Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  452 44623
Sitat av eL Bohondo Vis innlegg
Kansje dette virker dumt men jeg driter i hudfarge og religion så lenge en "utlending" snakker til meg på noenlunde norsk, er ikke rasist men liker at folk tar seg bryet me og lære seg norsk.
Vis hele sitatet...
Hadde nettopp en liten diskusjon med en venninne av meg som går i klassen min om akkurat dette, og hun er ganske enig. Burde kanskje påpeke at hun er av norsk opprinnelse. Hun betrakter meg som en nordmann, fordi jeg kan, jeg siterer, "helt flytende norsk". Dette fikk meg til å bli varm om hjertet, fordi jeg har bodd i Norge i 8 og et halvt år, og jeg har vært ganske usikker på om jeg blir betraktet som en nordmann eller en "utlending", mer presist en "georger"

Jeg er heller ikke så veldig glad i faktumet at det er veldig mange som er andregenerasjonsinnvandrere, dvs født og oppvokst i Norge, som ikke prater helt flytende norsk. Det irriterer meg, faktisk. Men jeg klarer ikke å la være å lure på om de kanskje gjør dette med hensikt, for å bli "kulere" i miljøet de befinner seg i.

Hva mener dere?
Kjenner et par utlendinger. De selger dop til mindreårige, har aldri hatt ordentlig jobb, men kjører likevel feite Audier.

alcoh0l^2: Jeg må si meg enig. Greit at innvandrere ønsker å holde på kultur og skikker, men når de snakker dårligere norsk enn hva de egentlig kan, fordi "det er schpaa" blir jeg kvalm. Finnes jo norsk ungdom som snakker som om de skulle ha kommet fra den dypeste jungel.
Dette gjør de, fordi de har venner som er utlendinger og de ønsker å være som dem. Latterlig!
Sist endret av Pope; 10. desember 2008 kl. 08:54.
Sitat av Pope Vis innlegg
alcoh0l^2: Jeg må si meg enig. Greit at innvandrere ønsker å holde på kultur og skikker, men når de snakker dårligere norsk enn hva de egentlig kan, fordi "det er schpaa" blir jeg kvalm. Finnes jo norsk ungdom som snakker som om de skulle ha kommet fra den dypeste jungel.
Dette gjør de, fordi de har venner som er utlendinger og de ønsker å være som dem. Latterlig!
Vis hele sitatet...
Den "schpaa" - biten fikk meg til å le godt

Det er veldig godt mulig å holde på verdier fra hjemlandet på andre måter enn å banke møkka ut av (stort sett) nordmenn med jernstenger.
Jeg, f.eks. pleier å spise georgisk mat hjemme av og til, og da føler jeg et ganske sterkt bånd med "moderlandet" (haha, følte meg litt kommunist med den der)
Jeg blir veldig glad og positivt overrasket når en innvandrer er hyggelig og oppfører seg bra.

Jeg må innrømme at jeg er ganske fordomsfull pga opplevelser med utlendinger (spesielt albanere og somaliere) som har oppført seg meget stygt mot meg eller andre mennesker.

Folk kan si så mye de vil at det er pga hvordan de har hatt det i hjemland osv, men det forandrer ikke min opplevelse av personene.
Jeg syntes egentlig det er ganske trist at de som faktisk er veldig hyggelige og bra personer blir "forhåndsdømt" siden noen idioter skal ødelegge for dem.

Jeg ønsker heller å bli positivt overrasket av at noen er hyggelige, enn å bli negativt overrasket av de som ikke er det.

Jeg tror jeg kommer til å fortsette å være kritisk helt til det motsatte er bevist ovenfor personer med innvandrerbakgrunn selvom jeg ikke viser det. Jeg smiler gjerne og oppfører meg hyggelig for å kanskje bli hyggelig behandlet tilbake.

Mulig dette var litt rart skrevet.

-init
Har noen venner som er utlendinger, de er akkurat som vanlige nordmenn! MEN har veldig dårlig erfaringer ang utlendinger! hvær gang det er bråk her, er det altid utleninger som bråker! og da mener jeg altid! har flere kammerater som har blitt utsatt for blind vold av utlendinger! han ene ble sparket gjentatte ganger i over 10min mens han lå nede på bakken, helt uten grund! mener ikke å si at vi nordmenn ikke bråker og sloss! vi gjør det vi også! men vi er ikke så feige at vi kommer med 20stykker for å ta en stakkar som så litt for lenge på dama di!
Generelt sett så mener jeg at utledninger bråker og sloss myye mer en nordmenn! etter egne erfaringer! hadde det vært opp til meg skulle jeg sendt alle de som bråker rett ut av landet! er så møkk lei
hvis han fikk bank mens han lå nede i over 10 minutter så ville han ikke levd idag myrdan11, eller så ville han vært grønnsak, så ikke jug.
jeg juger ikke! hvorfor skulle jeg gidde det? trenger ikke å bli dau av den grund! han ble såpass banka at han måtte til sjukehus det ble han, men han fikk ingen alvolige skader! hadde han ikke ligget i fosterstilling og holdt rundt hodet sitt hadde han nok ikke sluppet unna med like få skader...
Alkoholisert gamer
Skjønner deg VELDIG godt Biffen.. Selv var jeg rassistisk helt til jeg faktisk prøvde å snakke til en "utlending" fant ut at han var veldig grei, prøvde fler og fler ganger med forskjellige folk.. Og jeg må si.. NOEN ganger fikk jeg meg ett slag.. men det er mest sannsynlig fordi jeg var jævel før.. Men mange av de jeg snakka med ble jeg faktisk venn med.. Så jeg har ikke noe imot "utlendinger" lenger, så lenge de oppfører seg greit tilbake når jeg prøver.

