Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1864
Hei folkens, har et lite problem,når jeg tar bilder så føler jeg at bildene mine blir litt uklare ?

hva kan dette skyldes ?

Føler at kamera fokuserer på noe helt annet enn det forran meg.

men hva bør jeg ha på innstillinger når jeg tar landskap bilder?

http://i51.tinypic.com/6iskeu.jpg
Bruk manuell fokus.
Sitat av ffanta Vis innlegg
Hei folkens, har et lite problem,når jeg tar bilder så føler jeg at bildene mine blir litt uklare ?

hva kan dette skyldes ?

Føler at kamera fokuserer på noe helt annet enn det forran meg.

men hva bør jeg ha på innstillinger når jeg tar landskap bilder?

http://i51.tinypic.com/6iskeu.jpg
Vis hele sitatet...

Hvilket kamera har du ?

Føler at kamera fokuserer på noe helt annet enn det forran meg.
Vis hele sitatet...
HAHA! Klassisk nybegynner. Det som er veldig viktig i starten av din fotograferings-tid er å lære seg at du tar bilde, ikke kameraet.
Sist endret av ZELDUR; 19. januar 2011 kl. 12:50.
ffanta's Avatar
Trådstarter
Canon 300D
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ikke "føl" at kameraet fokuserer feil. "Vit"! Finn noen greier å teste på. Fokuser manuelt på dem og sjekk om autofokusen finner samme punkt (husk å stille inn dioptrisk hjul riktig).
ffanta's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jonta Vis innlegg
Ikke "føl" at kameraet fokuserer feil. "Vit"! Finn noen greier å teste på. Fokuser manuelt på dem og sjekk om autofokusen finner samme punkt (husk å stille inn dioptrisk hjul riktig).
Vis hele sitatet...
skjønner hva du mener, problemet er at når jeg tar bilder av objekter så går det jo fint,men landskap så blir det litt uklart. Men skal prøve ny linse i dag og se om jeg får bedre bilder da.

Med andre ord når jeg trekker linsen helt tilbake så blir bilder uklare, men ikke om jeg zoomer litt og fokuserer,ser det nå, kanskje det er feil med linsen.
OKei, tenkte du hadde kompaktkamera først, så måtte bare være sikker på at du brukte SLR-kamera.

Vet du hvordan man bruker manuell fokus på kameraet da?

Hvis ikke:
Slik ser du om linsa/kameraet står på autofokus eller manuell fokus.
http://farm5.static.flickr.com/4153/5050702840_41d596e77b_z.jpg

Den fremste ringen på linsa er fokuseringsringen, den stiller inn hvor kameraet fokuserer.
Vil anbefale å øve innendørs, gjerne i stua. Sitt med føttene på bordet, og fokuser på tærne dine, så fokuser lengre fram, og gjøre tærne uklare.



EDIT: Bruker du høy ISO setting?
Lykke til
Sist endret av ZELDUR; 19. januar 2011 kl. 12:57.
ffanta's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Hvilket kamera har du ?


HAHA! Klassisk nybegynner. Det som er veldig viktig i starten av din fotograferings-tid er å lære seg at du tar bilde, ikke kameraet.
Vis hele sitatet...
Har fotografert i snart 4 år da

Men aldri vært borti dette problemet.

Tror jeg forklarte litt dårlig egentlig.
Sitat av ffanta Vis innlegg
Har fotografert i snart 4 år da

Men aldri vært borti dette problemet.

Tror jeg forklarte litt dårlig egentlig.
Vis hele sitatet...
Ja, da forklarte du bare dårlig, beklager for fornærmelsen
ffanta's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blåtann Vis innlegg
OKei, tenkte du hadde kompaktkamera først, så måtte bare være sikker på at du brukte SLR-kamera.

Vet du hvordan man bruker manuell fokus på kameraet da?

