Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1299
Hei,

Fikk i dag lønnslippen min. Dette er for antall timer jeg jobbet i månedene før jul. Jeg leverte timeliste rundt 10 desember.
Problemet mitt er at selv om jeg leverte skattefrikort for 2010 (ikke overskridt), og timelisten, har de trukket 50 % skatt på lønnen. Er dette riktig? Greit nok at pengene blir utbetalt i '11, men jeg har da saktens jobbet i '10.

Kan jeg ringe og kreve pengene overført, eller hva gjør jeg?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det er relativt urelevant når du tjente pengene inn, det som er relevant er når utbetalingsdato er.

Hvis ikke ville det jo vært forhåndsbetalt arbeid.
Sist endret av AtXbYeA; 12. januar 2011 kl. 18:13.
Afaik er ikke dette riktig.

Ta kontakt med arbeidsplassen og forhør deg om de har gjort feil i regnskapet, men jeg tror du må kontakte skatteetaten om det skal være håp for å få utbetalt noe overhodet.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er relativt urelevant når du tjente pengene inn, det som er relevant er når utbetalingsdato er.

Hvis ikke ville det jo vært forhåndsbetalt arbeid.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke, da jeg har en attestert timeliste med datoer, vil det jo være bevist at jeg jobbet i 2010.
Og siden jeg har jobbet i 2010, skal jeg jo betale skatt på dette i 2010? Hvis ikke vil min frikortgrense for 2011 bli senket betraktelig.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av shalabais Vis innlegg
Egentlig ikke, da jeg har en attestert timeliste med datoer, vil det jo være bevist at jeg jobbet i 2010.
Og siden jeg har jobbet i 2010, skal jeg jo betale skatt på dette i 2010? Hvis ikke vil min frikortgrense for 2011 bli senket betraktelig.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke tilfelle i noen av yrkene jeg har hatt iallefall, og er derfor jeg har måttet levere skattekort for 2011 innenfor en viss tidsfrist i januar.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er relativt urelevant når du tjente pengene inn, det som er relevant er når utbetalingsdato er.

Hvis ikke ville det jo vært forhåndsbetalt arbeid.
Vis hele sitatet...
Mange som har forhåndsbetaling eller som det egentlig heter forskuddsbetaling. =)

Men forsto jeg problemet til trådstarter at du ble trekt 50% skatt pga de mente du ikke leverte skattekortet tidsnok?
Jeg snakket hvertfall med Skatt Sør idag om dette, pga jeg hadde glemt å levere skattekortet på kontoret på jobben. Og de fortalte meg at jeg kunne bruke samme skattetrekk i januar som jeg hadde i desember så måtte jeg bare å huske på å levere det til februar lønninga..
Sitat av r0bin Vis innlegg
Mange som har forhåndsbetaling eller som det egentlig heter forskuddsbetaling. =)

Men forsto jeg problemet til trådstarter at du ble trekt 50% skatt pga de mente du ikke leverte skattekortet tidsnok?
Jeg snakket hvertfall med Skatt Sør idag om dette, pga jeg hadde glemt å levere skattekortet på kontoret på jobben. Og de fortalte meg at jeg kunne bruke samme skattetrekk i januar som jeg hadde i desember så måtte jeg bare å huske på å levere det til februar lønninga..
Vis hele sitatet...
Ble trukket 50% skatt på arbeid som ble utført i 2010, men utbetalt i 2011. Lurte på om dette var riktig.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av r0bin Vis innlegg
Mange som har forhåndsbetaling eller som det egentlig heter forskuddsbetaling. =)

Men forsto jeg problemet til trådstarter at du ble trekt 50% skatt pga de mente du ikke leverte skattekortet tidsnok?
Jeg snakket hvertfall med Skatt Sør idag om dette, pga jeg hadde glemt å levere skattekortet på kontoret på jobben. Og de fortalte meg at jeg kunne bruke samme skattetrekk i januar som jeg hadde i desember så måtte jeg bare å huske på å levere det til februar lønninga..
Vis hele sitatet...
Trådstarter har da ikke forskuddsbetaling som det ser ut her, og da gjelder vel isåfall ikke en slik regel kanskje ?