(dette ble en rotete post.. men det får dere bare leve med..)
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Initzuriel Vis innlegg
Jeg blir veldig glad og positivt overrasket når en innvandrer er hyggelig og oppfører seg bra.

Jeg må innrømme at jeg er ganske fordomsfull pga opplevelser med utlendinger (spesielt albanere og somaliere) som har oppført seg meget stygt mot meg eller andre mennesker.

Folk kan si så mye de vil at det er pga hvordan de har hatt det i hjemland osv, men det forandrer ikke min opplevelse av personene.
Jeg syntes egentlig det er ganske trist at de som faktisk er veldig hyggelige og bra personer blir "forhåndsdømt" siden noen idioter skal ødelegge for dem.

Jeg ønsker heller å bli positivt overrasket av at noen er hyggelige, enn å bli negativt overrasket av de som ikke er det.

Jeg tror jeg kommer til å fortsette å være kritisk helt til det motsatte er bevist ovenfor personer med innvandrerbakgrunn selvom jeg ikke viser det. Jeg smiler gjerne og oppfører meg hyggelig for å kanskje bli hyggelig behandlet tilbake.

Mulig dette var litt rart skrevet.

-init
Vis hele sitatet...
Føler denne posten er ganske nært sakens kjerne. Det er klart at du blir fientlig innstilt ovenfor personer som har skadet deg eller bekjente, men det faktum at du klarer å "nullstille" fordommene dine for nye personer er vel mer enn nok forlangt. Å bli fylt av fordommer når man har opplevd negative ting med innvandrere er nok veldig vanlig, og det kommer vi nok aldri til å bli kvitt. Men å fortsette å smile og oppføre seg hyggelig er noe jeg synes vi burde se mer av.
Sist endret av Mr. Meow; 10. desember 2008 kl. 22:50.
Sitat av Dvergen Vis innlegg
Sånn som du ordlegger deg i tråden din, så er det du som er rasisten. Du sier vi tar alle "utlendinger" under en kam... Tror du skal ta en titt på det du skrev selv jeg...
Vis hele sitatet...
Faen heller, drit i å veive med rasiststempelet med en gang. Hørt uttrykket "brent barn skyr ilden" før? Vi lærer av erfaringer, og hvis så og si alle erfaringene han har med somaliere og albanere er negative, har han sin fulle rett til å faktisk kunne uttale seg om det på en ærlig måte. Morsomt å legge merke til hvor mye lettere folk som ikke er norske slipper unna med slike uttalelser kontra nordmenn, forresten. Jeg er så pisse lei av at hvis man frykter å bli banka av en gjeng somaliere, så er man rasist kun fordi man ikke tok seg tida med å prate med dem og godta dem som medmennesker. Usj.

Jeg har selv snakka med noen somaliere, og de var hyggelige, men samtidig er jeg klar over at selv om karene var greie mot meg der og da, visste jeg at de tidligere hadde utøvd blind vold mot folk. Eneste grunnen til at jeg ble "godtatt" var at jeg hadde vokst opp sammen med en annen kis som var i samme "gjengen".
Skjønner at biffen er bra lei ja. Kjedelig å være "ikkerasist" nordmann å høre på detta men la gå...

Vanskelig situasjon. Vi kan ikke ta imot alle, det blir bare flere og flere "illegale" og mørketallene er store (tror jeg).

Jeg er veldig veldig naiv, og menneskeverd er menneskeverd for meg. Uansett

Har erfaringer med mange mange typer mennesker uten å gre alle over nen kam. Har også vært "eksotisk" i andre land selv uten å bli akseptert.

Å bli integrert er både å gi noe av seg selv, men også å gi slipp på noe av sin kultur.

Det er dealen, give some take some.

Ellers prøver jeg å holde min svinesti ren.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Føler denne posten er ganske nært sakens kjerne. Det er klart at du blir fientlig innstilt ovenfor personer som har skadet deg eller bekjente, men det faktum at du klarer å "nullstille" fordommene dine for nye personer er vel mer enn nok forlangt. Å bli fylt av fordommer når man har opplevd negative ting med innvandrere er nok veldig vanlig, og det kommer vi nok aldri til å bli kvitt. Men å fortsette å smile og oppføre seg hyggelig er noe jeg synes vi burde se mer av.
Vis hele sitatet...

Poenget mitt er at jeg prøver å ikke la det gå utover de som kanskje er kjempe koselige mennesker.
"Know someone who knows us or get beaten?" Det var det jeg fikk ut av den kommentaren.
Det er et godt poeng og et godt spørsmål du drar opp Biffen.
Min teori er at i det Norske samfunn i dag kan man ikke bli integrert nok.
Jeg er imot rasisme, og jeg er av et åpent sinn, og jeg veit at hvis du tar deg bryet med å kjenne hvilket som helst menneske kan du finne gode kvaliteter i de.

