Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4079
Leste denne artikkelen nå! Noen inspill?
http://dittoslo.no/ullern-avis-akers...agne-1.7840889


Dette var det jeg reagerte mest på:
''– Det er dessverre blitt slik at det nå er sosialt akseptert å røyke marihuana eller hasj blant store ungdomsgrupper i Oslo vest.''
''– Du kan oppleve å bli den som ikke blir invitert med vennegjengen om du ikke aktivt røyker. For mange utvikler dette seg så til at man blir «forelsket» i rusen og gjerne tar med seg dopet og ruser seg litt foran PC-en mens de er på Facebook. Til og med på skolen, hvor selgerne står i kø, ruser de seg, sier Persson.''
å hva er det du reagerer på?

at det er sosialt akseptert? at de nevner oslo vest? at det finnes gruppepress? eller at selgerne står i kø på skolen?
At det er blitt mer akseptert blandt ungdomsgrupper på Oslo vest virker ganske riktig ut.

Det jeg reagerte mer på derimot var;
Innholdet av det ruspåvirkende og avhengighetsskapende stoffet THC i marihuana og hasj er ifølge politioverbetjenten skyhøyt og svært skadelig på både kort og lang sikt.
Ganske klassisk politiet å komme med uttalelser som både lærere, foreldre, elever og generelt mannen i gata er klar over i håp om å vekke litt frykt i foreldre.
gå å stemm på pollen som er der inne "Bør det bli tillatt å røyke hasj og marihuana?"
JA!
– Av erfaring vet vi at barn liker at foreldre bryr seg og setter grenser. Kommuniser tydelig og gå ikke i fella med frihet under eget ansvar. Ikke overlat barnet til seg selv og la hjemmet ditt bli et fristed for festligheter når du reiser bort. Ditt barn er i en situasjon hvor bruk av narkotika er blitt en trend, hvor tilgangen på narkotika er stor, hvor det er stort sosialt press kombinert med manglende sosial kontroll. Da er det grunn til å rope varsku.
Vis hele sitatet...

Bortsett fra noen småting som kan adresseres som vinkling og faktafeil, så ser jeg ikke noe galt i at pressen opplyser foreldre om noe som burde vært regnet som sunn fornuft.
Sitat av MBTI Vis innlegg

Det jeg reagerte mer på derimot var;
Innholdet av det ruspåvirkende og avhengighetsskapende stoffet THC i marihuana og hasj er ifølge politioverbetjenten skyhøyt og svært skadelig på både kort og lang sikt.
Vis hele sitatet...
Ja det gjorde du vel, du tok det også ut av sammenheng:

Ny farlig cannabis
– Nå roper vi varsku sterkere enn noen gang. Mange er heller ikke klar over at cannabis i løpet av de siste årene er blitt enormt mye sterkere enn tidliger, sier Persson videre.

Innholdet av det ruspåvirkende og avhengighetsskapende stoffet THC i marihuana og hasj er ifølge politioverbetjenten skyhøyt og svært skadelig på både kort og lang sikt.

