Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3321
En ting som jeg alltid har tenkt mye på er rotete hjem.

Jeg er oppvokst i ett hus hvor det er veldig mye rot.

"Klær på gulvet, masse oppvask på benken og ting som står igjen fra ting vi har gjort noen dager før"

Når jeg var ung så syntes jeg alltid det var flaut å ha med folk hjem, nemlig fordi huset var så rotete.

Men nå som jeg har blitt eldre og eldre har jeg innsett hvor mange folk som egentlig har ett rotete hjem, jeg har til og med vært i hus hvor det er en sti igjennom huset og bare ting som flyter overalt.

Så jeg lurer veldig på hvor mange av dere her som har ett rotete hjem.

Hvor vanlig er det å ha ett hus med mye rot?

Syntes du det er flaut å ha med folk hjem?

Finnes det noen statistikk på hvor mange som har ett rotete hjem?

Beggynner å mistenke at rotete hjem er mye mere vanlig enn samfunnet vi ha oss til å tro.
Jeg føler alltid mengden rot jeg klarer å lage reflekterer hvor mye rot jeg har i hodet. I samtaler med andre så virker det som å være en fellesnevner. Det er en solid indikasjon på depresjon i det minste.
Har aldri klart å holde orden på ting, organisere osv så rot er en naturlig del av meg noe man ser i huset, bil osv.
Jeg har det alltid ryddig. Kanskje ikke 100% rent, men aldri klær på gulvet, alt i oppvaskmaskinen osv.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er en solid indikasjon på depresjon i det minste.
Vis hele sitatet...
Solid?
Veldig kreative folk kan også ha det andre opplever som rot å kaos rundt seg.

f.eks. en kompis fra barndommen. Begge foreldrene hans var leger i spesialisering.
Tror mange ville tenkt på hjemmet deres som rotete, kanskje til og med litt møkkete.
Men med 4 barn og en veldig lidenskap kan det bli slik. Tror ikke de var deprimerte.
Sist endret av vindaloo; 3. august 2021 kl. 13:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, derav indikasjon. Det skal noe mer til for å stille en diagnose på depresjon. Men ikke å stikke under en stol at mange kreative sjeler også er litt overrepresentert innen psykiatrien. Og leger er en historie for seg selv når det kommer til overrepresentasjon innen mental helse.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
De fleste hjem jeg har besøkt har som regel vært alltid ryddige og organiserte.

Mitt hjem er alltid rent, ryddig og organisert. Og når jeg har det slikt, føler jeg meg mye bedre med meg selv også.
I tillegg er det en deilig følelse og tilværelse man sitter igjen med etter å ha ryddet og organisert i hjemmet.

Jeg opplever at de som har rotete hjem også ikke har det helt ryddig i hodet eller er late.
Barnefamilier er klart et unntak.
Det er forskjell på rot, tenker jeg. Har du barn er gjerne hele stuegulvet fullt av leker, men det tar toppen to minutter å putte dem i kassen. Rot som bygger seg opp fordi man mangler systemer i hverdagen er noe annet. Av og til er benken full av oppvask fordi vi ikke har rukket eller prioritert å ta det den ettermiddagen. Hvis det ligger matpakker fra forrige uke, en halvmeter stabel med aviser, verktøy du brukte for to dager siden samt små hauger med nøkler, penner, mobilladere og annet rask som ikke har noen fast plass, så oppleves det som mer rotete. Ikke bare en jobb som ikke er gjort ennå, men mangel på struktur. Det føles mer skittent også, hvis man ikke har ryddet benken på tre uker så har man vel ikke vasket den heller.
Bare det vanlige rotet som gjør det til et hjem. Litt støv i hjørnet, litt småtterier ved oppvask kummen og det der. Rydder en gang eller to i uka.
Mange hjem er rotete av den enkle grunn at man ikke har tid eller overskudd til å rydde mange ganger om dagen hver eneste dag med unger og full jobb, men de mest rotete hjemmene jeg kjenner til er folk som er samlere. Man trenger ikke slite psykisk for å tenke at "den får jeg sikkert bruk for en gang, den vil jeg ikke kaste" også bare hoper det seg opp etter 20 år med den tankegangen! Syns det er litt sjarmerende jeg da, sånne helt strigla hjem har liksom ikke noe personlig preg på at noen lever der
Ser ut som et bomba horehus hjemme hos meg.