Tilbake til min teori: Det er trist, fordi selv om du hadde dratt på deg en budnad på 17. Mai så kan du fortsatt oppleve å bli kalt "svarten","pakkis","Utlending" etc. Dette er fordi det Norske samfunn nylig (dette er en generell tidsberegnelse) har startet å ta inn mennesker fra andre land til Norge. Jeg mener ikke at vi ikke hadde innvandring for 100 år siden i den samme grad som vi har hatt innvandring de siste 30 årene. Nordmenn er ikke klare nok for å takle mennesker med andre skikker og/eller hudfarge enda. Husker godt noe min kjære bestemor fortalte meg (må hun hvile i fred), og det omhandlet den første gangen hun så en person med en annen hudfarge enn hvit. Dette skjedde i Sarpsborg for rundt 35 år siden, og hun sa rett ut til meg: "Når jeg så han, var jeg rett og slett nødt til å snu meg. Dette var noe helt nytt for meg!". Vil legge til at min bestemor ABSOLUTT ikke var rasist overhodet, et veldig fredfullt mennesket, faktisk.. Tilbake på topic: Norge som et land er ikke klar enda, jeg er lei for å si det, men jeg tror selv at vi må gi Norge rundt 2 generasjoner til, om ikke mer, før vi ser en nedgang i rasisme, dette er også forutsatt at det har foregått en viss grad av integrering og vi alle kan leve i et samfunn der vi er tolerante ovenfor hverandre, fordi vi er vant til å leve side om side, felles som like mennesker.

Dette er kanskje litt for mye å be om, men jeg føler selv at jeg fint er i stand til å gjøre dette, men vil så absolutt ikke snakke på alles vegne
Sitat av Skambank Vis innlegg
Jeg mener ikke at vi ikke hadde innvandring for 100 år siden i den samme grad som vi har hatt innvandring de siste 30 årene. Nordmenn er ikke klare nok for å takle mennesker med andre skikker og/eller hudfarge enda.
Vis hele sitatet...
Dette har ingen verdens ting med hudfargen å gjøre, og hvorvidt nordmenn er klare nok til å takle det, det har med hvor aggressive de er. Kunne jo alltids ha vært nordmenn som var de voldelige konstant, men det er de (som regel) ikke. Jeg personlig misliker ikke utlendinger flest fordi de har en annen hudfarge enn meg, men fordi de er så jævlig kjipe å være med, fordi vokabulæret deres praktisk talt består av "wolla", "pændi", "gandho" og diverse andre banneord.

Og angående innvandringa: Det var ikke like mye innvandring for 100 år siden som det har vært fra 30 år til nå. Det har økt betraktelig mye. Og de formerer seg som kaniner. Fikk opp statistikken på det, det er visstnok 300 000 norsk pakistanere i Norge, hvorav nærmere 30% bor i Oslo. Sa dette bare for statistikkens skyld, for meg må utlendinger gjerne bo i Norge, men ikke vær så jævlig "åå, jeg hadde en dårlig barndom, derfor skal jeg gi deg juling med en jernstang og rane deg, og voldta dama di med 20 venner av meg". Dette inkluderer ikke alle utledninger.
Sist endret av alcoh0l^2; 11. desember 2008 kl. 08:43.
Kan ikke gi all skylda til "utlendingene" heller. Jeg vet iallefall at der jeg kommer fra, ser asylmottaket ut som et "rævhol". Det går 2 busser forbi der hver dag som gjør at de kan komme seg til sentrum. En klokka 7 om morgenen, og en klokka 10 om kvelden. Vil påstå at kommunen kunne gjort mye mere for å få de bedre intregrert.
Nå skal komunen også ta inn flere innvandrere. Jeg mener vi skal få et bedre tilbud til de som er, før vi tar inn nye.
Sitat av Dvergen Vis innlegg
Kan ikke gi all skylda til "utlendingene" heller. Jeg vet iallefall at der jeg kommer fra, ser asylmottaket ut som et "rævhol". Det går 2 busser forbi der hver dag som gjør at de kan komme seg til sentrum. En klokka 7 om morgenen, og en klokka 10 om kvelden. Vil påstå at kommunen kunne gjort mye mere for å få de bedre intregrert.
Nå skal komunen også ta inn flere innvandrere. Jeg mener vi skal få et bedre tilbud til de som er, før vi tar inn nye.
Vis hele sitatet...
Hvis du sikta til det jeg sa, så mente jeg ikke dem, de er som regel veldig sjenerte og gjør ikke stort av seg. Nå tenker jeg på de som har bodd her i landet hele livet, eller i hvertfall mesteparten av livet, og alikevel prater gebrokkent norsk og velger å være noen idioter.
Er helt enig med deg alcoh0l^2. Jeg skrev ikke til deg, men andre som har lagt all "skylda" på utlendingene.
Husker jeg jobbet på ett prosjekt i Bergen og det kom to karer inn på slutten som skulle installere noen apperater. Jeg og han ene endte tilfeldig opp på utsiden av bygget for en røyk. Begge de to var fra østlandet, så jeg spurte hvor han var fra. Somalia sa han. Så jeg sa, nei, nei, nei. Hvor ifra? aah oslo... Så jeg tenker dette går litt begge veier.

Hvis dere smiler og sier hei, så tror jeg at dere vil få mange fine smil tilbake.