– Samtidig er det ulike former for syntetisk cannabis på markedet. Det er helt uvisst hvordan sammensetningen av stoffer er i disse ruspreparatene. Det er et villnis av stoffer som kan ødelegge barna, understreker Persson.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Vel, jeg kan bekrefte at bruken begynner å bli utbredt på Oslo vest, og flere burde holdt seg unna mtp at det går for langt. Men det som bekymrer meg er attituden de får etter å ha blitt tatt en gang, den blir helt "care" som vi kaller det, selv om de har fått sanksjoner og "frivillig" pissings. Jeg må si at det forebyggende har virket relativt greit da veldig mange har en sterk tro på mye av de typiske faktafeil og "propaganda", hvis man kalle det, som politiet kommer med. Kan forsåvidt også nevne at det er sosialt akseptert blandt veldig mange inkludert ikke-røykende, men mange synes det er teit og knærkete, og at de heller holder seg til Moët og cider.
Hvorfor kommer politiet stadig med feilopplysninger angående cannabis?
Jeg forstår på en måte at de velger å varsle foreldrene på denne måten, via media. Er man 14-15 er man for ung til å røyke. Men jeg tror nok heller det at det er ulovlig og "farlig" kan virke forlokkende for de yngre. Jeg husker jo selv at det var en viss drivkraft i akkurat det ulovlige, når man selv prøvde sine første trekk.
Jeg har tro på at om man hadde vært mer ærlig og åpen om rus og rusmidler generelt, så hadde man klart å få flere ungdommer enn i dag til å heller vente til de er modne.
Samtidig ser vi jo at unge ikke akkurat venter til de er 18 år med alkoholen eller tobakken. Det kan nok bli like vanskelig å få de til å vente med andre ting også.
Sist endret av BirkirBjarnason; 10. april 2013 kl. 23:03.
Haha, virker som endel freaks tok over kommentarfeltet, sammen med mange andre!
Fae* for et hat jeg har utviklet overfor Adrian Kongerød, makan til idiot skal man lete lenge etter.
Fae* for et hat jeg har utviklet overfor Adrian Kongerød, makan til idiot skal man lete lenge etter.
Vis hele sitatet...
Vi får sende han en link til rusmiddelforumet her på freak
Ok, det er mulig bruken av cannabis har tatt seg opp i ungdomsmiljøene på beste vestkant den siste tiden. Jeg har inntrykk av at den har tatt seg opp jevnt og trutt over lang lang tid; fra Nordkapp til Lindesnes, blant fattig og blant rik, i by og land, helt siden Harald Hårfagre nektet å ta luggen. Men mer seriøst dette er litt ulv ulv i min verden, muligens fordi jeg har levd en stund? Det kan selvfølgelig bli et problem hvis en hel generasjon barn av ressurssterke vestkants- foreldre foretrekker å sitte å dampe og le foran FB, i stede for å leve opp til andres forventninger, eller kanskje ikke? Saklig informasjon om potensielle skadevirkninger kan ikke skade, men å overdrive og feilinformere er ingen god idé, om de ønsker å nå frem med budskapet da. Men det er klart politiet trenger å synes i mediebildet fra tid til annen, om ikke annet for å rettferdiggjøre nye bevilgninger.
Sist endret av Alkibiades; 11. april 2013 kl. 00:26.
Sitat av MBTI Vis innlegg
At det er blitt mer akseptert blandt ungdomsgrupper på Oslo vest virker ganske riktig ut.

Det jeg reagerte mer på derimot var;
Innholdet av det ruspåvirkende og avhengighetsskapende stoffet THC i marihuana og hasj er ifølge politioverbetjenten skyhøyt og svært skadelig på både kort og lang sikt.
Vis hele sitatet...
I så ung alder er det skadelig, uansett hvilke legaliserings-argumenter du måtte komme med. JA - det er til og med svært skadelig i den alderen.

Og dette med å krangle på avhengighetspotensialet... vær så snill..
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
drittartikken, jeg vil og ha selgere som står i kø på skolen..
men alvorlig, denne artikkelen er så dum og pinlig at jeg ikke gidder å peke ut feilene engang, da jeg har en følelse av at det ikke trengs på ett forum som dette.
Jeg forstår hvorfor politiet går fram som de gjør, men det jeg ikke skjønner er den manglende kunnskapen de har og den manglende forståelsen de har om ungdom. De fleste ungdommer har hatt litt rampete liv med drikking, røyking osv. at de ikke kan putte seg selv i vår situasjon sier meg bare en ting: DE FLESTE INNEN POLITET VAR EN GJENG MED NØRDER OG BLE EKSLUDERT I SIN UNGDOMS TID OG VIL PÅ EN MÅTE HEVNE SEG.


Er poenget å redde ungdommen så skal de slå ned på alt, også alkohol. For meg så virker det som at de hinter til at "det er bedre at dere drikker isteden for røyking" Hvorfor? Så det er bedre å stjele fra de rike isteden for fra de fattige? fordi de rike har råd til å miste? I mine øyne er galt galt ferdig.
det er jo mye værre at det er sosialakseptert og drikke alkahol
Sitat av ajniN Vis innlegg
DE FLESTE INNEN POLITET VAR EN GJENG MED NØRDER OG BLE EKSLUDERT I SIN UNGDOMS TID OG VIL PÅ EN MÅTE HEVNE SEG.
Vis hele sitatet...
He he, klassisk ungdomsramp å si sånt.. Tro det eller ei men de fleste i politiet er faktisk helt normale folk som går på jobb og hjem igjen til kjerring og unger, jeg har blitt kjent med flere som voksen. Idioter dukker opp overalt, også i politiet som ellers i samfunnet.
Nok en typisk furte-tråd
Det er snakk om at det er _mange_ som røyker på ungdomskolen. Det er vell alle her enige om at er en dårlig trend.
Sitat av Membranplan Vis innlegg
Det er snakk om at det er _mange_ som røyker på ungdomskolen. Det er vell alle her enige om at er en dårlig trend.
Vis hele sitatet...
Jeg har også oppdaget at en annen dårlig trend som har kommet er at det er okei å røyke/ruse seg hver dag fordi det er cannabis. Det at avhengighets-argumentene skal være en unnskyldning god nok er latterlig. Drikker man hver dag er man alkoholiker. Røyker man hver dag er man? Stoner, som plutselig har blitt et positivt ladet ord.

