Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 8300
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Solgte noen nakenbilder til en fyr her om dagen for en god pris.

Det som bekymrer meg litt er att han er en mye eklere type enn jeg trodde.

Jeg sitter å vurderer å slette bildene fra snap samtalen.

Men kan han da kreve pengene tilbake?

Jeg har for øyeblikket ikke mulighet til å betale han tilbake.

Han maser om å ha sex med meg noe jeg ikke lenger vil fordi han maser om sex hele tiden og er ubehagelig kvalm og innpåsliten.


Hva sier loven om at jeg sletter bildene han har betalt for?
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare slett dem! Han har muligens lagret dem selv, så det vil ha liten effekt, men bare prøv.
Alt du gir ham kan og vil bli brukt mot deg. Slett, trekk deg ut, blokker ham, stikk. Vil han lage juridisk bråk får han selv ta første steget og anmelde - hvilket han ikke vil gjøre. Skulle han gjøre det blir det henlagt. Ikke la ham presse deg til sex, ikke gi ham noe som helst. Ligg unna ham, stikk, bryt all kontakt og aldri gi ham flere bilder eller svar. Hold deg langt unna fyren og bare bryt all kontakt uansett hva han prøver å si. Trusler, smiger, overtalelse, dialog: Nei, njet, nope.

Og, helt til sist, tilfelle det ikke kom klart frem: Trekk deg unna og ikke svar ham mer.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hvis jeg sletter de og blokkerer han. Kan han finne på å oppsøke meg i mitt eget hjem ettersom han betalte med vipps og har nr mitt?

Eller er det lite sannsynlig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis jeg sletter de og blokkerer han. Kan han finne på å oppsøke meg i mitt eget hjem ettersom han betalte med vipps og har nr mitt?

Eller er det lite sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Han er en slibrig stalker, hva han kan finne på kan ingen vite. Men jo mer kontakt du har med ham, jo sterkere blir det perverse vrengebildet han tror er en relasjon oppi skallen hans. Jo mer sannsynlig blir det at han går etter det. Hvis han truer med å gå etter deg nå, så er det ikke sikkert at han gjør det. Dersom du fôrer opphenget hans forsterker du hans incitament til å stadig kreve og forvente mer. Og hvis han går etter deg irl nå, så kan du ta deg en god faen på at han garantert ville gjort det før eller siden uansett hva du gjør. Du kan ikke kjøpslå med ham, du kan ikke forhandle med ham, du kan ikke inngå kompromisser med ham, du kan ikke gi ham litt og håpe han blir happy og så lar deg være i fred. Mulig han sier det, men det er løgn og han vil komme tilbake etter mer. Han kommer til å forsøke å manipulere deg etter alle kunstens regler. Han kommer til å spille på frykt, samvittighet, medlidenhet, you fuckings name it. Ikke gi ham noe, du vil bare vikle deg dypere inn i nettet hans.

Ligg!
Unna!
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei han kan ikke kreve at du betaler tilbake. Fordelen med snap er at bildene i prinsippet skal forsvinne etter ti sekunder, og med mindre du har gitt samtykke til at han kan lagre de så er det faktisk han som har begått et lovbrudd her.

Å ta betaling med vipps eller andre måter som røper identiteten din er VELDIG dumt. Det er lite sannsynlig at han kommer til å oppsøke deg, for å si det sånn så er ikke et par nakenbilder verdt prisen av å bli straffet for truende oppførsel og få politiet på seg!

Det som KAN skje er at du møter noen, ikke nødvendigvis han, som prøver å skremme deg og si at de skal fortelle vennene dine, foreldre, naboer osv om at du selger nakenbilder men vit at om du skulle møte på en som prøver å utpresse deg (det skjer, noen svindlere går målrettet etter folk som deler nakenbilder nettopp fordi ingen vil ha nakenbilder på avveie) og si at du må sende fler og drøyere bilder for å slippe at han sprer de bildene han allerede har, møte han og gi han seksuelle tjenester hvis ikke så sprer han bildene osv så vit at dette bare er trusler og sjeldent noe de faktisk gjør. Men de driver psykologisk utpressing og manipulering så du kan risikere å møte på noen som er farlige på den måten.

Hvis du skal drive med salg av nakenbilder eller chatte med fremmede så ALDRI røp identitet eller bosted, ikke vis ansikt og ta betalt gjennom anonyme tjenester som onlyfans eller fansly. Du mister riktig nok 25% av inntekten som mellomtjener skal ha men da er du hvertfall trygg! Det sagt så fraråder jeg sterkt å holde på med sånt, ikke bare pga den standard regla om at du kommer til å angre om noen år og blablabla men fordi så fort det er normalisert for deg så kommer du til å tøye grensene dine for å tjene mer og gjøre ting du i utgangspunktet aldri ville gjort. Man blir litt blind på det akuratt som en rusmisbruker blir blind på at eget bruk eskalerer.
De fleste som kjøper nakenbilder har ikke noe respekt for deg, så ha heller en høy pris og selg til noen få faste enn å selge billig til mange forskjellige raringer hvis du absolutt skal drive med dette.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De bildene blir ikke borte om du sletter de fra samtalen desverre. Han har garantert screenshots og foreviget deg for lenge siden..
Gjør som myoxo sier. Hvis du noen gang skal respondere, så la det være et helt kort "jeg ønsker å avslutte denne kommunikasjonen, og ber om at du slutter å kontakte meg", for så å aldri svare på noe igjen. Inkludert eventuelle trusler. Stalkere trigges av alle former for reaksjoner, det bekrefter at de har makt til å påvirke deg.

I tillegg: Dokumenter! Hvis han skulle oppsøke deg irl (trolig ikke, men man vet faen meg aldri), eller hvis trakasseringen fortsetter/eskalerer, så er all dokumentasjon bakover viktig. Det er det totale bildet som betyr noe, ikke bare alvorlighetsgraden av enkeltmeldingene. Du må derfor screenshotte alt, og om han ringer eller oppsøker deg så noter tidspunkt og hva som skjedde. Mest sannsynlig vil han gi seg hvis han ikke får respons, men hvis han er en av dem som ikke gjør det så kommer du til å være glad for alt du har av dokumentasjon.