Jobbet på en hytte på kvamskogen og vi hadde en gutt fra somalia med oss i arbeidsuke, og han var en grei kar, ikke ulik de andre jeg har hatt med på arbeidsuken. Så jeg sendte han inn i en kald-kjeller (hvor jeg hadde vært rett før), for å gjøre en ting. Men så forsvant han. Så jeg skreik på han inn i luken, og der kommer det frem to øyne. Så jeg holdt på til å le meg ihjel, og da kom det frem ett smil og. Og jeg tror ikke jeg har ledd så varmt som da.

Jeg har jobbet med alle mulige slags folk, med forskjellige farger, religioner, og bakgrunner og det jeg har lært? Generalisering er alles fiende!
Tror folk flest ikke går rundt med så mye overskudd at de sier "Hei" til alle de møter, da måtte de nok ta litt promille eller andre saker.
Poenget er at folk er som regel ikke sure fordi de ser noen med anderledes hudfarve, det er bare det at det er ikke noen som helst grunn til at de plutselig blir superglade når de ser folk!
Min "fremmedfrykt" er ikke basert på hudfarge, men statistikker på hvilke etniske grupper/folkeslag som har mest voldshandlinger/dommer.

Selv om dette skjærer mange over èn kam, så klarer jeg ikke la være å tenke slik.
Beklager.

Men nå har det seg slik at menneskene ifra Somalia, Pakistan osv. ofte er mørkhudede, og grunnet trøblete oppvekst/vanskelige forhold der nede som jeg ikke kan begynne å forstå engang så sliter mange med å tilpasse seg det norske samfunnet.

Jeg vegrer meg selvsagt ikke for å sitte med en mørkhudet person på bussen eller noe slikt, men skal ærlig innrømme at om jeg går i en mørk gate alene om natten så blir jeg mer nervøs av å møte en mørkhudet enn en med et mer "vestlig utseende".
Synd, men slik er det.
Og jeg klarer ikke å la være å tenke slik, selv om dette ikke reflekterer i mine handlinger. I det hele tatt.
Helt enig med HStern, og jeg tror det er mange som tenker akkurat slik.
Jeg synes at innvandrere skal få EN sjanse til å fortjene å bo her. Det er at hvis man gjør noe kriminelt som fører til fengselstraff. uansett en ubetinget fengselstraff (går ikke veldig dypt inn for noen eksakt grense) så burde han/hun bli sendt til hjemlandet sitt igjen. Da vil det for det:

1. Bli mindre kriminalitet i Norge
2. Innvandrere vil ikke få samme rykte som de desverre har den dag idag
3. Noen andre kan få flytte inn og overta plassen i samfundet.

Det er mange som trenger hjelp og har store nødvendigheter til å flykte. Da fortjener de plassen istedenfor de som kommer hit for å lage bråk! Alt ville blitt trivligere.

Så jeg har INGEN TING imot deg biffen for at du ser anderledes ut enn meg. Så lenge du ikke kom hit for å stjele norske penger eller skade folk så skal du leve som alle andre her i landet
Sist endret av Pram; 18. desember 2008 kl. 01:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Biffen Vis innlegg



Hvor mange ganger skal jeg bli kalt for stygge navn uten å slå!?
!
Vis hele sitatet...
Du skal tåle evig stygge ting uten å slå. hvis det har seg sånn at det er vanlig blant utlendinger å slå når noen sier noe stygt til dem, er det ikke rart at de har dårlig rykte. du prater om å oppføre seg mot andre som du vil de skal oppføre seg mot deg. Vel når noen sier noe stygt til deg, si noe stygt tilbake. Når noen slår deg slå tilbake. Hadde alle holdt den filosofien ville vi kommet ganske langt i verden, men jeg er enig at dette kun ser bra ut på papiret og aldri vil ha sjangs i den virkelige verden. poenget er du skal ikke gå rundt å tenke at hvis en sier noe dritt om meg så slår jeg.. si heller noe tilbake til han.

Trenger ikke si det høyt en gang, men så lenge du sier det får du følelsen av å gjort noe tilbake pluss at det ikke blir noe mer bråk..

Ellers veldig bra skrevet. jeg er enig i veldig mange av punktene dine
Sist endret av Fredriker; 18. desember 2008 kl. 01:26. Grunn: et par feil
bare for å sette dette veeeldig på spisse, så minner du meg litt om Malcom X akkurat nå. :b

men i det du sier så har du egentlig helt rett, men du framstiller deg på en veldig feil måte her på forumet, men på en mer nøytral side så har du helt rett. har "lidd" av fremmedfrykt selv og mente at alle utlendinger/mørkede var bare en gjeng med idioter som bare gjorde djevelskap, helt til jeg fikk min første utlendingsvenn, som kommer fra tyrkia. en utrolig trivelig kar. som en kar her postet i starten av tråden, er at de som er snille blir ikke sett eller hørt fordi slipper ikke fra seg lyd, så de som faktisk gjør noe, får et skarpt lys imot seg. det er faktisk som at vi nordmenn er litt ute etter dere generelt, som i mine øyne er helt feil å gjøre.

håper det går bedre med hva nå enn hendte, vet godt at vi nordmenn generelt er ganske harde mot utlendinger, lettere sagt har fremmedfrykt

mvh,
ruben
Sist endret av imba; 18. desember 2008 kl. 01:35.
Hvorfor JEG er skeptisk til innvandrere:


Somaliere og Muslimers holdninger til nordmenn:

http://www.p4.no/story.aspx?id=272134

"I fjor ble det anmeldt rekordhøye 161 voldtekter og 35 voldtektsforsøk i Oslo, der gjerningsmannen i OVER 70 prosent av tilfellene hadde bakgrunn fra et annet land enn Norge."

http://www.ivarjohansen.no/temaer/in...tasamling.html
Man kan jo også spørre seg selv;
Om alle innvandrere som begår en ulovlig handlig bør bli sendt rett utav landet, burde ikke også etniske Nordmenn også bli sendt ut?