Som en person som har både klart å bryte ut av stonermentaliteten og stoner-hverdagen så kjenner meg igjen i sutreinnleggene her. Jeg er i mot legalisering nå fordi jeg vet at stoffet kan ha skadelige virkninger, og jeg ser ikke det positive ved å åpne dørene for hverdags-røyking til flere enn de mange som røyker hele tiden i dag.
Sitat av Smetown Vis innlegg
Jeg er i mot legalisering nå fordi jeg vet at stoffet kan ha skadelige virkninger, og jeg ser ikke det positive ved å åpne dørene for hverdags-røyking til flere enn de mange som røyker hele tiden i dag.
Vis hele sitatet...
I motsetning til i dag hvor dørene er på vidt gap?
Det er ikke mulig å åpne dørene ytterligere, men dersom vi legaliserer så vil vi i det minste klare å lukke de litt.
Sist endret av caperno; 11. april 2013 kl. 10:47.
Sitat av Smetown Vis innlegg
Som en person som har både klart å bryte ut av stonermentaliteten og stoner-hverdagen så kjenner meg igjen i sutreinnleggene her. Jeg er i mot legalisering nå fordi jeg vet at stoffet kan ha skadelige virkninger, og jeg ser ikke det positive ved å åpne dørene for hverdags-røyking til flere enn de mange som røyker hele tiden i dag.
Vis hele sitatet...
Men hvis det hadde blitt legalisert, tror du de personene som er totalt i mot røyking kommer til å starte daglig røyking kun fordi det har blitt lovlig?

Er det ikke bedre å sette aldersgrense, kontrollere hvem som faktisk får tak i dette istedenfor å ha hele trinn på ungdomskolen som er fjerne på og utenfor skolen?

Jeg har også vært en daglig røyker i en del år, og har klart å bryte ut av det selv. Men jeg er fortsatt for legalisering, ikke på grunn av at jeg skal få lov til å ruse meg når og hvor som helst, men fordi nettopp dette er det største problemet, unger som starter å røyke. Det er også veldig mye feil informasjon ute å går, både fra politiet og politikere regner jeg med, om at prøver du dette her så er livet ditt kjørt. Skjedde det for deg? Har du fått varige plager på grunn av cannabis røyking?

Selvfølgelig er det visse personer som ikke burde røyke, som har en avhengighetsskapende personlighet eller andre ting som gjør at det å røyke, kan føre til mye rart. Men dette vet mest sannsynlig ikke disse personene før det er for sent, fordi de ikke får den informasjonen de faktisk trenger for å ta det valget om å røyke eller ikke. Hadde det vært lovlig og gitt ut nok informasjon om positive og negative virkninger, så kunne man selv funnet ut om dette er noe å teste ut eller ikke.
Det er hvertfall mine tanker rundt det.
Hvorfor "reagere" på dette? Ungdommene det er snakk om begår jo faktisk lovbrudd. Sosialt akseptert kriminalitet faktisk. Ligger ikke noe negativt i at noen påpeker det. Unødvendig, ja. Men å være en del av et kriminelt miljø i en tidlig alder er aldri bra.
Sitat av fth Vis innlegg
Men hvis det hadde blitt legalisert, tror du de personene som er totalt i mot røyking kommer til å starte daglig røyking kun fordi det har blitt lovlig?

Er det ikke bedre å sette aldersgrense, kontrollere hvem som faktisk får tak i dette istedenfor å ha hele trinn på ungdomskolen som er fjerne på og utenfor skolen?

Jeg har også vært en daglig røyker i en del år, og har klart å bryte ut av det selv. Men jeg er fortsatt for legalisering, ikke på grunn av at jeg skal få lov til å ruse meg når og hvor som helst, men fordi nettopp dette er det største problemet, unger som starter å røyke. Det er også veldig mye feil informasjon ute å går, både fra politiet og politikere regner jeg med, om at prøver du dette her så er livet ditt kjørt. Skjedde det for deg? Har du fått varige plager på grunn av cannabis røyking?

