Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  207 18179
Jeg så en dokementer om tids reiser å de mener at for å dra tilbake i tid må tidsmarskinen stå på eks 100 for at de kan dra tilbake til da den ble startet.

å vis men drar tilbake i tid så må det man gjor ha en på virkning noen mener at påvirkninga var ment, som eksempel :
du drar tilbake i tid for å drepe forfatteren av en bok som handler om tids reiser, du kommer til tiden når han prøver å finne på ideer for bok du prøver å drepe han men du feiler å du blir tatt av politiet, men forfatteren kommer for å besøke deg du forklerer hva du dreiv med så drar du tilbake, da kan det du fortalte han gitt han ideen om boka .
Sitat av kingliva Vis innlegg
Jeg så en dokementer om tids reiser å de mener at for å dra tilbake i tid må tidsmarskinen stå på eks 100 for at de kan dra tilbake til da den ble startet.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Så hvis vi hadde laget en tidsmaskin i går, 01.02.09, så er det kun så langt vi kunne reist tilbake i tid. Så å reise tilbake til vikingtiden eller lignende, blir nok umulig. Det er i alle fall en teori.
Du kan ikke reise i tid, all logisk tenkning vil komme fram til dette svaret.

Problemet er det samme som med religion, hvordan kan du motbevise noe man vet så lite om.
Så med det utsagnet så er det mer reelt at det faktisk går ann å gjennomføre en tidsreise tilbake i tid? Bare for at det skal være lettere å tro på det =p, neida. Skal få lest den strengteorien jeg å se om jeg kan "tro" på tidsreiser, er veldig i tvil da men. Med tanke på at tid egentlig ikke er tall.

Yes Bernhard har skjønt det ,)
Sist endret av Inspecta_Deck; 2. februar 2009 kl. 15:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tid er ikke linjert. Det er ikke no fortid og framtid. Det er bare her og nå.
Tiden går ikke |-------------------------| men den er oppåseg selv hvis man sku kunne si det sånn.
Det er kun nå.

Mens vi diskuterer dette så vill jeg legge til at menneskene i dagens sammfund er alt for flinke til å leve i fortiden og framtiden.
Man har bekymmringer over ting som man har gjort eller har skjedd og man bekymmrer seg over ting som kommer til å skje i framtiden.

Noen som kjenner seg igjen?

Man må lære seg å leve i nuet. Her og nå. Ikke tenke bakover og ikke bekymmre seg over ting som skal skje.
Fortiden kan du trossalt ikke endre og framtiden har ikke skjedd så ta alt som det kommer uten bekymmringer.

Enjoy life !
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Så med det utsagnet så er det mer reelt at det faktisk går ann å gjennomføre en tidsreise tilbake i tid? Bare for at det skal være lettere å tro på det =p, neida. Skal få lest den strengteorien jeg å se om jeg kan "tro" på tidsreiser, er veldig i tvil da men. Med tanke på at tid egentlig ikke er tall.

Yes Bernhard har skjønt det ,)
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke si at jeg vet noe som helst om emnet selv, men jeg synes det er litt spess når dere bare avfeier teorien til et av verdens fremste genier så lett.
Bare fordi han har en fin tittel betyr ikke det at han har rett, vedder på at du finner tusenvis av andre eksperter som forteller deg at det han sier bare er bull shit.
Allikevel tror jeg, merkelig nok, at han har en viss større kompetanse enn de fleste her til å besvare slike spørsmål
Selv om kroppen ikke eldres like fort når man reiser i en veldig høy hastighet så går jo fortsatt sekundene like fort for den som reiser som for dem som står stille på jorda? Bare at en person kansje beveger seg i 100000km i sekundet mens jeg sitter stille i soffaen.
Sånn jeg skjønte innlegget ditt, så blir jo det å reise i tid, at man beveger seg så fort at kroppen bruker lengre tid på å eldres? Hvis man har reist fort i 1 år så har det jo gått 1 år på jorda også? Vi lever jo i samme tid selv om vi oppholder oss på to forskjellige steder. "Jeg kan sikkert sitte å se på deg reise så fort via en satelitt, hvis det hadde vært mulig da".


* Dersom jeg beveger meg i en fart raskere enn deg, beveger jeg meg ogsaa raskere i tid enn deg. *
- Men om du reiser fort i 10år og jeg sitter hjemme i 10 år så har ikke du kommet til framtiden forde =p ? Sånn jeg skjønner det du skriver, så har bare kroppen din brukt lengre tid på å eldres? Om hvem vet om en slik eldringsprosess har så mye å si hvis man hadde reist fort i 100år? Er jo ikke prøvd ut enda og kunne jo hende at menneskekroppen ikke hadde taklet å reise i en ummenneskelig hastighet i ja... en del timer når han er ferdig med reisen
Vis hele sitatet...
Poenget med at kroppen min eldes i et annet tempo enn din var for aa illustrere at det ikke kun er klokkene som ikke maaler samme tid, men tidens effekt paa oss og alt rundt oss.

Dersom jeg sirkulerte rundt jorden i 50 aar maalt fra jorden, ville klokka jeg hadde med meg i romskipet vise at jeg var borte i 30 aar. Kroppen min ville eldes 30 aar, din 50 aar. Mitt hjerte ville slaa 30 aar med hjerteslag, ditt 50 aar med hjerteslag. Kalenderen paa min telefon ville si at 30 aar har gaatt, kalenderen paa din telefon ville si at 50 aar har gaatt. osv.

