Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2289
Jeg lurer på noen her som kan hjelpe meg med noen spørsmål jeg har anngående og starte opp en ebay nettbutikk.
Jeg har perdags dato en nettbutikk (droppshipping basert) , men er lei av og svare på alle mail fra idiot kunder og folk som klager på leveringstid også videre.
Nå har jeg skaffet meg sammarbeidspartnere i forskjellige land som kan jobbe for meg og ta seg av absolutt alt rundt en ebay / alibaba osv. nettbutikk.
Det jeg lurer på er følgende.

Hvordan gjør dere det med regnskap ?
Trenger dere og opprette firma til de land som produktene skal sendes til ?(regnskapsføreren min mener at jeg må det, men tror ikke på han)
Er det noe mer rundt dette dere vet om som jeg bør vite ?

Kommer til og selge alt i fra electronic til klær osv.

Håper noen med erfaring innen for dette kan hjelpe meg med dette.

Takk på forhånd
Regnskap skal føres i det landet firmaet er registrert. Firmaet skal være registrert der hvor næringen skjer. Hvor næringen skjer er i mange tilfeller et åpent spørsmål. Når du selger varer fra land A til land B, via en markedsplass på nett basert i land C og du bor og lever i land D, er det ikke godt å si hvor man egentlig ikke godt å si hvor næringen skjer for deg som liten aktør. De store multinasjonale selskapen oppretter kontor i hvert av landene, og internfakturerer hverandre som juling så overskuddet allokeres dit hvor det er gunstigst mulig. Det kan du i teorien gjøre og, men vil mest sannsynlig ikke lønne seg for deg. Pluss du har risikoen for at skatteetaten tror du har jukset og skjønnsligner deg.

Mitt råd er derfor bare å ha norsk selskap så lenge du bor i Norge. Det er det tryggeste.
Sitat av Fantastisk! Vis innlegg
Jeg lurer på noen her som kan hjelpe meg med noen spørsmål jeg har anngående og starte opp en ebay nettbutikk.
Jeg har perdags dato en nettbutikk (droppshipping basert) , men er lei av og svare på alle mail fra idiot kunder og folk som klager på leveringstid også videre.
Vis hele sitatet...
idiotkundene er nok lei av at idioter driver nettbutikker uten å informere skikkelig om leveringstid og liknende, og i tillegg ikke gidder å svare på mail.

KP'et du fikk av meg var resultat av feiltrykk.
Betaler du ut lønn for de tjenestene som gjøres i utlandet, eller fakturerer de deg for en tjeneste som de leverer?
Således du inntektsfører alle inntektene i Norge, så er det ikke stort verre enn å kostnadsførene de tjeneste du betaler for i utlandet!
Sist endret av tanx; 17. september 2013 kl. 12:55.
Verlion: Nå må du ikke ligge alle under en kam da

Nikitaet blir for mye jobb om jeg må starte opp et firma i hvert land. Og jeg har et norsk registrert firma, men regnskapsføreren min visste ikke selv hvordan vi kunne gjøre det.

Tanx: Jeg betaler dem via en nettside , hvor jeg har fått kontakt med dem. så jeg regner med dem driver eget firma i sitt hjem land.

Takk for alle svar.
Hvis regnskapsføreren din ikke kan svare på dette så bør du seriøst finne deg en ny. Det skal være helt problemfritt. Noe du må tenke på er hvordan du skal gjøre det med import og merverdiavgift, du vil gjerne ha en avtale hvor du blir belastet direkte slik at ikke kundene føler de får masse ekstararbeid ved å bestille fra deg.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis regnskapsføreren din ikke kan svare på dette så bør du seriøst finne deg en ny. Det skal være helt problemfritt. Noe du må tenke på er hvordan du skal gjøre det med import og merverdiavgift, du vil gjerne ha en avtale hvor du blir belastet direkte slik at ikke kundene føler de får masse ekstararbeid ved å bestille fra deg.
Vis hele sitatet...
Eller man kan ha fastpris på maks 199 per pakke innen rimelighetens grenser, og heller ta igjen det tapte på ekspedisjonsgebyr og porto ;-)
Sitat av Fantastisk! Vis innlegg
Verlion: Nå må du ikke ligge alle under en kam da
Vis hele sitatet...
Den der ba du strengt talt om, se bare her:

Sitat av Fantastisk!
...men er lei av og svare på alle mail fra idiot kunder og folk som klager på leveringstid også videre.
Vis hele sitatet...