Personlig så synes jeg at en grense på 3 dommer burde være grunnlag for deportering.
Ved grove handliger som voldtekt, drap, ekstrem vold og lignende så burde det være nulltoleranse.

Noen klarer bare ikke å tilpasse seg vårt samfunn, og synd er det.

Vil også hedre alle de som må gjennomgå daglig rasisme og allikevel prøver sitt beste og skjønner at det ikke er alle Nordmenn som er slik.
Sitat av HStern Vis innlegg
Man kan jo også spørre seg selv;
Om alle innvandrere som begår en ulovlig handlig bør bli sendt rett utav landet, burde ikke også etniske Nordmenn også bli sendt ut?

Personlig så synes jeg at en grense på 3 dommer burde være grunnlag for deportering.
Ved grove handliger som voldtekt, drap, ekstrem vold og lignende så burde det være nulltoleranse.
Vis hele sitatet...
Hvor hen mener du den norske stat skulle deportert etniske nordmenn som begår lovbrudd?
Sitat av Marjo Vis innlegg
Hvor hen mener du den norske stat skulle deportert etniske nordmenn som begår lovbrudd?
Vis hele sitatet...
Beklager, det spørsmålet skjønte jeg ikke.
Det eneste jeg skrev om deportering av etniske nordmenn var i spørsmålet jeg stilte om det skulle være likt for innvandrere og nordmenn angående deportering av lovbrudd.
Sitat av HStern Vis innlegg
Beklager, det spørsmålet skjønte jeg ikke.
Det eneste jeg skrev om deportering av etniske nordmenn var i spørsmålet jeg stilte om det skulle være likt for innvandrere og nordmenn angående deportering av lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Det jeg prøver å si er at spørsmålet ditt ikke er relevant, da jeg antar at den norske stat ikke kan deportere etnisk norske lovbrytere til vilt fremmede land som vedkommende da ikke har noen tilknytning til.

Hvilket land gidder å ta i mot en lovbryter som et annet land ikke vil ha?
Sitat av alcoh0l^2 Vis innlegg
Og angående innvandringa: Det var ikke like mye innvandring for 100 år siden som det har vært fra 30 år til nå. Det har økt betraktelig mye. Og de formerer seg som kaniner. Fikk opp statistikken på det, det er visstnok 300 000 norsk pakistanere i Norge, hvorav nærmere 30% bor i Oslo. Sa dette bare for statistikkens skyld, for meg må utlendinger gjerne bo i Norge, men ikke vær så jævlig "åå, jeg hadde en dårlig barndom, derfor skal jeg gi deg juling med en jernstang og rane deg, og voldta dama di med 20 venner av meg". Dette inkluderer ikke alle utledninger.
Vis hele sitatet...

én femtedel av norges befolkning er innvandrere.
37 prosent av den ikke-vestlige innvandrerbefolkningen
bor i Oslo.
jeg tror ikke det bare er 7% som ikke er pakistanere. Eller?

En ting til:
I 2004 var det 574 609 personer med innvandrerbakgrunn i Norge. Mener du å si at 300 000 av dem var pakistanere?



Kilder: Befolkningsstatistikk, Statistisk Sentralbyrå


p.s
Selvfølgelig mulig at jeg missforstod/misstolket posten din. Men jeg syntes at når man begynner med statistikk og tall, så burde de stemme.
Sitat av Bratsj Vis innlegg
For det første, så har du ikke noen bakgrunn for din første påstand. Du antyder at jeg er nynazist. Vel det får du bare tro. Jeg har ingenting til overs for nazisem eller nynazisemen. Har personlig vært i Aoshwitch med en som overlevde fire år der. Fikk ingen sympati for det spm skjedde der. Spesielt ikke etter å ha hørt hva jeg hørte hva han sa.

Det siste du sier kan nok være riktig. Jeg har ingen grunn til å hevde noe annet. Men - det kalles ikke terror når man dreper i sitt lands navn. Terrorister har som regel ikke land, men ønsker å få det.
Vis hele sitatet...
Klarer ikke å holde meg, er du helt idiot?
Ser du hva du skriver?
Hva faen vet du om terrorister?
Terroristene i Irak som saboterer for det amerikanske militæret der, har de ikke et land? Jo, det har det.
Prøvde Osama bin Laden å få et land?
Var 9/11 for å få et land?

Tok bare klassiske eksempler siden du tydeligvis ikke forstår at terrorisme har to forskjellige sider. Noen kaller dem terrorister, andre kaller dem
frihetsforkjempere.

ps: Ikke uttrykk deg om ting du tydeligvis ikke har peiling på, får deg bare til å se ut som en idiot.
Sitat av Widow Vis innlegg
Klarer ikke å holde meg, er du helt idiot?
Ser du hva du skriver?
Hva faen vet du om terrorister?
Terroristene i Irak som saboterer for det amerikanske militæret der, har de ikke et land? Jo, det har det.
Prøvde Osama bin Laden å få et land?
Var 9/11 for å få et land?

