist endret av DerComment; 13. april 2009 kl. 19:32.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lær deg quotefunksjonen er du snill.
Sitat av sykofant Vis innlegg
A: det er klart at universet kolapser, vis ikke det slutter å akselerere, problemet er at isteden for å bremse opp så akselerer det mer og mer for hver time.
B: hva som var før big bang spiller egentlig ingen rolle, big bang var starten på universet og er det vi skjenner som universet, big bang er universet. Det er dette universet som vi lever, i tiden vi måler hører til, ikke det som er utenfor.
For alt vi vet så er det ingen ting på utsiden, mest sannsynlig en annen dimensjon, men der gjelder ikke våres tid.
Vis hele sitatet...
Du har anna definisjon av kollaps og crunch enn dei fleste andre eg har prata med, og det er definitivt en del av grunnen til at absolutt ingenting av det du har sagt henger på greip til no. Om en bytter ut kollaps / the big crunch med The Big Rip ovanfor så blir det brått litt logikk i deler av det du har sagt. Eg held fortsatt fast på at du har godt av å lese et par av Hawking sine bøker tho.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Teorien min underbygger det.
Vis hele sitatet...
Sirkulær argumentasjon. Fordi du seier A så underbygger det A.

Forøvrig ser ikkje eg poenget i å diskutere dette meir.
[COLOR="Red"]Du har anna definisjon av kollaps og crunch enn dei fleste andre eg har prata med, og det er definitivt en del av grunnen til at absolutt ingenting av det du har sagt henger på greip til no. Om en bytter ut kollaps / the big crunch med The Big Rip ovanfor så blir det brått litt logikk i deler av det du har sagt.[/COLOR]
Det er mulig jeg har blandet noe der, eller så var det slik at universet river seg selv opp for så å kolapse over seg selv.

vis du ikke vil diskutere det mer så respekterer jeg jo selfølgelig det
Men tenk over det jeg har forklart deg du, så skal jeg tenke over det du har forklart meg.
Sitat av sykofant Vis innlegg
[COLOR=Red][/COLOR]vis du ikke vil diskutere det mer så respekterer jeg jo selfølgelig det Men tenk over det jeg har forklart deg du, så skal jeg tenke over det du har forklart meg.
Vis hele sitatet...
Du har ikke forklart noe som helst til noen. Vi blir bare oppgitt.
ikke forklart noe som helst ? hvordan kan du si det?
Hva er det jeg ikke har forklart?
Forstår jeg det riktig hvis påstanden din er at universet vil ekspandere så fort at den tilslutt kollapser, pågrunn av at tiden ikke klarer å holde følge? Isåfall tror jeg ikke det er mulig..
universet kollapser vis universet ekspanderer for fort... ikke at tiden klarer å holde følge, tiden er universet i ekspansjon fra big bang og til nå og vidre, helt til universet kollapser.
Tiden er en effekt av at universet ekspanderer. tiden i våres univers startet ved big bang og slutter ved kollapsen.
Tiden går fortere og fortere og universet ekspanderer fortere og fortere.

Vi legger på et sekund på kl hvert år, for å holde oss synkrone med sola.
Hvorfor må vi holde oss synkrone med sola?
Fordet universet ekspanderer og dette skaper større avstand mellom planetene.
Lengre avstand fra sola = lengre tid bruker planeten rundt sola = vi må legge til et sekund
(det siste er jeg ikke sikker på om stemmer) i følge slashdot gjør det ikke det, men jeg skal lese litt og se hva jeg finner ut av...
Slashdot sa det var pga friksjon og tyngdekraft... men som sakt, jeg skal lese, lære og se, og vis du har riktig slashdot, så vil jeg veldig gjerne at du sender meg noen kilder.

Men la oss si at det siste stemmer, alt i alt da så virker jo teorien troverdig ?

hitill isåfall, helt til noen knuser den siste delen av teorien :P
Sist endret av sykofant; 14. april 2009 kl. 01:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Du har kommet med samme dritten hele tida, problemet er at du ikke har underbygd en eneste påstand du har kommet med!

Skjønner du ikke det?!

Endring: Og grunnen til at slashdot ikke vil diskutere mer er fordi du tydeligvis ikke er i stand til å forstå at man må argumentere og underbygge sine påstander!
Sist endret av BomberMan; 14. april 2009 kl. 01:24.
Sitat av simdal Vis innlegg
Forstår jeg deg rett her nå referer du til relativitetsteorien..

