Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1592
har gått på opiater i mange år pga smerter. det siste halve året trappet ned en god del. hatt en liten kneik den siste tiden pga mye psykisk stress og ikke klart å holde dosen.

fastlegen er på ferie og vikaren er vanskelig. nekter å skrive ut noe, og jeg er nå helt tom. har jeg noe rettigheter her? hva kan jeg forvente av hjelp til fastlegen min er tilbake?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du har ingen krav på å få smertestillende, at du selv har overdosert og gått over til det som betegnes som misbruk er jo mest din egen feil.
Med det sagt så er disse medikamentene svært avhengighetsskapende, det skal ikke mye til før det frister å ta mer.

Dette er starten på mange rusproblemer blandt vanlige folk der inngangsportalen er fastlegen, det er jo "medisin" og smertene du har/hadde gjør det ikke akkurat enkelt å holde viljestyrken oppe.

Du sier ingenting om doseringene dine så det er lite man kan si om eventuelle abstinenser, men den harde realiteten er at staten, fylkeslegene m.m. vil til livs denne praksisen med å skrive ut for mye smertestillende, det er en kjip praksis som har gått over stokk og stein i statene der bilulykker involverende medikamenter skjer ofte.

I bunn og grunn har du rett på helsehjelp, men du har ingen rett til rusgivende medikamenter. Så her må du ta et oppgjør med deg selv: Skal du slutte, eller skal du fortsette å bruke disse stoffene og konsekvensene som følger med de?
Trådstarter
Jeg holder jo på med nedtrapping, og har kommet veldig langt. også har jeg en kneik nå pga ulike ting. har gått fint lenge, vært stabil lenge, men så skjer det en liten kneik. er ikke snakk om ekstremt høye doser heller. snakker om 20 mg oxycontin x 2 i vanlig dose og kanskje 6 tabletter for mye i to uker.

jeg har sterke kroniske smerter og det er jeg selv som har tatt itinativ til å trappe ned, det er ikke noe tvang fra leger.
Sist endret av andan; 10. juli 2018 kl. 10:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan forvente minste pakninger og garantert ikke noe mer enn hva fastlegen skriver ut til vanlig.

Det er ikke praksis å øke dose avhengighetsskapende medikamenter for en vikar iallfall
Trådstarter
jeg har bedt om ett preparat jeg har gått på før, som jeg ikke har trengt på lenge, er bare det jeg har bedt om. min faste lege tilbydde meg sist jeg var på time, og jeg sa nei fordi da trodde jeg ikke at jeg trengte. også nå som jeg trenger er vikaren vanskelig. er det som er saken.
Jeg bruker de samme medisinene som deg, møter jeg leger som er vanskelige forklarer jeg situasjon og sier det er så vondt at jeg ikke får sove om natten og at det er så slitsomt i hverdagen at jeg ikke klarer de tingene jeg skal. Viser også da til at jeg bruker denne medisin og ikke har effekt av andre medisiner som Paracet o.l
Hvis det kun er seks tabletter og du ikke har begynt å øke dosen over tid uten avtale med legen din ser jeg ikke problemet til vikar legen. Er du helt ærlig her når det kommer til overforbruket ditt? Bestill time hos en annen lege og få medisin til fastlegen er tilbake
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av andan Vis innlegg
jeg har bedt om ett preparat jeg har gått på før, som jeg ikke har trengt på lenge, er bare det jeg har bedt om. min faste lege tilbydde meg sist jeg var på time, og jeg sa nei fordi da trodde jeg ikke at jeg trengte. også nå som jeg trenger er vikaren vanskelig. er det som er saken.
Vis hele sitatet...
Du ber ikke legen om medikamenter, du presenterer situasjonen slik den er og legen skal da utføre en behandlig som de mener er best.

Denne mentaliteten om at du bare på bestilling kan få noe medikamenter fordi du har gått på de før er ikke i tråd med hva helsetilbudet skal være.

For å sette ting på spissen: Legen er ikke noe dealer, om det er rusgivende midler du er ute etter så finnes det marked for det, ikke lur deg selv til å tro at du ikke er en rusmisbruker bare fordi du får stoffet ditt fra fastlegen.