Tok bare klassiske eksempler siden du tydeligvis ikke forstår at terrorisme har to forskjellige sider. Noen kaller dem terrorister, andre kaller dem
frihetsforkjempere.

ps: Ikke uttrykk deg om ting du tydeligvis ikke har peiling på, får deg bare til å se ut som en idiot.
Vis hele sitatet...
Du verden for et enormt glasshus du sitter og kaster stein i.

Sitat av Widow
Terroristene i Irak som saboterer for det amerikanske militæret der, har de ikke et land? Jo, det har det.
Vis hele sitatet...
Nei det har de ikke. De har et land som er ulovlig okkupert av amerikanerene og store deler av terrorismen er en motstandskamp nettopp for å få tilbake sitt eget land.
Sitat av Widow
Prøvde Osama bin Laden å få et land?
Vis hele sitatet...
Ja det gjorde han, og det landet heter Palestina. Dvs, Palestinere flest ønsker Osama dit pepperen gror fordi han ødelegger for deres kamp, men mye av arabisk terrorisme bruker USAs støtte til Israel som argument, siden Israel okkuperer og undertrykker Palestina.
Sitat av Widow
Var 9/11 for å få et land?
Vis hele sitatet...
Igjen, Palestina ble brukt som ett av mange argumenter mot terroraksjonen i NYC.
Sitat av Widow
ps: Ikke uttrykk deg om ting du tydeligvis ikke har peiling på, får deg bare til å se ut som en idiot.
Vis hele sitatet...
Right back at 'ya.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du verden for et enormt glasshus du sitter og kaster stein i.


Nei det har de ikke. De har et land som er ulovlig okkupert av amerikanerene og store deler av terrorismen er en motstandskamp nettopp for å få tilbake sitt eget land.

Ja det gjorde han, og det landet heter Palestina. Dvs, Palestinere flest ønsker Osama dit pepperen gror fordi han ødelegger for deres kamp, men mye av arabisk terrorisme bruker USAs støtte til Israel som argument, siden Israel okkuperer og undertrykker Palestina.

Igjen, Palestina ble brukt som ett av mange argumenter mot terroraksjonen i NYC.

Right back at 'ya.
Vis hele sitatet...
Var trøtt og skrev bare dritt.
Unnskylder for det.
Sitat av Widow Vis innlegg
Tok bare klassiske eksempler siden du tydeligvis ikke forstår at terrorisme har to forskjellige sider. Noen kaller dem terrorister, andre kaller dem
frihetsforkjempere.
Vis hele sitatet...
Det som er markert, kunne jeg ha diskutert i en liten evighet, men kan bare si det viktigste:

De fleste som havner i konflikt med hverandre, hevder at de er frihetsforskjempere. USA kjemper for friheten sin og slåss mot frykten av terror á la 9/11, mens nede i de landene som er okkuperte kjemper for friheten fra amerikanere.
Nede i Afrika, hvor mange parter tror du IKKE har noe i navnet sitt som er en eller annen form for "frihet"?
Ekke mange!
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Nei det har de ikke. De har et land som er ulovlig okkupert av amerikanerene og store deler av terrorismen er en motstandskamp nettopp for å få tilbake sitt eget land.
Vis hele sitatet...
Du mener altså at Sadams styre var legetimt? Siden skal de kjempe om å få tilbake noe så må det jo være tilbake til slik det var før. Jeg mener helt bestemt at det er en god kombinasjon av terrorister(personer som angriper ikke legetime mål) og geriljakrigere som ønsker å destabilisere regionen for selv og kontrolere deler av irak. Man har også en mer eller mindre legitim folkevalgt regjering som har invitert USA til å bli i landet. Men jeg kan kanskje tolke ut i fra ditt innlegg at du mener denne USA vennlige regjeringen er illegitim. Et syn jeg har registrert at noen har, men ikke et syn jeg deler. Det ville i såfall gjort gerilljavriksomhet "lovlig", terrorisme derimot vil fortsatt være like ulovlig. Jeg tar her utgangspunkt i FNs definisjon på begrepene.

En kan derfor ikke hevde at terrorisme noen gang er motstandskamp. Terrorisme rammer i første rekke sivile og en kan ikke forsvare slike handlinger overhode. Motstandskamp ville vært målrettede aksjoner mot millitære installasjoner og personell. Når man ser at det er vanligere å sprenge torg og samlingsplasser for sivile en veibomber mot militærkolonner så sier det en god del om legitimiteten til "motstandskampen" i Irak.
Sitat av spetznaz Vis innlegg
Du mener altså at Sadams styre var legetimt? Siden skal de kjempe om å få tilbake noe så må det jo være tilbake til slik det var før. Jeg mener helt bestemt at det er en god kombinasjon av terrorister(personer som angriper ikke legetime mål) og geriljakrigere som ønsker å destabilisere regionen for selv og kontrolere deler av irak. Man har også en mer eller mindre legitim folkevalgt regjering som har invitert USA til å bli i landet. Men jeg kan kanskje tolke ut i fra ditt innlegg at du mener denne USA vennlige regjeringen er illegitim. Et syn jeg har registrert at noen har, men ikke et syn jeg deler. Det ville i såfall gjort gerilljavriksomhet "lovlig", terrorisme derimot vil fortsatt være like ulovlig. Jeg tar her utgangspunkt i FNs definisjon på begrepene.