Se for deg dette:
Du har et fly stående på bakken. Flyet fyrer av en missil rett frem. Missilet har farten v. Se nå for deg flyet i lufta med farten v2. Flyet fyrer av en lik missil rett frem. Missilet vil da ha farten v + v2. Se nå for deg at det samme flyet sender lyssignalet c2 fremover, i fart. Lys i vakuum har jo som kjent farten c = 3*10^8 m/s.

Vil lyset sendt fra flyet ha farten v2 + c2 da?

Ingen kjente ting kan bevege seg raskere enn lyset. Det gjelder også her. Lyset sendt fra flyet vil fortsatt ha farten c. Altså prinsippet med farten til missilet gjelder ikke for farten til lys.

c2 = c

For det første tror jeg du misforstod litt. Selv om vi sier at universet ekspanderer med lysets hastighet betyr det ikke at objektene inni også gjør det. Hvis du ser for deg universet som en boble ville skillet mellom utsiden og innsiden av bobla ekspandert utover med lysets hastighet. Hvordan det er med farten til objektene inni er irrelevant.

Når du leser dette vil du også se at det du foreslår ikke vil være mulig. For det første er det umulig å akselerere noe til lysets hastighet. Jo nærmere et objekt kommer til lysets hastighet, jo mer energi vil kreves for å øke akselerasjonen ytterligere. På det beste kan man oppnå en hastighet lik 99,99999+% av lysets (Noe som forøvrig hadde krevd en energi vi ikke kan forestille oss). Hvordan ting oppfører seg i lysets hastighet er i tillegg noe det mangler kunnskap om.
Vis hele sitatet...

Jeg støtter forsåvidt det du sier! Men hvis jorda beveger seg i lysets hastighet, da går det jo ikke å "fly" vekk fra jorda i samme retning som jorda allerede beveger seg?

Jeg prøver så absolutt ikke å kverulere, er bare nyskjerrig
For å si en siste ting og gjøre det lett:
Tiden er linja mellom big bang og til universet kollapser. start til slutt.
Det er så og si sikkert at universet kollapser og det er så og si sikkert at big bang har funnet sted.

se bort i fra alt annet jeg har skrevet, unntatt det som står her.
Ser nå at jeg har vært litt fyllesyk og sliten og gjort ting vanskelig for meg selv og sakt mere en det jeg hadde planer om.

Høres det ikke litt logisk ut? eller er jeg fremdeles på jordet fordet jeg ikke har kilder?
Klar over hva du sier men dette var vel ikke det du har funnet ut av selv? Big Bang teorien og universets kollaps har da vært ideer som har eksistert lenge og som nok må krediteres noen andre. Det kommer heller ikke som noe bombe at tiden opphører når universet har kollapset sammen. Det er veldig logisk siden tid er en dimensjon og en dimensjon er en del av universet.

Hvis du sammenligner universet med en sigarett, så symboliserer sigaretten universet. Tobakken inni symboliserer alt eksisterende i universet som planeter, stjerner og galakser. Nikotinen i tobakken symboliserer en dimensjon, i dette tilfellet tiden. I det du tenner opp sigaretten starter tidslinjen du brukte i eksemplet ditt. Gloa symboliserer markøren i tidslinjen, det vil si et punkt som angir hvor på tidslinjen du befinner deg. Røyken du innhalerer symboliserer ekspansjonen. Den inneholder blant annet nikotin.

I det gloa når filteret, er kollapsen et faktum. Den blir endelig sluttet når du stumper sigaretten, der all eksistens og tid er oppbrukt - altså det fins ikke noe som kan produsere mer materie eller rom, ergo ingen tid heller. Ekspansjonen tar slutt i det du slutter å inhalere røyken. Da er også endelig tiden opphørt. Dette er ingen bombe. Bare ordet ekspansjon forteller oss at det har noe med rom og tid å gjøre. Ekspandering er utvidelse, som igjen er en bevegelse i rom i alle retninger eller en retning. Jo lengre i ekspansjonen du kommer, jo lenger tid tar det å reise gjennom rommet. Med andre ord inneholder rommet allerede tid.

Konklusjon er at det høres veldig logisk ut at tiden opphører i samsvar med universets endelige kollaps. Men det var vel ikke teorien din i utgangspunktet, var det vel? Du lå ikke oppe en hel natt for å tenke ut det?
Sitat av sykofant Vis innlegg
Det er så og si sikkert at universet kollapser og det er så og si sikkert at big bang har funnet sted.
Vis hele sitatet...
Det er IKKE noe sikkert at universet vil kollapse. Nyere funn viser at universet utvider seg med positiv akselerasjon, og tyngdekreftene som skal bremse opp og skape en kollaps ikke er store nok. Derimot er det en teori om en vakuumenergi/mørk energi som er sterkere enn tyngdekreftene.

