Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2419
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har det noen relevans? 1 av 10 lever eller har levd i forhold med voldelig mann så disse gærningene er overalt!.... Desverre..
Vis hele sitatet...
Men hvor mange har levd i forhold hvor partner har "stått bak flere drap", slik som trådstarter sier det er snakk om her?

Angående voldsforholdet mellom menn/kvinner, tror jeg ærlig talt menn utsettes for hvertfall samme mengde vold som kvinner - jeg har hvertfall fått et par flatnever opp igjennom, men har aldri utøvd vold mot kvinner selv. Har inntrykk av at dette er ganske vanlig.

Har heller aldri falt meg inn å rapportere dette som vold. De færreste menn vurderer en flatneve som "partnervold", og det er en helt annen aksept denne veien, enn om en mann gir en dame en flatneve.

Den sentrale forskjellen er vel at menn er fysisk overlegne kvinner, og kanskje mer utagerende når de først blir voldelige, så utfallet blir større.

En del studier viser også at vold i lesbiske relasjoner er like mye, og kanskje til og med mer, utbredt, enn vold i heterofile forhold, eller forhold mellom homofile menn.
Sitat av stranger Vis innlegg
Men hvor mange har levd i forhold hvor partner har "stått bak flere drap", slik som trådstarter sier det er snakk om her?

Angående voldsforholdet mellom menn/kvinner, tror jeg ærlig talt menn utsettes for hvertfall samme mengde vold som kvinner - jeg har hvertfall fått et par flatnever opp igjennom, men har aldri utøvd vold mot kvinner selv. Har inntrykk av at dette er ganske vanlig.

Har heller aldri falt meg inn å rapportere dette som vold. De færreste menn vurderer en flatneve som "partnervold", og det er en helt annen aksept denne veien, enn om en mann gir en dame en flatneve.

Den sentrale forskjellen er vel at menn er fysisk overlegne kvinner, og kanskje mer utagerende når de først blir voldelige, så utfallet blir større.

En del studier viser også at vold i lesbiske relasjoner er like mye, og kanskje til og med mer, utbredt, enn vold i heterofile forhold, eller forhold mellom homofile menn.
Vis hele sitatet...
Men herregud da. Denne tråden handler om en kvinne som frykter for livet sitt, og når folk betviler historien så påpeker TS at det faktisk er ganske vanlig.

Har det skjedd én eneste gang her inne at en kvinne har laget en tråd om at hun har opplevd vold og overgrep, uten at noen kommer og påpeker at menn faktisk også opplever kjipe ting? Vi kan godt diskutere hvorvidt kvinner har lavere terskel for å sutre om partnervold, og hvorvidt det sitter like mange menn som kvinner rundt i hjemmene sine og er reelt livredd for eksen sin, men lag i det minste en egen tråd. Denne tråden handler om et spesifikk tilfelle, og selv om hun tilfeldigvis er kvinne så er ikke det en implisitt nedvurdering av at menn også kan ha problemer.
Sitat av *pi Vis innlegg
Men herregud da. Denne tråden handler om en kvinne som frykter for livet sitt, og når folk betviler historien så påpeker TS at det faktisk er ganske vanlig.

Har det skjedd én eneste gang her inne at en kvinne har laget en tråd om at hun har opplevd vold og overgrep, uten at noen kommer og påpeker at menn faktisk også opplever kjipe ting? Vi kan godt diskutere hvorvidt kvinner har lavere terskel for å sutre om partnervold, og hvorvidt det sitter like mange menn som kvinner rundt i hjemmene sine og er reelt livredd for eksen sin, men lag i det minste en egen tråd. Denne tråden handler om et spesifikk tilfelle, og selv om hun tilfeldigvis er kvinne så er ikke det en implisitt nedvurdering av at menn også kan ha problemer.
Vis hele sitatet...
Har det noe med dette spesifikke tilfellet å gjøre at 1/10 kvinner lever eller har levd med voldelige menn? Nei?

Da må det være lov å belyse at det kanskje ikke bare er menn som er voldelige. Jeg prøvde bare å belyse en påstand. Ta det helt med ro, vi har allerede forumpoliti som kan slette innlegget mitt om ønskelig.

Men det må faktisk være lov å stille spørsmål, selvom en kvinne opprettet tråden.

Var ikke meningen å tråkke på noens tær, så beklager det, det var virkelig ikke min intensjon.
Sitat av *pi Vis innlegg
Men herregud da. Denne tråden handler om en kvinne som frykter for livet sitt, og når folk betviler historien så påpeker TS at det faktisk er ganske vanlig.

Har det skjedd én eneste gang her inne at en kvinne har laget en tråd om at hun har opplevd vold og overgrep, uten at noen kommer og påpeker at menn faktisk også opplever kjipe ting? Vi kan godt diskutere hvorvidt kvinner har lavere terskel for å sutre om partnervold, og hvorvidt det sitter like mange menn som kvinner rundt i hjemmene sine og er reelt livredd for eksen sin, men lag i det minste en egen tråd. Denne tråden handler om et spesifikk tilfelle, og selv om hun tilfeldigvis er kvinne så er ikke det en implisitt nedvurdering av at menn også kan ha problemer.
Vis hele sitatet...
Stranger svarte faktisk bare på en kommentar fra en annen anonym bruker(ikke TS) som påpeker at
Har det noen relevans? 1 av 10 lever eller har levd i forhold med voldelig mann så disse gærningene er overalt!.... Desverre..
Vis hele sitatet...
Det må da være greit på et diskusjonsforum. Uten oppfølging fra TS er det helt vanlig at tråden sklir ut, og kommentaren som blei besvart var til dels usaklig.

Sitat av *pi
Har det skjedd én eneste gang her inne at en kvinne har laget en tråd om at hun har opplevd vold og overgrep, uten at noen kommer og påpeker at menn faktisk også opplever kjipe ting?
Vis hele sitatet...
Ja, mange ganger. Men med mindre du fortsatt insisterer på at det er så uvanlig nøyer jeg meg med dette ene og relativt nye eksempelet.
https://freak.no/forum/showthread.ph...highlight=Vold
Sitat av stranger Vis innlegg
Har det noe med dette spesifikke tilfellet å gjøre at 1/10 kvinner lever eller har levd med voldelige menn? Nei?
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var TS som var den anonyme. Det var uansett et svar på at folk tydeligvis fant historien usannsynlig og etterspurte detaljer. Ikke et angrep på menn.

Jeg synes vi kan holde oss til de saken tråden handler om. TS, om hun ikke får voldsalarm, så finnes det apper som lar deg varsle bestemte folk på kontaktlisten din om du er i fare, og gir dem posisjonen din. Kan det være en trygghet, når hun er ute av huset f eks? Selve huset kan man jo gjøre en del tiltak på.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg trodde det var TS som var den anonyme. Det var uansett et svar på at folk tydeligvis fant historien usannsynlig og etterspurte detaljer. Ikke et angrep på menn.

Jeg synes vi kan holde oss til de saken tråden handler om. TS, om hun ikke får voldsalarm, så finnes det apper som lar deg varsle bestemte folk på kontaktlisten din om du er i fare, og gir dem posisjonen din. Kan det være en trygghet, når hun er ute av huset f eks? Selve huset kan man jo gjøre en del tiltak på.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo opp til TS om hun følger opp tråden som sagt. Når noen kommer med en uriktig/feilaktig påstand på et diskusjonsforum burde det finnes mulighet for å besvare denne inntil TS evt returnerer med flere spørsmål eller opplysninger. Tviler også på at det hjelper å bruke mangfoldige kroner på innbruddsalarm er og ombygging av huset. Omvendt voldalarm høres mye mer fornuftig ut.
Jeg støtter Pi, siden dette var en tråd om en konkret situasjon og ikke en generell konkurranse om hvem som har det kjipest av kvinner og menn. Jeg har sett på nært hold hvor skrekkelig partnervold kan være, og ofte er jo mannen kvinnen fysisk overlegen i styrke og kanskje og i blindt raseri. Det er selvsagt også grove tilfeller andre veien, men dette er jo ikke en tråd om skambankte menn men en tråd der en kvinne frykter for livet pga voldelig ex mann. Og for denne tråden skyld er det kanskje mer matnyttig å erkjenne problemet i post 1 også tenke løsningsbasert utifra det problemet.
Sist endret av _abc_; 29. desember 2020 kl. 10:23.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Tviler også på at det hjelper å bruke mangfoldige kroner på innbruddsalarm er og ombygging av huset. Omvendt voldalarm høres mye mer fornuftig ut.
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke hovedsaklig på ombygging, men litt enklere ting. Typ lenke på døren, kamera. Jeg ville i alle fall hatt et trygt rom i huset med en telefon der det går an å barrikadene seg en stund. Omvendt voldsalarm høres absolutt ut som det beste, men det virker som det brukes lite. Det innebærer vel også en periode med betydelig økt risiko før man får det innvilget.
Sist endret av *pi; 29. desember 2020 kl. 10:27.
Sitat av *pi Vis innlegg
Tenkte ikke hovedsaklig på ombygging, men litt enklere ting. Typ lenke på døren, kamera. Jeg ville i alle fall hatt et trygt rom i huset med en telefon der det går an å barrikadene seg en stund. Omvendt voldsalarm høres absolutt ut som det beste, men det virker som det brukes lite. Det innebærer vel også en periode med betydelig økt risiko før man får det innvilget.
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke gjøre det om saken er alvorlig nok, som nevnt her tidligere.

