Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2084
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har brukt benzo en til 2 ganger i måneden ca 6 mnds tid. Da i moderate doser, som f.eks en mogadon for å sove eller en valium når jeg har vært fyllesyk.

Nå har jeg kommet til et punkt der jeg må gi meg mens leken enda er god. Jeg har som regel fint greid å holde meg 2 uker uten i slengen. så har jeg gjerne tatt det i helgene 2 uker i slengen, stort sett kun en dag(noen ganger fredag og lørdag). Den siste tabletten med valium tenkte jeg å ta nå til helgen, så er det virkelig stopp. Kan jeg da risikere abstinenser når jeg nå slutter? Jeg vet det henger en del igjenn i systemet.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trodde man kunne ta benzo m den hyppigheten uten fare for avhengighet og abstinenser? Så lenge det ikke blir oftere liksom?
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Trodde man kunne ta benzo m den hyppigheten uten fare for avhengighet og abstinenser? Så lenge det ikke blir oftere liksom?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, jeg har hørt forskjellig. Tar man f.eks en rivotrit har den ganske lang halveringstid og man er jo påvirket i noen dager minst.
2 ganger i måneden??

Avhengighet er helt uaktuelt om du bruker så sjelden
Man må begynne å bruke Benzoer jevnlig (daglig eller semi-daglig) før det blir en problemstilling.

Som svar på det du skriver til slutt - det er mulig du føler et lite ubehag og sug etter noe du kan roe deg ned på, men det skal du nok klare å stå i uten å slite nevneverdig.
Man skal gjerne bruke daglig over flere uker før man i det hele tatt begynner å bli avhengig første gang.
Desto flere ganger du hekter deg og går av, desto lettere blir du hektet. "Kindling effect" kalles det.
Sist endret av krystallkongen; 24. juni 2021 kl. 16:42.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
2 ganger i måneden??

Avhengighet er helt uaktuelt om du bruker så sjelden
Man må begynne å bruke Benzoer jevnlig (daglig eller semi-daglig) før det blir en problemstilling.
Vis hele sitatet...
Takk gode mann. Da kan jeg slappe av. Det er sikkert placebo, men jeg merker en snikende psykisk avhengighet(at jeg tenker mye på det), men at fornuften stopper meg fra og ta mer. Det hendet og som nevnt at jeg tar det 2 dager på rad, så da blir det jo 3 ganger i måneden, 4 har hendt. Men jeg trodde alltså at om jeg f.eks ruste meg på valium i helgene var jeg og påvirket i dagesvis i etterkant på grunn av halveringstiden.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk gode mann. Da kan jeg slappe av. Det er sikkert placebo, men jeg merker en snikende psykisk avhengighet(at jeg tenker mye på det)
Vis hele sitatet...
Det høres ut som meg i begynnelsen av pilleavhengigheten min. Anbefaler deg å kutte ut en forholdsvis lang periode og finne noe annet som hjelper deg å slappe av/sovne.
Du står ved et veiskille og kan velge mellom å fortsette og muligens øke forbruket ditt eller å kutte ut piller mens leken er god. Jeg anbefaler definitivt sistnevnte

Melatonin hjelper meg enormt (1-2mg). Fåes kjøpt som spray eller tabletter. Tabletter tar du en halvtime før du legger deg, sprayen sprayer du under tungen rett før du legger deg og lar slimhinnene i munnen ta det opp.
Trening på dagen.
Godt kosthold.
Sunne og faste søvnrutiner.
Sist endret av krystallkongen; 24. juni 2021 kl. 16:52.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Det høres ut som meg i begynnelsen av pilleavhengigheten min. Anbefaler deg å kutte ut en forholdsvis lang periode og finne noe annet som hjelper deg å slappe av/sovne.
Du står ved et veiskille og kan velge mellom å fortsette og muligens øke forbruket ditt eller å kutte ut piller mens leken er god. Jeg anbefaler definitivt sistnevnte

Melatonin hjelper meg enormt (1-2mg). Fåes kjøpt som spray eller tabletter. Tabletter tar du en halvtime før du legger deg, sprayen sprayer du under tungen rett før du legger deg og lar slimhinnene i munnen ta det opp.
Trening på dagen.
Godt kosthold.
Sunne og faste søvnrutiner.
Vis hele sitatet...


Du beskriver eksakt den veien jeg jeg tenker og begi meg ut på. kan jeg spørre hvordan den går med avhengigheten din nå?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du beskriver eksakt den veien jeg jeg tenker og begi meg ut på. kan jeg spørre hvordan den går med avhengigheten din nå?
Vis hele sitatet...
Var på avrusning i slutten av 2018 og har sakte men sikkert kommet meg på beina siden den gang.
Går enda til ruskonsulent, og jeg har så klart hatt flere sprekker på veien.

Jeg får 10mg Diazepam om dagen i samråd med ruskonsulent og lege og det hjelper enormt mot russug. Man kan dermed si at jeg ikke er helt ferdig med kampen. 3 år senere.

