Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 6242
Som tittelen tilsier har jeg planer om å smekke sammen en FPV som skal brukes til et par prosjekter jeg har tenkt å gjennomføre i sammenheng med UE osv.
Jeg har ikke sett veldig mange FPV-tråder på nFF, men det er vel noen med erfaring fra modellfly, sendere, mottakere osv. så prøver likevel.

Jeg har allerede kamera, men kunne godt tenke meg tips til hva slags fly osv. jeg burde gå for.
Har bestemt meg for at gopro'en skal brukes så jeg ønsker ingen videre diskusjon angående kamera.

Kriterier for flyet:

- Lang flytid
- Stabilt og stødig
- Lang rekkevidde (tips til kompatible sendere med høyere effekt?)
- Enkelt å håndtere for en stakkars n00b med alt for mange planer
- Ønsker å montere kameraet i front, derfor kan det ikke være propell der
- Prisklasse ca. 2000 for flyet

Er det noe annet jeg burde tenke på? Innspill eller tips?
Noen som kan anbefale et livefeed-oppsett til Gopro?


Om du ikke har erfaring med FPV, men likevel føler at du kan bidra med noe så er det bare å poste.
Jeg er takknemlig for alle tips.


Edit: køddet til tittelen og den kan dessverre ikke endres.
Sist endret av Knask; 18. desember 2012 kl. 20:31.
http://ardrone2.parrot.com/ardrone-2/hd-camera-720p/

En kompis har denne, meget stødig og drit stillig, flyr bra!
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
http://ardrone2.parrot.com/ardrone-2/hd-camera-720p/

En kompis har denne, meget stødig og drit stillig, flyr bra!
Vis hele sitatet...
Dette var en sexy liten sak!

Men det er litt ved siden av det jeg planlegger siden jeg har tenkt å sette sammen hele sulamitten selv.
Det er dog noe jeg skal vurdere nærmere i fremtiden om jeg føler behov for et quadcopter e.l. hvis det er mulig å montere en sterkere sender.

Jeg har brukt de siste timene på å lete etter et passende fly, og har funnet frem til dette flyet.
Her er det en romslig cockpit, ingen propell i veien for kameraet og det ser ut til at det er mulig å montere kameraet i nærheten av vingene, noe som burde være bra mtp. flyets tyngdepunkt osv.
Jeg har også sett litt på Skywalker og ulike Cessna-modeller, men trenger litt mer tid for å finne ut hva som egner seg best til mitt formål og mitt budsjett.

Når det gjelder sendere, GPS og mottakere har jeg fattet interesse for dette kittet, men er usikker på om Gopro er kompatibelt med resten av komponentene i kittet.
Om det er jack-inngang burde vel ikke det være noe problem?

Jeg vurderer å sløyfe brillene i dette kittet også fordi jeg ikke har noen bevegelig linse i mitt kamera og ser derfor ikke vitsen i å betale såpass mye for noe jeg ikke har behov for.
Det finnes vel en eller annen mottaker som gjør at man kan får livefeed til en laptop f.eks.?
jeg ville gått for helikoper, er jo mye lettere og styre. regner med at du skal bruke det til og filme cinematics lingnende?
Sitat av koalafant Vis innlegg
jeg ville gått for helikoper, er jo mye lettere og styre. regner med at du skal bruke det til og filme cinematics lingnende?
Vis hele sitatet...
Du har et poeng, men jeg ønsker muligheten til å oppnå store høyder slik at jeg kan få gode oversiktsbilder av natur.
Med en stabil og god motorglider vil jeg tro at dette skal la seg gjøre i større grad enn med et helikopter.
Helikopter har vel ikke like lang flygetid heller ettersom de må ha konstant pådrag for å holde seg i luften?
Dette kan kanskje være en mulighet i forhold til livefeed.
Var litt rotete hjemmesiden, men her er det mer om de forskjellige kittene. http://www.eyeofmineactioncameras.co...ory_s/1835.htm
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Spennende prosjekt!