Sitat av _abc_
Og for denne tråden skyld er det kanskje mer matnyttig å erkjenne problemet i post 1 også tenke løsningsbasert utifra det problemet.
Vis hele sitatet...
Nå skulle TS høre med sin venninne om omvendt voldalarm. Er det så mye annet å gjøre enn å vente på update? Ser ikke at vi drukner i geniale løsninger her. Og i mellomtiden så dør vi ikke av å få avlivet myten om at det er så voldsomt mange voldelige menn over alt. Sånn blir det når det kommer usaklige påstander, om dere ikke liker det får dere heller rapportere eller argumentere imot den anonyme brukeren som dro oss off topic med sin usaklige påstand.

Det er i hvert fall mere nyttig enn å komme med beskyldninger basert på misforståelser og uriktige, biased påstander om hvordan slike tråder uten unntak alltid utarter seg på freak.
Jeg kjenner til flere tilfeller i nær relasjon/omgangskrets som har kommet seg ut av dette og felles for de som kommer seg mentalt styrket videre er å gjøre det som trengs i samråd med krisesenteret. Dette familiemedlemmet skal da ikke bare sikre seg mot voldsutøveren men lære seg å leve sitt eget selvstendige liv på alle plan videre. Tråden bærer sterkt preg av behov for profesjonell hjelp langt utover enkle tiltak mot nye overgrep. Og det er tross alt barn involvert, da er det bedre å være i forkant med krisesenteret enn barnevernet.

At folk foreslår vold mot vold og ulovlig våpenhåndtering er helt håpløst, vi bor ikke i Amerika. Og sånne sjuke folk tar bare ut vold på andre igjen så kan en jo tenke seg hvem som får disse kreative forslagene i full retur.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg trodde det var TS som var den anonyme. Det var uansett et svar på at folk tydeligvis fant historien usannsynlig og etterspurte detaljer. Ikke et angrep på menn.
Vis hele sitatet...
Det virket mere som et angrep på menn mtp at du fokuserte på din oppfatning av hvordan slike tråder utvikler seg og at menn alltid vil ha frem begge sider av saken, selv om de ikke er en del av den. Det var jo ikke at folk syntes noe skurrer du la hovedvekten i argumentasjonen på. Men det må jo være lov å være ærlig. Det er ingen konkret beskyldning, men når noe føles rart, må man kunne påpeke det uten å bli kutta i småbiter over å ikke ha "trodd på offeret"
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av stranger Vis innlegg
Men hvor mange har levd i forhold hvor partner har "stått bak flere drap", slik som trådstarter sier det er snakk om her?
Vis hele sitatet...
Mange. 347 drapsmenn mellom 2008-2017, så kan vi anslå minst 20-30 kjærester og ekser per drapsmann. Psykopater og sosiopater rullerer ofte på kjærester og samboere pluss et enda (mye) større antall flørter og sexpartnere. Men la oss si 40-50 kvinner med nær relasjon til pr drapsmann, da er vi oppe i 347 drapsmenn x 40 kvinner hver = 13.380 kvinner som har eller har hatt nær relasjon til en drapsmann. Skal man telle med familiemedlemmer, foreldre, søsken, barn og venner vil tallet ligge på kanskje et par hundre tusen..

Men det er ikke bare drapsmenn som er farlige, det er alle de som utøver grov alvorlig vold.

Sitat av stranger Vis innlegg
angående voldsforholdet mellom menn/kvinner, tror jeg ærlig talt menn utsettes for hvertfall samme mengde vold som kvinner - jeg har hvertfall fått et par flatnever opp igjennom, men har aldri utøvd vold mot kvinner selv. Har inntrykk av at dette er ganske vanlig.
Vis hele sitatet...
Det er mye undersøkelser gjort på dette. Menn og kvinner utøver like mye mild vold og enkelthendelser, som en flathånd, klyping, dulting, lugget, kaste pute på osv, men menn står i hovedsak for omtrent all den grove og gjentakende volden. Finnes selvfølgelig noen unntak men partnervold er utvilsomt et kjønnet problem.
Menn er den største trusselen for skade og utøvere av den volden som gir fysisk skade og traumer, i motsetning til hva en ørefik en gang gjør. Menn utfører også den gjentakende volden for makt og kontroll mens kvinner utøver eksmepelvis en ørefik i affekt fordi partneren var utro.

Reform Ressurssenter for menn sine undersøkelser viser at 40% menn kjenner en eller flere menn som har utøvd vold mot kvinner og at 25% menn forholder seg passive når de får vite om at en kvinne utsettes for vold.

Det blir veldig feil å prøve å fremstille det som at kvinner og menn er like voldelige når type vold ikke kan sammenlignes. De undersøkelsene som er gjort som jeg nevnte over om at menn og kvinner utøver like mye mild vold, har mennene blitt spurt senere om hvordan de opplevde den milde volden og da har de svart at de hverken ble skadet eller redd, og til og med at det de huket av som vold i første runde i undersøkelsen var småting ment som tull eksempelvis knuffing, mildt spark i leggen, dulting osv og ikke type vold ment for å skade eller skremme sånn som volden menn utøver mot kvinner er ment for. Må igjen understreke at det fins noen få unntak naturligvis, det fins et knippe damer som er helt batshit crazy og rundjuler mannen sin men det er ikke ofte.
Hvert fjerde drap i Norge er partnerdrap og menn som drapsmann i det fleste tilfeller. I tilfellene med dame som drapskvinnen så er det ofte gjort i selvforsvar etter mange år som voldsoffer så det er en veldig tydelig og vesentlig forskjell her mellom kjønnene.

På verdensbasis utsettes 1 av 3 kvinner for vold av menn i nær relasjon og det drepes 127 kvinner hver dag av en mann i nær relasjon. I Norge utsettes 1 av 10 kvinner for grov vold av partner, 35% for mild vold, og 4 av 10 for stalking.

Sitat av stranger Vis innlegg
Har heller aldri falt meg inn å rapportere dette som vold. De færreste menn vurderer en flatneve som "partnervold", og det er en helt annen aksept denne veien, enn om en mann gir en dame en flatneve.
Vis hele sitatet...
Det er ikke vanlig for noe kjønn å rapportere mild vold. Å rapportere grov vold er heller ikke vanlig og under 5% av kvinnene som utsettes for grov vold er i kontakt med politiet. Det er også mindretallet som tar kontakt med krisesenter og selv for de der er det vanligst å ikke blande politiet inn i det. De fleste søker ikke hjelp i det hele tatt og mange som utsettes for kontinuerlig vold og kontroll forteller det ikke til venner eller andre heller. Selvfølgelig veldig synd man skal alltid oppfordre til å snakke om det hvis man er utsatt for vold og overgrep men disse ofrene blir stigmatisert og føler stor skam.

Sitat av stranger Vis innlegg
Den sentrale forskjellen er vel at menn er fysisk overlegne kvinner, og kanskje mer utagerende når de først blir voldelige, så utfallet blir større.
Vis hele sitatet...
Det er riktig i tillegg til det forklart over om hvordan type vold og hvorfor volden utføres. Definisjonen på vold i nære relasjoner er at den er ment for å skade eller skremme og menn bruker oftere fysisk vold for å kontrollere og virkelig gjøre skade.