Og du, nakenbilder er ikke så big deal lengre. Jeg forstår godt at det er kjempeekkelt, men dette kommer ikke til å ødelegge livet ditt, uansett hva han finner på å gjøre med det. Om han truer med å avsløre så er det han som avslører seg som kriminell gris. Du har ikke gjort noe galt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De bildene blir ikke borte om du sletter de fra samtalen desverre. Han har garantert screenshots og foreviget deg for lenge siden..
Vis hele sitatet...
Men får du ikke melding hvis noen screenshotter Snapchat?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Men får du ikke melding hvis noen screenshotter Snapchat?
Vis hele sitatet...
Jo, men man kan f eks ta bilde med et annet kamera.
Jeg syntes ikke det at han potensielt sett har tatt en kopi av bildene skal stoppe deg fra å slette det der du kan. Ta tilbake kontrollen på den måten du kan, og følg de gode rådene du allerde har fått her. Hvis det skulle eskalere så vet du nå hvor du kan henvende deg for gode råd på veien videre. Du sitter på alle kortene, selv om det kanskje ikke føles sånn akkurat nå. Dette ordner seg.
Bildene er slettet vi avtalte ett møte på mandag lenge før jeg innså hvor ekkel type han var. Sier jeg at jeg ikke vil, eller bare blocker jeg han.
Vis hele sitatet...
Gå for magefølelsen der. Jeg tror jeg ville gitt en mest mulig formell beskjed om at du ikke ønsker kontakt, for å eventuelt kunne dokumentere at du har gitt utvetydig beskjed. Men det funker sikkert å bare blocke direkte også. Det viktigste er at du ikke går inn på noen diskusjon, ikke argumenter eller forklar deg eller noe sånt. Ikke fôr egoet hans.
Sist endret av *pi; 22. august 2021 kl. 18:21.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare si at du ikke er komfortabel med å møte han eller snakke mere med han og slett han. Du skylder han ikke noe forklaring på hvorfor eller noen unnskyldning, og du skal heller ikke trenge å forsvare deg selv. En kort melding og slett og ferdig med han. Og slutt å avtal å treffe menn som kjøper nakenbilder av deg! Vil du virkelig gjøre deg til prostituert også? Selvom du tenker at du ikke kommer til å bli med på noe du ikke oppriktig vil så kommer du til å føle deg presset til det fordi du ikke vil være uhøflig, skuffe eller få han sur. Se her hvor vanskelig du syns det er å sette klare grenser bare over nett, trygt bak en skjerm! Å sette grenser når en mann du er redd begynner å klå på deg og du vet du har "lagt opp til det" så er det hvertfall vanskelig å stå opp å gå derfra! For din egen skyld slutt med hva det er du nå har surret deg inn i av hobby med sexchat og sexsalg..
Kan noen komme med henvendelse til en kilde som forteller at han har gjort noe ulovlig ved å kjøpe disse bildene? Om ts er over 18 så kan hun selge bilder av seg selv fra alle mulige vinkler både med og uten klær.
Er ts under 18 så er hun ett barn og da er det ikke lov.

Missforstå meg ikke, alt ennet er jeg enig i, grenser skal respekteres og nei er nei. Griser som maser om sex er ikke kult, men som nevnt over. Er det ulovelig?


Slett bildet fra samtalen og avslutt kontakten. Regner uansett med at han har lagret det lokalt, har han ikke det så er det hans problem ettersom det er hans ansvar å ta vare på det han har kjøpt, ikke ditt.

Ikke gjør dette igjen, det er ikke verdt det for noen få lapper.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Kan noen komme med henvendelse til en kilde som forteller at han har gjort noe ulovlig ved å kjøpe disse bildene?
Vis hele sitatet...
Å trakassere folk er ulovlig, og dersom han bruker bildene til noe annet enn avtalt, f eks publiserer dem, så er det ulovlig.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Kan noen komme med henvendelse til en kilde som forteller at han har gjort noe ulovlig ved å kjøpe disse bildene? Om ts er over 18 så kan hun selge bilder av seg selv fra alle mulige vinkler både med og uten klær.
Er ts under 18 så er hun ett barn og da er det ikke lov.

Missforstå meg ikke, alt ennet er jeg enig i, grenser skal respekteres og nei er nei. Griser som maser om sex er ikke kult, men som nevnt over. Er det ulovelig?


Slett bildet fra samtalen og avslutt kontakten. Regner uansett med at han har lagret det lokalt, har han ikke det så er det hans problem ettersom det er hans ansvar å ta vare på det han har kjøpt, ikke ditt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sikkert grisen har gjort noe foreløpig som vil kunne straffeforfølges. Men trådstarter lurte på hva hun burde gjøre slik ståa var nå, og her er svaret enkelt.
Sitat av *pi Vis innlegg
Å trakassere folk er ulovlig, og dersom han bruker bildene til noe annet enn avtalt, f eks publiserer dem, så er det ulovlig.
Vis hele sitatet...
Ja selvfølgelig, det er ikke lov å publisere de, ei heller å dele de uten godkjenning.
Men stengt talt så gjelder det alle private bilder, det er ikke klær eller ikke som bestemmer det.

Og trakassering er også ulovlig, men grensa er ikke alltid like enkel og det er flere faktorer som spiller inn.

Men det jeg ville til livs var misforståelsen i tråden om at han har gjort noe ulovlig i seg selv ved å kjøpe bildene.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Men det jeg ville til livs var misforståelsen i tråden om at han har gjort noe ulovlig i seg selv ved å kjøpe bildene.
Vis hele sitatet...
Det har da ingen påstått heller, så jeg skjønner ikke hvor du har den misforståelsen fra.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Ja selvfølgelig, det er ikke lov å publisere de, ei heller å dele de uten godkjenning.
Men stengt talt så gjelder det alle private bilder, det er ikke klær eller ikke som bestemmer det.

Og trakassering er også ulovlig, men grensa er ikke alltid like enkel og det er flere faktorer som spiller inn.

Men det jeg ville til livs var misforståelsen i tråden om at han har gjort noe ulovlig i seg selv ved å kjøpe bildene.
Vis hele sitatet...
Det er fullt lovlig å kjøpe og selge nakenbilder av seg selv så lenge avsender og mottaker ikke er mindreårige. Det er ikke lov til å lagre nakenbilder av andre uten samtykke og ikke lov til å spre nakenbilder av andre uten samtykke. Å selge bilder på snap betyr ikke at man godkjenner at de blir lagret med mindre det er en del av avtalen man inngår.
Det er ulovlig å true med å spre nakenbilder, ulovlig å trakassere og ulovlig å kjøpe sex. Ingen har påstått at det er ulovlig å kjøpe nakenbilder, men det var jeg som skrev at hvis han har lagret de uten hennes samtykke så er det han som har gjort noe ulovlig her. Hun skal ikke være redd for å slette bildet fra chatten.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det har da ingen påstått heller, så jeg skjønner ikke hvor du har den misforståelsen fra.
Vis hele sitatet...
Tror jeg leste type 2 eller tre innlegg over her som hintet til det, men da er vel den saken klar, folk er enige.