Problemet her blir at du argumenterer slik:
Universet vil kollapse, dette er noe ALLE VET OG DET ER JO BARE LOGISK. Derfor er min teori at tid er på grunn av ekspansjonen i universet, og derfor vil tiden ta slutt når ekspansjonen tar slutt. Det er jo bare logisk, hva tror dere? Sant jeg har rett sant? Kom med argumenter mot meg, men de gjelder ikke..
Vis hele sitatet...
Sist endret av Matthiesen; 14. april 2009 kl. 13:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
en smart mann sa en gang til meg at ALT har en begynnelse og en slutt.
Spørsmålet burdet ikke være hvor sluter universet, men hva kommer etter universet?
Jeg likker og se på universet som en liten del av "det store ukjente"...
Vis vi reiser langt nokk i en retning vil vi komme til bake til hvor man startet likker jeg og tro.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Det er IKKE noe sikkert at universet vil kollapse. Nyere funn viser at universet utvider seg med positiv akselerasjon, og tyngdekreftene som skal bremse opp og skape en kollaps ikke er store nok. Derimot er det en teori om en vakuumenergi/mørk energi som er sterkere enn tyngdekreftene.
Vis hele sitatet...
Er så absolutt inne på noe der! mørk energi utgjør faktisk ca. 74 % av det observerbare universet i motsetning til de usle 4% vanlig synlig materie utgjør (resten er mørk materie). Ettersom den mørke energien utgjør en frastøtende kraft er det ikke så rart at universet utvider seg. ...Så det ser dårlig ut for en eventuell "Big Crunsh":P

Litt off-topic: i likhet med trådstarter hender det at jeg ligger og tenker xD...det som fasinerer meg er "the infinite replication paradox": hvis en tenker seg at universet er uendelig stort tilsier det at det finnes ander planeter/solsystemer/galakser hvor alle elementærpartiklene har samme plassering og hastighet som de i vår galakse. Med andre ord at det finnes kopier (faktisk uendelig mange!) av deg selv som lever/tenker/gjør eksakt det samme som deg! ...også kopier som gjør alle de tingene du kunne ha gjort (men ikke gjorde)

...litt snodig å tenke på...

Anbefalt lesestoff for alle som har giddi å lest på denna tråden
The Infinite Book
The Infinite Replication Paradox --om ikke du skjønte min forklaring xD
A Briefer History of Time
Sitat av Fardinz0r Vis innlegg
en smart mann sa en gang til meg at ALT har en begynnelse og en slutt.
Spørsmålet burdet ikke være hvor sluter universet, men hva kommer etter universet?
Jeg likker og se på universet som en liten del av "det store ukjente"...
Vis vi reiser langt nokk i en retning vil vi komme til bake til hvor man startet likker jeg og tro.
Vis hele sitatet...
Det likte endel folk å tro før i tiden, så plutselig ble jorda rund, ikke flat lengre. Kanskje universet er rundt? Hvem vet?

Slik jeg ser det, så er det uendlig, det kommer alltid til være det, og jeg tror praktisk talt ikke det finnes noen slutt, ei heller en start. Hvis vi ser på boksen trådstarter tegnet opp, så er det en idé, og en grei en forsåvidt. Men så blir spørsmålet: hva er bak den firkaten? Antakeligvis ikke noe vi forstår: men noe er det!

Etter litt ettertanke er faktisk ideén til trådstarter veldig god, sett at vi er sentrert i midten av den firkanten. Jo nærmere du kommer kanten, jo lengre blir det. Jeg ser på det som et mattestykke, f.x. 100:33 - svaret vi bli 33.33^ uendlig.
Sist endret av Restyle; 5. mai 2009 kl. 00:05.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av sykofant Vis innlegg
ikke forklart noe som helst ? hvordan kan du si det?
Hva er det jeg ikke har forklart?
Vis hele sitatet...
Nei, det har du ikke. Du har hittil vært avhengig av sirkelarumentasjon og "fantastiske" postulater du ikke kan underbygge. Jeg anbefaler deg en titt på denne.

