Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2320
Nå har jeg prøvd å søke litt i forumet så om det finnes en tråd som svarer på alt jeg spør om, beklager jeg, men du trenger virkelig ikke påpeke det.

Jeg innså veldig plutselig at dette er den eneste sjansen min til å bli med i forsvaret, noe jeg ønsker. Jeg er født i 94 og har allerede svart på sesjon del 1 der jeg fikk avslag i 2011. Det er egentlig ikke rart da jeg var en umotivert drittunge som heller ville spille data.

Nå har jeg ringt inn og blitt bedt om å sende en mail der jeg spør etter begrunnelse for avslag. Jeg satser på at jeg med litt om og men kan komme inn til sesjon del 2 uansett.

Det jeg lurer på nå er
  • Er det for sent for meg å komme til sesjon og å komme inn til forsvaret til høsten? Vet at jeg er sen men det må da være en mulighet?
  • Er det mulighet for å velge stasjon man vil til? Ønsker meg selv øst over i landet.
  • Anbefalinger: Sjøforsvaret, luftforsvaret, garden?
  • Mulighet for å ta lappen gratis i forsvaret?
  • Hvordan er det med R1, R2 og FY1 kurs i forsvaret?
  • Anbefalt med en ny laptop? Dette regner jeg jo egentlig med da jeg er passe spillinteressert. Ikke at jeg skal bruke dagene på å game.
-Ikke for sent å komme inn til høsten, men veldig få plasser. Du kommer mest sansynligvis inn i januar elns.
-Du velger hvor/når du skal inn på sesjon del 2.
-Hæren
-Usikker, mange av sertifikatene dems gjelder nå kun i forsvaret.
-Det er visst mulig å ta det, har det fra før så det har ikke falt meg inn å sjekk
-Hvorfor ikke? Blir lange dager etter endt tjenestetid

Lykke til
Jeyloh's Avatar
Trådstarter
80 9
Gode svar Cal, hadde passet meg kjempebra å komme inn til høsten siden jeg håper på dataingeniør utdannelse året etter Forsvaret. Får se hva jeg klarer etter å ha fått besvart mailen min

Tar i mot flere erfaringer og tips
Jeg skal inn på bafalsskoleopptaket nå til sommeren, så har gjort litt research Kanskje vi sees!
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Jeg skal inn på bafalsskoleopptaket nå til sommeren, så har gjort litt research Kanskje vi sees!
Vis hele sitatet...
Lærling befal? Hvilken linje da? Selv søker jeg til lærling befal luftforsvaret

TS: Du sa du fikk avslag i 2011, ble du ikke kalt inn igjen i 2012? I 2011 fikk jeg utsatt pga utdanning, og nå i 2012 ble jeg kalt inn igjen. Er 94 modell jeg også.
Sist endret av Xernox; 6. mars 2013 kl. 11:37.
Kan ta to eit par av punkta dine:

Sertifikat: Viss du kan finne ein særdeles god grunn til kvifor du må ha lappen, td. at du har fått ein jobb som krever det, så kan du få stønad av FOKUS til å gjere dette i førstegongstenesta. Eg trur du kan få opptil 20000kr for sivil opplæring.

Når det gjeld å ta opp fag i teneste, så kan dette vere veldig avhengig av kva for teneste du får. Eg for eksempel har ei teneste med lange dagar, nattevakt osv, så for meg er dette rimeleg vanskeleg å få til. Om du får ein kontorjobb/posten ect. så er det mogleg å få til.
Du får opplæring i fag frå vidaregåande, og moglegheit til å ta eksamen i enkelte høgskulefag gratis av FOKUS.

Viss eg var deg hadde eg prøvd å komme inn i hæren der du kan nærast velge teneste før du i det heile har kome inn. I Sjøforsvaret/Luftforsvaret vert teneste etter rekrutten valgt tilsynelatande tilfeldig.

Viss du har fått avslag etter del 1, så kan du som regel berre ringe inn og sei at din livssituasjon har endra seg, og at du gjerne vil inn. Forsvaret elskar motiverte unge folk.
Jeyloh's Avatar
Trådstarter
80 9
Sitat av Xernox Vis innlegg
TS: Du sa du fikk avslag i 2011, ble du ikke kalt inn igjen i 2012? I 2011 fikk jeg utsatt pga utdanning, og nå i 2012 ble jeg kalt inn igjen. Er 94 modell jeg også.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg fikk aldri et brev i 2012, tenkte aldri over det heller, men nå er jeg rimelig interessert i forsvaret. Har alltid vurdert det og hatt positive tanker om et år i forsvaret, nå skal det skje!

Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Jeg skal inn på bafalsskoleopptaket nå til sommeren, så har gjort litt research Kanskje vi sees!
Vis hele sitatet...
Hadde vært kult det

Ser der i mot ut som at om jeg vil inn i hæren må jeg vente til januar. Passer meg litt dårlig siden jeg blir et år forsinket, men nå får vi se. Det avhenger veldig av om jeg får ta r1, r2 og fy1 der, annet enn det virker det som om det står mellom luftforsvaret og hæren.

Sitat av bigvito Vis innlegg
pussig at det er så vrient for folk som er frivillige
Vis hele sitatet...
Ja, en skulle tro det motsatte etter alt man har hørt. Nå har jeg ikke gjort mer enn en tlf og en mail enda, så vi får se
Du er hjertelig velkommen til å få min plass til høsten.