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er fullt lovlig å kjøpe og selge nakenbilder av seg selv så lenge avsender og mottaker ikke er mindreårige. Det er ikke lov til å lagre nakenbilder av andre uten samtykke og ikke lov til å spre nakenbilder av andre uten samtykke. Å selge bilder på snap betyr ikke at man godkjenner at de blir lagret med mindre det er en del av avtalen man inngår.
Det er ulovlig å true med å spre nakenbilder, ulovlig å trakassere og ulovlig å kjøpe sex. Ingen har påstått at det er ulovlig å kjøpe nakenbilder, men det var jeg som skrev at hvis han har lagret de uten hennes samtykke så er det han som har gjort noe ulovlig her. Hun skal ikke være redd for å slette bildet fra chatten.
Vis hele sitatet...
Vel når du selger ett digitalt bilde så må det lagres, sier seg jo selv.
Ts skriver jo at hun kan gå inn og slette, ergo så er det et bilde og ikke en snap.
Sist endret av SinHazzard; 22. august 2021 kl. 19:21.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Vel når du selger ett digitalt bilde så må det lagres, sier seg jo selv.
Ts skriver jo at hun kan gå inn og slette, ergo så er det et bilde og ikke en snap.
Vis hele sitatet...
Nei det må det ikke. Snapchat er lagd nettopp for at bildene skal kunne forsvinne etter ti sekunder. Dette gjør at mange i parforhold og jenter som selger bilder bruker nettopp snapchat til å sende nakenbilder. Hvis man har avtale om å lagre og beholde et bilde bruker man typisk mail eller kik istedet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei det må det ikke. Snapchat er lagd nettopp for at bildene skal kunne forsvinne etter ti sekunder. Dette gjør at mange i parforhold og jenter som selger bilder bruker nettopp snapchat til å sende nakenbilder. Hvis man har avtale om å lagre og beholde et bilde bruker man typisk mail eller kik istedet.
Vis hele sitatet...
En snap er det, ett bilde er noe annet.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Tror jeg leste type 2 eller tre innlegg over her som hintet til det, men da er vel den saken klar, folk er enige.
Vis hele sitatet...
Du får sitere disse to eller tre innleggene, da. TS spør hvordan hun kan trekke seg ut av denne situasjonen uten å risikere videre trakassering, og det har hun fått svar på. Den kverulering en her bidrar ikke til noe. Ingen påstår det er ulovlig å kjøpe bildet, og ingen foreslår at hun skal anmrlde ham for det. Nakenbilder er imidlertid en vanlig middel til utpressing, og det er ulovlig.
Sist endret av *pi; 22. august 2021 kl. 19:44.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
En snap er det, ett bilde er noe annet.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig med pi her, den kveruleringa di har ikke noe å gjøre i tråden. Du tar feil angående snap og lagring, men hvis du er usikker kan du jo spørre politiet om det er lov til å lagre bilder uten samtykke eller spørre ts om hun ga han konkret samtykke til å lagre bildene. Hvis ikke så er det ulovlig samme hvor mye du mener det er lov til å lagre bilde bare fordi man mottar det. Du er kanskje en av disse creepene som lagrer nakenbilder uten samtykke selv siden du har så stort behov for å forsvare det. Det er ikke du som bestemmer om det er greit det er avsender og mer er det ikke å si om den saken
Det kan godt være bildene er sendt i selve samtalen, og ikke som en snapp som forsvinner. Og hvorfor skal ikke fyren bruke disse som han vil? Du har jo solgt bildet, og dermed også rettighetene. Han eier bildene nå og kan vel gjøre som han vil med dem?
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Det kan godt være bildene er sendt i selve samtalen, og ikke som en snapp som forsvinner. Og hvorfor skal ikke fyren bruke disse som han vil? Du har jo solgt bildet, og dermed også rettighetene. Han eier bildene nå og kan vel gjøre som han vil med dem?
Vis hele sitatet...
Men for faen da. Vi diskuterer ikke hvor vidt han HAR gjort noe ulovlig, men hva som er best strategi for at svinet ikke skal kunne plage henne videre og eventuelt bruke dette mot henne.

Og nei, at du har solgt et bilde til noen betyr ikke at du har solgt rettighetene til å gjøre hva som helst med det. Du har sikkert kjøpt en spillefilm i ditt liv, har du rett til å bruke den som du vil? Nei, du har ikke det tenk. Du eier ikke rettighetene til filmen selv om du eier en kopi. Hva du har rett til å gjøre med et bilde kommer an på hvilken avtale du har med den som har tatt bildet OG den som er avbildet på det.
Sist endret av *pi; 22. august 2021 kl. 20:29.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Det kan godt være bildene er sendt i selve samtalen, og ikke som en snapp som forsvinner. Og hvorfor skal ikke fyren bruke disse som han vil? Du har jo solgt bildet, og dermed også rettighetene. Han eier bildene nå og kan vel gjøre som han vil med dem?
Vis hele sitatet...
Nei, det kan like gjerne hende hun har solgt muligheten til å se bildet, og ikke til å eie eller lagre det. Hvis man kjøper inngang på kino betyr ikke det at man eier rettighetene til filmen, det er også straffbart å filme og kopiere den.

Spiller du bare vanskelig nå fordi du ikke har respekt for jenter som sender nakenbilder eller har du virkelig ikke fått med deg at det er ulovlig å "gjøre hva man vil" med nakenbilder man får tilsendt?
Jeg tør vedde på at han har tatt skjermbilde. På snap får man beskjed om det, har du fått det enda TS?

Hvis ikke, slett bildene ASAP. Drit nå i om han har betalt for dem, om det blir styr får du eventuelt betale ham tilbake? Da kan han ikke si en dritt.

Vet du hva? Slett bildene, og slett ham i samme slengen. Hva får du ut av å fortsette kontakten annet enn å bli utilpass når han gjør tilnærminger?
Det er ikke spesielt vanskelig å gjøre så snapchat ikke gir beskjed om screenshots, kan gjøre det på android i løpet av 15 - 20 min, og iPhone i løpet av en time eller to. Og jeg er temmelig treg.

Dette er noe snapchat har hatt problemer med siden de kom på markedet omtrent. Og dette er bare software løsninger, er man litt kreativ er det ikke et stort problem å gjøre via hardware, ihvertfall på android.

Kutt all kontakt, ikke gi noe oppmerksomhet. Blokker på alle arenaer. Lås dører og vinduer.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Bildene ble sendt i chat og personen lagret dem kun i chat noe jeg har tillatt.

Jeg vet ikke om han lagret på telefonen, fikk ivertfall ikke noe meld om det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bildene ble sendt i chat og personen lagret dem kun i chat noe jeg har tillatt.

Jeg vet ikke om han lagret på telefonen, fikk ivertfall ikke noe meld om det.
Vis hele sitatet...
Om du ikke har fått varsel om screenshot, så har han sannsynligvis ikke gjort det. Men kan hende han har tatt bildet av skjermen med en annen mobil, eller klart å lagre de på en annen måte. Uansett kan du bare fjerne dem fra chatten om det også gjør at de forsvinner i hans chat - og slette og blokke han. Om han ikke er en du kan være ærlig med så er det bare å få han ut av livet. Men spørsmålet er om han er såpass ustabil/gal at han vil begynne å stalke deg for å få kontakt med deg igjen. Du kan jo risikere at han blir sinna ettersom han betalte for disse bildene, og plutselig fjerner du dem. Du trenger ikke være redd for at han skal gå til politiet iallfall, det er nok usannsynlig at han gjør.