Selvfølgelig er det visse personer som ikke burde røyke, som har en avhengighetsskapende personlighet eller andre ting som gjør at det å røyke, kan føre til mye rart. Men dette vet mest sannsynlig ikke disse personene før det er for sent, fordi de ikke får den informasjonen de faktisk trenger for å ta det valget om å røyke eller ikke. Hadde det vært lovlig og gitt ut nok informasjon om positive og negative virkninger, så kunne man selv funnet ut om dette er noe å teste ut eller ikke.
Det er hvertfall mine tanker rundt det.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig at staten noen gang vil klare å kontrollere hvem som får kjøpt tjall, alkohol og tobakk?

Hvis vi kunne regne med at folket generelt kunne ta til seg informasjonen som blir servert om narkotika ville ikke sprøytenarkomane ligge strødd rundt på vært eneste gatehjørne. Med et blad i hånda de pusher opp i trynet ditt, og surmuler hvis du ikke er villig til å betale 50 kr for noe som er like uinteressant som "se og hør" som man kan løpe til Narvesen for en billigere penge.

Caperno:

Hvorfor ville synlige og tilgjengelige coffieshops for alle myndige samt en ny lov som ikke har en avskrekkende effekt for paffing, lukke dørene litt? Faktisk så vil legalisering åpne dørene for de av oss som er skremt vekk fra tanken å bryte loven. Da trenger vi ikke å bevege oss i en kriminell verden for å få tilgang på de godsakene vi ønsker

Selvfølge bærer legalisering med seg mye positivt også.
Sist endret av Mofse; 11. april 2013 kl. 12:18.
Sitat av Smetown Vis innlegg
Hvorfor ville synlige og tilgjengelige coffieshops for alle myndige samt en ny lov som ikke har en avskrekkende effekt for paffing, lukke dørene litt? Faktisk så vil legalisering åpne dørene for de av oss som er skremt vekk fra tanken å bryte loven. Da trenger vi ikke å bevege oss i en kriminell verden for å få tilgang på de godsakene vi ønsker

Selvfølge bærer legalisering med seg mye positivt også.
Vis hele sitatet...
Blant andre Willy Pedersen, nevner i omtrent alle intervjuer han gir om temaet Cannabis at de fleste brukerne ikke ser på seg selv som kriminelle.

Naivt, kanskje, men det eneste det fører til er en generelt akseptert forakt for loven.
Sist endret av bronsky; 11. april 2013 kl. 12:23.
ehm... Artikkelen omhandler jo forsåvidt ungdommer. Så om du er over 18 og er litt smart så burde du se bort i fra denne artikkelen.
Ungdommer er dumme og tar dumme valg.
Jeg er imot av at valgene ungdommene tar skal følge de resten av livet, når man velger å røyke hasj eller weed så sier man også på en måte ja til alt rundt det også, det er morsomt å se på stoner filmer osv, man får en såkalt "stoner" mentalitet (man får verdier man bygger på). Dette er svært ødeleggende for samfunnet. Men det er kun ødeleggende for samfunnet så lenge det er kriminalisert. Blir vi kvitt stigmatiseringen av hasjrøykere, og får bygget opp cannabiskulturen i Norge til noe positivt, så kanskje det blir endret.
Jeg er IKKE for at ungdommer skal ruse seg på hverken nikotin, alkohol eller cannabis.
Sitat av Smetown Vis innlegg
Hvorfor ville synlige og tilgjengelige coffieshops for alle myndige samt en ny lov som ikke har en avskrekkende effekt for paffing, lukke dørene litt? Faktisk så vil legalisering åpne dørene for de av oss som er skremt vekk fra tanken å bryte loven. Da trenger vi ikke å bevege oss i en kriminell verden for å få tilgang på de godsakene vi ønsker

Selvfølge bærer legalisering med seg mye positivt også.
Vis hele sitatet...
De fleste blir nok skremt av å måtte gjøre forretninger med potensielle hardbarka kriminelle hvis de skal ut og handle hasj på gata, men jeg klarer ikke å se at det skal være ett problem om disse hardbarka kriminelle forsvinner og tilgjengeligheten på cannabis blir mindre. Ved en legalisering så vil færre mennesker - både voksne og barn - bli oppsøkt på gata av hensynsløse dealere som kun tenker profitt og som ikke viker av veien for å selge til barn. Færre barn vil forville seg inn i det kriminelle miljøet.