Ett wingo rc fly hadde vert fint her, stor cockpit i front med plass til kamera, propeller på vingene, klarer en del nyttelast og er enkelt og stabilt.
Jeg er usikker på om dette selges lenger, men søk litt så finner du.

koalafant: Du mener att det er lettere å fly ett helikopter som klarer nyttelast kontra ett fly? javell?

Aller helst skulle du brukt quadkopter, men dette blir noe dyrere..
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Spennende prosjekt!

Ett wingo rc fly hadde vert fint her, stor cockpit i front med plass til kamera, propeller på vingene, klarer en del nyttelast og er enkelt og stabilt.
Jeg er usikker på om dette selges lenger, men søk litt så finner du.

koalafant: Du mener att det er lettere å fly ett helikopter som klarer nyttelast kontra ett fly? javell?

Aller helst skulle du brukt quadkopter, men dette blir noe dyrere..
Vis hele sitatet...
mente egentlig drone, kunne vert mer eksakt.

men det er jo lettere og styre en drone en et fly, men ettersom han skulle filme landskap så er vel kanksje fly det beste
Hvis du skal bruke fly, så må du forberede deg på å investere en del penger på løpende sikt.
Modellfly eller bil/båt/helikopter etc er ikke noe billig hobby. Deler er passe dyrt.

Fly er dessuten ikke bare bare å fly. Det er ikke så vanskelig å lære seg det å fly, men det å lande uten å ødelegge noe er litt vanskeligere.

Edit: Aner ikke hvorfor, men jeg tenkte automatisk på nitrodrevene fly. Med elektrisk er det kanskje ikke så dyrt med deler, eller så mye som går sunn. Kanskje litt lettere å fly også.
Flere med interesse for FPV her gitt?

Hadde vært morsomt om det kunne ha blitt en god og solid tråd om dette på freak, creds til Knask for å ha sparket det igang!

Vil anbefale deg å ta en liten titt på disse karene her. De tar for seg alt fra bygging av fly/heli -til FPV oppsett. I tillegg er de ganske så underholdende og kreative.

http://www.youtube.com/user/flitetest?feature=chclk

Vil også anbefale dette flyet(og nettsiden). Med riktig oppsett og en ikke alt for strømtørst motor, vil man kunne holde seg svært lenge i lufta, ypperlig for FPV

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rSearch=bixler
Sist endret av Raufoss; 18. desember 2012 kl. 23:20.
Sitat av koalafant Vis innlegg
jeg ville gått for helikoper, er jo mye lettere og styre.
Vis hele sitatet...
Jasså? I hvilken dimensjon gjelder denne regelen

Hvis du mener quad/hexa/octa pod kan jeg skjønne det da denne teknologien er kommet såpass langt at de omtrent flyr seg selv.

edit: ser nå du mente drone.
Sist endret av eclipze; 18. desember 2012 kl. 23:23.
Anbefaler deg å bruke 5.8 GHz som bærefrekvens for lyd og bilde. Så godt som den best egnede frekvensen for FPV, man slipper støy og interferens fra f.eks. 2.4 GHz som er svært utbredt i dag til vanlige sendere for luftbåren RC i dag, og ikke minst støy fra radiobølger til mobiltelefoner.
Mottaker og sender, trengs kun en spenningskilde:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Tx_Rx_Set.html

Kobling til Go pro
http://www.ebay.com/itm/1-2G-2-4G-5-...item19d18a837d

Bare å smekke sammen og koble til tv'en, så har man førsteklasses FPV
Sitat av Raufoss Vis innlegg
Flere med interesse for FPV her gitt?
Vis hele sitatet...
Får halvfeit wiener bare av tanken på en skikkelig FPV.
Takk for gode tips!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Raufoss Vis innlegg
Anbefaler deg å bruke 5.8 GHz som bærefrekvens for lyd og bilde. Så godt som den best egnede frekvensen for FPV, man slipper støy og interferens fra f.eks. 2.4 GHz som er svært utbredt i dag til vanlige sendere for luftbåren RC i dag, og ikke minst støy fra radiobølger til mobiltelefoner.
Mottaker og sender, trengs kun en spenningskilde:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Tx_Rx_Set.html

Kobling til Go pro
http://www.ebay.com/itm/1-2G-2-4G-5-...item19d18a837d

Bare å smekke sammen og koble til tv'en, så har man førsteklasses FPV
Vis hele sitatet...