Sitat av stranger Vis innlegg
En del studier viser også at vold i lesbiske relasjoner er like mye, og kanskje til og med mer, utbredt, enn vold i heterofile forhold, eller forhold mellom homofile menn.
Vis hele sitatet...
Det er delvis riktig men gjelder mild vold som eksempelvis dytting som er nevnt konkret. Har sett norske skriv om det hvor" psykisk vold" som sjalusi også er tatt med i den statestikken.
Sitat av knert1 Vis innlegg


Nå skulle TS høre med sin venninne om omvendt voldalarm. Er det så mye annet å gjøre enn å vente på update? Ser ikke at vi drukner i geniale løsninger her. Og i mellomtiden så dør vi ikke av å få avlivet myten om at det er så voldsomt mange voldelige menn over alt. Sånn blir det når det kommer usaklige påstander, om dere ikke liker det får dere heller rapportere eller argumentere imot den anonyme brukeren som dro oss off topic med sin usaklige påstand.

Det er i hvert fall mere nyttig enn å komme med beskyldninger basert på misforståelser og uriktige, biased påstander om hvordan slike tråder uten unntak alltid utarter seg på freak.
Vis hele sitatet...

Vel den endelige løsningen den vet vi neppe noe særlig om ennå. Men den umiddelbare løsningen er jo å komme seg vekk raskest mulig og å ta med barnet. Krisesenter er nevnt og det er gjerne det første og viktigste steget for å få lagt dette bak seg og komme seg videre i livet og få startet med blanke ark. Det er også behandlere tilknyttet krisesenter slik at det kan gjøres utredning for både mor og barn. Det er ikke utenkelig at både mor og barn vil trenge noe terapi for å få lagt dette bak seg.

Og snu tråden til noe langt annet og gjøre det om til nok en skyttergravtråd mellom mann og kvinne tror jeg ikke noen er tjent med.

Kuler og krutt er nok heller ikke løsningen hverken for denne tråden eller for andre i samme situasjon. Så både for venninnen til ts, hennes barn og fremtidige lesere av tråden så tenker jeg at det er viktig at vi holder fokus på ting som faktisk hjelper og som kan gjøres umiddelbart. Omvendt voldsalarm er fint. Men om det er vanskelig å få til så er et krisesenter en veldig god start. Og de har helt sikkert førstehåndskunnskap om hvordan en går frem for å få på plass omvendt voldsalarm, hvor lang tid en slik prosess tar og hvordan man går igang med å søke om slikt samt hvilken dokumentasjon som kreves.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel den endelige løsningen den vet vi neppe noe særlig om ennå. Men den umiddelbare løsningen er jo å komme seg vekk raskest mulig og å ta med barnet. Krisesenter er nevnt og det er gjerne det første og viktigste steget for å få lagt dette bak seg og komme seg videre i livet og få startet med blanke ark. Det er også behandlere tilknyttet krisesenter slik at det kan gjøres utredning for både mor og barn. Det er ikke utenkelig at både mor og barn vil trenge noe terapi for å få lagt dette bak seg.

Og snu tråden til noe langt annet og gjøre det om til nok en skyttergravtråd mellom mann og kvinne tror jeg ikke noen er tjent med.

Kuler og krutt er nok heller ikke løsningen hverken for denne tråden eller for andre i samme situasjon. Så både for venninnen til ts, hennes barn og fremtidige lesere av tråden så tenker jeg at det er viktig at vi holder fokus på ting som faktisk hjelper og som kan gjøres umiddelbart. Omvendt voldsalarm er fint. Men om det er vanskelig å få til så er et krisesenter en veldig god start. Og de har helt sikkert førstehåndskunnskap om hvordan en går frem for å få på plass omvendt voldsalarm, hvor lang tid en slik prosess tar og hvordan man går igang med å søke om slikt samt hvilken dokumentasjon som kreves.
Vis hele sitatet...
Du sier at vi ikke skal ha skyttergravskrig mellom kvinner og menn, men du har jo åpenbart tydelige meninger her og støtter spesielt den ene siden av saken. Du liker kommentarene til "Taktløs Håbrann" som var den utløsende årsaken til hele misforståelsen. Men syntes Stranger plutselig sporer av. Lange argumenterer mot Stranger om hvordan vold mot kvinner og menn ikke kan ssmmenlignes er ok. Men å si imot, nei det blir å spore av. Oppå det er du med på å støtte folk som går til angrep på andre på grunn av en misforståelse. Jeg gir opp
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av knert1 Vis innlegg
Det virket mere som et angrep på menn mtp at du fokuserte på din oppfatning av hvordan slike tråder utvikler seg og at menn alltid vil ha frem begge sider av saken, selv om de ikke er en del av den. Det var jo ikke at folk syntes noe skurrer du la hovedvekten i argumentasjonen på. Men det må jo være lov å være ærlig. Det er ingen konkret beskyldning, men når noe føles rart, må man kunne påpeke det uten å bli kutta i småbiter over å ikke ha "trodd på offeret"
Vis hele sitatet...
Hvordan du kan tolke at noen forteller om en voldelig mann, om statestikken over at menn utøver alvorlig vold i stor grad eller at noen syns det ikke hører hjemme å dra "kvinner slår også" inn i en tråd om en kvinne som søker hjelp pga voldelig mann - som et angrep på menn faktisk, er for meg way beyond. Hvis du føler det som et angrep på menn som helhet så har du et problem, det går an å diskutere sak uten å føle seg personlig truffet og det må gå an å påpeke fakta uten at du skal tolke det som et angrep. Vi menn har et ansvar og ja det gjelder oss alle selvom vi ikke slår selv har vi fortsatt ansvar for hvilke holdninger vi aksepterer og bidrar til i samfunnet. Det hjelper ingen å sitte å syte og tenke at det er fælt at det snakkes om voldelige menn fordi man selv ikke er en. Ingen drar alle over en kam men fakta er at voldelige menn er globalt sett en større trussel for en kvinne, enn kreft, malaria, trafikkulykker og krig, Tilsammen. Og menns vold mot kvinner er kvinners største helsetrussel.

Vold mot kvinner er et globalt helseproblem på linje med en epidemi, konkluderer Verdens helseorganisasjon.

Er du kvinne i alderen 15–44 år, er det større risiko for at du blir lemlestet eller drept av en mann, enn den samlede trusselen fra krig, trafikkulykker, og sykdommer som malaria og kreft.

Kanskje dette får deg til å skjønne alvoret og til å ta opp kampen mot menns vold mot kvinner istedet for å føle deg så offended.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av knert1 Vis innlegg
Og i mellomtiden så dør vi ikke av å få avlivet myten om at det er så voldsomt mange voldelige menn over alt. Sånn blir det når det kommer usaklige påstander, om dere ikke liker det får dere heller rapportere eller argumentere imot den anonyme brukeren som dro oss off topic med sin usaklige påstand.

Det er i hvert fall mere nyttig enn å komme med beskyldninger basert på misforståelser og uriktige, biased påstander om hvordan slike tråder uten unntak alltid utarter seg på freak.
Vis hele sitatet...
Myte? Ta deg sammen mann og forhold deg til fakta (se over). Det er du som kommer med uriktige og biased påstander her og for å bruke dine egne ord "om du ikke liker det" så har du et stort problem med kognitiv dissonans til virkeligheten.
Men for faen... Er det statistikker over voldelige menn TS spør etter?
Forresten så viser din statistikk at det absolutt spiller en stor rolle hvor man bor. Det fungerer dårlig å komme med en påstand og motbevise seg selv rett etterpå Men for all del kjør på.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mange. 347 drapsmenn mellom 2008-2017, så kan vi anslå minst 20-30 kjærester og ekser per drapsmann. Psykopater og sosiopater rullerer ofte på kjærester og samboere pluss et enda (mye) større antall flørter og sexpartnere. Men la oss si 40-50 kvinner med nær relasjon til pr drapsmann, da er vi oppe i 347 drapsmenn x 40 kvinner hver = 13.380 kvinner som har eller har hatt nær relasjon til en drapsmann. Skal man telle med familiemedlemmer, foreldre, søsken, barn og venner vil tallet ligge på kanskje et par hundre tusen..