Og det her kommer til å ordne seg. Om han blir innpåsliten, ekkel eller oppsøker deg, så kan du anmelde han. Du skal ikke finne deg i å bli dårlig behandlet. Avslutt kontakten og følg resten av rådene du har fått i tråden her.
Sist endret av Medusa; 22. august 2021 kl. 21:33.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Haha drittsekkene avslører seg selv i denne tråden!

Du kan såklart slette bildene uten at han kan kreve pengene tilbake! Det er samme prinsippet med sex at man når som helst kan trekke seg selvom man har fått betalt eller gjort en avtale! Din kropp ditt valg!
Selvom du har gitt lov til å lagre de så må han høre på deg hvis du ber om at han sletter de!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bildene ble sendt i chat og personen lagret dem kun i chat noe jeg har tillatt.

Jeg vet ikke om han lagret på telefonen, fikk ivertfall ikke noe meld om det.
Vis hele sitatet...
Flott, bare slett. Som flere har sagt, han kommer ikke til å gå rettens vei for å få de pengene igjen. Men jeg mener det med dokumentasjon altså, om han tar kontakt igjen så sørg for å ha bilder av det. Det er din trygghet, dersom det eskalerer.
Sist endret av *pi; 22. august 2021 kl. 21:56.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Haha drittsekkene avslører seg selv i denne tråden!
Vis hele sitatet...
Forsåvidt enig, også de som ikke har forstått hvordan internett fungerer i 2020.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ikke lov til å lagre nakenbilder av andre uten samtykke
Vis hele sitatet...
Dette var faktisk nytt for meg. Jeg hadde inntrykk av at dersom noen tilgjengeliggjør innhold for meg, enten ved å laste det opp på offentlig tilgjengelig internett, eller ved å sende direkte til meg, så er det tillatt for meg å lagre dette, med mindre det er eksplisitt forbudt, slik tilfelle er med lange lisensavtaler o.l. for spillefilmer etc.

Har du noe mer informasjon om dette?

Er det særregler for nakenbilder, eller gjelder dette alle åndsverk?

Når du sier «uten samtykke», mener du at vedkommende aktivt må motsette seg lagring, eller mener du at det er ulovlig å lagre med mindre vedkommende aktivt samtykker? Altså, hvordan er loven der det rett og slett mangler diskusjon om samtykke? Jeg tenker at det å frivillig sende bilder, særlig i bytte mot vederlag, fort vil kunne tolkes som at avsender implisitt har samtykket til lagring, i fravær av eksplisitte instrukser om det motsatte.

Hvilken lov regulerer dette? Er det satt presedens/rettspraksis på lagring av bilder man har blitt tilsendt på Snapchat? Gjør det noe forskjell at man har kjøpt og betalt for bildene?

Jeg prøvde å google, men det viste seg å være svært vanskelig å finne informasjon om lagring av slike bilder. Lenkene på de første sidene av Google støtter egentlig bare antakelsen min, så vidt jeg kan se. De fleste artiklene handler om at deling/publisering/spredning/offentliggjøring av andres bilder, og nakenbilder av mindreårige, er forbudt (naturligvis). Her er det eneste jeg klarte å finne på de første fem Google-sidene om ren lagring av bilder (ikke nødvendigvis nakenbilder):
Sitat av https://www.ung.no/oss/286625
Hei

Det er ikke ulovlig og ikke straffbart å lagre et bilde du mottar på snapchat på mobilens kamerarull. [...]

Med vennlig hilsen juristen, ung.no
Vis hele sitatet...
(I formildende retning bare et «baris»-bilde, ikke nakenbilde. I skjerpende retning var det en 15-åring.)

Sitat av https://www.ung.no/oss/lovogrett/476427.html
Hei

Loven sier at det er ulovlig å dele bilder av andre uten at de som er med på bildene samtykker. Det vil si at du kan ha de lagret, men du har ikke lov å dele disse bildene med andre.
Les gjerne artiklene som er lagt ved under besvarelsen.

Hilsen Slettmeg.no i samarbeid med ung.no
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke verdens beste kilde, men ekspertene på Kvinneguiden ser ut til å være samstemt enige om at man har lov til å lagre bilder fra internett.

... og det var alt jeg klarte å finne.



Jeg har også brukt den siste timen på å lese i personopplysningsloven (som ser ut til å ha vært bomskudd), og åndsverkloven (som ser ut til å være mer relevant). Eller er det andre lover som dekker dette temaet?

Anses nakenbilder som åndsverk/kunstverk i denne sammenhengen? Altså, er det åndsverkloven som dekker nakenbilder på Snapchat? Den handler jo i utgangspunktet om opphavsrett til åndsverk, og hun vil jo selv fortsette å eie opphavsretten selv om hun selger bilder på Snapchat (tror jeg, da). Det er imidlertid ikke til hinder for å lagre bildet man har blitt tilsendt. Jeg har ikke rukket å lese hele loven, men ut fra det jeg har rukket å lese på en times tid, så ser jeg ikke mye som tyder på å at det skal være forbudt å lagre bilder, i alle fall bilder man har kjøpt og betalt for. De fleste paragrafene her handler også om publisering/deling, for eksempel §104 Retten til eget bilde.

Kapittel 3 har noen paragrafer med interessante navn (bl.a. «Kopiering til privat bruk», m.m), men jeg kan dessverre ikke se at noen av disse inneholder noen forbud som er spesielt relevante til denne saken her.

Som sagt, omtrent hele loven dreier seg om publisering og offentliggjøring, så jeg tror egentlig ikke dette er så relevant.

Jeg vet også at norske lover som regel er ganske fornuftige av seg, og at rettspraksis ofte åpner for bruk av skjønn, så jeg blir ikke overrasket over å høre at det finnes særregler for nakenbilder. Men hvilke regler er det som gjelder?

Hvis det ikke regnes som åndsverk, hva går det i så fall inn under? Hvilke lover er det som forbyr noen å lagre et slikt bilde?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei, det kan like gjerne hende hun har solgt muligheten til å se bildet, og ikke til å eie eller lagre det. Hvis man kjøper inngang på kino betyr ikke det at man eier rettighetene til filmen, det er også straffbart å filme og kopiere den.
Vis hele sitatet...
Sammenligningen med spillefilmer osv blir uriktig, da disse har ganske solide sluttbrukeravtaler, lisensavtaler, kopibeskyttelser m.m.
Åndsverkloven har dessuten egne paragrafer som omhandler brudd på disse, bl.a. §99. Forbud mot omgåelse mv. av effektive tekniske beskyttelsessystemer. Dette er neppe særlig relevant for et foto som er frivillig sendt på Snapchat. En lisensavtale ifm bildesalg vil naturligvis være veldig hjelpsomt til å avklare slike tvilstilfeller, men jeg antar at slike kjøp/salg ofte mangler tilstrekkelige skriftlige avtaler/kontrakter. At det er avtalt en handel, og overført vederlag, vil i alle fall være et argument for at kjøperen har oppfylt sin del av avtalen, og jeg synes det er rart om han ikke har anledning til å lagre bildet han kjøper, med mindre det er eksplisitt uttrykt at det ikke er tillatt å lagre.

