Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1480
Hei, jeg sitter her å irriterer meg over et par ting. Jeg er snart ferdig med eksamenene for i vår, og jeg har en laber følelse av hvordan det har gått så langt.

Jeg jobber relativt flittig med skolen, prøver å være strukturert og ta av god tid for lesing. Problemet mitt er at jeg sliter med å huske ting, altså jeg må lese mye mer enn hva mine medstudenter gjør for at ting skal sette seg skikkelig. Har nå siste eksamen den 18 mai, og jeg har lest så jævlig mye for denne eksamenen, har til og med lagd et tankekart for hvert kapittel i boka for å hjelpe meg å skjønne hvordan alt henger sammen. Dette har dermed hjulpet en god del, og jeg er ikke redd for å få stryk.

Anyhow, det som irriterer meg er at jeg må jobbe drit hardt for at ting skal sette seg, mens feks et par av de jeg henger med de kan lese ting en gang og da sitter de igjen med mer kunnskap enn hva jeg hadde gjort hvis jeg skulle lest 5-6 ganger.

Jeg har sett gjennom noen av de andre trådene, men jeg håper at jeg heller får noe direkte respons fra dere, ettersom jeg føler det er mer hjelpende.

Kan forsovet legge til at jeg ikke har noe dårlig hukommelse på andre ting, kun tung teori fra bøker eller forelesninger. Av en eller annen grunn husker jeg helt irrelevante situasjoner eller samtaler jeg har vært en del av, i mange måneder. Også vil jeg påstå at jeg er godt over gjennomsnittet på å huske navn og fjes.

Uansett, så håper jeg at denne tråden får bli oppe en stund. Og jeg beklager så meget hvis jeg virker litt uklar i forklaringen. Har lest nesten i hele dag og hodet er godt kjørt.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Prøv denne og se om den virker. For meg gjør den det, men det er sikkert individuelt.
Nå aner ikke jeg hva slags fag eller linje du studerer.

Men min egen personlige mening er at man må ha forståelse for det man kan huske. Derfor tror jeg at det ikke er så effektivt om man lager tankekart, og leser noe ørten ganger om man ikke deretter benytter kunnskapen man har tilegnet seg. Forsøk heller og finne oppgaver du skal løse (vil anbefale gamle eksamensoppgaver) og øv deg. Gjerne uten pensum eller fasit til stede, slik at du ikke faller for fristelsen til å titte. Du vil raskt merke at for å løse oppgavene nytter det ikke å bare gulpe opp det du har pugget, men du må ha forståelsen for hvordan du skal benytte teorien til å løse de forskjellige oppgavene.

Et banalt eksempel: Du leser om hvordan du skal løse derivere et uttrykk med 2 ukjente med hensyn på X, og dette leser du 14 ganger og tar notater av hva du leser. Når du kommer på eksamen sliter du med å huske hvordan man gjorde det fordi du aldri øvde deg med oppgaver for å forstå fremgangsmåten eller metoden.

Om du sier noe om hva du studerer, så kanskje folk kan komme med mer spesifikke tips!

Lykke til på eksamen
Sist endret av B_Romeo; 17. mai 2012 kl. 03:04.
jeg går økonomi linja. Så det er fag som matte og statistikk som jeg har hatt så langt, så er det oppgaveløsing som har vært cluet, det forstår jeg. Men det faget jeg hadde i tankene da jeg skrev tråden, var Organisasjon og ledelse, det er en bok hvor det stortsett handler om lese og skjønne hadde vært fint med tips
http://www.oby.no/?page_id=3

Disse teknikkene fungerer - iallefall for meg.
Min filosofi er at jo mer du kan, jo lettere setter du det i perspektiv, og følgelig vil du huske det desto bedre. Det kreves ikke bare at du er disiplinert i forhold til faget du har, men at du ønsker å tilegne deg kunnskap på generell basis. Jeg har lest et sted der Dale Carnegie har gitt studietips, som jeg sier meg veldig enig i (kan ikke linke, sitter på iPad, men bare søk opp "Dale Carnegie study" eller noe slikt.). Det er dessverre vanskelig å lese seg opp/tilegne seg studieteknikker, fordi det gjerne krever at du investerer mye tid i noe som ikke fungerer bra for deg.
kunne du (verilon) bare helt kjapt fortelle hva som gjør de teknikkene så bra? I hvilken grad har de hjulpet deg, har du toppkarakterer nå?
Sist endret av Spøkelseflekken; 17. mai 2012 kl. 12:57.
For meg fungerer det å lese ett del kappitel, legge bort boka og prøve å igjenfortelle det jeg nettopp har lest for meg selv i speilet, eller med andre i klassen. Det å snakke om stoffet høyt med andre gjør at det setter seg mye lettere, nå aner jeg ikke hvordan det er å gå økonomi og hvor mye man kan diskutere rundt det.

Fungerer også å skrive sammendrag av hvert kapittel, lese igjennom dette et par ganger for og så teste deg selv.

Anbefaler det å snakke på det høyeste istedenfor å bare lese side opp og side ned.
Sitat av Spøkelseflekken Vis innlegg
kunne du (verilon) bare helt kjapt fortelle hva som gjør de teknikkene så bra? I hvilken grad har de hjulpet deg, har du toppkarakterer nå?
Vis hele sitatet...
Jeg går ikke på skole.

Teknikkene hjelper deg å memorere ting på systematisk vis ved at du skaper relasjoner til tingene.

F.eks husker jeg fortsatt at koden til noe jeg fikk oppgitt for et års tid siden er 1890, fordi jeg laget relasjonen "en snømann på 90tallet" til denne koden. Vanligvis ville jeg glemt slike koder etter kort tid. Dette er ikke en kode jeg har hatt bruk for i ettertid heller, det var kun aktuelt den ene dagen.
hvordan ville dette fungert på feks et pensum på 500 sider, skal jeg lage en liten historie for alt av det som er relevant?
men jeg skal faktisk se om de har boka på biblioteket her
Det som funker best for meg, er å prøve å lære noen andre stoffet jeg har lest på. Hvis jeg klarer å lære den andre personen det, så kan jeg det godt nok!

Og det er merkelig hvor mye det hjelper å skrive en "jukselapp" på morraen før eksamen, for så å la den ligge igjen hjemme. Du husker utrolig mye av det som står på den jukselappen, nettopp fordi du har SKREVET det ned, og det blir da lettere (vertfall for meg), å se jukselappen inni hodet for meg.
Nå vet jeg ikke hva du studerer, men memo-bøkene har et eget kapittel for f.eks å lære seg anatomi, geografi og noen andre greier.

Ellers har man jo hukommelsestrening som lumosity.com tilbyr, og eventuelle braindrugs som piracetam, oxiracetam, pramiracetam, samt annen "skoledoping" du helt sikkert har hørt om før.
Naboen min har laget denne boken som høster gode anmeldelser:
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...1688058&rom=MP

Har ikke helt satt meg inn i det, men husker han fortalte om å lagre/identifisere informasjonen du leser med daglige gjøremål som starter når du står opp, hvor da desse tingene blir triggere for deg til å huske hva du har assosiert det med..