Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5899
Fant ikke noe helt passende underforum så tar det her.

Var kjapt ute av døra og hørte en lyd av rennende vann(ish)

Fant ut at det kom fra bilen og det virker å være relatert til batteriet. Er det normalt? Har ikke lagt merke til det før, men godt mulig det har vært sånn før.

Ingen lukt eller noe annet rart.

Er en relativt ny mercedes hybrid.

Gav seg når jeg tok ut ladekabelen.
Sist endret av hestpåpinne; 29. september 2021 kl. 22:30.
Har du nettopp brukt bilen? Bruker man aircondition så drypper det vann ut av bilen etterpå, mange som ikke vet det og tror dammen de ser på bakken betyr at det er noe gærent. Alt fra noen dråper til en litt større flekk eller liten dam med vann
Var hjemme rundt 18, så ca 3 timer siden. Jeg lyste under bilen. Virket helt tørt.

Det hørtes nesten ut som en bekk som rant og det gav seg når jeg koblet ut laderen.

Kan vel kanskje være som du sier. Satte på lading igjen og tok ut labelen og lyden var fortsatt der. Batteriet er jo også bak så det kan ikke være derfra.

Er helt grønn når det kommer til bil.
Sist endret av hestpåpinne; 29. september 2021 kl. 22:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Transformatorer (les: ladeboksdingser) av alle slag akn ha en tendens til å produsere høyfrekvent (diskant) lyd, når det går strøm gjennom dem. Lyden kan minne om en liten, rask bekk med litt kreativitet.
Skjønner. Men ville ikke lyden da kommet fra boksen og ikke fra motorrommet? Lader bak fra.
Såvidt jeg vet er det transformatorer i både boksen og bilen. 240v i veggen transformeres ned til 24~48v(?) i boksen, så ned til 4.2v (lithium) i bilen.
Edit: Verkstedet vet sikkert best.
Sist endret av fustercluck; 29. september 2021 kl. 23:29.
Jepp. Er vel greit å ringe de og høre.

Takk for svar uansett!
Not a real gamer
retovio's Avatar
Batteriet i elbilene er såpass store og kan produsere mye varme både ved lading og bruk at de har egne kjølekretser, med vannpumper som går på strøm.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Såvidt jeg vet er det transformatorer i både boksen og bilen. 240v i veggen transformeres ned til 24~48v(?) i boksen, så ned til 4.2v (lithium) i bilen.
Edit: Verkstedet vet sikkert best.
Vis hele sitatet...
Nei.

Veggboksen (eller ladekladden på ledninga) er litt rele og elektronikk. Oppgava den har er å formidle tillatt effekt til bilen, og sette på spenninga når bilen seier OK.

Bilen får nettspenning inn i pluggen. Så er det ein ombordlader, som ved hjelp av ymse elektronikk gjer spenninga om til eit nivå som er høveleg for batteriet. Merk at i veldig veldig mange biler, så må spenninga opp, ikkje ned. Batterispenninga er svært ofte 350-500V, og enkelte biler har 800V, t.d. Porsche Taycan. Alle cellene blir lada i serie, men sikkert med litt balanseringskretser i mellom seg. Men ladespenninga er lik batterispenning, ikkje cellespenning.
Stemte hvertfall at det er transformator i bilen, som i grunn var det jeg ville formidle. Beklager resten av våset og takk for info.
Kan være bilen som sirkulerer kjøleveske under ladingen bare.
Uvaksinert 👍
Du har ikke ett slikt bare vannkraft ab.? Eller så er det som andre her sier kjøling du hører og det er helt normalt.