En annen paragraf som kan høres interessant ut er §108. Forbud mot å tilgjengeliggjøre åndsverk på en krenkende måte, men denne handler igjen om tilgjengeliggjøring/spredning, og hovedsakelig om kunst som kan krenke offentligheten, ikke om krenkelse mot avbildete.

Straffeloven har paragrafer om bl.a. hensynsløs atferd, krenkelse av privatlivets fred, (grov) deling av krenkende bilder, m.m., men igjen – jeg klarer ikke å se at noe av dette er relevant for denne saken.


Jeg vil bare understreke at det er ingen her som tviler på at det er ulovlig å spre nakenbilder, eller å true noen, oppsøke noen, trakassere noen, eller lignende. Spørsmålet gjelder simpelthen det du har gjentatt tre ganger i tråden; at det er forbudt å lagre bildet.



Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Å selge bilder på snap betyr ikke at man godkjenner at de blir lagret med mindre det er en del av avtalen man inngår.
Vis hele sitatet...
Mener du at dersom det ikke foreligger noen avtale, så er det automatisk implisert at man ikke kan lagre bilder man har kjøpt? Jeg trodde nemlig altså det motsatte, at det var implisert, og forventet, at kunden kan lagre bilder han kjøper, med mindre avtalen eksplisitt forbyr dette. Kan du peke meg i retning noen gode kilder til jussen her?


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
det var jeg som skrev at hvis han har lagret de uten hennes samtykke så er det han som har gjort noe ulovlig her.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du tar feil angående snap og lagring, men hvis du er usikker kan du jo spørre politiet om det er lov til å lagre bilder uten samtykke eller spørre ts om hun ga han konkret samtykke til å lagre bildene. Hvis ikke så er det ulovlig samme hvor mye du mener det er lov til å lagre bilde bare fordi man mottar det.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne sikkert ringt til politiet og spurt, men nå høres det jo ut som du er veldig kompetent på dette feltet, så det er nok mest lærerikt for oss alle om du underbygger dine egne påstander her.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du er kanskje en av disse creepene som lagrer nakenbilder uten samtykke selv siden du har så stort behov for å forsvare det. Det er ikke du som bestemmer om det er greit det er avsender og mer er det ikke å si om den saken
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk aldri verken sendt, mottatt, kjøpt eller solgt et nakenbilde i hele mitt liv, så det går faktisk an å være nysgjerrig på jussen, og til og med ha en mening om saken, uten å være en trakasserende creep.


==========


Poenget mitt med dette lange innlegget er egentlig bare å vise at jeg virkelig har gjort en innsats og forsøkt å finne informasjon som underbygger påstanden din, i god tro om at du faktisk har rett, men jeg har ikke lyktes. Kan du underbygge den selv?
Sist endret av Realist1; 22. august 2021 kl. 23:08.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Straffeloven 346 gjelder også for nakenbilder og betyr at man ikke kan bruke andres private bilder som man vil.

Straffeloven 266 og 251 om hensynsløs atferd og tvang vil gjelde ved tvang og trakassering hvis han prøver å presse deg til å møte han eller sende flere bilder.

Her er fra en sak hvor en ble dømt for å lagre nakenbilder av andre fra snapchat:
"Statsadvokat Iris Storås sier til NRK at det har vært krenkende for jentene at den tiltalte har lagret bilder av dem.
– At han har hatt apper som har gjort det mulig å lagre bildene fra Snapchat har vært ukjent for fornærmede, og det oppleves ikke som greit for dem. Det har vært av vesentlig betydning for jentene som har vært forledet til å sende bilder at dette skulle være øyeblikksbilder, og at det ikke skulle lagres. Det har vært krenkende for dem, sier statsadvokat Storås."

Selvom dette var mindreårige jenter 14-18 år som er en egen paragraf mot lagring av nakenbilder med mindreårige vil man uansett alder også straffes etter krenkende atferd paragrafen.

Her er en annen som lagret fra Snapchat sak dømt som «seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd»

Dette har blitt en del av seksualundervisning på skolen nå i et tema som heter etikk og grenser og politiet holder foredrag om det. Det er flere paragrafer som dekker lagring av nakenbilder uten samtykke avhengig om avsender er over eller under 18 år, uansett alder er det straffbart.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt et interessant spørsmål, selv om jeg vil hevde det er en avsporing. Før SinHazzard kom og skulle "oppklare misforståelsen" så var det ingen som hevdet denne personen hadde gjort noe ulovlig, det var heller ikke TS sitt spørsmål. Men, siden vi først er på det sporet, så fant jeg dette, min utheving:

Den som har stilt opp på et bilde er i loven gitt en rett til å bestemme hva som skal skje med bildet. Dette følger av åndsverkloven § 45 c.

Dette gjelder selv om den som er avbildet har sendt bildet til deg eller til noen andre. At du mottar et bilde betyr ikke at du har samtykke til å dele bildet videre til andre. Det er også viktig å huske på at et samtykke kan trekkes når som helst. Det betyr at man ikke lenger har rett til å oppbevare eller dele bildet. Gjør man dette etter at samtykket er trukket, vil det være ulovlig.

Brudd på åndsverkloven § 45 C kan straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder.

Dersom bildene har et innhold som kan krenke privatlivets fred, kan handlingen også være straffbar etter straffeloven § 267. Etter denne bestemmelsen er det straffbart å dele eller offentliggjøre bilder eller informasjon som kan være avslørende, nedverdigende eller krenkende for den eller de som er avbildet. Nakenbilder og fyllebilder, er typiske eksempler som kan rammes av denne bestemmelsen.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om dette stemmer, jeg trodde i utgangspunktet ikke man kunne kreve bildet slettet fra andres telefon med mindre de hadde skaffet seg dem ulovlig.

Uansett, det som er poenget her og som jeg antar de fleste er enig om: Alt han kan tenkes å true med å bruke disse bildene til for å skaffe seg sex, flere bilder eller hva det er han vil ha, vil åpenbart være ulovlig. I tillegg til at det å true til seg sex i seg selv åpenbart er veldig lite lovlig.

Sammenligningen med spillefilmer osv blir uriktig, da disse har ganske solide sluttbrukeravtaler, lisensavtaler, kopibeskyttelser m.m.
Vis hele sitatet...
Sammenligningen for min del var bare at det ikke er opplagt du har kjøpt rettighetene til et bilde fordi du har kjøpt en kopi av det, slik Venstrehook hevdet.