Går helt fint, så lenge det ikke blir møkkete, selvom ja, masse rot øker sjangsen betraktlig.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Bare det vanlige rotet som gjør det til et hjem.
Vis hele sitatet...
Det var en fin setning.
Bare det vanlige rotet som gjør det til et hjem.
Jeg slipper alt rett på gulvet, lar oppvask stå osv mandag - fredag.

Så rydder jeg litt lørdag og søndag.
Sånn går nu dagan.
Etter og ha lest denne tråden, sku'n rydda litt a?

Jeg er også på "bare det vanlige rotet-kjøret". Akkurat nå ligger det masse klær på gulvet inne på soverommet fordi jeg skulle vaske masse i forgårs. Et par poser fra maccern i stua og litt krimskrams på kjøkkenbenken, som er nogenlunde sånn det pleier å se ut her i huset. Nå som jeg snart pusher tredve så har jeg faktisk begynt å sette prisen på et nogenlunde ryddig hjem selv, men er utover det enig med Celtseus.

Husker en barndomskompis av meg hadde det alltid ekstremt rotete hjemme hos foreldra sine, til det punktet hvor bare jeg fikk slippe inn fordi jeg ikke så alt rotet. Jeg ville ikke ha fått det så rotete som det om jeg hadde prøvd tror jeg og den huslukta der var ikke top notch men de var heller resurssvake enn deprimerte.
Sist endret av equimanthorn; 3. august 2021 kl. 15:57.
Ser ikke bomba ut, men etter reisevei og alle gjøremål må jeg innrømme at jeg rydder stort sett kun det som tiltrekker seg fluer også er det oppvask og vasking i helgen men er det noen som ikke er manisk på rydding som ikke rydder før man får besøk? Sånne er psykopater
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Etter og ha lest denne tråden, sku'n rydda litt a?
Vis hele sitatet...
Ja, McDonald’s posene kan du ta syns jeg. Råtten mat og fluer er ikke sjarmerende
Vokst opp i et rotete men reint hjem heldigvis. Jeg kan ikke fordra møkkete hjem og typiske ungkarsbuler med støv,skitten oppvask,surt skittentøy slenger og belegg i dass!
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja, McDonald’s posene kan du ta syns jeg. Råtten mat og fluer er ikke sjarmerende
Vis hele sitatet...
Already done, de var heldigvis tomme! Sortert panten har jeg gjort og (Oda kommer snart og kan hente det) så gjenstår bare 3 4 maskiner. Å henge opp tøy tror jeg er verdens kjedeligste aktivitet! Hvis du virkelig skulle ha straffa meg så måtte det være ved å tvinge meg til konstant å henge opp tøy! Hva gjelder fluer så er de mine fiender så jeg prøver i det lengste å holde dem unna meg, og ikke minst kåken. det går som regel, men i disse tider så har det jo sneket seg inn et par jævler. vet ikke hva som er verst, de som surrer høyt og ustanselig med den nasty lyden sin i vinduene eller de du ikke hører før de er oppi øret ditt eller kravler på deg.
Har selv vokst opp i et OCD hjem hvor min mor og bestemor så alt av ‘rot’ med forstørrelsesglass hvor det å ha det ryddig rundt seg var mellom liv og døden

Nå bor jeg alene og er egentlig ganske fornøyd med de sunne rydde/vaske vanene jeg ble innstilt på fra jeg var yngre

Helt nazi er jeg ikke, jeg kan la oppvask plutselig stå i to-tre dager men aldri så lenge at det begynner å lukte vondt eller se ut som en grisesti rundt meg som jeg opplevde det kunne føles litt ut som i huset til ex-kjæresten min (stor familie med barn også forsåvidt da)
Helt greit ryddig i gang, trapp, stue, kjøkken og soverom. Det er ikke strigla, men det ligger ikke ting slengt på gulvet. Oppvasken kan gjerne stå natten over på benken. Vaskerom, bod og kontor kan gjerne være litt kaotisk. Rommene til barna er.. ja, rommene til barna

Rydder opp rett etter hvert måltid, og tørker av benker og platetopp. Platetop kan være skitten over natta, men sjekkes alltid for at den er rein før bruk (sikrer at den holder seg pen mye lenger).

Har vaskedag på fredag, da støvsuger jeg første etasje og trapp (2. etasje tas av robotstøvsuger regelmessig), vasker badet (toalett, servant, speil og glasset i dusjen. Gulvvask er sjeldent.