Altså, det du sier er att med de to du linker til, pluss ett gopro kamera så har jeg live tråløst bilde fra goproen?
faen, det er jo genialt!!
Dette er jo den letteste å få sett vindforholdene på min paraglider-startplass!
Sitat av koalafant Vis innlegg
jeg ville gått for helikoper, er jo mye lettere og styre. regner med at du skal bruke det til og filme cinematics lingnende?
Vis hele sitatet...
Mye lettere? såfort du får nesa mot deg så krasjer du! og jeg er noob i heli! derfor holder jeg meg til fly!

Men har har du glideren :P
http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=16418
Tror bare jeg går for det flyet, ja.
Et vingespenn på to meter burde gi god nok løftekraft ved glideflygning.
Flygetiden er også rimelig bra.
Tenkte selv og kjøpe det ser ut som jeg starter opp hobbyen igjen :P Hadde en AT40 glow fly og hitec explise 7ch 2.4ghz :P alt er solgt da så må starte på nytt
Fly inkludert FPV 2490,- http://www.throttlestore.com/kamera/...f.aspx?lang=NO

Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Mye lettere? såfort du får nesa mot deg så krasjer du! og jeg er noob i heli! derfor holder jeg meg til fly!

Men har har du glideren :P
http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=16418
Vis hele sitatet...
Blir mye bedre å filme med heli eller quad da du kan stå stille i luften. Litt trening trengs, det er jo ikke akkurat noen vitenskap.
Det er ikke aktuelt å kjøpe en ferdi FPV, far trenger nemlig en hobby.
Takk for tipset uansett.
Hva med et Easy Star fly?
Takk for tips!
Ser dette er et populært fly, men har du noen personlige erfaringer?
Syns cockpiten så litt liten ut.
Sitat av Knask Vis innlegg
Takk for tips!
Ser dette er et populært fly, men har du noen personlige erfaringer?
Syns cockpiten så litt liten ut.
Vis hele sitatet...
Har et Easy Star II selv. Er ingen kløpper, men får til å ta av og lande rimelig greit. Hvis du har mulighet så kan du jo finne deg et islagt vann i vinter der du kan øve deg. Designet gjør at flyet er mer eller mindre selvopprettende så bare du venner deg til å gi små utslag på stikka så skal det litt til å krasje stygt.

Det finnes eldre modeller av flyet som er billigere, i tillegg til kopier av designet som er enda billigere og tilnærmet like bra. Kapasiteten er rimelig god på alle disse modellene, den jeg har vil helt greit ta to stk 11.1V 2400mA så da antar jeg at den også greier vekta av kamera + sender så lenge balanseringen er bra.
Noen formeninger om hvor lenge man kan filme med et 64 GB SD-kort i 1080p?
Sitat av Knask Vis innlegg
Noen formeninger om hvor lenge man kan filme med et 64 GB SD-kort i 1080p?
Vis hele sitatet...
Lengre enn flyet kan fly. :P

Timer vil jeg tro.. Ikke helt sikker men lengre enn nødvendig til dette bruket i hvertfall.
Sist endret av DIYElectroGeek; 21. desember 2012 kl. 18:19.
Hehe, det er godt å høre!
Jeg var på handletur tidligere da jeg fikk øye på dette kortet, og med FPV'en i tankene var det bare å få grafset det til seg uten å tenke noe videre over saken.
Da satser jeg på at kortet holder en stund slik at jeg kan tømme strømmen på et par batterier uten å bekymre meg for å ha nok minne på kortet.
Sist endret av Knask; 21. desember 2012 kl. 18:29. Grunn: ufullstendig setning
Må si jeg merker at ereksjonspotensialet i denne tråden er høyst tilstedeværende.