Men det er ikke bare drapsmenn som er farlige, det er alle de som utøver grov alvorlig vold.



Det er mye undersøkelser gjort på dette. Menn og kvinner utøver like mye mild vold og enkelthendelser, som en flathånd, klyping, dulting, lugget, kaste pute på osv, men menn står i hovedsak for omtrent all den grove og gjentakende volden. Finnes selvfølgelig noen unntak men partnervold er utvilsomt et kjønnet problem.
Menn er den største trusselen for skade og utøvere av den volden som gir fysisk skade og traumer, i motsetning til hva en ørefik en gang gjør. Menn utfører også den gjentakende volden for makt og kontroll mens kvinner utøver eksmepelvis en ørefik i affekt fordi partneren var utro.

Reform Ressurssenter for menn sine undersøkelser viser at 40% menn kjenner en eller flere menn som har utøvd vold mot kvinner og at 25% menn forholder seg passive når de får vite om at en kvinne utsettes for vold.

Det blir veldig feil å prøve å fremstille det som at kvinner og menn er like voldelige når type vold ikke kan sammenlignes. De undersøkelsene som er gjort som jeg nevnte over om at menn og kvinner utøver like mye mild vold, har mennene blitt spurt senere om hvordan de opplevde den milde volden og da har de svart at de hverken ble skadet eller redd, og til og med at det de huket av som vold i første runde i undersøkelsen var småting ment som tull eksempelvis knuffing, mildt spark i leggen, dulting osv og ikke type vold ment for å skade eller skremme sånn som volden menn utøver mot kvinner er ment for. Må igjen understreke at det fins noen få unntak naturligvis, det fins et knippe damer som er helt batshit crazy og rundjuler mannen sin men det er ikke ofte.
Hvert fjerde drap i Norge er partnerdrap og menn som drapsmann i det fleste tilfeller. I tilfellene med dame som drapskvinnen så er det ofte gjort i selvforsvar etter mange år som voldsoffer så det er en veldig tydelig og vesentlig forskjell her mellom kjønnene.

På verdensbasis utsettes 1 av 3 kvinner for vold av menn i nær relasjon og det drepes 127 kvinner hver dag av en mann i nær relasjon. I Norge utsettes 1 av 10 kvinner for grov vold av partner, 35% for mild vold, og 4 av 10 for stalking.



Det er ikke vanlig for noe kjønn å rapportere mild vold. Å rapportere grov vold er heller ikke vanlig og under 5% av kvinnene som utsettes for grov vold er i kontakt med politiet. Det er også mindretallet som tar kontakt med krisesenter og selv for de der er det vanligst å ikke blande politiet inn i det. De fleste søker ikke hjelp i det hele tatt og mange som utsettes for kontinuerlig vold og kontroll forteller det ikke til venner eller andre heller. Selvfølgelig veldig synd man skal alltid oppfordre til å snakke om det hvis man er utsatt for vold og overgrep men disse ofrene blir stigmatisert og føler stor skam.



Det er riktig i tillegg til det forklart over om hvordan type vold og hvorfor volden utføres. Definisjonen på vold i nære relasjoner er at den er ment for å skade eller skremme og menn bruker oftere fysisk vold for å kontrollere og virkelig gjøre skade.



Det er delvis riktig men gjelder mild vold som eksempelvis dytting som er nevnt konkret. Har sett norske skriv om det hvor" psykisk vold" som sjalusi også er tatt med i den statestikken.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev ettertrykkelig lever i forhold med og stått bak flere drap.
Du setter premisser jeg aldri har ytret.

At grov partnervold er et kjønnet problem er selvsagt. Jeg skriver til og med spesifikt at menn volder større skade, så å fremstille det som at jeg forsøker å sette likhetstegn mellom vold utført av mann kontra kvinner fremstår noe uærlig. Jeg har aldri bestridt dette, og er ellers stort sett enig i det du skriver.

Hvis man leser det jeg faktisk skrev, og ser det i kontekst med kommentaren jeg svarte på, så vil man se at jeg forsøkte ikke å bagatellisere voldsutsatte kvinner, forsøkte ikke å si at menn har det verre enn kvinner, forsøkte ikke å skape en konkurranse mellom kvinner og menn. Og som knert1 har vist, så ja, man kan faktisk diskutere vold mot kvinner uten at alle mannfolka begynner å skrike om hvor mye verre "vi" har det.

Så kanskje det er på tide å vurdere eget gangsyn for noen og enhver. Har man sterke emosjonelle bånd til et tema, er det lett å ikke se skogen for bare trær.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av knert1 Vis innlegg
Men for faen... Er det statistikker over voldelige menn TS spør etter?
Forresten så viser din statistikk at det absolutt spiller en stor rolle hvor man bor. Det fungerer dårlig å komme med en påstand og motbevise seg selv rett etterpå Men for all del kjør på.
Vis hele sitatet...
Nei men er det å flytte fokus over fra at menns drapstruende vold mot kvinner er alvorlig og farlig over til at en dame fika til en mann eller at lesbiske dytter og blir sjalu på hverandre som er nyttig for tråden da?

Grunnen til at jeg først dro inn statestikk var fordi en person lurte på hvor i landet dette skjedde. Det hadde ikke gitt noen nærmere identifisering av saken å opplyse om, som om det var så sjeldent at skjedde at det å få vite landsdel ville gitt noen oppklaring, siden dette skjer i hele landet og rammer 1 av 10 kvinner i Norge.

Jeg har ikke kommet med noen "påstander" eller egne "meninger" men presentert faktabaserte statestikker som ikke på noen måte kan fornektes. Selvom vold mot kvinner i nære relasjoner er enda mer utbredt i enkelte andre land så gjør det det ikke til et mindre alvorlig problem her. Har du skyggelapper på deg eller mener du faktisk at 1 av 10 norske kvinner utsettes for grov alvorlig vold, og nesten 4 av 10 kvinner mild vold er ubetydelig?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har ikke kommet med noen "påstander" eller egne "meninger" men presentert faktabaserte statestikker som ikke på noen måte kan fornektes. Selvom vold mot kvinner i nære relasjoner er enda mer utbredt i enkelte andre land så gjør det det ikke til et mindre alvorlig problem her. Har du skyggelapper på deg eller mener du faktisk at 1 av 10 norske kvinner utsettes for grov alvorlig vold, og nesten 4 av 10 kvinner mild vold er ubetydelig?
Vis hele sitatet...
Hva faen gjør du på diskusjonsforum om dine påstander ikke kan benektes? Hvis du alltid sitter på fasit burde du heller blogge. Skygge lapper har du ja, for du motsier din egen kilde og gir deg faen ikke. Kommer med påstander og meninger jo!?. Hvis du ønsker en seriøs diskusjon kun rundt dette temaet foreslår jeg at du oppretter en egen tråd. Jeg kan sikkert dra igang en diskusjon rundt at mange kvinner av en eller annen merkelig grunn hevder å ha blitt utsatt for vold, på tross av at det aldri har skjedd. Skal vi ta en egen diskusjon rundt det hvor jeg kommer med kilder på at det skjer i hele verden og forteller om viktigheten rundt å informere om fakta? For jeg har jo en kilde, så jeg kommer ikke med påstander, jeg kommer med FAKTA så ikke diskuter.

Sitat av stranger Vis innlegg
Og som knert1 har vist, så ja, man kan faktisk diskutere vold mot kvinner uten at alle mannfolka begynner å skrike om hvor mye verre "vi" har det.
Vis hele sitatet...
Men så har du de som MÅ sitte med fakta. Og MÅ ha moralsk høygrunn, som MÅ vri diskusjonen i retning "stakkars oss". Er jo sånt som gjør at jeg ikke takler "kvinnekampen". Det handler om å kneble motparten mest mulig, ikke å opplyse folk slik de selv påstår.
Sist endret av knert1; 29. desember 2020 kl. 13:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av stranger Vis innlegg
Jeg skrev ettertrykkelig lever i forhold med og stått bak flere drap.
Du setter premisser jeg aldri har ytret.