Tillegg: det har tydeligvis helt nylig blitt strengere forbud mot deling av bilder av krenkende karakter, også om du bare viser bildet til noen på din egen telefon.
Sist endret av *pi; 23. august 2021 kl. 00:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Straffeloven 346 gjelder også for nakenbilder og betyr at man ikke kan bruke andres private bilder som man vil.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de fleste skjønner at man ikke kan bruke andres private bilder som man vil. Spørsmålet er om det er forbudt å lagre et selvportrett som opphavspersonen selv frivillig har sendt, med eller uten vederlag.
Straffeloven §346? Mener du denne?
§ 346.Ulovlig bruk mv. av fast eiendom
Med bot straffes den som bruker eller rår over fast eiendom i strid med rettighetene til eieren eller en annen som rettmessig rår over eiendommen, slik at den berettigede påføres tap eller ulempe, eller i strid med dennes uttrykkelige forbud.

Straff etter første ledd anvendes likevel ikke på den som er part i en avtale med den berettigede om bruken av eller rådigheten over eiendommen.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at denne er relevant her? All praksis jeg finner rundt denne loven handler om økonomisk vinning ved misbruk av andres fysiske eiendom, som f.eks. kjøring på privat vei, bruk av andres private tomt osv. Som beskrevet i denne lovtekstkommentaren:
Sitat av https://www.advokat-teigstad.no/straffeloven/
Kapittel 27 omhandler primært vinningslovbruddene. Kapittelet omhandler dermed primært vern av sentrale formuesgoder og -rettigheter og er et av de viktigste og mest aktuelle kapitlene i andre del av straffeloven. Sentrale vinningslovbrudd kapitlet omfatter er blant annet tyveri, underslag, ran, utpressing, heleri og hvitvasking.

Mens bestemmelsene om tyveri, ran, underslag, utpressing og lignende primært er ment å ramme den direkte besittelseskrenkelsen, kan heleri og hvitvasking deles inn i en noe annen gruppe. Disse bestemmelsene er ikke laget for å ramme selve besittelseskrenkelsen, men er laget for å straffe dem som mottar utbytte fra en straffbar handling eller bidrar til å for eksempel skjule slikt utbytte. På den måten vil disse bestemmelsene også virke preventivt i og med at det blir vanskeligere å omsette utbytte fra en straffbar handling.
Vis hele sitatet...
Har denne paragrafen noensinne blitt brukt til straff for nakenbildelagring? I så fall, kilde?


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Straffeloven 266 og 251 om hensynsløs atferd og tvang vil gjelde ved tvang og trakassering hvis han prøver å presse deg til å møte han eller sende flere bilder.
Vis hele sitatet...
Helt klart. Tvang, utpressing, trakassering og annet er selvfølgelig forbudt.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Her er fra en sak hvor en ble dømt for å lagre nakenbilder av andre fra snapchat [...]
Selvom dette var mindreårige jenter 14-18 år som er en egen paragraf mot lagring av nakenbilder med mindreårige vil man uansett alder også straffes etter krenkende atferd paragrafen.

Her er en annen som lagret fra Snapchat sak dømt som «seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd»
Vis hele sitatet...
Jeg fant begge disse sakene da jeg selv søkte. Felles for dem begge er at det er snakk om overgrepsbilder av mindreårige, og det i store mengder. Det er noe veldig, veldig annet enn voksne kvinner som frivillig selger nakne selvportretter.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er flere paragrafer som dekker lagring av nakenbilder uten samtykke avhengig om avsender er over eller under 18 år, uansett alder er det straffbart.
Vis hele sitatet...
Hvilke da?
Trenger ikke flere lenker om at nakenbilder av mindreårige barn er ulovlig, det vet absolutt alle her.
Hvilke paragrafer er det som dekker lagring av frivillig tilsendte nakenbilder fra voksne kvinner?


======

Oh, og for the record, så støtter jeg de fleste her i respons til trådstarters opprinnelige spørsmål. Slett bildene fra chatten, og gjerne slett og blokkér hele fyren også. Du kan ikke vite om han har lagret bildene allerede eller ikke, men jeg føler meg veldig trygg på at han ikke har noen sak om du velger å slette og blokkere nå. Som nevnt i forrige innlegg, lovene er stort sett fornuftige, og rettspraksisen utviser ofte skjønn, så du trenger neppe frykte noen juridiske konsekvenser av å ha «brutt avtalen» med ham. Oppfører han seg ubehagelig så bryt kontakten (gjerne med klar beskjed, om det føles riktig for deg), og om han ikke gir seg, så gå til politiet.





Sitat av *pi Vis innlegg
Det er forsåvidt et interessant spørsmål, selv om jeg vil hevde det er en avsporing. Før SinHazzard kom og skulle "oppklare misforståelsen" så var det ingen som hevdet denne personen hadde gjort noe ulovlig, det var heller ikke TS sitt spørsmål.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg merket også at det var en avsporing, og lurte litt på om jeg skulle svare på dette, men landet på at siden trådstarter har fått gode svar, og det ligger litt i diskusjonsforumets natur at debatter sporer litt av her og der, så valgte jeg å be om kilder på en påstand jeg mildt sagt ble overrasket (men positivt overrasket!) av, om det stemmer.

Sitat av *pi Vis innlegg
Men, siden vi først er på det sporet, så fant jeg dette, min utheving:

Jeg vet ikke om dette stemmer, jeg trodde i utgangspunktet ikke man kunne kreve bildet slettet fra andres telefon med mindre de hadde skaffet seg dem ulovlig.
Vis hele sitatet...
Det er veldig interessant indeed. Det gir definitivt kredibilitet til påstanden at et advokathus har skrevet noe slikt, selv om det kun er én liten bisetning i et innlegg som for øvrig handler om spredning, deling og utpressing. Men det er notert som et meget interessant datapunkt.

Åndsverkloven ble endret for et par måneder siden, og det ser ut til at man må ha Lovdata Pro for å se den gamle versjonen av loven. Jeg vet ikke hvilken nåværende paragraf de siktet til, men det er neppe §45 fra kapittelet om «bruk av verk i undervisningsvirksomhet» som gjelder her.
§ 45.Tvangslisens for bruk av verk ved offentlig eksamen
Av utgitt verk kan det fremstilles eksemplar til bruk ved offentlig eksamen. Opphaveren har krav på vederlag.
Vis hele sitatet...
Sitat av *pi Vis innlegg
Uansett, det som er poenget her og som jeg antar de fleste er enig om: Alt han kan tenkes å true med å bruke disse bildene til for å skaffe seg sex, flere bilder eller hva det er han vil ha, vil åpenbart være ulovlig. I tillegg til at det å true til seg sex i seg selv åpenbart er veldig lite lovlig.
Vis hele sitatet...
Helt enig, om dette i det hele tatt er noe å være enig/uenig om. Det du beskriver her er naturligvis soleklart ulovlig.