En av tingene som ikke har dukket opp i tråden, som jeg virkelig anbefaler er å skaffe seg en simulator du kan koble til pc'en og øve deg i stua før du hopper på the real deal, det kan være litt småvrient i begynnelsen, men dette flyet ser ut som et bra valg, og det blir helt klart lettere å kontrollere enn et helikopter.
Med simulatoren slipper du også unna den livsfarlige trekken i vintermånedene.

Quadcopter har blitt nevnt, og det var vel egentlig ikke til å unngå i en slik tråd heller, tar meg derfor friheten til å tipse deg om en av dine gamle naboers prosjekt av liknende art, siterer herved løst fra facebook;

Hexacopter - bilde av ramme

625mm diameter, rimelig å bygge, sannsynligvis kopi av annet fabrikat, men allikevel god kvalitet;
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=23790

Kjøpte byggesett, 9ch radio og mottaker, fartsregulatorer, batterier pluss div annet som trengs, utenom motorer, havnet på 470$.
Kamera kommer etterhvert, men i første omgang vil jeg bytte ut hovedkortet med ett som er bedre.

Har lurt litt på et Ardupilot Mega kort, egentlig av den enkle grunn at en kompis av meg bruker det og er svært fornøyd.
http://store.diydrones.com/APM_2_5_K...lotmega-05.htm
Vis hele sitatet...
Kvalifiserer båt med kamera i denne kategorien? Ser for meg det kunne blitt noen interessante opptak på vann også, om man har en god båt med børsteløse motorer og et påmontert vanntett kamera.


Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
http://ardrone2.parrot.com/ardrone-2/hd-camera-720p/

En kompis har denne, meget stødig og drit stillig, flyr bra!
Vis hele sitatet...
Hvordan klarer denne seg utendørs når det blåser? Står den imot vinden?
Hva med innendørs, kan man bruke den i en liten hybel, eller krever den litt rom rundt seg?
Vet du om det er muligheter for å øke rekkevidden på den ved å bytte ut wifi-senderen med en sterkere en?
Sist endret av Verilon; 22. desember 2012 kl. 14:45.
Kan man få simulatorer for hvert enkelt fly - eller er det bare generelle simulatorer som skal passe for det meste av fly?
Man skal ha respekt for den livsfarlige trekken så dette var kanskje ikke så dumt.

Foreløpig er det kun fly som står i hodet på meg, men etter hvert har jeg planer om å gå til anskaffelse av flere ting, men som den vinglefitta jeg er kan jeg ikke garantere noe enda.
Altså du har mange simulatorer å få kjøpt. Meld den i en klubb kanskje for å lære å fly, en av gutta i klubben har sikkert en du kan låne - var sånn for meg.

Du trenger et fly som er lett å fly - jeg hadde kjøpt et lite fly til å begynne med som lite vind men du kan fly med det utenfor husveggen, kjøp et par batterier og fly til du blir kald på fingra for det blir du. - Jeg kjøpte dette http://shop.smallsize.no/product_inf...966c1b86bee8f2

Alt du trenger for å fly følger med - ikke noe ekstra montering eller noe kreves. Du lader opp batteriene og går ut å flyr, når du begynner å få det til klemmer du bare ned stikka for da går du ut av begynner modus.

Og krasjer du - noe du garantert kommer til å gjøre er det bare å lime. Ikke bruk noe epoxy eller vanlig smeltelim, da epoxy blir for sterkt og ødelegger 'isoporen' og smeltelim blir for varmt så da smelter isoporen. Bruk f.eks uhupor.

Nå har du kanskje flydd med denne minien i 1 mnd og begynner å få det til? - da er du nok litt lei også..

Da kan du gå på hobbyking.com bestille en bixler 2 arf + en plush 30 amp esc + et par 4000 mah 3s batterier + en radio gjerne turnigy 9x + en lader, jeg valgte en imax b6ac pro.

Bestill dette helst før du er lei minien, da det tar litt tid før det kommer fra hobbyking og særlig hvis du ikke betaler for dyr frakt.

Skulle det væra noe mer så send en PM så skal jeg svare så godt jeg kan.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har bestemt meg for å gå for dette flyet, da dette svarer til mine kriterier.
Høy lastekapasitet, romslig cockpit, enkelt å manøvrere, stabilt og nybegynnervennlig.