En kan derfor ikke hevde at terrorisme noen gang er motstandskamp. Terrorisme rammer i første rekke sivile og en kan ikke forsvare slike handlinger overhode. Motstandskamp ville vært målrettede aksjoner mot millitære installasjoner og personell. Når man ser at det er vanligere å sprenge torg og samlingsplasser for sivile en veibomber mot militærkolonner så sier det en god del om legitimiteten til "motstandskampen" i Irak.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i mye av det du sier, og prøvde også på understreke at terrorister ofte er opptatt av å rettferdiggjøre sine handlinger med en edel hensikt, f.eks å sparke ut okkupantene, enten det er er USA eller Israel. Det gjør derimot ikke handlingene rettferdige eller forsvarlige, selv om jeg har forståelse for dem.

Og ja, jeg mener USAs tilstedeværelse i Irak er folkerettsstridig og ulovlig. Nei, jeg har ingen forslag til alternativer, men det er heldigvis ikke min jobb å finne ut av
Sitat av Initzuriel Vis innlegg
én femtedel av norges befolkning er innvandrere.
37 prosent av den ikke-vestlige innvandrerbefolkningen
bor i Oslo.
jeg tror ikke det bare er 7% som ikke er pakistanere. Eller?

En ting til:
I 2004 var det 574 609 personer med innvandrerbakgrunn i Norge. Mener du å si at 300 000 av dem var pakistanere?



Kilder: Befolkningsstatistikk, Statistisk Sentralbyrå


p.s
Selvfølgelig mulig at jeg missforstod/misstolket posten din. Men jeg syntes at når man begynner med statistikk og tall, så burde de stemme.
Vis hele sitatet...
beklager, jeg dreit meg fint mye ut der. 30 000 var tallet som var litt mere riktig.
▼ ... over en måned senere ... ▼
synes bare tittlene på tråden er så artig: Hvordan skal jeg bli integrert NOK for dere? svar meg på det! skikkelig hyggelig måte å spørre noen på.... høres ut som du har en veldig positiv holdning til oss etnisk hvite
Meh... jeg er generelt aggressiv imot andre folk. Kjenner en "mørkhudet", og ingen andre enn ham har vært så jævlig imot meg som ham... sier ikke at alle er sånn, men synes at utlendinger er litt unnvikende der jeg bor, de gidder liksom ikke å menge seg med "oss andre"
synd å si det, men nordmenn er ikke modne nok! kritiser gjerne uttalelsen, men er ikke så mange år siden den første fargede kom til Norge, i alle fall ikke til nord-norge.

Selvfølgelig vil man skjære alle over én kam! Alltid vært slik å kommer alltid å være slik. Du får vel bare fortsette å være så snill helt til du kommer i avisa.

om en møter 5 stk på gata, å 1 av snakker dritt til deg, ville du konkludert at vennene hans var like?en ville nok det...

Mange føler seg nok truet av det økende tallet innvandrere, mer konkurranse osv.
Men når noen "utfordrer" kulturen, med feks å si at man skal ha alle lands nasjonalflagg i 17. mai toget, synes jeg bare det er provoserende. Man kan tilpasse seg, men JEG er så patriotisk og konservativ at jeg ønsker å beholde den Norske kulturen som den er i dag.

Det er min mening. så om du skal kritisere, gjør det konstruktivt...
Kultur må jo komme fra et sted, kultur varer ikke evig og har heller ikke alltid vært her.

Hvem er vi til å diktere over når kulturen skal bevege seg videre, eller rettere sagt når den ikke skal bevege seg videre?
joda, du har så rett, tror forresten du har en skjult poet i deg!
Men jeg vil beholde norsk kultur, da vi ser klare tegn til at den blir overkjørt av andre kulturer.
Syntes Kongen kan sette seg ned å skrive en liste med hva som kan være kultur, da blir vi alle happy.

mn tilbake til topic...
Leser psykologi i skolen forrige uke nevnte læreren, eller vi prata litt om det så nevnte læreren om at hvis hu skulle tilbake til kontoret fra timen og hadde hendene fulle med bøker, så sa hu det er 99% sikkert at det er en gutt/jente med utlandsk bakgrund som åpner. Vi blir oppvokst strengt og har STOR respekt for gammle folk. ihvertfall mange av oss.
Gadd ikke lese igjennom alle postene, men det er et interresant innlegg du kommer med!

Det første jeg vil si er at jeg i utgangspunktet gir blaffen i om en person er svart, hvit, gul eller rød... Hudfarge spiller ingen rolle! Skjønner ikke hvorfor det er så JÆVLIG stort at usa har fått en mørk president, hva så!?

Men det er en ting jeg lurer på. Jeg har blitt nikket ned, frastjålet mobilen og truet når jeg har vært på byen. Og hvem er det som har gjort det?! Jo, utlendinger. Vet ikke hvor de kommer fra, men det er de utlending gjengene som man ikke kan se på uten å få spørsmålet: HVA SER DU PÅ!? Det er det dummeste spørsmålet jeg noensinne har hørt. Man kan bare sveipe blikket over de, så blir man spurt hva jeg ser på!? Hva er det for et spørsmål!? Hva er det dere vil?