At grov partnervold er et kjønnet problem er selvsagt. Jeg skriver til og med spesifikt at menn volder større skade, så å fremstille det som at jeg forsøker å sette likhetstegn mellom vold utført av mann kontra kvinner fremstår noe uærlig. Jeg har aldri bestridt dette, og er ellers stort sett enig i det du skriver.

Hvis man leser det jeg faktisk skrev, og ser det i kontekst med kommentaren jeg svarte på, så vil man se at jeg forsøkte ikke å bagatellisere voldsutsatte kvinner, forsøkte ikke å si at menn har det verre enn kvinner, forsøkte ikke å skape en konkurranse mellom kvinner og menn. Og som knert1 har vist, så ja, man kan faktisk diskutere vold mot kvinner uten at alle mannfolka begynner å skrike om hvor mye verre "vi" har det.

Så kanskje det er på tide å vurdere eget gangsyn for noen og enhver. Har man sterke emosjonelle bånd til et tema, er det lett å ikke se skogen for bare trær.
Vis hele sitatet...
Du har et eget gangsyn her og du var den som valgte å hoppe inn i tråden å ytre tvil mot trådstarter. Norge har drapsmenn og noen har drept flere. Faren min drepte to. Når man forteller noe så privat som trådstarter deler på et offentlig forum og er i den trusselsituasjonen som den trådstarter skriver om så er det heller ikke unormalt å endre litt på historien for å unngå å bli gjenkjent. Trådstarter forteller flere ganger i tråden at hen er redd for å bli gjenkjent fordi det kan øke trusselbildet.

Det at du hopper inn i tråden med 1. Tvil og mistro til offeret 2. Føler sterkt behov for å dra fokuset over fra at trådstarter er truet av en livsfarlig mann til at du har fått en ørefik av en kvinne 3. Ikke klarte å la tråden få holde seg til saken uten at du måtte blande deg med påstander om at damer er like ille, var det som dro i gang kjønnskampen her og det var helt unødvendig. Allikevel forsvarer du deg og begynner å si at du ikke mente det på den måten men det er det du har skrevet svart på hvitt og det er problematiske holdninger som ikke hører hjemme i alle alskens tråder om vold eller overgrep som Pi sier. Det er fullt mulig å tro på et voldsoffer og å erkjenne det faktum at menns vold mot kvinner er en reell og alvorlig trussel, uten å dra inn at damer også slår i hver bidige sammenheng det skrives om menn. Det hadde vært mye bedre og mer samfunnsnyttig om dere var engasjerte i disse problemstillingene ellers (holdninger blandt menn og kvinner til mild vold, og psykisk vold mellom lesbiske og homofile) og ikke bare når det brukes for å trekke fokuset vekk fra et annet tema som omhandler menns vold mot kvinner og bagatellisere det. Man kan tydeligvis ikke snakke om menns vold mot kvinner uten at en mann skal dra inn "stakkars oss" og klage over at kvinner også kan være voldelige, og her var det du som gjorde nettopp det.
Så kommer knert1 og topper det med å kalle det å snakke om menns vold som et kollektivt angrep på menn og igjen prøver å gjøre menn til offeret i en tråd hvor kvinnen helt tydelig er offer.

Det sier mye om holdningene deres til problemet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har det noen relevans? 1 av 10 lever eller har levd i forhold med voldelig mann så disse gærningene er overalt!.... Desverre..
Vis hele sitatet...
Her har vi utsagnet ditt, som satte igang en diskusjon fordi den ikke var nyansert på noen som helst måte. Slutt å beskylde Stranger for å spore av. Jeg har da aldri forsøkt å gjøre menn til offer, jeg sier bare at utsagn som
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har det noen relevans? 1 av 10 lever eller har levd i forhold med voldelig mann så disse gærningene er overalt!.... Desverre..
Vis hele sitatet...
selvsagt vil tolkes som angrep på menn og utløse en egen diskusjon. Men at jeg skal ha det til at menn er offer må du dra lenger uti Blokksberg med

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Man kan tydeligvis ikke snakke om menns vold mot kvinner uten at en mann skal dra inn "stakkars oss" og klage over at kvinner også kan være voldelige, og her var det du som gjorde nettopp det.
Vis hele sitatet...
Jeg har jo nettopp motbevist dette. Kan du vennligst slutte å gjennopplive myter, fantasier og uriktige påstander og hevde at de er noen form for uimotsigelig fakta?

"Du har skylapper" "du er trangsynt" bla bla bla fy for en interessant diskusjon dette blei
Sist endret av knert1; 29. desember 2020 kl. 13:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du har et eget gangsyn her og du var den som valgte å hoppe inn i tråden å ytre tvil mot trådstarter. Norge har drapsmenn og noen har drept flere. Faren min drepte to. Når man forteller noe så privat som trådstarter deler på et offentlig forum og er i den trusselsituasjonen som den trådstarter skriver om så er det heller ikke unormalt å endre litt på historien for å unngå å bli gjenkjent. Trådstarter forteller flere ganger i tråden at hen er redd for å bli gjenkjent fordi det kan øke trusselbildet.

Det at du hopper inn i tråden med 1. Tvil og mistro til offeret 2. Føler sterkt behov for å dra fokuset over fra at trådstarter er truet av en livsfarlig mann til at du har fått en ørefik av en kvinne 3. Ikke klarte å la tråden få holde seg til saken uten at du måtte blande deg med påstander om at damer er like ille, var det som dro i gang kjønnskampen her og det var helt unødvendig. Allikevel forsvarer du deg og begynner å si at du ikke mente det på den måten men det er det du har skrevet svart på hvitt og det er problematiske holdninger som ikke hører hjemme i alle alskens tråder om vold eller overgrep som Pi sier. Det er fullt mulig å tro på et voldsoffer og å erkjenne det faktum at menns vold mot kvinner er en reell og alvorlig trussel, uten å dra inn at damer også slår i hver bidige sammenheng det skrives om menn. Det hadde vært mye bedre og mer samfunnsnyttig om dere var engasjerte i disse problemstillingene ellers (holdninger blandt menn og kvinner til mild vold, og psykisk vold mellom lesbiske og homofile) og ikke bare når det brukes for å trekke fokuset vekk fra et annet tema som omhandler menns vold mot kvinner og bagatellisere det. Man kan tydeligvis ikke snakke om menns vold mot kvinner uten at en mann skal dra inn "stakkars oss" og klage over at kvinner også kan være voldelige, og her var det du som gjorde nettopp det.
Så kommer knert1 og topper det med å kalle det å snakke om menns vold som et kollektivt angrep på menn og igjen prøver å gjøre menn til offeret i en tråd hvor kvinnen helt tydelig er offer.

Det sier mye om holdningene deres til problemet.
Vis hele sitatet...
At du klarer å lese dette ut av innleggene mine er helt vanvittig. Som sagt, skogen består av mer enn trær.

Håper alt ordner seg for deg trådstarter, du har min fulle støtte.

I'm out.
Sist endret av stranger; 29. desember 2020 kl. 13:21.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hva faen gjør du på diskusjonsforum om dine påstander ikke kan benektes? Hvis du alltid sitter på fasit burde du heller blogge. Skygge lapper har du ja, for du motsier din egen kilde og gir deg faen ikke. Kommer med påstander og meninger jo!?. Hvis du ønsker en seriøs diskusjon kun rundt dette temaet foreslår jeg at du oppretter en egen tråd. Jeg kan sikkert dra igang en diskusjon rundt at mange kvinner av en eller annen merkelig grunn hevder å ha blitt utsatt for vold, på tross av at det aldri har skjedd. Skal vi ta en egen diskusjon rundt det hvor jeg kommer med kilder på at det skjer i hele verden og forteller om viktigheten rundt å informere om fakta? For jeg har jo en kilde, så jeg kommer ikke med påstander, jeg kommer med FAKTA så ikke diskuter.



Men så har du de som MÅ sitte med fakta. Og MÅ ha moralsk høygrunn, som MÅ vri diskusjonen i retning "stakkars oss". Er jo sånt som gjør at jeg ikke takler "kvinnekampen". Det handler om å kneble motparten mest mulig, ikke å opplyse folk slik de selv påstår.
Vis hele sitatet...
Er du helt fjern eller? Dette blir jo helt søkt! Du kan jo godt benekte så mye du vil men det er feil. Vi må forholde oss til fakta selvom vi ikke liker dem, månen finnes også på ekte selvom noen gjerne skulle ønske det var en ost!
I alle diskusjoner, spesielt i de med et såpass alvorlig tema er det viktig med faglig tyngde, om man bare vil drive å fjase kan man heller røyke seg en joint og prate om tegneserier med andre fjerne huer.