Poenget er at tiden gaar i ulikt tempo avhengig av din fart relativ til min. Saa naar jeg lander paa jorda etter 50 aar i jordtid, og vi sammenligner vaare data: kalenderen, hjerteslag, stoppeklokke, osv., vil alle mine beviser si at det har gaatt 30 aar, mens alle dine beviser sier at det har gaatt 50 aar. Altsaa i loepet av 30 aar har jeg beveget meg 50 aar fram i jordtid, noe som helt opplagt er aa en tidsreise (som med en tidsmaskin)..

Og jeg understreker igjen at dette ikke er spekulering, men konkrete fakta som benyttes av fysikere dagligdags (i f.eks GPS systemer maa ta hensyn til dette fordi satellittene beveger seg framover i tid raskere enn oss).

Det er forresten viktig aa understreke at det ikke er nok aa sirkulere rundt jorden for aa faa en dramatisk forksjell i tiden, jeg maa ogsaa bevege meg i en hoy hastighet for aa reise framover i tid vesentlig raskere enn her paa jorda. (men all forskjell i hastighet vil gi en viss forskjell i tiden, det samme gjelder avstanden til jorden og dens gravitetsfelt)..
Sist endret av reisemac; 2. februar 2009 kl. 21:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
wow, fasinerende at alle tror at hvis du beveger deg raskt så kan det på virke tid.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
wow, fasinerende at alle tror at hvis du beveger deg raskt så kan det på virke tid.
Vis hele sitatet...
Tro det eller ei. Faktum er at det faktisk er fakta.

http://www.fysikk2005.no/fysikkaret/relativ.html
Så det vil si at hvis du hadde løpt rundt omkring på jorden i f.eks 50% av lysets hastighet, så ville det for deg sett ut som om f.eks alle rundt deg hadde gått dobbelt så fort? ( i den grad du det hadde vært mulig å observere noe i en så høy hastighet). Altså, et døgn ville fortonet seg som 2 døgn i dine øyne? Det ville tatt 9,7 sekunder på din klokke å løpe 100 meter for Bolt, men det ville sett ut som om han løp dobbelt så fort?
Sist endret av steili; 2. februar 2009 kl. 23:37.
Sitat av dggr Vis innlegg
Hvordan vet vi at noen IKKE har reist tilbake i tiden og endret framtiden ?
Vis hele sitatet...
Akuratt, ta feks 9\11.... alle 9\11 konspirasjonsteoriene ignorante....vi vet alle at 9\11 var noe som kom fra fortiden.... alt er bare en stor cover-up konspirasjon som blir holdt skjult av myndighetene.
Sist endret av julegave; 3. februar 2009 kl. 00:02.
Kan dere slutte og tro at tid er linjert og kan bøyes og beveges på...
Jeg kan motbevise dere alle sammen og jeg vet jeg har rett og dere feil. For det jeg sier stemmer og det dere sier kan ikke bevises på noen som helst måte enn teite teorier. Bruk hodet og fordøy ordene som kommer:

Tiden er NÅ. Vi lever HER OG NÅ. vi vill aldri leve i fortid og aldri leve i framtid. Derfor er det ikke noe som heter fortid og framtid i den forstand enn din hukommelse og dine minner.

Og igjen:

TID GÅR IKKE I EN LINJE "___________________"
og hvis det hadde vært en linje så hadde vi uansett alltid vært NÅ.

Klarer ikke folk å skjønne dette?

Uansett hvor mye du beveger på deg så endrer ikke tiden seg. Fordi igjen tiden er NÅ.
om du beveger deg i 0km/t eller 1000km/t så er det fortsatt NÅ for deg. Og det vill det også være for alle andre.

EDIT: Jeg vill gjærne at noen motbeviser det jeg sier.
Sist endret av Sigurd4u; 3. februar 2009 kl. 00:25.
Nå snakker du om filosofi Sigurd4u. Mener du at du ikke ville eldes saktere i forhold til en på jorden hvis du hadde reist i f.eks 50% av lysets hastighet noen år? I så fall har du nesten hele verdens forskerstand i mot deg.
Og hva snakker dere om? Fakta?
Er det ikke logisk at tid ikke eksistere som en linje?

har lest om dette, men jeg får enda ikke noen logiske svar på dette. Så du kan jo prøve å forklare?
Ja det mener jeg. Fortell meg HVORFOR skulle kroppen din eldres saktere hvis du reiste i den hastigheten?
Uansett om du beveger deg i uansett hastighet så vill du jo fortsatt være i _nå_ samt med alle andre mennesker.

Det er ikke at du kan hoppe i en rakett og fly rundt så komme tilbake om 50 år så har du bare aldret i 30 år. Det høres og for meg virker helt bak mål.

Jeg selv tar ikke meninger fra andre men har mine egne. Hvem sier at de forskerne har rett?
Har vi ikke hatt forskere i masse år som kommer ut med ting som etterpå har vært HELT motbevist?
For å sette den litt på spissen: Sa ikke forskere at du kunne bli avhengi og dø av marihuana?