Sendt inn selv om jeg krysset av 0 motivasjon på sesjon del 1,
og sagt ifra i forkant av sesjon del 2 at dette ikke er noe jeg ønsker, og at jeg vil begynne på studier.

Surt!
Hvor skal du på sesjon? Jeg fikk utsatt på grunn av utdanning, men det var fordi forsvaret hadde registrert medier og kommunikasjon som fireårig. Det tok litt tid før det gikk opp for meg at jeg hadde dårlig tid, men jeg ringte inn for en måned siden og sa at jeg ønsket sesjon 2 ASAP. Det er i utgangspunktet ikke ledige plasser i månedene som dimmer til skolestart 2014. Om du kommer inn på sesjon 2 nå blir du tildelt plass fra januar 2014 og utover. Det er riktignok folk som gir fra seg plasser hele tiden, så om du ringer til ditt lokale sesjonskontor regelmessig dukker det antageligvis opp en plass før eller siden.

Det er viktig at du ringer ditt lokale sesjonskontor og ikke 03003. De som svarer på 03003 kan ikke gi deg annet enn informasjon om førstegangstjenesten.
Jeyloh's Avatar
Trådstarter
80 9
Vesuv takk for at du sier ifra om mitt lokale sesjonskontor, skal ta kontakt med dem.

Jeg lurer på enda en ting nå, om jeg virkelig vil inn i forsvaret skal jeg klare å komme meg dit, men noe annet som er viktig for meg er at kjæresten kan få bosatt seg i nærheten. Vi er like gamle og går begge ut av vg3. Hun vil flytte ut og jobbe mens jeg er i forsvaret og hun ønsker å bo så vi kan møtes i helger. Når vet jeg helt klart hvor jeg ender opp visst jeg skal inn til September ELLER Januar?
Kupos for svar
har også svært lyst inn i militæret, er 95, så får vell inkalling til sesjon 2 vist eg er heldig i år, har ikkje skjønt opplegget heilt..

er forøvring hvu medlem også, så det er jo noko du kan sjå på Jeyloh!
Sitat av Jeyloh Vis innlegg
Vesuv takk for at du sier ifra om mitt lokale sesjonskontor, skal ta kontakt med dem.

Jeg lurer på enda en ting nå, om jeg virkelig vil inn i forsvaret skal jeg klare å komme meg dit, men noe annet som er viktig for meg er at kjæresten kan få bosatt seg i nærheten. Vi er like gamle og går begge ut av vg3. Hun vil flytte ut og jobbe mens jeg er i forsvaret og hun ønsker å bo så vi kan møtes i helger. Når vet jeg helt klart hvor jeg ender opp visst jeg skal inn til September ELLER Januar?
Kupos for svar
Vis hele sitatet...
Alle leirene i norge har flere innrykk i året, dette er fordi man da alltid har soldater som er ferdig utdannet og klare til å gjøre jobben sin.
Derfor er det ikke mulig å fortelle deg hvor du skal.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
har også svært lyst inn i militæret, er 95, så får vell inkalling til sesjon 2 vist eg er heldig i år, har ikkje skjønt opplegget heilt..

er forøvring hvu medlem også, så det er jo noko du kan sjå på Jeyloh!
Vis hele sitatet...
Ingenting er verre enn tidligere HVU-medlemmer som skryter av alt de kan på rekrutten, og er bedrevitere.

Et tips, hold det for deg selv at du har vært i HVU, og heller lat som du tar alt mye fortere enn andre
Vis du ikke er typen som kunne tenkt å vært å skogen hele tida så anbefaler jeg sjøforsvaret. da er du ute på båt å får oppleve mye spennende. pluss er jo at du er på 6 uker på rad også har du da 3 uker fri hjemme, og sånn er det helt til du er ferdig i førstegangstjenesten. er du heldig så får du oppleve svalbard, bjørnøya osv, mye spennende der.

det negative er jo at det er stort sett som å jobbe på vanlig båt, mye vedlikehold(drittarbeid) osv. havner du på en ny kystvaktbåt som KV Sortland så er det nesten som ferie i forhold til en av de gamle som f. eks. KV Andenes. mye rustspikking. ellers så har du jo vakter på brua hvor du sitter 4 timer 2 ganger i døgnet oppe på brua.

Jeg anbefaler sjøforsvaret til de som vil oppleve mye men ikke orker tanken på å være mye ute i skogen å leke soldat hele tida.
Jeyloh's Avatar
Trådstarter
80 9
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Alle leirene i norge har flere innrykk i året, dette er fordi man da alltid har soldater som er ferdig utdannet og klare til å gjøre jobben sin.
Derfor er det ikke mulig å fortelle deg hvor du skal.
Vis hele sitatet...
Har jo selvfølgelig forståelse for dette, men når blir det først mulig å si hvor jeg ender opp? Er det sånn at man ofte får innfridd ønsker osv?
Det får du vite på sesjon del 2.

Da går dere igjennom mange forskjellige tjenester som Forsvaret har å tilby, så setter du opp det du har mest lyst til på en liste. Seinere på sesjonen så får du tilbudt tjeneste
( var i alle fall slik jeg fikk det )


Jeg var MP-soldat i Hæren


Angående sertifikater så vet jeg at det er en del Administrasjonsassistenter som får lastebil lappen. ( det er også noen få i sanitet også )