Jeg liker det ryddig hjemme, men bryr meg ikke så mye om hvordan det er hos andre. Det er også verdt å merke at det er forskjell på rot og skitt.
Mitt rot og mangel på husvask har helt klart sammenheng med og er indikasjon på hvordan det står til med min depresjon.
Par kompiser av meg har det nasty, begge narkomane. Aske fra sigg ligger som et støvlag på stuebordet, masse drittrester i dass, ikke skifta på senga på sikkert et år, må skyve unna ting med foten når du går bortover gangen. Han ene har også stua full av sykler osv han har "funnet" og hagenisser av alle ting. Hos andre har vi vært en gjeng som har vaska ned hele dritten to ganger på 5 år, ikke så mye som et takk.
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Par kompiser av meg har det nasty, begge narkomane. Aske fra sigg ligger som et støvlag på stuebordet, masse drittrester i dass, ikke skifta på senga på sikkert et år, må skyve unna ting med foten når du går bortover gangen. Han ene har også stua full av sykler osv han har "funnet" og hagenisser av alle ting. Hos andre har vi vært en gjeng som har vaska ned hele dritten to ganger på 5 år, ikke så mye som et takk.
Vis hele sitatet...
Lurer på hvorfor noen lar det gå så langt? Bryr de seg ikke eller har de tenkt at "gjør det i morgen" i så lang tid at det til slutt blir helt umulig å komme igang? Eller er det mentale sperrer som gjør at de ikke takler renhold?
Har det først gått gæernt, blir det mer og mer håpløst bare det å begynne å gjøre noe med det. Du lærer også fort å bare overse det.
Ja, er rotete hos meg. Haug med klær oppå vaskemaskinen, benken full av kosmetikk, masse esker i stuen med ting og tang jeg har bestilt på nett, men ikke har tatt i bruk, random ting i vinduskarmene, eks penner, pinsett, lapper som jeg har klippet ut av nye klær, katteleker og pelsstellbørster rundt om på gulvet, masse panteflasker på kjøkkenbenken, og i skuffer og skap er det nesten ikke noe system. Sånn at viss jeg trenger noe, så kjøper jeg heller nytt i stedenfor å begynne å lete. Bilen er like ille. Men oppvasken tas fortløpende, samme med klesvask. Skifter på sengen en gang annenhver uke, støvsuger et par ganger i uken og vasker på badet. Så det er liksom ikke det at jeg har det så skittent, men mangler system og struktur, og har mer ting enn det er plass til. Synes det kan være ganske flaut om det kommer folk uanmeldt. Om jeg vet at det kommer folk, så rekker jeg som regel å flytte rot inn på soverommet og lukke døren, og da ser resten greit ut.
Soverommet mitt er nesten alltid rotete, der inne havner alt jeg ikke gidder å rydde opp i med en gang, samt skitne klær på gulvet, sminebord hvor det flyter med div sminke, koster og sånt. Resten av leiligheten ser stort sett ok ut.
Kommer ann på hvilket rom man kommer inn i, jeg har 2 kids, en på 3 år og en på 8 måneder, det å rydde i løpet av dagen er bare idioti, det er utrolig gøy for små barn å dra ut alt som er ryddet.

Så da blir det å rydde på kvelden når de sover så jeg kan se en halv episode med sweet home i fred og ro, uten rot. Rydde på dagen gjør jeg simpelten ikke, bortkastet energi.

Søppel, og kattesand overvåkes med haukeøyer dog. Så er det bryggerommet, der er det alltid plettfritt. Okey noe maltstøv kan en kanskje skimte om enn leiter, men da må enn legge godviljen til.
Sist endret av Kloakk; 4. august 2021 kl. 01:38.
Spørs på hvor i huset du er. Jeg og kona er veldig forskjellige på slikt.
Hennes kontor, og kjøkkenet er rotete.
Mitt kontor, stua og treningsrommet er spotless.
Holder det plettfritt i resten av leiligheten, men i «hula» mi er det mye som gror. Tar en totalrenggjrøing av hele stedet omtrent månedlig. Ukentlig i kjøkken, stue, bad, terrasse og gang.

En klar indikator på noe vil jeg egentlig ikke si. Det så bomba her ut på mandag fordi jeg hadde rotete familiemedlemmer på besøk hele helga og bestemte meg for å sove og rydde etter jobb på mandag.