Jeg har ikke motsagt min egen kilde i det hele tatt, jeg har dokumentert hva UNICEF og verdens helse organisasjon sier om vold som globalt problem, at det rammer 1 av 3 kvinner globalt, og 1 av 10 (grov vold) og 35% (mild vold) her i Norge. Hvordan er dette å motsi meg selv? Det er du som ikke klarer å lese i såfall.

Å dra det at kvinner kommer med falske påstander om at man har blitt utsatt for vold inn i en diskusjon som handler om de virkelige tallene på voldsutsatte understreker bare det jeg skrev i innlegget over om hvilke holdninger du har til damer og til det store og alvorlige problemet med menns vold mot kvinner. Det fins folk som juger om at de har kreft, men det er heldigvis ikke mange og vi kan ikke begynne å si at legene som oppdager reell kreft tar feil og mistro pasientene fordet.

Nå var det faktisk stranger og du som kom med "stakkars oss" holdningen inn i tråden her, prøvde å kneble trådstarter, og lagde tråden til en "kamp". Hadde ikke dere kommet med det stakkars oss pisset deres og buhu det er et angrep på menn å fortelle om menns vold så hadde tråden fortsatt nøytral og forholdt seg til hovedinnlegget og det å respektere og hjelpe en i utsatt situasjon. Hvis du ikke takler at folk kjemper mot vold og overgrep så sier det sjukt mye om hvor mye du gir faen i andre enn deg sjøl, greit det men gå å vær dust i en annen tråd og ikke i en tråd hvor trådstarter forteller om en livstruende situasjon.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av knert1 Vis innlegg
Her har vi utsagnet ditt, som satte igang en diskusjon fordi den ikke var nyansert på noen som helst måte. Slutt å beskylde Stranger for å spore av. Jeg har da aldri forsøkt å gjøre menn til offer, jeg sier bare at utsagn som selvsagt vil tolkes som angrep på menn og utløse en egen diskusjon. Men at jeg skal ha det til at menn er offer må du dra lenger uti Blokksberg med



Jeg har jo nettopp motbevist dette. Kan du vennligst slutte å gjennopplive myter, fantasier og uriktige påstander og hevde at de er noen form for uimotsigelig fakta?

"Du har skylapper" "du er trangsynt" bla bla bla fy for en interessant diskusjon dette blei
Vis hele sitatet...
Du har jo innrømt at du hater "kvinnekampen" (kvinnesaker) som å stoppe menns vold mot kvinner, og det er ikke en selvfølge for noen utenom misogynister å tolke "1 av 10 kvinner utsettes for grov vold av partner" som et angrep på menn.
Alle andre med et normalt ståsted til kvinners liv og viktige kvinnesaker hadde forholdt seg like upartisk til den faktaopplysningen som det var ment.

Jo Stranger sporet av med alt det der om at kvinner var like ille for han hadde fått ørefik av en dame og lesber er sjalue. For det første kan det ikke sammenlignes med grov og traumatiserende skadelig vold og voldtekter som det er snakk om i trådstarters tilfelle og det har heller ikke noe i denne tråden å gjøre.

Slutt å snakk om at det er en myte at menn kan være farlige og skadelige med volden sin mot partnere, og slutt å kalle faktaene fra verdens helseorganisasjon og Norges nasjonale kunnskapssenter for vold og traumatisk stress for "påstander". Du har ikke "motbevist" at tråder med tema som trådstarter forteller om får stå i fred uten fjotter som skal komme å trekke fokus fra menn som gjerningsmann til menn som offer, du og stranger sine kommentarer er jo prakteksemplarer på at nettopp det skjer.

Det fremstår som at du bare vil diskutere for å krangle og står ikke for det du har skrevet, heller ikke ønsker å forholde deg til virkeligheten så takk men nei takk jeg ønsker ikke ta i mot invitasjonen din til å diskutere med deg videre. For meg blir postene dine usaklig trolling eller kjede-forsøk på å provosere og gaslighte og det har jeg ingen interesse av å vie mer oppmerksomhet, ei heller er det nyttig for tråden eller trådstarter. Løp deg en tur om du har så mye furstrasjon og energi som må ut, hvis du ikke syns at den hvite snøen ute også er et angrep på hvite menn nå da
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er du helt fjern eller? Dette blir jo helt søkt! Du kan jo godt benekte så mye du vil men det er feil. Vi må forholde oss til fakta selvom vi ikke liker dem, månen finnes også på ekte selvom noen gjerne skulle ønske det var en ost!
I alle diskusjoner, spesielt i de med et såpass alvorlig tema er det viktig med faglig tyngde, om man bare vil drive å fjase kan man heller røyke seg en joint og prate om tegneserier med andre fjerne huer.

Jeg har ikke motsagt min egen kilde i det hele tatt, jeg har dokumentert hva UNICEF og verdens helse organisasjon sier om vold som globalt problem, at det rammer 1 av 3 kvinner globalt, og 1 av 10 (grov vold) og 35% (mild vold) her i Norge. Hvordan er dette å motsi meg selv? Det er du som ikke klarer å lese i såfall.

Å dra det at kvinner kommer med falske påstander om at man har blitt utsatt for vold inn i en diskusjon som handler om de virkelige tallene på voldsutsatte understreker bare det jeg skrev i innlegget over om hvilke holdninger du har til damer og til det store og alvorlige problemet med menns vold mot kvinner. Det fins folk som juger om at de har kreft, men det er heldigvis ikke mange og vi kan ikke begynne å si at legene som oppdager reell kreft tar feil og mistro pasientene fordet.

Nå var det faktisk stranger og du som kom med "stakkars oss" holdningen inn i tråden her, prøvde å kneble trådstarter, og lagde tråden til en "kamp". Hadde ikke dere kommet med det stakkars oss pisset deres og buhu det er et angrep på menn å fortelle om menns vold så hadde tråden fortsatt nøytral og forholdt seg til hovedinnlegget og det å respektere og hjelpe en i utsatt situasjon. Hvis du ikke takler at folk kjemper mot vold og overgrep så sier det sjukt mye om hvor mye du gir faen i andre enn deg sjøl, greit det men gå å vær dust i en annen tråd og ikke i en tråd hvor trådstarter forteller om en livstruende situasjon.
Vis hele sitatet...
Artig hvor godt du kjenner meg. Sikker på at det ikke var du som kom med "stakkars oss" holdning da du begynte å "opplyse" om at det var "voldelige gærninger over alt"? Mens du lenket til en kilde med egen graf som viser hvor stor forskjell det er på voldskulturen fra sted til sted. Er du helt fuckings fjern og kom fra bøttetrekk eller?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du har jo innrømt at du hater "kvinnekampen" (kvinnesaker) som å s...
Vis hele sitatet...
Hold kjeft kjærring
Hva baserer du dette på?
Resten gidder jeg ikke lese eller besvare en gang.
Sist endret av knert1; 29. desember 2020 kl. 13:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Håbrann: Lurt av deg å ikke gi mer oppmerksomhet til Knert1. Det er jævlig lett å se hvem som er på villspor og rotur her i hvertfall.

Så får vi håpe trådstarter og dama får hjelp!
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Håbrann: Lurt av deg å ikke gi mer oppmerksomhet til Knert1. Det er jævlig lett å se hvem som er på villspor og rotur her i hvertfall.

Så får vi håpe trådstarter og dama får hjelp!
Vis hele sitatet...
Javel så det å legge ord i munnen på folk, motsi sine egne kilder og fortsette å påstå at ting utvikler seg på en spesiell måte på freak på tross av at det blei motbevist rimelig kjapt med en tråd som var rimelig ny har ingen ting å si. Jeg har aldri sagt at jeg hater kvinnekampen, og denne Håbrannen tillegger andre folk veldig mange hensikter og meninger som det ikke finnes noe grunnlag for. Og det er altså helt kult. Nei med mindre TS kommer tilbake melder jeg meg ut.
Sist endret av knert1; 29. desember 2020 kl. 13:57.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av knert1 Vis innlegg
Artig hvor godt du kjenner meg. Sikker på at det ikke var du som kom med "stakkars oss" holdning da du begynte å "opplyse" om at det var "voldelige gærninger over alt"? Mens du lenket til en kilde med egen graf som viser hvor stor forskjell det er på voldskulturen fra sted til sted. Er du helt fuckings fjern og kom fra bøttetrekk eller?