Husk i alle disse forskningene så brukes "klokka" og "dato"

HVA i all værden er klokka og dato? Jo menneske skappt tull for å "holde styr"
1 dag er vell abseloutt ikke 24t. Det er bare noe vi har fått for oss. Menneskers syn på tid er jo helt ekstremt feil
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Og hva snakker dere om? Fakta?
Er det ikke logisk at tid ikke eksistere som en linje?

har lest om dette, men jeg får enda ikke noen logiske svar på dette. Så du kan jo prøve å forklare?
Ja det mener jeg. Fortell meg HVORFOR skulle kroppen din eldres saktere hvis du reiste i den hastigheten?
Uansett om du beveger deg i uansett hastighet så vill du jo fortsatt være i _nå_ samt med alle andre mennesker.

Det er ikke at du kan hoppe i en rakett og fly rundt så komme tilbake om 50 år så har du bare aldret i 30 år. Det høres og for meg virker helt bak mål.

Jeg selv tar ikke meninger fra andre men har mine egne. Hvem sier at de forskerne har rett?
Har vi ikke hatt forskere i masse år som kommer ut med ting som etterpå har vært HELT motbevist?
For å sette den litt på spissen: Sa ikke forskere at du kunne bli avhengi og dø av marihuana?

Husk i alle disse forskningene så brukes "klokka" og "dato"

HVA i all værden er klokka og dato? Jo menneske skappt tull for å "holde styr"
1 dag er vell abseloutt ikke 24t. Det er bare noe vi har fått for oss. Menneskers syn på tid er jo helt ekstremt feil
Vis hele sitatet...
Greia er at kvantefysikken (eller hvilken kategori dette går under) ikke virker logisk for en som ikke har peiling på temaet.

På meg virker det heller ikke logisk at en pc kan fungere, men jeg ser at den gjør det. Jeg skjønner jo absolutt 0 av hvordan bilder, lyd, lukt osv. kan overføres via luft eller kabler, men som sagt, jeg ser at det går ann.

Bare det at GPS systemet ikke ville fungert uten relativitetsteorien, (som omhandler dette med tid og rom) er forklarende nok for meg.

Og jeg skulle likt å vite hvordan du kan motbevise teorien som er blitt påvist ved flere eksprimenter. F.eks. partikkelakseleratorer.
Sist endret av Gamgee; 3. februar 2009 kl. 01:06.
Dette har ingeting med det å gjøre.
Jeg sier at tid er NÅ hele tiden uansett. Kan dere motbevise meg?
Jeg motbeviser jo dere fordi dere har jo ikke no konkret bevis.

TID ER NÅ. Få det i hodet.

Ingen forskere er no mere klokere på dette tema enn noen av oss. Vi må bare bruke hodet og ta til logikk.
Tid er ikke akkurat noe man kan ta under armen og forske på.. De forskningene er byggd på teorier
Sist endret av Sigurd4u; 3. februar 2009 kl. 01:12.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Dette har ingeting med det å gjøre.
Jeg sier at tid er NÅ hele tiden uansett. Kan dere motbevise meg?
Jeg motbeviser jo dere fordi dere har jo ikke no konkret bevis.

TID ER NÅ. Få det i hodet.

Ingen forskere er no mere klokere på dette tema enn noen av oss. Vi må bare bruke hodet og ta til logikk.
Tid er ikke akkurat noe man kan ta under armen og forske på.. De forskningene er byggd på teorier
Vis hele sitatet...
Og Einstein, x antall forskere og flere eksprimenter sier at du tar feil. At tiden er relativ.

De fleste forskere er ganske mye klokere på dette temaet enn alle av oss.

Jeg foreslår at du bruker google og leser litt mer rundt temaet.

Du sier at TID ER NÅ! Hvor har du det fra? Bortsett fra at du bruker ditt eget hode som kilde?

Dette er nøyaktig den samme måten som folk for 4000 år siden fant ut at jorda var flat. Det kalles bondelogikk.
Sist endret av Gamgee; 3. februar 2009 kl. 01:18.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Dette har ingeting med det å gjøre.
Jeg sier at tid er NÅ hele tiden uansett. Kan dere motbevise meg?
Jeg motbeviser jo dere fordi dere har jo ikke no konkret bevis.

TID ER NÅ. Få det i hodet.

Ingen forskere er no mere klokere på dette tema enn noen av oss. Vi må bare bruke hodet og ta til logikk.
Tid er ikke akkurat noe man kan ta under armen og forske på.. De forskningene er byggd på teorier
Vis hele sitatet...
eksempel:
gitt et en radioaktiv partikkel med halveringstid på 1 time. Send denne i en partikkelakselerator og få den opp i eksrem høy fart. La den stå der i 2 uker, er farten høy nok vil den være tilnærmet like radioaktiv som den var før du puttet den inn. Mens en partikkel (av akkurat samme type) som ble liggende stille på et bord ville bare være en brøkdel av samme radioaktivitet.

Send en klokke med samme hastighet over samme tid og du vil se at tiden nesten ikke har forandret seg på den selv om klokken på beggen sier det har gått lang tid.
Du failer i og sette dine egene meninger.
Ola nordman tror på tabloidaviser og alt han blir fortalt..

Vell er ikke tiden nå? Lever vi ikke i nuet?
Vill vi ikke alltid leve i NUET?

OG HVORFOR har disse forskerne rett? Fordi de er forskere og da betyr det at de automatisk rett?