Sitat av *pi Vis innlegg
Sammenligningen for min del var bare at det ikke er opplagt du har kjøpt rettighetene til et bilde fordi du har kjøpt en kopi av det, slik Venstrehook hevdet.
Vis hele sitatet...
Det er også sant. I åndsverkloven står det for eksempel eksplisitt at opphaveren beholder rettighetene selv om eksemplarer selges.
§ 67.Alminnelige bestemmelser om overdragelse
[...]
Overdragelse av eksemplar innbefatter ikke overdragelse av opphavsretten eller noen del av denne, selv om det er et originaleksemplar som overdras. [...]
Vis hele sitatet...


La forresten merke til et par kuriositeter da jeg leste åndsverkloven. Det høres kanskje rimelig ut når det kommer til malerier og musikk og den slags, men ikke like naturlig om det er snakk om nakenbilder. Om det ikke allerede finnes noen andre lover som overtar for åndsverkloven ifm nakenbilder, så burde det kanskje gjøre det. (Mine uthevninger)

Først noen definisjoner:
§ 3.Opphavsrettens innhold
[...]
Verket gjøres tilgjengelig for allmennheten når
a) eksemplar av verket frembys til salg, utleie eller utlån eller på annen måte spres til allmennheten
[...]
d) verket overføres til allmennheten, i tråd eller trådløst, herunder når verket kringkastes eller stilles til rådighet på en slik måte at den enkelte selv kan velge tid og sted for tilgang til verket.
Vis hele sitatet...
§ 10.Offentliggjøring og utgivelse
Et åndsverk er offentliggjort når det lovlig er gjort tilgjengelig for allmennheten.

Et åndsverk er utgitt når et rimelig antall eksemplar av verket med samtykke av opphaveren er brakt i handelen, eller på annen måte er spredt blant allmennheten. Et åndsverk er også utgitt når det med opphaverens samtykke er gjort tilgjengelig for allmennheten på Internett, i annet elektronisk kommunikasjonsnett eller i database, på en slik måte at brukeren kan fremstille eksemplar av verket og selv velger tid og sted for tilgangen til verket.
Vis hele sitatet...
Jeg tolker det slik at dersom opphaveren frivillig har gjort et bilde tilgjengelig for allmennheten via f.eks. OnlyFans, eller solgt bilder på Snapchat etter å ha avertert på slike nettsider, så er «verket» per definisjon «utgitt». Og...
§ 28.Visning av eksemplar (konsumpsjon)
Er et verk utgitt, eller har opphaveren overdratt eksemplar av et kunstverk eller et fotografisk verk, kan eksemplarene vises offentlig. [...]
Vis hele sitatet...
Det ringer ikke helt fint i mine ører, så antakelig er det noen «sunn fornuft»-regler som hindrer folk fra å vise kjøpte nakenbilder offentlig. Jeg vet imidlertid ikke konkret hva dette er, så foreløpig noterer jeg det bare som en kuriositet.
Det sagt, så er jeg ikke sikker på at nakenbilder teller som åndsverk i det hele tatt. Det nevnes blant annet i loven «fotografiske bilder som ikke er åndsverk». Godt mulig hele åndsverkloven rett og slett er totalt irrelevant. Men da hadde det vært fint å bli pekt i retning av en lov som faktisk er relevant.

Ref. nederste linje som du la til, så er jo dette også spredning/offentliggjøring/deling av andres bilder. Ingen tvil om at dette er ulovlig, nei.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Dette var faktisk nytt for meg. Jeg hadde inntrykk av at dersom noen tilgjengeliggjør innhold for meg, enten ved å laste det opp på offentlig tilgjengelig internett, eller ved å sende direkte til meg, så er det tillatt for meg å lagre dette, med mindre det er eksplisitt forbudt, slik tilfelle er med lange lisensavtaler o.l. for spillefilmer etc.
Vis hele sitatet...
Du skjønner vel at det er stor forskjell på å lagre et bilde av en garasjeport fra Google eller annet offentlig sted og det å lagre et privat nakenbilder av noen? Sykt tåpelig vending i denne tråden! Vær glad du ikke er jente for da hadde du skjønt det! Vet om noen som ble dømt for å ha nakenbilde av exen sin etter det ble slutt for han tok screenshot uten at det var avtalt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du skjønner vel at det er stor forskjell på å lagre et bilde av en garasjeport fra Google eller annet offentlig sted og det å lagre et privat nakenbilder av noen? Sykt tåpelig vending i denne tråden! Vær glad du ikke er jente for da hadde du skjønt det! Vet om noen som ble dømt for å ha nakenbilde av exen sin etter det ble slutt for han tok screenshot uten at det var avtalt.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig at det er dårlig gjort å lagre et nakenbilde mot avsenders vilje. Jeg ville aldri gjort dette selv, om det skulle være noen tvil her om dèt.

Spørsmålet er om det er ulovlig eller ikke. Særlig interessant spørsmål dersom avsender har sendt bildene helt frivillig, enten det er mot betaling eller ikke. Hvis hun har mottatt X antall kroner, og sendt et nakenbilde, uten at det er diskutert noe videre, er det da urimelig å forvente at kjøper lagrer bildet?

Hvis hun eksplisitt sier at det ikke skal lagres, så mener jeg absolutt at han ikke bør lagre det. Jeg blir heller ikke overrasket om dette er å anse som en gyldig nok «lisens/brukeravtale», slik at lagring i dette tilfellet faktisk er ulovlig.

Dersom ingenting er avtalt, derimot, og hun ikke har sagt noenting om lagring, så ser jeg faktisk ikke helt hvorfor det skulle være ulovlig å lagre bildet, nei.
Moralsk sett? Muligens, kommer litt an på personene det er snakk om.
Juridisk sett? Njaei, ikke helt overbevist enda.

Men understreker igjen:
Hvis hun eksplisitt sier at det ikke er lov, så er det i mine øyne galt å lagre. Uavhengig av om det er lovlig eller ikke.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet om noen som ble dømt for å ha nakenbilde av exen sin etter det ble slutt for han tok screenshot uten at det var avtalt.
Vis hele sitatet...
Uten spredning? Kun at han lagret?
Vet du hvilken paragraf han ble dømt etter?
Sist endret av Realist1; 23. august 2021 kl. 01:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er veldig interessant indeed. Det gir definitivt kredibilitet til påstanden at et advokathus har skrevet noe slikt, selv om det kun er én liten bisetning i et innlegg som for øvrig handler om spredning, deling og utpressing. Men det er notert som et meget interessant datapunkt.
Vis hele sitatet...
Jeg fant flere steder (mest ung.no og sånt) der det eksplisitt ble sagt at du ikke kan kreve bilder av deg selv slettet, så jeg er sannelig ikke sikker. I min link gjaldt den setningen bilder generelt og henviste til åndsverkloven, ikke spesifikt nakenbilder. Jeg synes det høres litt rart ut.