Forøvrig, at universet beskrives som uendelig, kan sammenlignes med at jordens overflate er uendelig: Du kan bevege deg i én bestemt retning en evighet, uten noensinne å møte en ende. Dette er på grunn av kruvasjonen av romtid, og at den manifesterer seg som så bøyd og kompleks at du ikke vil komme til en ende.

Friedmans modeller beskriver positiv, null og negativ kurvasjon av romtid. Dette er én av Friedman-modellene, samt positiv og negativ kurvasjon, og burde gi en viss forståelse av hvordan universets ekspansjon kan kalles uendelig:
▼ ... over en uke senere ... ▼
Universet kalles jo bare uendelig, fordi man ikke vet hvor stort det er
Det eksisterer jo trolig flere univers... Så, om man kommer til enden av det ene, vil man mest sannsynlig komme inn i det andre.
Problemet er jo at det tar såpass mange år å komme seg til det andre universet at vi trolig aldri vil få oppleve dette.

2 utdrag ifra en tekst om akkurat dette:

Med utgangspunkt i Big Bang-teorien kan astronomene reint matematisk skru tiden heilt tilbake til en milliondel av en milliondel av et sekund etter ursmellet, men når astronomene kommer nærmere ursmellet er teoriene basert mer på spekulasjon enn på teoretiske beregninger. Det som Albert Einstein også fremla gjennom denne teorien var at den absolutt makshastighet var lysets (300 km per sekund). Siden universet utvida seg fra et uratom har det fortsatt med det i om lag 12-14 milliarder år. Det betyr at universet ikke er uendelig, siden det ”bare” har utvida seg med lyses hastighet. Dette er viktig poeng siden dette utelukker at universet er uendelig stort.

Det er viktig og kunne skille mellom univers og verdensrommet. Universet er det området som lyset fra vårt univers har berørt. Verdensrommet er hele verden utenfor universet. Det eksisterer uten tid og rom uavhengig av universenes utvikling.

Les mer her:
http://www.daria.no/skole/?tekst=2930
Siden greia ikke ville la meg redigere, så legger jeg til dette iforhold til de 2 utdragene:


Noe som betyr at universet trolig er omkring 4000 mrd km stort. (Da i diameter)
Reiser man da i 200 km/t, vil en reise ifra sentrum til utkanten ta 10 mrd timer å gjennomføre. Noe som er litt vell lenge :P
Om jeg har regnet rett, tilsvarer dette ca 1 139 990 jord-år.
Okei, merker at man er litt trøtt nå...

4000 mrd km stort, var da feil :P

Tallet skal enda være 31 557 600 ganger større...

Mer rett:

132 541 920 000 mrd
Eller 132.5 mrd mrd :P

Noe som da også gjør at alt annet i utregningen min skal være mye mye mye større... Noe som igrunn bare gjør det hele enda mer sykt å tenke på :P
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Buddapower: Faktisk så snakker matematikken flere ganger om uendelighet. Det finnes, på tross av hva man skulle tro, flere uendeligheter. For ikke å snakke om flere typer uendeligheter. Du kan tenke på at dersom du kan skape en 1 til 1 link mellom alle tall i en uendelighet, så er begge uendelighetene like. Men dersom en ene uendeligheten ender opp med et tall som ikke eksisterer i den andre uendeligheten, er det altså forskjellig størrelse på uendelighetene. Det snakkes også om andre typer uendeligheter, og andre bevis for hvorfor det må eksistere flere uendeligheter, og flere typer.

Eksempelvis: Du er enig i at mellom tallet 1 og 2, så kan man si at det er uendelig mange tall? På samme måte så kan man si at man kan halvvere et tall uendelig og aldri komme til null. I samme rekke så kan jeg si at på samme måte som mellom tallet 1 og 2 er det uendelig tall, så vil det altså være uendelig tall mellom 1 og 50. Forskjellen her er at den uendeligheten som eksisterer mellom 1 og 50, er større enn den andre uendeligheten.

Tenkt på det?
Vis hele sitatet...
Sitat av Buddapower Vis innlegg
det finnes jo ikke noe sånt som uendelig utenom/bortsett fra i matte
Vis hele sitatet...
Tenkte på det ja
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Siden greia ikke ville la meg redigere, så legger jeg til dette iforhold til de 2 utdragene:


Noe som betyr at universet trolig er omkring 4000 mrd km stort. (Da i diameter)
Reiser man da i 200 km/t, vil en reise ifra sentrum til utkanten ta 10 mrd timer å gjennomføre. Noe som er litt vell lenge :P
Om jeg har regnet rett, tilsvarer dette ca 1 139 990 jord-år.
Vis hele sitatet...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Okei, merker at man er litt trøtt nå...

