Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4783
Har hatt en Komplett-PC siden 2014. Jeg er ikke så rå på PC-komponenter og trenger derfor litt hjelp.

Dette er hva jeg har:

Komplett 200R Midi Tower Sort

MSI B85M-E45, Socket-1150

Cooler Master Masterwatt Lite 700W 80P

Intel(R) Core(TM) i5-4440 CPU @ 3.10GHz 3.10 GHz

NVIDIA GeForce GTX 970

Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB
Vis hele sitatet...

Jeg har kun byttet grafikkort og strømforsyningen i ettertid.

Hovedkort har jeg irritert meg over en god stund da par av USB-portene har sluttet å fungere. Jeg vet jeg kan kjøpe en USB hub og koble den til på en av portene som virker, men nei, det vil jeg ikke

Kan noen hjelpe meg på rett vei her for å begynne å bytte ut komponentene, helst hovedkortet først?

Bruker maskinen til gaming, programmering, arbeid og alt annet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må i praksis bytte CPU, hovedkort og RAM. Socket 1150 er ganske gammalt, og DDR3 er gått totalt ut av bruk til fordel for DDR4. Skjermkortet kan du bruke med nytt hovedkort.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du må i praksis bytte CPU, hovedkort og RAM. Socket 1150 er ganske gammalt, og DDR3 er gått totalt ut av bruk til fordel for DDR4. Skjermkortet kan du bruke med nytt hovedkort.
Vis hele sitatet...
Takk.

Hvilken rekkefølge må jeg bytte disse tre komponentene? Man må vel tenke på kompatibilitet og sånt, så hva bør jeg se på først for å komme i gang?
Sist endret av Salazar; 23. juni 2021 kl. 15:15. Grunn: glemte et ord
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Salazar Vis innlegg
Takk.

Hvilken rekkefølge må jeg bytte disse tre komponentene? Man må vel tenke på kompatibilitet og sånt, så hva bør jeg se på først for å komme i gang?
Vis hele sitatet...
Du må bytte dei samtidig. Du vil ikkje få DDR3-RAM til å passe i moderne hovedkort, og du vil ikkje få 4. generasjons i5 til å passe i moderne hovedkort.
Jeg tror jeg ville anbefalt deg å heller kjøpe en ny en da den er rimelig gammel til PC å være.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg tror jeg ville anbefalt deg å heller kjøpe en ny en da den er rimelig gammel til PC å være.
Vis hele sitatet...
Tjeh, bytter du hovedkort, cpu og RAM har du i praksis kjøpt ny.
Kjøp deg en oppgraderingspakke på komplett. Så billig/dyr som du har råd til.

https://www.komplett.no/new-search?q=Oppgraderingspakke