Den dag i dag går det allikevel fint med meg, spesielt om man tar i betraktning hvor jævlig langt ute å sykle jeg har vært
På det verste var jeg oppe i tosifret antall Rivotril om dagen samtidig som jeg spedde på med andre Benzoer jeg fikk tak i + andre rusmidler.
3-4 overdoser som hadde endt med døden om jeg ikke hadde blitt funnet og fått hjelp eller vært alene. Da var det riktignok ikke bare Benzoer, men Opiater, Alkohol, GHB osv i tillegg.

Benzodiadepinavhengighet og abstinensene man opplever når man skal slutte unner jeg ikke min verste fiende.
Du gjør klokt i å slutte nå, mens leken er god! Hvis ikke begir du deg ut på en lang reise full av lidelse og faenskap.
Sist endret av krystallkongen; 24. juni 2021 kl. 17:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du er psykisk avhengig. Det er den verste avhengigheten.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av urunderarrest Vis innlegg
Du er psykisk avhengig. Det er den verste avhengigheten.
Vis hele sitatet...
En mild versjon av det håper jeg.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Var på avrusning i slutten av 2018 og har sakte men sikkert kommet meg på beina siden den gang.
Går enda til ruskonsulent, og jeg har så klart hatt flere sprekker på veien.

Jeg får 10mg Diazepam om dagen i samråd med ruskonsulent og lege og det hjelper enormt mot russug. Man kan dermed si at jeg ikke er helt ferdig med kampen. 3 år senere.

Den dag i dag går det allikevel fint med meg, spesielt om man tar i betraktning hvor jævlig langt ute å sykle jeg har vært
På det verste var jeg oppe i tosifret antall Rivotril om dagen samtidig som jeg spedde på med andre Benzoer jeg fikk tak i + andre rusmidler.
3-4 overdoser som hadde endt med døden om jeg ikke hadde blitt funnet og fått hjelp eller vært alene. Da var det riktignok ikke bare Benzoer, men Opiater, Alkohol, GHB osv i tillegg.

Benzodiadepinavhengighet og abstinensene man opplever når man skal slutte unner jeg ikke min verste fiende.
Du gjør klokt i å slutte nå, mens leken er god! Hvis ikke begir du deg ut på en lang reise full av lidelse og faenskap.
Vis hele sitatet...
Kjekt og høre at det går den rette veien med deg gode mann )
Anonym bruker
"Lysten Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En mild versjon av det håper jeg.
Vis hele sitatet...
Det er problemet med rusmidler. Man innser ikke at man er avhengig, eller nekter å akseptere at man er det. Man vil ikke tro at avhengigheten er så farlig, eller at man blir avhengig. Man prøver å være bevisst på forbruket, men klarer ikke å innse at man har et problem.

Du mener at du bruker benzo maks 2 ganger i måneden. Det å i det hele tatt tenke og å skrive "maks 2 ganger i måneden" er et tegn på at du ikke innser problemet. Enten så bruker du rusmidler, eller så gjør du ikke det. Å bagatellisere det med å nevne hvor mange ganger man gjør det, eller hvor ofte, er et tegn på at du burde følge dette opp på en annen måte. Du risikerer å skape store problemer for deg selv.

Ønsker deg masse lykke til, vær forsiktig!

Hilsen svært erfaren tidligere rusavhengig.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er problemet med rusmidler. Man innser ikke at man er avhengig, eller nekter å akseptere at man er det. Man vil ikke tro at avhengigheten er så farlig, eller at man blir avhengig. Man prøver å være bevisst på forbruket, men klarer ikke å innse at man har et problem.

Du mener at du bruker benzo maks 2 ganger i måneden. Det å i det hele tatt tenke og å skrive "maks 2 ganger i måneden" er et tegn på at du ikke innser problemet. Enten så bruker du rusmidler, eller så gjør du ikke det. Å bagatellisere det med å nevne hvor mange ganger man gjør det, eller hvor ofte, er et tegn på at du burde følge dette opp på en annen måte. Du risikerer å skape store problemer for deg selv.

Ønsker deg masse lykke til, vær forsiktig!

Hilsen svært erfaren tidligere rusavhengig.
Vis hele sitatet...
Ja, hjernen lurer en selv, det vet jeg. Så jeg forkaster ikke noen av de gode rådene. Men det jeg trenger å høre er at siden jeg skal reise bort uten tilgang til benzo for noen uker fremover er at jeg slipper "abstinenser" av den type bruk. Det psykiske tror jeg at jeg takler siden jeg har sluttet med både snus og sigaretter. (Ja, jeg vet benzo er langt værre og alt det der). Men det er viktig at jeg er normal de neste ukene. Og der trenger jeg en betryggelse.
Hvis du har klart deg uten abstinenser hittil skal du være jævlig uheldig hvis du ender opp abstinent etter en valium til helgen. Mulig du kommer til å kjenne på et lite savn, men pent lite utover det.

Syns også du skal gi deg selv kred for å gi deg. Eskalerende bruk og selvlureri gjør ikke veien til fysisk avhengighet kortere, så det her er et bra valg.
Nei, men slutt mens du fremdeles kan