Jeg vil ikke skjære alle over en kam, og jeg vet at de fleste er snille og greie. Blir så glad når jeg ser på en utlending han sier "hei, hva skjer a?!" istedenfor "hva ser du på, er du ute etter bråk!?"... Så til de der ute som drar på byen for å lage bråk over at noen ser på deg: ikke vær så sinna hele tiden, smiiil og vær glad!!!
sorry ble litt langt å lese men :P

er selv norsk , men har mange gode venner fra utlandet å jeg mener det er
media sin feil at mange nordmenn er så skeptiske som dem er mot utlendinger

står jo aldri skreve i vg om noe bra en utlending har gjort i norge å jeg er 100% sikker på at det er mye !!, står bare det som bad det synst jeg er helt feil i grunn er det ikke rart at mange norske er så skeptisk mot utlendinger som di er , det eneste du kan lese er , gjeng krig å dritt :S
vist media hadde klart å fokusere på den vanlige invandrer , tror jeg nok at mangen ville snudd syns vinkel

vi er flere nordmenn i norge en utlendinger... så da må vell det si at vi nordmenn begår flere låv brudd en dem ? =P hehe
Shit da! Skumlest gjennom hele tråden nå.
Biffen! Du har min fulle respekt mann!

Nå er det på tide med en kald pils og litt sengekos!
Det første jeg vil si er at jeg i utgangspunktet gir blaffen i om en person er svart, hvit, gul eller rød... Hudfarge spiller ingen rolle! Skjønner ikke hvorfor det er så JÆVLIG stort at usa har fått en mørk president, hva så!?
Vis hele sitatet...
Det har faktisk utrolig mye å si, fordi det viser at et skille er brutt, et skille der hvor vellykket du kunne bli var bestemt av din hudfarge. USA har en utrolig skitten historie full av rasisme mot alle raser bortsett fra den kaukasiske. Dette er et utrolig fremskritt siden fargede ble brakt inn som slaver fra Afrika, for å jobbe på bomullsmarkene, til å være høyesterettsdommere (Thurgood Marshall), President (Barack Hussein Obama) og Ikoner (Malcolm X og Martin Luther King Jr.). Dette er et enormt fremskritt for at skillet mellom raser blir utslettet, men dette betyr ikke at rasisme vil forgå.

Men det er en ting jeg lurer på. Jeg har blitt nikket ned, frastjålet mobilen og truet når jeg har vært på byen. Og hvem er det som har gjort det?! Jo, utlendinger. Vet ikke hvor de kommer fra, men det er de utlending gjengene som man ikke kan se på uten å få spørsmålet: HVA SER DU PÅ!? Det er det dummeste spørsmålet jeg noensinne har hørt. Man kan bare sveipe blikket over de, så blir man spurt hva jeg ser på!? Hva er det for et spørsmål!? Hva er det dere vil?
Vis hele sitatet...
Jeg har da blitt nikket ned, banket opp og slicet med kniv av etniske hvite også jeg da. Man legger bare mer merke til de av utenlandsk opprinnelse på grunn av at du da ser det du vil se, du vil se noe som styrker dine fordommer, og som backer opp din allerede generaliserende tankegang.

står jo aldri skrevet i vg om noe bra en utlending har gjort, og jeg er 100% sikker på at det er en hel del! Media fokuserer bare på det negative, og det synst jeg er helt feil. Igrunn er det ikke rart at mange Norske er så skeptiske mot utlendinger når det eneste du kan lese er artikler ang. gjenkriger.
Hvis media hadde klart å fokusere på den vanlige invandrer , tror jeg nok at mangen synsvinkel ville vært snudd.
Vis hele sitatet...
Tok meg til rette, og rettet innlegget ditt i quoten.

Det er sant, men nå har det seg sånn at skandaler selger, og media tjener penger hver gang en massemorder som først voldtar ofrene med en tresleiv, før han skjærer av de akillesen og dreper de. Det optimale hadde vært hvis han hadde vært av utenlands opprinnelse og hatt en budnad på seg. Det er sånn media fungerer nå til dags, de tjener penger på å blåse opp saker, og de sakene de ikke trenger å blåse opp blir trykket gang på gang.
Sitat av Biffen Vis innlegg
Skrifte navn? hehe der tar du feil kompis, hvorfor skal jeg skifte navn? fordi folk syns det er vanskelig?ROFLMAO da syns jeg at vi burde kalle Oslo for noe annet
Vis hele sitatet...
Det er noe som ikke er vits å diskutere... at man skal skifte navn på Oslo?
Oslo er en del av Norge, no offence, men det er ikke utlendingene...

det er derfor mange av nordmenn ikke liker utlendinger, kommer å forlanger at vi skal i ditt tilfelle skifte navnet på Norges hovedstat, eller sette opp moskeer over alt. Hva vist en nordmann kom til ditt hjemland å forlanger å sette opp en katolsk kirke eller noe slikt? har ingenting imot utlendinger generelt, men i mange land kan du risikere å bli skutt bare pga. det...

men vi nordmenn må godta alt dere utlendinger forlanger, mange som er lei det der...