Hold kjeft kjærring
Hva baserer du dette på?
Resten gidder jeg ikke lese eller besvare en gang.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du så sårbar og hårsår forhold til fakta? Å si at partnervold er et utbredt problem er ikke det samme som å si "stakkars oss" og jeg er forøvrig mann så drit og dra med hersketeknikkene og kjønnsbaserte nedsettende skjellsord. Det er nesten litt utrolig hvor mange ganger misogynismen din lyser så tydelig uten at du fatter det selv

Linken til Aftenposten artikkelen var for å vise kilde på sitatet om at menns vold mot kvinner er mer farlig enn kreft, trafikkulykker, malaria og krig - til sammen. Derfor linken ble lagt til "til sammen". At kvinnesyn og voldskultur er forskjellig i forskjellige land er ikke noe nytt eller overraskende, hva er poenget ditt? At damer i Somalia er mer vant til vold som normalen betyr ikke at 1 av 10 og 4 av 10 i Norge er ubetydelig. Det er ikke noe stakkars meg eller stakkars damer å sette fokus på at dette er et utbredt problem. Færre mennesker skades i trafikken enn kvinner i Norge som skades av partner, allikevel er det både skilt langs veien og tv reklamer om bilbelte og trygg kjøring, varslingsalarm i alle nyere biler om at man må huske bilbelte, og en vanlig refleks for mange å ta på seg eller minne passasjeren om å ta på seg. Med din logikk så er det da en selvfølge at alle som kjører pent og bruker belte skulle tatt dette som et angrep på seg da. Haha, du skjønner at den logikken din ikke er rasjonell, den henger bare sammen med misogynien din. Sånne som deg kutter jeg ut fra omgangskretsen, synd man ikke kan gjøre det samme på et åpent internett men du får ha lykke til videre med deg og ditt!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor er du så sårbar og hårsår forhold til fakta? Å si at partnervold er et utbredt problem er ikke det samme som å si "stakkars oss" og jeg er forøvrig mann så drit og dra med hersketeknikkene og kjønnsbaserte nedsettende skjellsord. Det er nesten litt utrolig hvor mange ganger misogynismen din lyser så tydelig uten at du fatter det selv

Linken til Aftenposten artikkelen var for å vise kilde på sitatet om at menns vold mot kvinner er mer farlig enn kreft, trafikkulykker, malaria og krig - til sammen. Derfor linken ble lagt til "til sammen". At kvinnesyn og voldskultur er forskjellig i forskjellige land er ikke noe nytt eller overraskende, hva er poenget ditt? At damer i Somalia er mer vant til vold som normalen betyr ikke at 1 av 10 og 4 av 10 i Norge er ubetydelig. Det er ikke noe stakkars meg eller stakkars damer å sette fokus på at dette er et utbredt problem. Færre mennesker skades i trafikken enn kvinner i Norge som skades av partner, allikevel er det både skilt langs veien og tv reklamer om bilbelte og trygg kjøring, varslingsalarm i alle nyere biler om at man må huske bilbelte, og en vanlig refleks for mange å ta på seg eller minne passasjeren om å ta på seg. Med din logikk så er det da en selvfølge at alle som kjører pent og bruker belte skulle tatt dette som et angrep på seg da. Haha, du skjønner at den logikken din ikke er rasjonell, den henger bare sammen med misogynien din. Sånne som deg kutter jeg ut fra omgangskretsen, synd man ikke kan gjøre det samme på et åpent internett men du får ha lykke til videre med deg og ditt!
Vis hele sitatet...
Komisk at du enda ikke skjønner at jeg gjør akkurat som deg. Anntar masse ting som er feil, uten å forklare hvor jeg tar det ifra. Som at jeg kaller deg kjærring på tross av at du allerede hadde skrevet "vi menn" i en setning. Det er sånn vi holder på... Og derfor blir debatten så fruktbar.

Den eneste som er sårbar i forhold til fakta her er nok deg som plutselig blei veldig opptatt av å få frem fakta om hvor mange menn som er voldelige. Hvis det ikke er noe stakkars meg å sette fokus på partnervold gjelder vel det begge veier?

Og poenget mitt er at du forsøker å bevise en påstand med kilder som motsier din egen påstand. Ditt fokus var jo at det var ille over alt og man kommer ikke unna det, på tross av at kilden du bruker forteller en mye mere nyansert historie.

Men det var siste jeg gadd å skrive. Denne gangen mener jeg det
Sist endret av knert1; 29. desember 2020 kl. 14:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Du sier at vi ikke skal ha skyttergravskrig mellom kvinner og menn, men du har jo åpenbart tydelige meninger her og støtter spesielt den ene siden av saken. Du liker kommentarene til "Taktløs Håbrann" som var den utløsende årsaken til hele misforståelsen. Men syntes Stranger plutselig sporer av. Lange argumenterer mot Stranger om hvordan vold mot kvinner og menn ikke kan ssmmenlignes er ok. Men å si imot, nei det blir å spore av. Oppå det er du med på å støtte folk som går til angrep på andre på grunn av en misforståelse. Jeg gir opp
Vis hele sitatet...
At jeg klikker liker på en post betyr ikke at jeg sier at kvinners vold mot menn ikke eksisterer eller skal taes på alvor. Det bare passet ikke helt inn i denne konteksten der en kvinne faktisk frykter for livet og har blitt skambankt alvorlig gjentatte ganger og selv et samlivsbrudd er ikke nok til å få stoppet volden, truslene og frykten.

Time and place min venn. Og i den konteksten så ser jeg ikke at det er fruktbart å diskutere kvinner som deler ut ørefiker eller lugger og klyper. Jeg erkjenner problemet, og diskuterer gjerne kvinner som bruker vold mot menn. Bare ikke i denne tråden.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Det trenger ikke gjøre det om saken er alvorlig nok, som nevnt her tidligere.


Nå skulle TS høre med sin venninne om omvendt voldalarm. Er det så mye annet å gjøre enn å vente på update? Ser ikke at vi drukner i geniale løsninger her. Og i mellomtiden så dør vi ikke av å få avlivet myten om at det er så voldsomt mange voldelige menn over alt. Sånn blir det når det kommer usaklige påstander, om dere ikke liker det får dere heller rapportere eller argumentere imot den anonyme brukeren som dro oss off topic med sin usaklige påstand.

Det er i hvert fall mere nyttig enn å komme med beskyldninger basert på misforståelser og uriktige, biased påstander om hvordan slike tråder uten unntak alltid utarter seg på freak.
Vis hele sitatet...

De faktaopplysningene som kom er jo ikke fri fantasi eller oppspinn. Det er tall tatt fra pålitelige kilder, de har blitt brukt også i andre tråder og det virker som konsensus er at kildene er til å stole på.

Du derimot, forsøker å få det til å fremstå som en myte at 1/10 kvinner har opplevd grov vold. Du blir jo på en måte den som forsøker å tåkelegge debatten. For du kommer heller ikke med noen kilder, du bare sier at det er en myte.

Det er jo ikke sagt at du og jeg er konebankere. Eller at menn generelt skambanker sine partnere, det blir sagt at noen få gjør det. Og av disse så er det noen som går grundig til verks og juler sin partner gul og blå.

Et moment som også er viktig å ta med er at i dette konkrete tilfellet så er det også et barn med i bildet. Om det ikke raskt skjer noe i saken er sjansen stor for at barnet vokser opp med livslange plager om komplekse traumer som potensielt kan ødelegge livet til barnet. Så både barn og mor trenger hjelp, bistand, veiledning og antakeligvis også terapi for å klare å legge dette bak seg uten å bli helt ødelagt av fortiden. Mor kan ikke bare tenke på seg selv, men må også tenke på barnet. Og her er saken så alvorlig at fars rett til samvær kommer veldig langt ned på listen over hva som må prioriteres nå.