Kan dere fortelle meg at vi ikke lever i _nuet_? Når lever vi da?
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Du failer i og sette dine egene meninger.
Ola nordman tror på tabloidaviser og alt han blir fortalt..

Vell er ikke tiden nå? Lever vi ikke i nuet?
Vill vi ikke alltid leve i NUET?

OG HVORFOR har disse forskerne rett? Fordi de er forskere og da betyr det at de automatisk rett?

Kan dere fortelle meg at vi ikke lever i _nuet_? Når lever vi da?
Vis hele sitatet...
men hva er nuet? det er relativt? Er ditt _nu_ det samme som mitt nu? Det er mye det ting går på. Og som sagt før, dette er mye du ikke kan forklare mye som er vanskelig å forstå, og mye som for mange kan virke veldig radikalt. (som nevnt tidliggere, akkurat som da folk påsto jorden var rundt. Det var jo helt ulogisk, for folk på andre siden ville ramle av mente folk). akkurat som da, må den generelle befolkningen få mer kunnskapom relativitetsteorien før de vil forstå dette og.

Hele poenget er bare at tid er menneskelagt begres, og den er relativ og ikke noe konkret.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Du failer i og sette dine egene meninger.
Ola nordman tror på tabloidaviser og alt han blir fortalt..

Vell er ikke tiden nå? Lever vi ikke i nuet?
Vill vi ikke alltid leve i NUET?

OG HVORFOR har disse forskerne rett? Fordi de er forskere og da betyr det at de automatisk rett?

Kan dere fortelle meg at vi ikke lever i _nuet_? Når lever vi da?
Vis hele sitatet...
Når begynte tabloidavisene å hype opp relativitetsteorien?

Kanskje alle forskere rett og slett tar feil, og at ting som atomkraft og nanoteknologi ikke finnes. Det kan jo umulig eksistere om Sigurd4u ikke skjønner hvordan det fungerer?
faen i helvette så mye styr med quote. surrer mye her. Var jo masse som forsvant.

Sitat av Semjuel Vis innlegg
Og Einstein, x antall forskere og flere eksprimenter sier at du tar feil. At tiden er relativ.
Vis hele sitatet...
Hvem sier at einstein og de forskerne har rett? Hva gjør de mere troverdig på dette temaet enn meg?
Hvis jeg tar en doktorgrad betyr det at alt jeg sier innen medesin er sant?
Vi må tenke selv

Du failer i og sette dine egene meninger.
Ola nordman tror på tabloidaviser og alt han blir fortalt..

Vell er ikke tiden nå? Lever vi ikke i nuet?
Vill vi ikke alltid leve i NUET?

OG HVORFOR har disse forskerne rett? Fordi de er forskere og da betyr det at de automatisk rett?

Kan dere fortelle meg at vi ikke lever i _nuet_? Når lever vi da?

Sitat av etse Vis innlegg
Send en klokke med samme hastighet over samme tid og du vil se at tiden nesten ikke har forandret seg på den selv om klokken på beggen sier det har gått lang tid.
Vis hele sitatet...
Og hvem sier at klokka representerer tid? Jo mennesker.
Klokken har vell abseloutt ingeting med noe som helst å gjøre. Det er bare en gjenstand som tikker. Den representerer ikke tid på noen annen måte enn å vise noen tall.
Det er vell ingen andre organismer på denne jorda som følger klokka enn oss.
Tror du katta våkner og tenker "faen det er mandag?"

OG radioaktiv matriallet ville jeg VÆRTFALL ikke brukt i en forskning i tid. Vi kan ikke kopiere det vi lever i.



Sitat av etse Vis innlegg
men hva er nuet? det er relativt? Er ditt _nu_ det samme som mitt nu? Det er mye det ting går på. Og som sagt før, dette er mye du ikke kan forklare mye som er vanskelig å forstå, og mye som for mange kan virke veldig radikalt. (som nevnt tidliggere, akkurat som da folk påsto jorden var rundt. Det var jo helt ulogisk, for folk på andre siden ville ramle av mente folk). akkurat som da, må den generelle befolkningen få mer kunnskapom relativitetsteorien før de vil forstå dette og.

Hele poenget er bare at tid er menneskelagt begres, og den er relativ og ikke noe konkret.
Vis hele sitatet...
Det er jo det jeg prøver å SI!!!! Tid er menneskelaget! Derfor tror folk det eksisterer en jævla tidslinje som man kan reise på. Vi har oppfattet tiden helt feil etter klokke oppfinnelsen.
Nuet er nå. Akkurat her og nå (og det samme kan du si om en klokke time). Om mitt og ditt nu er det samme vet jeg ingenting om. Men som individer eller sammlet så lever vi jo alle i ett nå tid?

Edit: Jeg er ikke interisert å diskutere temaet her med folk som skal copypaste eller refortelle det andre forskere har å si. Da hadde jeg tatt det med de.
Kom med egne meninger og stay topic
Sist endret av Sigurd4u; 3. februar 2009 kl. 01:35.
Jeg gir opp.. Jeg overlater å forklare bedre til noen som faktisk kan en del om emnet.

Min egen logikk sier nøyaktig det samme som du presiserer her, men jeg har heldigvis nok innsikt til å se at det er ikke alt jeg kan fatte og begripe, og at det finnes folk som faktisk vet noe om dette.
Sist endret av Gamgee; 3. februar 2009 kl. 01:41.
Ok karer. Dette er litt sprøtt for å være nFF, men hva gjør vel det?
Kunne godt tenkt meg å slengt meg på denne diskusjonen av mange grunner.