Nå er det bare å vente på at lønningen ramler inn på kontoen så skal far handle.
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg har bestemt meg for å gå for dette flyet, da dette svarer til mine kriterier.
Høy lastekapasitet, romslig cockpit, enkelt å manøvrere, stabilt og nybegynnervennlig.

Nå er det bare å vente på at lønningen ramler inn på kontoen så skal far handle.
Vis hele sitatet...
Jeg er rimelig sikker påat GoPro H2 bare støtter 32G max (fordi jeg har et 32G kort, og ville ha mest mulig). Skal du feste en annen type linse på kameraet? Det passer jo veldig dårlig med vidvinkel om du skal filme ting langt unna.
Sitat av flexd Vis innlegg
Jeg er rimelig sikker påat GoPro H2 bare støtter 32G max (fordi jeg har et 32G kort, og ville ha mest mulig). Skal du feste en annen type linse på kameraet? Det passer jo veldig dårlig med vidvinkel om du skal filme ting langt unna.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at det fungerte fint med 64GB da jeg testet dette i romjulen, men skal sjekke det ut litt nærmere.
Kan sette i minnebrikken og se hvordan kameraet oppfører seg under filming.

Flyet jeg linker til i posten ovenfor er rigget med Gopro, men er usikker på om de har byttet linse.
Om filmen blir helt feil å se på, og hvis det irriterer meg nok så kommer jeg til å kjøpe nytt kamera/linse.
Jeg får uansett prøve og se hvordan det blir.
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg har bestemt meg for å gå for dette flyet, da dette svarer til mine kriterier.
Høy lastekapasitet, romslig cockpit, enkelt å manøvrere, stabilt og nybegynnervennlig.

Nå er det bare å vente på at lønningen ramler inn på kontoen så skal far handle.
Vis hele sitatet...
Bixler 2 fra HK er jo samme saken, bare litt mindre vingespenn..
-Fin FPV video

Pingvinflyet har jo heller ikke flaps?
Sist endret av Fekillix; 13. januar 2013 kl. 22:12.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hva i alle dager skal man med flaps?
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Bixler 2 fra HK er jo samme saken, bare litt mindre vingespenn..
-Fin FPV video

Pingvinflyet har jo heller ikke flaps?
Vis hele sitatet...
Så den filmen senest i natt faktisk.
Veldig fin film.

Bixler hadde irriterende liten cockpit da, er det mulig å stappe en Gopro ned i den uten å bruke både vold og vaselin?
Når det gjelder pingvinflyet så syns jeg at det virker som det flyr, stiger og lander veldig bra uavhengig av flaps.
Her har du en del filmer av dette flyet rigget med Gopro.
Ka du tru?
Sitat av Knask Vis innlegg
Ka du tru?
Vis hele sitatet...
Tror du blir fornøyd uansett hva du velger

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hva i alle dager skal man med flaps?
Vis hele sitatet...
Senke flyets fart, gjøre landingen lettere, mere løftekraft.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Og tiføre mere trøbbel potensiale.
Ekstra servo, ekstra kanal på mottaker, og mere å tenke på.
Rimelig unødvendig!
Flexd, nå har jeg filmet en halvtime med Gopro'en med 64GB-kortet så det fungerer heldigvis helt fint.
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg har bestemt meg for å gå for dette flyet, da dette svarer til mine kriterier.
Høy lastekapasitet, romslig cockpit, enkelt å manøvrere, stabilt og nybegynnervennlig.

Nå er det bare å vente på at lønningen ramler inn på kontoen så skal far handle.
Vis hele sitatet...