Jeg har ikke hatt forskuddsbetaling på 6 år, så dette husker jeg ikke, og har ikke hatt behov for det ettersom jeg har levert skattekort.
Sorry for å stjele tråden litt.. Men, jeg har ikke fått 100% siden August, og jeg skal egentlig ha 40 timer med 100% fordelt over September, Oktober, November og Desember.. Er det for sent å si ifra nå? Eller MÅ man si ifra rett etter man har mottatt lønnen? Jobber for et statseid firma.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Nei, pengene er utbetalt. At det nå er skattet 50% er det ingenting å gjøre med. Da må du eventuelt kontakte skatteetaten, men jeg tror ikke de har ordninger for å tilbakebetale skattepenger i slike tilfeller.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Posyyy Vis innlegg
Sorry for å stjele tråden litt.. Men, jeg har ikke fått 100% siden August, og jeg skal egentlig ha 40 timer med 100% fordelt over September, Oktober, November og Desember.. Er det for sent å si ifra nå? Eller MÅ man si ifra rett etter man har mottatt lønnen? Jobber for et statseid firma.
Vis hele sitatet...
Timer du ikke har ført er timer tapt, sålenge du ikke har en veldig forståelsesfull arbeidsgiver \ sjef som lar deg føre disse timene over en gitt periode i kommende tid.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Timer du ikke har ført er timer tapt, sålenge du ikke har en veldig forståelsesfull arbeidsgiver \ sjef som lar deg føre disse timene over en gitt periode i kommende tid.
Vis hele sitatet...
Timene er ført opp på vaktjournalene som sendes inn hver dag etter arbeidstid. Det er de som tar seg av lønningene som ikke har registrert at jeg skal ha 100%, derfor har de "glemt" meg av.. Så det kan bevises altså. Men lurer litt på om det er for sent å si ifra nå..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Posyyy Vis innlegg
Timene er ført opp på vaktjournalene som sendes inn hver dag etter arbeidstid. Det er de som tar seg av lønningene som ikke har registrert at jeg skal ha 100%, derfor har de "glemt" meg av.. Så det kan bevises altså. Men lurer litt på om det er for sent å si ifra nå..
Vis hele sitatet...
Det er vel mer opp til arbeidsgiveren og lønningskontoret ditt å vurdere enn for oss.
I følge skatteloven § 14-3 så regnes det du har fått utbetalt i år på årets inntekt, selv om du strengt tatt fikk betalt for arbeid utført i fjor:
http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-059.html

Men det er helt normalt at man kan bruke fjorårets skattekort på januarlønningen, det har iallfall vært vanlig praksis i de tre jobbene jeg har hatt.
Disse 50% blir vell tilbakebetalt nesteår uansett? Sålenge du tjener under frikortgrensa?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av QwertyC Vis innlegg
Disse 50% blir vell tilbakebetalt nesteår uansett? Sålenge du tjener under frikortgrensa?
Vis hele sitatet...
Nei, mellomlegget mellom prosentsatsen og 50% tilbakebetales.

Og jeg betviler vel at TS har frikort.
Sitat av walbergz Vis innlegg
I følge skatteloven § 14-3 så regnes det du har fått utbetalt i år på årets inntekt, selv om du strengt tatt fikk betalt for arbeid utført i fjor:
http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-059.html

Men det er helt normalt at man kan bruke fjorårets skattekort på januarlønningen, det har iallfall vært vanlig praksis i de tre jobbene jeg har hatt.
Vis hele sitatet...
Ok. Takk for godt svar.

Og jeg har også hørt dette, men arbeidsgiver er Bergen Kommune, så jeg antar de er litt nazi.

Sitat av QwertyC Vis innlegg
Disse 50% blir vell tilbakebetalt nesteår uansett? Sålenge du tjener under frikortgrensa?
Vis hele sitatet...
Jo, men likevel korter det ned på min frikortgrense for i år med mange prosent. Noe som ikke er så gøy.
Og det er heller ikke gøy å vente i et år på pengene du helst vil ha nå. (Dog stor opptur når du endelig får dem)


Edit:
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nei, mellomlegget mellom prosentsatsen og 50% tilbakebetales.

Og jeg betviler vel at TS har frikort.
Vis hele sitatet...
Jeg har frikort.
Sist endret av shalabais; 12. januar 2011 kl. 19:33.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av shalabais Vis innlegg
Ok. Takk for godt svar.

Og jeg har også hørt dette, men arbeidsgiver er Bergen Kommune, så jeg antar de er litt nazi.



Jo, men likevel korter det ned på min frikortgrense for i år med mange prosent. Noe som ikke er så gøy.
Og det er heller ikke gøy å vente i et år på pengene du helst vil ha nå. (Dog stor opptur når du endelig får dem)
Vis hele sitatet...
Mtp at du ikke får de før neste sommer er det 1.5år å vente.
skal/kan bruke 2010, feil av regnskap hvis du ikke overstiger grensen.