TID er _NÅ_. Ikke før, heller ikke etter.
Tidreiser høres bare for godt til å være sant, og da er det som regel det.
Som nevnt tideligere, så er tid noe menneskene oppfant. Vi vet ikke om en time faktisk er det som opprinnelig var.
Det er det samme som at menneskene oppfant ord, hvor ellers skulle de komme fra?

Eksempel.
La oss si at ordet Informasjon ikke beskriver informasjon, men at det heller definerer en bil. ingen som skjønner?
Bil kan definere mat, hadde bare vi mennesker sagt at det som ruller på fire hjul skal hete mat, og det vi spiser skal hete bil..

Det er logikk bak det, men alikevel så finnes det ingen logikk der!
Dermed så vil hodet MITT konkludere med at TID er et løst begrep som en eller annen kar fant opp for å definere et punktert dekk. Hvorfor skulle vi ellers tenkt slik?

Håper noen skjønner hva jeg tenker..

Sitat av Semjuel Vis innlegg
Min egen logikk sier nøyaktig det samme som du presiserer her, men jeg har heldigvis nok innsikt til å se at det er ikke alt jeg kan fatte og begripe, og at det finnes folk som faktisk vet noe om dette.
Vis hele sitatet...
Men hvis din logikk også sier det samme så må det vell stemme?
Stoler du ikke på deg selv?

Hva er det med mennesker og ikke kunne sette seg sine egne meninger men MÅ abseloutt konsultere andre eller være "med" andre på deres meninger.

Det er vell INGEN andre som vet no mere om dette enn oss..
Isåfall HVORFOR vet de mere ?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Det er tydelig at det er delte meninger her omkring angående oppfattelsen av tid.
Dette er heldigvis menneskelig til de grader, vi oppfatter ting forskjellig, gjerne basert på bakgrunnskunnskaper vi har tilegnet oss.

For meg er det totalt uforståelig at om man putter en klokke i et romskip og sender det ut i rommet i to uker med en fart av 539626424,4 km/h så vil den klokken vise at tiden er mer/mindre enn en klokke på jorden. Har lest gjennom hele tråden uten at noen klarte å overbevise meg. Fikk bare vite at Sigurd4u hadde Einstein og hele klodens forskebestand mot seg hele tiden og at dette er fakta og bevist.

Javel?

Så her er hvordan jeg ser på ting (for de som bryr seg)

- Tiden er en menneskelagd ide, dyr har ingen oppfattelse av tid, men de har oppfattelse av savn og tålmodighet (som strekker seg over tiden igjen...)
- Det er UMULIG og reise gjennom tid siden det kun er en ide.
- OM det skulle være mulig holder jeg en knapp på det Stormen sa, at man forsvinner fra sin egen dimensjon og blir duplisert inn i en annen (du kan møte deg selv)

Jeg tror ikke er den eneste av denne oppfatningen.
Kan noen forklare meg hvorfor en klokke som farer av sted i 539626424,4km/h går raskere/saktere?
Det eneste som forandres når noe beveger seg i lysets hastighet er, i mitt hode, oppfattelsen av tingen. Tingen er ikke der vi SER at den er. På samme måte som at et fly som flyr i Mach2 ikke er der vi hører det er.

Til sist vil jeg bare sitere en medfreak her på forumet:
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Hjernen står for alt som finnes...
Vis hele sitatet...
Sist endret av Sio; 3. februar 2009 kl. 10:52.
Enig med Sigurd4u; Går ikke ann å reise tilbake i tid. altså, det som var for 1000 år sia er ikke der lenger, mennesker, dyr miljøer osv er borte. Skal lism Gurt von eikel og millioner av andre våkne opp fra grava da eller og bli levende igjen? Er ikke noe som het tid før som folk før her har sagt. Jorda går sin gang, nye ting skjer og nye ting oppstår mens gammle ting forsvinner. Går ikke ann å få tilbake det gammle uansett hvor fort du reiser eller hva faan du gjør. Tenk logisk...

Mulig jeg er helt på jorde, men er iaff min tankegang.,
det er feil ; ) tid som har skjed skjer også hele tia(bare ikke på jorda)... og vil aldri stoppe å skje.

om du datt å brakk foten da du var liten å måtte gå med krykker i 4 måneder...
kan du reise i rommet å finne tilbaket den gangen

dvs det som har skjed,, skjer hele tia andre plasser ... lenger å lenger vekk.

snøsokk tar feil : "det som var for 1000 år sia er ikke der lenger"

Edit:
http://bildr.no/thumb/338301.jpeg


Edit 2 : du kan ikke gjøre noe med det?
joda.. la oss si at om du skulle ha beviser for noe ...
du drar bak ringene å fanger lyset med et kamera... voila du har reist i tid for å skaffe bevis materiale?

gud vet egentlig.... jeg bare tenker x )
Sist endret av Irulan; 3. februar 2009 kl. 13:28.
tuxe: Da lurer jeg på (mtp illustrasjonen din) hvordan klarer man å "reise bak ringene"?
Jeg har ett spørsmål, hvordan er det mulig å reise tilbake i tid?
Ikke komme med noe tull, jeg vill ha fakta på borde og ikke teorier.
Sitat av tuxe Vis innlegg
det er feil ; ) tid som har skjed skjer også hele tia(bare ikke på jorda)... og vil aldri stoppe å skje.

