Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1513
Heisann!

Det har seg sånn at vi har særemne på skolen, og må lese en bok. Problemet mitt er at det er så jævla vanskelig å konsentrere seg om å lese (leser aldri utenom skolen, og på nettet).

Har noen av dere som leser bøker noen tips til hvordan jeg skal klare å lese gjennom boka?

Takk.
Hvis det er felleslesning i klasserommet kan du prøve å høre på musikk du liker, gjerne ikke for høyt da det kan forstyrre istedet. Hvis det er en bok jeg sliter med å komme meg gjennom prøver jeg å lese litt hver dag (et par sider) framfor å måtte lese 100 sider den siste dagen fordi du må bli ferdig.

Om dette ikke skulle hjelpe kan du lese anmeldelser av boken eller sjekke om det er laget en film om den.
Sist endret av Constant; 17. februar 2013 kl. 22:36.
Ta vekk all lyd, eller hør på lav, klassisk musikk. Prøv å sett deg inn i boken, gjøre det interessant. Og avbryt hvert 5. minutt for å lage deg mat osv.
Nordlænning!
SimenGaming's Avatar
Trådstarter
Sitat av Constant Vis innlegg
Hvis det er felleslesning i klasserommet kan du prøve å høre på musikk du liker, gjerne ikke for høyt da det kan forstyrre istedet. Hvis det er en bok jeg sliter med å komme meg gjennom prøver jeg å lese litt hver dag (et par sider) framfor å måtte lese 100 sider den siste dagen fordi du må bli ferdig.

Om dette ikke skulle hjelpe kan du lese anmeldelser av boken eller sjekke om det er laget en film om den.
Vis hele sitatet...
Det er det som er problemet. Vi må skrive en utdypet rapport om boken, men vær gang jeg prøver å lese har jeg lyst å hive boka i veggen, og gå og spille data eller se på TV.
Sitat av SimenGaming Vis innlegg
Det er det som er problemet. Vi må skrive en utdypet rapport om boken, men vær gang jeg prøver å lese har jeg lyst å hive boka i veggen, og gå og spille data eller se på TV.
Vis hele sitatet...
Ser den. Prøver selv å lese mest mulig på skolen når vi har tid til det i timene og sent rett før jeg sovner. Nå både leser og skriver jeg raskt, så jeg vet ikke hvordan det er for andre å skulle lese 10 sider, men dette funker ihvertfall for meg
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
- Prøvd å lese den ut høyt, med rare stemmer? Kan gjøre det interessant nok for deg til å faktisk lese den.
- Prøvd å visualisere hva som skjer, om det nå er sakprosa eller skjønnlitterært?
- [COLOR="DimGray"]wp:[/COLOR]Pomodoro Technique?
- Sett deg lave mål i starten. Jeg vet om en fyr som rev ut håret sitt over doktoravhandlinga si, fordi det var en så stor oppgave, og så fikk tipset om å skrive i to timer hver dag. «TO timer? Er jo på langt nær nok dét!» - «Ja. Men det er en begynnelse». Men med dette målet bygget han seg opp til flere og flere timer.
Sitat av SimenGaming Vis innlegg
Det er det som er problemet. Vi må skrive en utdypet rapport om boken, men vær gang jeg prøver å lese har jeg lyst å hive boka i veggen, og gå og spille data eller se på TV.
Vis hele sitatet...
Dra et eller annet sted der du ikke har pc og tv som du kan slå på. Sitt feks på skolen eller dra på et bibliotek og sitt.
Fiks dine andre behov. Ikke vær trøtt, sulten, ukonsentrert, få hodet på rett plass. Sett deg ett rolig sted, ikke ha PCen eller mobilen i nærheten. Sett av tid. Tving deg selv til å synes det er interessant, det er fantastisk når du først lærer deg det.

Etter å ha gjort disse stegene er det bare selvdisiplinen som stopper deg.
Ta deg en liten løpetur, få ut energien.
Vil anbefale deg å gå på biblioteket. Der er det ikke særlig mye annet som er interessant, og mest sannsynlig vil du være sammen med mange andre med samme intensjoner.
Vær knallhard mot deg selv. Lag en strukturert plan der du har bestemt på forhånd hvor lenge eller hvor mange sider du skal lese. Så går du en plass uten distraksjoner og setter igang. Les feks et kapittel og skriv så ned notater fra kapittelet. Ta deg en kaffe eller vann og gå løs på neste kapittel. Skriv korte og gode notater fra hvert kapittel hvor du får med essensen i kapittelet. Når du lærer deg denne teknikken blir det utrolig lett å huske stoffet. Når du da har eksamen kan du stort sett bare lese overskriftene for å huske alt fra resten av boka.

Når det gjelder notater så er det et poeng å skrive minst mulig. Bruk færrest mulig ord for å gjenfortelle det du har lest. Det gjør at det blir raskt og enkelt å ta en kjapp titt på notater før prøver etc.
Kanskje det finnes lydbok av boken du du skal lese? Det kan være et alternativ.
Er det en spesefikk bok du må lese? Hvis det er det finnes den sikkert på lydbok, enten på norsk eller engelsk. Hvis ikke kan du bytte til noe som er mer spennende for deg å lese.
Pleier ofte være et kapittel om lesestrategier i Norsk-bøkene på VG1 (et av de første kapitlene).

Ikke meningen å prakke på deg enda mer tekst, men her står det jo litt som kanskje kan være til nytte:
http://www.hurtiglesing.no/Lesestrat...strategier.htm
Ritalin fungere knall hos meg, klare ellers ikke å få konsentrasjon/ro til å lese uten ritalin