Jeg tror det er viktig å forsøke å ta dette for det det faktisk er. Saksopplysning og ikke oppfordring til stillingskrig. Ja noen menn sliter i dårlige forhold og får seg en lusing. Det er kjipt, og det skal ikke være slik. Men veldig få menn lever i forhold der de blir truet på livet, eller der de frykter de blir slått ihjel. Mange kvinners hverdag er akkurat slik. Og barna som lever i slike hjem blir skadet de også.

Edit:
Se det. Da er problemet løst i forhold til kontekst og det å evt. lage en egnet tråd. Noen tok ansvar og skilte dette ut i en egen tråd. Nå kan vi virkelig gå i dybden her.
Sist endret av _abc_; 29. desember 2020 kl. 15:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at jeg hater kvinnekampen, og denne Håbrannen tillegger andre folk veldig mange hensikter og meninger som det ikke finnes noe grunnlag for.
Vis hele sitatet...
Kremt...

Sitat av knert1 Vis innlegg
at jeg ikke takler "kvinnekampen". Det handler om å kneble motparten mest mulig, ikke å opplyse folk slik de selv påstår.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at å ikke takle og å ikke like / hate er ganske det samme. Kvinnekamp og kampen for likestilling handler heller ikke om å kneble motparten mest mulig Det må være noe du har lært av rødpiller. Syns det er gode opplysninger i tråden her men du fremstår litt lettere schizofren med hvordan du sier noe å tar det tilbake sier noe og vender det mot andre og twister alt i neste kommentar igjen...
Nå som det er en egen tråd kan jeg vel melde meg inn igjen.
Sitat av *pi Vis innlegg
Har det skjedd én eneste gang her inne at en kvinne har laget en tråd om at hun har opplevd vold og overgrep, uten at noen kommer og påpeker at menn faktisk også opplever kjipe ting?
Vis hele sitatet...
Svaret er ja
Dermed vil jeg regne slike utsagn som fantasi og oppspinn.

Sitat av _abc_
De faktaopplysningene som kom er jo ikke fri fantasi eller oppspinn. Det er tall tatt fra pålitelige kilder, de har blitt brukt også i andre tråder og det virker som konsensus er at kildene er til å stole på.

Du derimot, forsøker å få det til å fremstå som en myte at 1/10 kvinner har opplevd grov vold. Du blir jo på en måte den som forsøker å tåkelegge debatten. For du kommer heller ikke med noen kilder, du bare sier at det er en myte.
Vis hele sitatet...
Jeg blir direkte deprimert av at det er mulig å påstå at jeg har "forsøkt å få det til å fremstå som en myte at 1/10 kvinner har opplevd grov bold" denne debatten inneholder jo faen ikke en annen ting enn myter og feilaktig kildeføring. Herre jesuskristjehovsihælvette at er helt faens mulig. Kan du komme med et bevis for påstanden din? På samme måte den anonyme ikke greier å komme med et eneste bevis på at jeg "hater kvinnekampen". Det er bare utsagn, hvorfor inni faen skal jeg måtte stå å forsvare meg mot slike usakligheter som er uten holdepunkt i virkeligheten? At du klikker liker på poster som er off topic mens du kritiserer Stranger for å gå offtopic da han svarte på et annet off topic utsagn DET er dobbeltmoral. Time and place ja

Sitat av celtseus Vis innlegg
Kremt...



Jeg vil si at å ikke takle og å ikke like / hate er ganske det samme. Kvinnekamp og kampen for likestilling handler heller ikke om å kneble motparten mest mulig Det må være noe du har lært av rødpiller. Syns det er gode opplysninger i tråden her men du fremstår litt lettere schizofren med hvordan du sier noe å tar det tilbake sier noe og vender det mot andre og twister alt i neste kommentar igjen...
Vis hele sitatet...
Kremt til deg og. Å ikke takle hvordan noen fører kvinnekampen er IKKE det samme som å hate kvinnekampen. Hvis det å ikke være med på deres videretolkning av mitt utsagn er P være schizofrem er du faenmeg drøy.

Det er jo ikke noe vits at jeg sitter her og gjentar meg når det bare blir tilegnet meg mere og mere meninger jeg aldri hatt... Basert på at en anonym bruker mente jeg var "sånn og sånn"

Rødepiller kan jeg få prøve en sånn?

Vær så snill å forklar meg hvor jeg har sagt noe av dette eller tatt det tilbake? Jeg står fortsatt for at enkelte(som dere) ikke burde vært talsrør for kvinnekampen da det eneste dere er gode til er å erte opp folk og tillegge de meninger de ikke har. Men at jeg hater kvinnekampen har jeg aldri sagt eller ment. Om dere har lyst til at jeg skal gjøre det er en annen sak, dere har snart greid det. Gratulerer.

Sitat av celtseus Vis innlegg
Jeg vil si at å ikke takle og å ikke like / hate er ganske det samme.
Vis hele sitatet...
Det sier litt om din manglende evne til å skille begreper fra hverandre.

Jeg blir KVALM av at sånne fjotter skal representere kvinners kamp for frihet. Er dere så opptatt av runkeringen deres at dere ikke bryr dere om hva som foregår rundt?
Sist endret av knert1; 29. desember 2020 kl. 16:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mange. 347 drapsmenn mellom 2008-2017, så kan vi anslå minst 20-30 kjærester og ekser per drapsmann. Psykopater og sosiopater rullerer ofte på kjærester og samboere pluss et enda (mye) større antall flørter og sexpartnere. Men la oss si 40-50 kvinner med nær relasjon til pr drapsmann, da er vi oppe i 347 drapsmenn x 40 kvinner hver = 13.380 kvinner som har eller har hatt nær relasjon til en drapsmann. Skal man telle med familiemedlemmer, foreldre, søsken, barn og venner vil tallet ligge på kanskje et par hundre tusen..
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan vi anslå minst 20-30 kjærester og ekser per drapsmann?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er mye undersøkelser gjort på dette. Menn og kvinner utøver like mye mild vold og enkelthendelser, som en flathånd, klyping, dulting, lugget, kaste pute på osv, men menn står i hovedsak for omtrent all den grove og gjentakende volden. Finnes selvfølgelig noen unntak men partnervold er utvilsomt et kjønnet problem.
Menn er den største trusselen for skade og utøvere av den volden som gir fysisk skade og traumer, i motsetning til hva en ørefik en gang gjør. Menn utfører også den gjentakende volden for makt og kontroll mens kvinner utøver eksmepelvis en ørefik i affekt fordi partneren var utro.
Vis hele sitatet...
Du kommer med flere påstander om menn og kvinner, og du sier at partnervold er et kjønnet problem. Du har tall, men ingen informasjon om hvor de kommer fra. Unntaket er at du senere i et innlegg peker til WHO og UNICEF. Jeg tror det ville vært bedre om du tok med kilder, da det er enklere å forstå hverandre.

Jeg ble selv litt nysgjerrig på disse tallene og fant frem en undersøkelse fra Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress. Dette er jo for Norge, mens tallene fra WHO og UNICEF antakeligvis er på verdensbasis. Jeg vet ikke om det utgjør noen nevnverdig forskjell, men jeg ville antatt det. Uansett, der står det at 8.2% av kvinner og 1.9% av menn som deltok i undersøkelsen hadde vært utsatt for alvorlig vold fra partner. To tredjedeler av både kvinner og menn som var utsatt for alvorlig partnervold var også utsatt for kontrollerende atferd. Jeg går ut fra at dette i all hovedsak er heterofile relasjoner. Vi har da at flere menn enn kvinner utøver alvorlig partnervold, men støtter tallene at dette er et kjønnet problem i Norge? Jeg bet meg også merke i at du skrev

[...] det fins noen få unntak naturligvis, det fins et knippe damer som er helt batshit crazy og rundjuler mannen sin men det er ikke ofte.
Vis hele sitatet...
Det synes ikke være belegg for den påstanden, men kanskje vi tenker annerledes. Er spranget mellom 1 av 10 og 1 av 50 så stort for deg?
Sitat av Mullah Vis innlegg
Hvorfor kan vi anslå minst 20-30 kjærester og ekser per drapsmann?
Vis hele sitatet...
Jeg satt og lurte på det samme. Håper ingen tipser han som startet denne tråden!