Det er også sant. I åndsverkloven står det for eksempel eksplisitt at opphaveren beholder rettighetene selv om eksemplarer selges.
Vis hele sitatet...
Ja, opphaveren, ikke den avbildete. I min link står det at den som er avbildet bestemmer over bildet, også med tilbakevirkende kraft, med henvisning til åndsverkloven. Nå er dette samme person i TS sitt tilfelle, men jeg synes det er litt rart om det er åndsverket som tilsier at man bestemmer over sitt eget nakenbilde, og ikke det faktum at det er ens egen kropp på bildet. Skulle tro det var det samme om man selv eller kjæresten hadde tatt det.

Ref. nederste linje som du la til, så er jo dette også spredning/offentliggjøring/deling av andres bilder. Ingen tvil om at dette er ulovlig, nei.
Vis hele sitatet...
Ja, la det til siden det var så nytt. Jeg trodde i utgangspunktet at dersom du har lov å ha noe lagret på telefonen, så kan du heller ikke straffes for å vise det til kompisen uten å tilgjengeliggjøre det ved å f eks sende ham det. Sånn er det tydeligvis ikke lenger. Det underbygger i alle fall ytterligere at det ikke er en damn shit han lovlig kan bruke det bildet til, som kan kunne medføre ulempe for henne. Det er jo fint at det er presisert.

Akkurat når det gjelder snap, så kan man diskutere hva det faktisk betyr at en person har sendt noe til deg. En vanlig snap (ikke i chat som i dette tilfellet) er en avspilling. Det er mer som å vise noen et bilde i ti sekunder, det er slett ikke gitt at man dermed har gitt fra seg en kopi av det, er det vel? Mener en av sakene som ble linket til her, som riktig nok gjaldt mindreårige, la vekt på at det ikke var avtalen at snappen skulle screenshottes.
Sist endret av *pi; 23. august 2021 kl. 07:50.
Alle kan screenshote snap uten at mottakeren vet det.

1) Åpne snapn
2) Åpne opp fanene på mobilen, slik du får opp flere apps.
3) SC og exit snap.
Voila, du har nå tatt bilde
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du skjønner vel at det er stor forskjell på å lagre et bilde av en garasjeport fra Google eller annet offentlig sted og det å lagre et privat nakenbilder av noen? Sykt tåpelig vending i denne tråden! Vær glad du ikke er jente for da hadde du skjønt det! Vet om noen som ble dømt for å ha nakenbilde av exen sin etter det ble slutt for han tok screenshot uten at det var avtalt.
Vis hele sitatet...
Dette bildet sluttet vel å være ‘privat’ når vedkommende solgte det for penger?
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Dette bildet sluttet vel å være ‘privat’ når vedkommende solgte det for penger?
Vis hele sitatet...
Har du lest noe av diskusjonen etter forrige uvitende kommentar? Det er ikke sånn at å selge en kopi av noe automatisk er å gi fra seg alle rettigheter eller kontroll over bruken av det.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Dette bildet sluttet vel å være ‘privat’ når vedkommende solgte det for penger?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke sånn avtalerett fungerer. Regelverket er nok litt mer uklart på hva du kan kreve hvis du frivillig har sendt noe, men normal folkeskikk tilsier at man i det minste etterkommer noens ønske om å slette det. Når det gjelder videre distribusjon så er det helt klare regler.

Med fare for å gjenta meg selv: Det er vel opp til avtalen som ble inngått da kjøpet ble gjennomført som vil være styrende for hva kjøper kan og ikke kan gjøre med det. Siden det ikke fremligger en avtale så blir det vel opp til en skjønnsmessig vurdering i retten. Jeg tenker at retten vil være enig i at selger ikke ønsket videre distribusjon av bildene og at det var tiltenkt til personen som kjøpte det, og at kjøper også må ha vært inneforstått med det.
Sikkert jeg som er dum, men for meg er det ikke noe forskjell av å selge et bilde og selge et maleri. Du kan i alle fall ikke ta tilbake bildene du har solgt med mindre du gir tilbake penger. Men men, hva vet jeg. Det høres bare logisk ut for meg.

Dere snakker om at personen skal spre dette videre, det har vel heller ikke vært konkret nevnt. Blir bare spekulasjoner fra deres side.
Sist endret av venstrehook; 23. august 2021 kl. 15:52.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Føler det er verdt å si at man kan onstalere apper som tar screenshot uten av avsender får varsel.
Jeg mener du burde slette bildene fra chat, og blokkere brukeren. Folk som gir creepy vibes er som oftest creepy. Om han skulle ta det et steg videre etter blokkering så snakk med politiet om de kan pålegge et kontaktforbudd (Jeg vet ikke om det er mulig, men verdt et forsøk om det skulle komme til det.) Han kan ikke kreve pengene tilbake.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Føler det er verdt å si at man kan onstalere apper som tar screenshot uten av avsender får varsel.
Jeg mener du burde slette bildene fra chat, og blokkere brukeren. Folk som gir creepy vibes er som oftest creepy. Om han skulle ta det et steg videre etter blokkering så snakk med politiet om de kan pålegge et kontaktforbudd (Jeg vet ikke om det er mulig, men verdt et forsøk om det skulle komme til det.) Han kan ikke kreve pengene tilbake.
Vis hele sitatet...

Hvorfor kan han ikke kreve pengene tilbake? Han har betalt for en vare (bilder), da kan vel ikke den som solgte bare ta varene tilbake uten å gi han penger i retur?
Sitat av venstrehook Vis innlegg

Dere snakker om at personen skal spre dette videre, det har vel heller ikke vært konkret nevnt. Blir bare spekulasjoner fra deres side.
Vis hele sitatet...
Ja. Men ubehaget over at man ikke vet er jo ille nok i seg selv vil jeg tro. Man kan ikke vite om bildene plutselig vil dukke opp en eller annen plass om noen uker, et halvt år eller om 10 år, eller hvem som kommer til å se de. Det føles kanskje helt ok i dag men kanskje ikke like ok om noen år når man har fått barn og de finner bilder på nettet av mor i V-stil i senga. Viskelærets tid er dessverre forbi for lenge siden pga internett.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hvorfor kan han ikke kreve pengene tilbake? Han har betalt for en vare (bilder), da kan vel ikke den som solgte bare ta varene tilbake uten å gi han penger i retur?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vel mer om han kommer til å gå rettens vei for å kreve det. Alle andre veier han måtte finne på å gå innebærer lovbrudd, som forklart i tråden over.

Han trakasserer henne allerede og oppfører seg ubehagelig, så jeg har null medlidenhet om han mister noen tusenlapper han teknisk sett har krav på. Kanskje han lærer at å ha et bilde lagret i chatten ikke gir ham frikort til å være gris. Skjønt det er vel mye å håpe på.