Hvis ikke:
Slik ser du om linsa/kameraet står på autofokus eller manuell fokus.
http://farm5.static.flickr.com/4153/5050702840_41d596e77b_z.jpg

Den fremste ringen på linsa er fokuseringsringen, den stiller inn hvor kameraet fokuserer.
Vil anbefale å øve innendørs, gjerne i stua. Sitt med føttene på bordet, og fokuser på tærne dine, så fokuser lengre fram, og gjøre tærne uklare.



EDIT: Bruker du høy ISO setting?
Lykke til
Vis hele sitatet...


Takker for all hjelp.

Men du vet når du skal se gjennom linsa og fokuserer på et objekt så ser det helt klart ut gjennom "øyet" ditt, men i det du tar bildet så blir det uklart.

men skjer kun når jeg ikke zoomer i det hele tatt.

bildene blir klare og fine om jeg zoomer litt.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
umulig for oss å se uten å vite innstillinger og mulighet for å se råfilen, uten redigering og i full oppløsning..
ffanta's Avatar
Trådstarter
Har kun en linse til dette kamera, men om jeg gjør det samme med mitt Nikon kamera, så blir bildene fine...

Vanskelig og skjønne dette egentlig..
Sitat av ffanta Vis innlegg
Har kun en linse til dette kamera, men om jeg gjør det samme med mitt Nikon kamera, så blir bildene fine...

Vanskelig og skjønne dette egentlig..
Vis hele sitatet...
Bruker du en billig linse da?
Er nesten bedre å investere i dyrt glass, enn dyrt kamerahus.
ffanta's Avatar
Trådstarter
Jepp, skjønner. Har bestilt meg ny linse, men dumt sånt skjer. så jeg skal nok sende inn original linsa og la dem prøve det.
Sitat av ffanta Vis innlegg
Jepp, skjønner. Har bestilt meg ny linse, men dumt sånt skjer. så jeg skal nok sende inn original linsa og la dem prøve det.
Vis hele sitatet...
Flott, lykke til med videre fotografering. En herlig måte å nyte norge på
ffanta's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Flott, lykke til med videre fotografering. En herlig måte å nyte norge på
Vis hele sitatet...
Takk for det
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ffanta Vis innlegg
Men du vet når du skal se gjennom linsa og fokuserer på et objekt så ser det helt klart ut gjennom "øyet" ditt, men i det du tar bildet så blir det uklart.
Vis hele sitatet...
Høres ut som dioptrisk hjul som ikke er innstilt riktig.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Høres ut som dioptrisk hjul som ikke er innstilt riktig.
Vis hele sitatet...
For oss som ikke er så pro, betyr det dette hjulet her?

I så fall ville jeg satt opp kameraet på stativ, latt det autofokusere på et klart objekt med klare avgrensninger, og så skrudd litt på hjulet til du får bildet helt klart i kikkehullet også.
Sist endret av shalabais; 19. januar 2011 kl. 13:53.
Dioptri hjulet (brille hjulet) på Canon har en lei tendens til å vri på seg. Den har ødelagt en del bilder for meg. Man sjekker jo ikke at den står på riktig punkt hver gang man tar frem kamera.

Jonta: Har man lov til å si dioptrisk?
Sist endret av GothQueen; 19. januar 2011 kl. 15:00.
Mulig du vet dette her, men nevner det like vel.

Tar du bilder på full auto eller manuelt? Om den står på manuelt kan det være du har noe lang lukkertid som resulterer i at du beveger litt på kameraet i det du tar bildet. Man trenger jo i en del tilfeller lengere lukkertid for å fange opp mer lys.

Vet ikke om dette også kan være et problem på full auto, da jeg går ut i fra at blitzen ikke har særlig lang rekkevidde og vil være ubrukelig på lange avstander.