om du datt å brakk foten da du var liten å måtte gå med krykker i 4 måneder...
kan du reise i rommet å finne tilbaket den gangen

dvs det som har skjed,, skjer hele tia andre plasser ... lenger å lenger vekk.

snøsokk tar feil : "det som var for 1000 år sia er ikke der lenger"

Edit:
http://bildr.no/thumb/338301.jpeg
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt den samme ideen selv. Tidsreiser blir da et faktum dersom eller når det en gang blir mulig å reise raskere enn lysets hastighet. Årsaken til at jeg kom på idden var at vår tids "tidsoppfatning" er i bunn og grunn basert på lys. Det startet med at tider på dønget ble bestemt av lengden på skygger og hvor lyst det var. Det har igjen utviklet seg til det tidsperspektivet vi har i dag. Uansett om du er kristen eller ateist startet tiden med et smell og et lysglimt. Hvorvidt det er korekt eller ikke skal jeg holde tilbake mine formeninger om.

Uansett. Ut fra dagens tidsperspektiv og tidsoppfatning er de mulig å reise i tid dersom det er mulig å reise raskere enn lyset.

Kilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Time
http://no.wikipedia.org/wiki/Tid
Sitat av Clr Vis innlegg
tuxe: Da lurer jeg på (mtp illustrasjonen din) hvordan klarer man å "reise bak ringene"?
Vis hele sitatet...
du må ta igjen lyser...
dvs reise mye raskere en lyset ; )
Grunnen til at jeg tror at vi aldri vil kunne reise bakover i tid er fordi vi da ville møt di som gjorde det for lenge siden =)
Skjønner ikke helt hva du snakker om tuxe. Trur du er litt ute å kjøre. åssen kan du dra tilbake til rommet å finne tilbake noe som har skjedd? er rommet lism en harddisk nå ellr?.. bevismateriale?...
Hvis du reiser fortere enn lyset, så reiser du bare forferdelig fort. Da kan du reise fra a til b før folk ser hva som skjer. Men du kan ikke reise fram over i tid.

Enkelt å greit siden tiden går like fort selv om du reiser i lysets hastighet eller ikke.

Hvis du "snurrer" rundt jorden raskere enn lysets hastighet i ett år, så har det gått ett år for deg og ett år for de som var på jorden. Du har blitt ett år eldre samme som de på jorden, siden eldringsprosessen skjer inne i deg og ikke har en klokke så den vet ikke når du er ett år.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Jeg har ett spørsmål, hvordan er det mulig å reise tilbake i tid?
Ikke komme med noe tull, jeg vill ha fakta på borde og ikke teorier.
Vis hele sitatet...
Du får nok vente en stund med å entre diskusjoner ang. "timetravel" hvis dette er slik du ser på det. Akkurat nå er det på "teori-stadiet".

Sitat av tuxe Vis innlegg
du må ta igjen lyser...
dvs reise mye raskere en lyset ; )
Vis hele sitatet...
Og hvordan Mr.tuxe reiser man raskere enn 299,792,458 m/s i perfekt vakum?
Sitat av Clr Vis innlegg
Du får nok vente en stund med å entre diskusjoner ang. "timetravel" hvis dette er slik du ser på det. Akkurat nå er det på "teori-stadiet".
Vis hele sitatet...
Ja, det er på teori stadiet, det er like mye på teori stadiet som spørsmålet hvor vidt det er en gud eller ei.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Ja, det er på teori stadiet, det er like mye på teori stadiet som spørsmålet hvor vidt det er en gud eller ei.
Vis hele sitatet...
Akkurat, så hvorfor brase inn her med "krav" om bevis, når vi ennå ikke kan bevise noe. Vi prøver med fysikk og logisk tankegang.

Det er ikke bevist at vi kan få det til, men det er heller ikke 100% motbevist.
Sitat av Clr Vis innlegg
Og hvordan Mr.tuxe reiser man raskere enn 299,792,458 m/s i perfekt vakum?
Vis hele sitatet...
det har jeg aldri sagt at jeg vet : )
men hadde det vært mulig hadde nok teorien funka som bare det.

bernhard du skjønte tydeligvis ikke hva jeg mente med tegninga mi å det...
du får prøve å skjønne den før du begynner å forklare noe helt annet.

......

om du skal følge den tegninga å ta igjen lyset... så kan du ikke være på jorda å se deg selv.
siden om du tar igjen lyset - å drar til jorda for å oppleve å møte gamle kjente.
så har du reist tilbake til egen tid igjen : )
Som sagt tidligere...
Hver eneste gang du ser opp på stjernene så ser du mest sannsynlig på en stjerne som ikke eksistere lengre, men siden den er så sinnsykt langt unna så har ikke det siste "lyste" den ga fra seg nådd oss, ergo vi ser den enda.
Så vis du sitter på en stjerne med et hyper aktivt kraftig teleskop så skal du i teorien se det som skjer på jorda, men det du ser har skjedd for lenge siden, og det som skjer akkuratt i det øyeblikket du ser på jorda vil du ikke se før om en stund ;P
dette er teoretisk tenking seff
Okey, la oss si at tegningen din er rett, (den er ikke det men jeg orker ikke å forklare det selv, bare tenk på hvordan de "ser tilbake i tid" når de ser på big bang.)