Du er sannsynligvis voksen og kunne da i ett mer ideelt samfunn handlet hasjen din lovlig ved å gå inn i en butikk (a'la vinmonopolet) med strenge restriksjoner slik som vi i dag har på alkohol. Voksne mennesker som ikke ønsker å røyke hasj, kommer selvsagt ikke til å oppsøke disse stedene for å handle hasj, akkurat som avholdsmenn- og kvinner ikke besøker polet. Jeg vil tørre å påstå at det virker mer forebyggende å begrense salget av rusmidler til egne lokaler, enn å la det være fri flyt på gata.
Sist endret av caperno; 11. april 2013 kl. 12:53.
Sitat av Smetown Vis innlegg
Tror du virkelig at staten noen gang vil klare å kontrollere hvem som får kjøpt tjall, alkohol og tobakk?

Hvis vi kunne regne med at folket generelt kunne ta til seg informasjonen som blir servert om narkotika ville ikke sprøytenarkomane ligge strødd rundt på vært eneste gatehjørne. Med et blad i hånda de pusher opp i trynet ditt, og surmuler hvis du ikke er villig til å betale 50 kr for noe som er like uinteressant som "se og hør" som man kan løpe til Narvesen for en billigere penge.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig vil ikke staten, eller de som eventuelt hadde jobbet i slike butikker kunne kontrollere hvem som røyker og ikke. Det kan være så enkelt som at noen spør om noen eldre kan gå inn å kjøpe for seg. De vil ikke kunne kontrollere det uansett om det er lovlig eller ikke. Men hvis det hadde vært lovlig, hadde man hvertfall sluppet en god god del "problemer", og politiet kunne f.eks fokusert på andre mer alvorlige ting, og ikke minst spart og tjent en god del penger.

Jeg snakker ikke om heroin eller sprøyte narkomane, jeg snakker om cannabis.
Personer som tyr til sprøyter, burde vite hva de går til. For som du sier, de ligger strødd og pusher et blad opp i tryne på deg, for å få cash til neste load. Hvem vil bli sånn? Ikke jeg hvertfall.

Hadde man legalisert cannabis, så hadde man kanskje fått luket ut en del potensielle sjeler, som kunne blitt tilbudt sterkere saker og takket ja, fordi de må bevege seg inn i kriminelle miljøer for å få tak i noe så simpelt som noe å røyke på.
En ting skal være sikkert, og det er at hver gang en streng politibetjent eller annen hysterisk hurpe går ut i media med dette våset så får jeg desto mer lyst til å fylle lungene med deilig narkotisk cannabisrøyk, ja helvete, gjerne og blåse denne røyken ned i trynet på gamle mennesker, barn og funksjonshemmede...

Hele samfunnet må få et mer avslappet forhold rundt cannabis. Denne anspentheten som råder om dagen skaper bare flere konflikter, problemer og rusbrukere. Når det å fyre hasj på bongen er synonymt med djeveldyrking hos den jevne borger er det klart det blir pes og flere utstøtte med problemer. Om man kunne gå nedover nabolaget med en rykende J full av klissete godweed i kjeften uten at Hr. Gustavsen ringte snuten mens kona fikk hjerteinfarkt tror jeg det av en aller annen grunn hadde blitt enklere å se og reflektere over ens egne eventuelle problemer. Cannabiselskere ville gitt slipp på dette forsvarsmoduset som dagens forbud og stigmatisering skaper. Det finnes en trangsynthet på begge sider som jeg tror ville forsvunnet i takt med et samfunn som etter hvert hadde akseptert cannabis.

Sånn ellers er det litt interessant å merke seg hvordan en del stonere her inne forvandles til de ivrigste regelryttere med utallige snedige forslag til statlig kontroll over planten så lenge man kan kjøpe sin cannabis lovlig på et eller annet døllt apotek…
Vil si at politiet feil informerer grovt, men at jeg er enig i den frustrasjon og bekymringer de har ved at ungdomskole elver ned i 14 års alder røyker hasj/Marihuana. Synes heller ikke røykings er noe mange burde drive med. Selv var jeg 18 før jeg ruset meg på noe som helst. Og var 20 før jeg prøvde sterkere ting enn røykings.
Jeg synes selv at jeg har et "sunt" forhold til rusmidler, og synes det er viktig å informere andre om hva overdreven bruk kan føre til i og med at jeg har sett og opplevd det på nært hold. La oss snu litt på flisa og la meg spørre dere, hvilke tiltak ville dere gjort for å opplyse og forebygge rusavhengighet? For meg så er det spørsmålet, for vi alle vet at politiet gjør det på feil metode!