Hvor kjøpte du det, hva betalte du og hvor lang leveringstid?
Sitat av LTd Vis innlegg
Hvor kjøpte du det, hva betalte du og hvor lang leveringstid?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke kjøpt det enda, men har bare bestemt meg for at det er dette jeg skal ha.
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg har ikke kjøpt det enda, men har bare bestemt meg for at det er dette jeg skal ha.
Vis hele sitatet...
Flyet er sikkert bra det, men med frakt og moms så havner du fort på omtrent samme prisen som et tilsvarende fly som selges her til lands. Vet du om det også selges uten elektronikk?
Ja, det er jeg klar over, men nå skal jeg ha dette flyet uansett.
Sjekket på produsentens hjemmesider, men fant bare RTF og ATF-pakker.
Sist endret av Knask; 17. januar 2013 kl. 06:02.
Sitat av Knask Vis innlegg
Som tittelen tilsier har jeg planer om å smekke sammen en FPV som skal brukes til et par prosjekter jeg har tenkt å gjennomføre i sammenheng med UE osv.
Jeg har ikke sett veldig mange FPV-tråder på nFF, men det er vel noen med erfaring fra modellfly, sendere, mottakere osv. så prøver likevel.

Jeg har allerede kamera, men kunne godt tenke meg tips til hva slags fly osv. jeg burde gå for.
Har bestemt meg for at gopro'en skal brukes så jeg ønsker ingen videre diskusjon angående kamera.

Kriterier for flyet:

- Lang flytid
- Stabilt og stødig
- Lang rekkevidde (tips til kompatible sendere med høyere effekt?)
- Enkelt å håndtere for en stakkars n00b med alt for mange planer
- Ønsker å montere kameraet i front, derfor kan det ikke være propell der
- Prisklasse ca. 2000 for flyet

Er det noe annet jeg burde tenke på? Innspill eller tips?
Noen som kan anbefale et livefeed-oppsett til Gopro?


Om du ikke har erfaring med FPV, men likevel føler at du kan bidra med noe så er det bare å poste.
Jeg er takknemlig for alle tips.


Edit: køddet til tittelen og den kan dessverre ikke endres.
Vis hele sitatet...
Tenker du PÅ FPV med GoPROen som kamera, og bruke den til å streame realtime video ned til bakken over wifi? I utgangspunktet en super idè, men klarer du å fly den med 2-4 sekunders lagg på bildet?
Jeg skal ikke ha WIFI, men muligens et UHF-system fra Dragonlink
Her har du flere tilsvarende prosjekter med Gopro og flyet jeg har sett meg ut.

Det ser ut til å bli temmelig bra!
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Tenker du PÅ FPV med GoPROen som kamera, og bruke den til å streame realtime video ned til bakken over wifi? I utgangspunktet en super idè, men klarer du å fly den med 2-4 sekunders lagg på bildet?
Vis hele sitatet...
Han skal bruke egne antenner, ikke den som er integrert i Gopro 3. Da blir det ikke noe lagg.
Ser at jeg ikke leste innlegget ditt skikkelig før jeg svarte, men skal altså ikke ha WIFI for å overføre video.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av LTd Vis innlegg
Hvor kjøpte du det, hva betalte du og hvor lang leveringstid?
Vis hele sitatet...
Fant en norsk leverandør etter at en annen freak linket til www.fpvshop.no.
http://fpvshop.no/shop/index.php?mai...roducts_id=151

Dette er ikke uten elektronikk.
Jeg hadde startet med en bixler og lett og billig utstyr så kan du gå '' all in '' med en vinge slik som blacksheeps bruker. FPV kan være kjedelig for andre å se på om det ikke er noe spenning i flyvingen.
Jeg tenkte faktisk på dette i går. Regner med at jeg går for drone (Ønsker muligheten for å stå forholdtvis stille i luften.)
om ikke noe bedre til en grei pris dukker opp. Må være en flott hobby dette.
Sist endret av Fuzzybossen; 3. februar 2013 kl. 23:10.
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Jeg hadde startet med en bixler og lett og billig utstyr så kan du gå '' all in '' med en vinge slik som blacksheeps bruker. FPV kan være kjedelig for andre å se på om det ikke er noe spenning i flyvingen.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke ha Bixler og jeg skal heller ikke fly for å underholde andre folk.
Dette skal først og fremst være ment for min egen underholdning.

Dessuten har jeg allerede bestemt meg for Penguin.
Har ikke sett denne tråden før. Gleder meg til resultatet!! Hører rykter om at kameraet er kjøpt hos en kvalitetsforhandler, så forventningene er høye.