Men uansett så er det ikke å reise i tid, siden du ikke kan påvirke noe, du ville bare sett det som en "film" det ville ikke ha påvirket noe. Du kan heller ikke reise fram over i tid, noe som er det mange her tror er mulig.

Men du har hvertfall laget en model med din tank og forklart den noe som er mer enn noen andre har gjort, men som sagt det er ikke å reise i tid.

(Hele problemet med å reise i tid er at tid ikke exsisterer, det er bare noe vi mennesker har laget for å prøve å forstå verdenen bedre.

Sitat av Clr Vis innlegg
Akkurat, så hvorfor brase inn her med "krav" om bevis, når vi ennå ikke kan bevise noe. Vi prøver med fysikk og logisk tankegang.

Det er ikke bevist at vi kan få det til, men det er heller ikke 100% motbevist.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare en teori på hvodan det er mulig? Det ville gjort det lettere å forklare hvorfor det ikke er mulig. (Med mindre du blander inn dimensjoner, som det ikke går an å bevise eller motbevise. Akkurat som religion)
Sist endret av Bernhard; 3. februar 2009 kl. 14:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
(Hele problemet med å reise i tid er at tid ikke exsisterer, det er bare noe vi mennesker har laget for å prøve å forstå verdenen bedre.
Vis hele sitatet...
selvfølgelig existerer tid... tid er bare et menneskelig ord for det vi vet om som jo " tid ; )

uten tida ville ikke vi levd.

om du skal ta fly rundt jorda, spise 14 måltid å se på tv...
om du da ta tar vekk tida... ville du ha gjort alt det uten tid.
alt ville skjed med engang... (og du merker ingenting)
alt som kan skje vil også bare skje med engang...

ting som bare er et "spørsmål om tid" ville ta 0-tid
feks å finne opp noe som reiser raskere en lyset.
du ville ha had det med engang.

hele livet ditt ville også ha tad 0-tid å du ville ikke engang reagert.
så lenge du kan tenke finnes det tid (oppfattelsen av tid er noe helt annet)
om tida stopper så merker du ingenting.

jeg suger til forklaring, men jeg prøver da
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Kan du forklare en teori på hvodan det er mulig? Det ville gjort det lettere å forklare hvorfor det ikke er mulig. (Med mindre du blander inn dimensjoner, som det ikke går an å bevise eller motbevise. Akkurat som religion)
Vis hele sitatet...
Jeg kan jo snu om på spørsmålet og si at hvis du kommer med motbevisninger om hvorfor det ikke går så kan jeg utelukke dem i min tankegang og muligens komme frem til en metode for tidsreise.

Akkurat nå er jeg personlig skeptisk til at vi får til å reise i tid, da det oppstår alt for mange komplikasjoner og "time-paradox" slik vi oppfatter og tenker om relativitet, fysikk og tro.
Man må huske at det var en tid der relativitet og fysikk ikke var kjent for menneske, selv om det var der hele tiden. Det er jo mulig at det ennå er noe vi ikke har oppdaget.

Og Bernhard: Det som er ganske sikkert er at vi ikke kommer til å "knekke teorien" om tidsreiser her på nFF. Men det er morsomt å høre hva andre klarer å komme frem til med sin logiske tankegang og sine små kunnskaper om fysikk og relativitet.
Hvis du ikke finner det intressant har du vel strengt tatt ikke noe i denne tråden å gjøre.

Sitat av tuxe Vis innlegg
selvfølgelig existerer tid... tid er bare et menneskelig ord for det vi vet om som jo " tid ; )

uten tida ville ikke vi levd.

om du skal ta fly rundt jorda, spise 14 måltid å se på tv...
om du da ta tar vekk tida... ville du ha gjort alt det uten tid.
alt ville skjed med engang... (og du merker ingenting)
alt som kan skje vil også bare skje med engang...

ting som bare er et "spørsmål om tid" ville ta 0-tid
feks å finne opp noe som reiser raskere en lyset.
du ville ha had det med engang.

hele livet ditt ville også ha tad 0-tid å du ville ikke engang reagert.
så lenge du kan tenke finnes det tid (oppfattelsen av tid er noe helt annet)
om tida stopper så merker du ingenting.

jeg suger til forklaring, men jeg prøver da
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt enig med deg i dette tuxe.
Tid er bare et begrep/ord menneskene bruker for å forklare hendelser som har skjedd, kommer til å skje og som skjer akkurat nå. Folk som bare mener at "tid" ikke finnes tar egentlig litt feil, for man må jo tenke seg at det er noe forskjell på da du stod opp i dag, og frem til nå. Jeg, som et menneske ville brukt begrepet tid for å forklare deg at jeg stod opp kl 07:00 og nå 7 timer og 22 minutter senere, kl 14:22 sitter jeg her på jobb.
Sist endret av Clr; 3. februar 2009 kl. 14:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Klokkeslett, Dato, år er godt gjent som tid til den daglidagse personen.
Men den tid vi bruker er menneske skapt så vi klarer å holde styr på ting.
Så tid finnes, bare at den er ikke sekunder, dager eller måneder
Sitat av Clr Vis innlegg
Jeg kan jo snu om på spørsmålet og si at hvis du kommer med motbevisninger om hvorfor det ikke går så kan jeg utelukke dem i min tankegang og muligens komme frem til en metode for tidsreise.

