Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4062
God kveld freaks.

I august 2011 måtte jeg kjøpe nye sommerdekk og henvendte meg til det lokale verkstedet. Fikk en pris (ca 3500) for nye dekk uten felger. Jeg bestemte meg for å gå for dette, og fikk de nye dekkene på mine felger, og montert på bilen.

Nå når jeg skulle ta på igjen sommerdekkene, merker jeg at det er noe rart. Pilene på dekkene som viser hvilke vei dekkene skal dreie, er alle samme vei. Noe som vil si at alle dekkene er ment til å være på høyre side av bilen. Jeg har ikke lagt merke til dette før jeg skulle skifte til sommerdekk.. Noe som er relativt logisk. Man regner jo med at verkstedet gir deg riktige dekk, det er jo tross alt et bilverksted.

Jeg snakket med min far om det, og han mente at det ikke hadde så mye og si. Og at jeg ved å gå til verkstedet bare ville skape krangel (et par bekjente av min far som jobber der).

Har jeg noen RETTIGHETER? Eller er det all gone ettersom det er såpass lenge siden jeg kjøpte dekkene? Det er jo ikke normalt å sjekke hvilke vei pilen peker før man skal ta PÅ igjen sommerdekkene.. Derfor har jeg ikke lagt merke til dette før nå.

Hva mener dere?
Bare si gå og si ifra så, så legger de dekkene på riktig vei.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av solrikioo Vis innlegg
Bare si gå og si ifra så, så legger de dekkene på riktig vei.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Er det bare til å snu dekkene på felgen?
Rulleretningen er viktig fordi det har med hvordan det tar unna vann fra veien å gjøre. Er dekkene symmetriske fra venstre til høyre side?(på det enkelte dekket). Noen dekk er laget for å fungere like godt samme hvilken vei det ruller.

Men jeg tror du må få det fiksa, når det er pil på dekkene. Og det er da tydeligvis noen som har gjort noe feil.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av F4celess Vis innlegg
Er dekkene symmetriske fra venstre til høyre side?(på det enkelte dekket).
Vis hele sitatet...
Det er jeg noe usikker på, har ikke tilgang til å sjekke det nå.

Sitat av F4celess Vis innlegg
Men jeg tror du må få det fiksa, når det er pil på dekkene. Og det er da tydeligvis noen som har gjort noe feil.
Vis hele sitatet...
Ja, tenker det jeg og. Men er det så enkelt som å ta dekket av felgen og montere det på nytt andre vei?
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Ja, tenker det jeg og. Men er det så enkelt som å ta dekket av felgen og montere det på nytt andre vei?
Vis hele sitatet...
De har maskiner til det, men litt jobb er det jo. Det er sikkert gjort på ett par timer.
Sitat av F4celess Vis innlegg
De har maskiner til det, men litt jobb er det jo. Det er sikkert gjort på ett par timer.
Vis hele sitatet...
Hahaha

jeg bruker max 1t på å ta av 4 dekk fra felg å hive på nye :P
Er fort gjort
Det er bare til å dra av dekka og legge de på andre veien. Dette gjør de på 20 min, så null stress...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Tok kontakt med verkstedet og det viste seg at det ikke var feil vei, men at merket jeg hadde på dekkene hadde en pil som logo. Hvor idiotisk er ikke det da...
hahahah så eid as !
Det står jo rotation > liksom
btw til neste gang får du ta og kjøpe dekk fra http://www.dekkonline.com
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Jojo, men når det kun står > men ikke rotation, så tror du jo fortsatt at det er rotasjonspiler Det hadde jo vært det logiske liksom...
Du må beise sjarken!
å snu dekket på felgen er noe som tar 5 min per dekk, ring de og avtal en time så ordner det seg
Det er som regel ganske enkelt å se hvilken vei dekket skal rulle ut ifra mønsteret på dekkene.

Bildekk med rulleretning
http://bilde.dinside.no/tips-er+dekkene+dine+riktig+montert.jpg?o=2894611&w=300&frame=0&ee=

Her ser du et typisk V-mønster på dekket. Vannet skal ledes fra midten av dekket og ut til sidene. D.v.s. at riktig rulleretning på dette dekket (ut ifra bildet) er mot deg. Hadde det gått motsatt veg, altså vekk fra deg, så hadde vannet blitt ledet fra kantene til midten av dekket. Da ber du om vannplaning.

De fleste dekk med rulleretning har lignende V-mønster, og du vil fint kunne se dette. Tenk bare at vannet skal ledes vekk fra midten og ut til sidene.

Et annet eksempel på dekk med rulleretning:
http://www.ulsteinbil.no/filelib/site_folders/7/images/content/1236_1238_313518567871313.jpg

Her er riktig rulleretning, MOT klokken (ut ifra bildet).

Dekk uten rulleretning
http://www.sikkertrafikk.no/images/Dekk-Som-GoodY.jpg

Her kan du se fra mønsteret at dekket vil lede vann fra midten like bra bakover som forover. Disse kan brukes begge veier.

Et annet eksempel:
http://www.gjermundsen.no/files/Design/dekk.gif


Jeg pleier som regel å se på mønsteret først og deretter sjekke at dette stemmer med roteringspil etterpå. Noen dekk har også skrift med outside/inside på hver side, som forteller hvilken vei som er rett.