4000 mrd km stort, var da feil :P

Tallet skal enda være 31 557 600 ganger større...

Mer rett:

132 541 920 000 mrd
Eller 132.5 mrd mrd :P

Noe som da også gjør at alt annet i utregningen min skal være mye mye mye større... Noe som igrunn bare gjør det hele enda mer sykt å tenke på :P
Vis hele sitatet...

Mulig jeg misforstår helt hva du skal fram, men hvis poenget ditt er at universet er stort? I så fall er jeg helt enig, men jeg forstår ikke helt hvorfor du snakker om 200km/t, er det for å ha en fart som er begripelig å forholde seg til?
Som sagt hvis poenget ditt var å få fram at universet er stort, hollder det lenge å starte med vår egen galakse Melkeveien.
Lyset bruker ca 100,000 år på krysse vår galakse (ca 3000 lysår tykk) og vår galakse er bare en av miliarder milliarder galakser og mellom alle galaksene er det rom som utgjør mange ganger galaxenes volum. Så ja, universet er stort.
Sist endret av Veggen; 2. mars 2010 kl. 18:55.
Men hva i helvette er på utsia universet? Hvis nå det er mange univers, evt. paralelle univers der vi lever våre samme liv med 5 armer eller hva nå enn, hva er på utsiden der igjen?

Hva er slutten?
Og, universet må jo alltid ha eksistert? Før the Big Bang må det jo ha vært noe.
Gutta, svaret på det spørsmålet ligger utenfor vår kunnskap og teknologi enda!

Trykk på bildet for Fullskjermsutgave. Stirr i midten uten å blunke i minimum 30 sekunder og skriv et innlegg i denne tråden rett etterpå. Om du ikke kommer nærmere svaret, så føler du ihvertfall at du nærmer deg!

Respekt til den som stirrer en halv time i fullskjerm og skriver svaret på hvordan noe er uendelig stort rett etterpå
Sist endret av paranoy; 3. mars 2010 kl. 02:52.
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
Men hva i helvette er på utsia universet? Hvis nå det er mange univers, evt. paralelle univers der vi lever våre samme liv med 5 armer eller hva nå enn, hva er på utsiden der igjen?

Hva er slutten?
Og, universet må jo alltid ha eksistert? Før the Big Bang må det jo ha vært noe.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det var noe før big bang, men det er egenlig ikke så viktig.
Dersom du heller tenker at big bang er begynnelsen på vårt univers og lar det være med det, så lar du resten vente til vi vet noe mer.
Big bang er for vår del, vår begynnelse, nøyaktig hva det big bang var, er det mange som jobber med å finne ut.
Jeg sier ikke at man ikke skal fundere på univærsets mystrier, for de er det mange og spennede av, men om eller hva som var før det big bang, er noe vi foreløpig ikke vet.
Jeg tror som sagt at det var noe før the big bang, for jeg ser det som problematisk at big bang kom først av alt, men universet vårt startet da og det er egentlig det viktigste enn så lenge.
Sist endret av Veggen; 3. mars 2010 kl. 14:11.
En teori sier at før big bang, så ekisterte kun de fire fundamentale krefter (http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_interaction). Disse kreftene var i harmoni med hverandre, helt til noe skjedde. Ingen vet hva som skjedde med noen sier at vårt univers kolliderte med ett parallelt univers, noe som gjorde at gravitasjonen feilet. Dette førte til en enorm ekspansjon av rom/tid under enorme temperaturer (ingenting ble til milliarder av lysår rom/tid i diameter på ett milliarddelt milliarddelt sekund, så her snakker vi om hastigheter mange ganger lysets hastighet C. Husk: Rom/tid kan overgå C men intet kan overgå C i rom/tid), og at det var denne temperaturen som skapte Hydrogenatomer ut av ren energi.
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://www.youtube.com/watch?v=LVLRD...eature=related

Se den på HD Tv'n i potrus... Er en morsom tanke da, selv om den helt sikkert er mer til underholdning en filosofering.
Ikke skyt meg nå. Men i mitt lille hodet, så forestiller jeg at bigbang starter utifra et punkt. Ja, et punkt også utvidet det seg derifra.

Vil det punktet være universets sentrum?
Sist endret av BaJa; 23. mars 2010 kl. 22:45.
Bare sånn helt off topic..:
Jeg skjønte ikke en døyt av hva du ville fram til med det bildet ditt. oO