Akkurat nå er jeg personlig skeptisk til at vi får til å reise i tid, da det oppstår alt for mange komplikasjoner og "time-paradox" slik vi oppfatter og tenker om relativitet, fysikk og tro.
Man må huske at det var en tid der relativitet og fysikk ikke var kjent for menneske, selv om det var der hele tiden. Det er jo mulig at det ennå er noe vi ikke har oppdaget.

Og Bernhard: Det som er ganske sikkert er at vi ikke kommer til å "knekke teorien" om tidsreiser her på nFF. Men det er morsomt å høre hva andre klarer å komme frem til med sin logiske tankegang og sine små kunnskaper om fysikk og relativitet.
Hvis du ikke finner det intressant har du vel strengt tatt ikke noe i denne tråden å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg finner det intressant, men saken er at vi har funnet fysikkens lover. Hvis vi ikke finner noe som går i mot disse så kan man ikke reise i tid. Det er forskjeld på å ha en diskusjon om å reise i tid og å drive med fantasi. Dette kunne ha vert ett bra tema hvis noen hadde kunnet linke til en serils kilde der de forklarte på en grei måte att det er noe som kan bryte fysikkens lover.

Når det angår tid, så er tid ett meneske skapt begrep. Det som har skjedd eller kommer til å skje er ikke noe vi kan påvirke uten videre. Vi kan bare på virke det som skjer nå (selvsagt vil det som skjer nå påvirke det som kommer til å skje.)

Det er veldig interessant å lese hvordan folk tenker, men jeg har ennå ikke hørt noen som har kommet med noe som får tidsreising til å virke sannsynlig og det er vel en av de tingene som folk burde ha forklart.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Jeg finner det intressant, men saken er at vi har funnet fysikkens lover. Hvis vi ikke finner noe som går i mot disse så kan man ikke reise i tid. Det er forskjeld på å ha en diskusjon om å reise i tid og å drive med fantasi. Dette kunne ha vert ett bra tema hvis noen hadde kunnet linke til en serils kilde der de forklarte på en grei måte att det er noe som kan bryte fysikkens lover.
Vis hele sitatet...
Å faen. Da er mange års arbeid bortkasta.

Fra spøk til revolver: vi har eit rammeverk for fysikken, som vi meiner held rimelig bra. Det er ekstremt mykje vi ikkje veit enda.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Jeg finner det intressant, men saken er at vi har funnet fysikkens lover. Hvis vi ikke finner noe som går i mot disse så kan man ikke reise i tid. Det er forskjeld på å ha en diskusjon om å reise i tid og å drive med fantasi. Dette kunne ha vert ett bra tema hvis noen hadde kunnet linke til en serils kilde der de forklarte på en grei måte att det er noe som kan bryte fysikkens lover.

Når det angår tid, så er tid ett meneske skapt begrep. Det som har skjedd eller kommer til å skje er ikke noe vi kan påvirke uten videre. Vi kan bare på virke det som skjer nå (selvsagt vil det som skjer nå påvirke det som kommer til å skje.)

Det er veldig interessant å lese hvordan folk tenker, men jeg har ennå ikke hørt noen som har kommet med noe som får tidsreising til å virke sannsynlig og det er vel en av de tingene som folk burde ha forklart.
Vis hele sitatet...
Tingen er den at vi har ikke klart å motbevise fysikkens lover. Ennå.
Jeg tørr påstå at vi en gang får et helt annet syn på "fysikk" enn det vi har i dag og da åpner det for nye tanker.

Når jeg leser tråden ser jeg mange gode teorier som blir hard brutt ned av fysikkens lover (som også blir poengtert i tråden ganske kjapt). Men hvis du ser på hva tråden omhandler så stiller tråden et spørsmål: "Endelig svar på tidsreisespørsmålet..?" Det utelukker jo ikke da at vi kan drive med teorier uten håndfaste bevis, da denne diskusjonen egentlig hadde vært avsluttet før den ble opprettet 26. Desember 2008, 18:21 av excubated.

Jeg finner det også ganske usansynlig at noen her på nFF har doktorgrad innen fysikk, astronomi o.l studium som kan være relevant for å studere dette på høyt nivå. Som sagt tidligere så syntes jeg det ikke skader at vi på nFF har slike dype tråder som vi sikkert aldri klarer å løse opp.
Det er mye vi ikke vet, som hva som var før big bang og hva som skjer hvis noe går fortere enn lysets hastighet, hvis det er mulig.

Hvis man vil ha en diskusjon rundt tids-reiser så er det bedre å forklare teorien sin som "tuxe" enn å prøve å forklare hvofor man ikke kan motbevise det helt ennå.

Noe du Clr ser ut til å være veldig glad i.

Så kan ikke du bare forklare (som Tuxe) hvorfor du tror det er mulig, det er mye bedre det enn å bare forklare hvorfor man ikke helt kan utelukke det ennå.

Når det angår tid, kan noen forklare hvor tiden som har gått blir av?
For hvis det ikke blir "lagret" noe sted så må man gå utfra at tid bare "er". Det kommer ikke noe sted fra og det går ikke. (Hvis du forstår min filosofiske tanke gang.)