Men mulig du har kontroll på alt dette!
Tilstreb også ha litt mindre blenderåpning (f/11 f.eks), da dybdeskarpheten vil bli større og det blir lettere å få fokus på større arealer som landskap.
Sist endret av boblesaft; 19. januar 2011 kl. 15:18.
ffanta's Avatar
Trådstarter
Var ute og tok bilder i sted, tok kamera på autofokus og kamerastativ over hjernbanebru

og fikk dette bildet mens toget kom, syntes selv det ble fint jeg men da

Så må ha kjedd en feil, men nå funker kamera i hvertefall

Men uannsett blir nok ny linse og kaste denne gamle.


LINK TIL BILDET: http://i52.tinypic.com/348so5j.jpg
Trodde du sa du brukte Canon eos 330D?

Camera Maker: OLYMPUS IMAGING CORP.
Camera Model: SP550UZ
...
ffanta's Avatar
Trådstarter
Sitat av shalabais Vis innlegg
Trodde du sa du brukte Canon eos 330D?

Camera Maker: OLYMPUS IMAGING CORP.
Camera Model: SP550UZ
...
Vis hele sitatet...

Hmm....

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...0D_%281%29.jpg

Det kamera der jeg tok bildet med men... ikke akkurat den på bildet men ja..

rart, har aldri hatt OLYMPUS IMAGING CORP
Sist endret av ffanta; 19. januar 2011 kl. 17:03.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av shalabais Vis innlegg
For oss som ikke er så pro, betyr det dette hjulet her?
Vis hele sitatet...
Jepp, er det hjulet jeg refererer til.

Sitat av GothQueen Vis innlegg
Dioptri hjulet (brille hjulet) på Canon har en lei tendens til å vri på seg. Den har ødelagt en del bilder for meg. Man sjekker jo ikke at den står på riktig punkt hver gang man tar frem kamera.
Vis hele sitatet...
+1. Skal gaffe fast mitt eller noe. Om jeg kan være sikker på at det holder.

Jonta: Har man lov til å si dioptrisk?
Vis hele sitatet...
Hm, kanskje ikke om hjulet. Finner det ikke i akams ordbok (kun "dioptri"), og 64 treff med Google. Sannsynligvis har jeg oversatt det fra engelsk. Om riktig begrep er "dioptrisk", "doptri" eller "diopter" vet jeg ikke. Teknisk ordbok e.l. anyone? (:
Sitat av Jonta Vis innlegg
Om riktig begrep er "dioptrisk", "doptri" eller "diopter" vet jeg ikke. Teknisk ordbok e.l. anyone? (:
Vis hele sitatet...
Tatt rett fra ordnett

dio´ptrisk [COLOR=red]adj.[/COLOR] [COLOR=green]gr.[/COLOR]
  • som angår læren om lysbrytningen
  • lysbrytende

diopter [-å´pter] [COLOR=red]et[/COLOR] [COLOR=green]gr.[/COLOR]
  • en slags sikteinnretning på gevær og landmålingsinstrumenter, sikteskive

dioptri´ [COLOR=red]en[/COLOR] [COLOR=green]gr.[/COLOR]
  • målenhet for brytningsevnen (styrken) i en linse el. et linsesystem
Standardobjektivet til Canon, spesielt det uten IS, har store problemer på videste brennvidde. Spesielt i kantene. Man vil, som du får, få bedre bilder når man endrer brennvidden litt - 24mm og oppover - slik at man beveger seg vekk fra den dårlige optiske konstruksjonen som er på de fleste billigobjektiver med mye vidvinkel.

En annen ting, som eventuelt kan være problemet, er at man burde fokusere på et objekt som er nærmere enn det som er lengst unna. Hvis du fokuserer på et objekt 10 meter unna deg på f/3.5, så vil 3 meter foran og 30 meter bak(tallene er tatt ut av hatten - de stemmer ikke) være i fokus. Dette kan du sjekke på strekene som er ved fokusringen din.

Men mest sannsynnligvis er det optikken det går på, og muligens kanskje litt fokuseringen din.