Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 7206
God morgen mine kjære freaks!

De siste to ukene har jeg spist ekstremt mye tunfisk på boks og kyllingfilet, fordi jeg er en aktiv student som driver mye med styrketrening, og da vet dere helt sikkert at proteiner er en viktig del for å bygge muskler. Kyllingfilet og tunfisk er en veldig enkel og samtidig billig kilde til proteiner, da jeg ikke har så mye penger når jeg studerer.

Spørsmålet mitt er om for mye av dette kan bli ille? Jeg vet at jeg kunne søkt om dette på nettet, men det er så utrolig mange forskjellige svar, så jeg føler meg litt tryggere ved å spørre dere her inne. Lest noe om at tunfisk på boks kan inneholde metall (mercury?) og at for mye av dette kan skade hjernen. Har også lest at du kan bygge opp en slags matforgiftning av å spise for mye kylling. Noen som har erfaring rundt dette? Jeg skal selvfølgelig ikke fortsette et så lite variert kosthold i flere år, det er bare nå som jeg har dårlig råd siden jeg studerer.
Tunfisk, ja det er kvikksølv i tunfisk og ja i store mengder av typen over 500 gram pr. uke kan dette bli farlig. [Kilde]

Kylling er ikke farlig i noen mengder. [Kilde]
Husk på egg, linser og bønner også, det er rimelig. Så du kan godt variere, du kan og slenge inn litt vanlig kjøtt også med en god bønnestuing så vil det være masser av proteiner.

Det jeg gjorde var at jeg fulgte med på all slags tilbud og handla alt billig. Men jeg hata tunfisk og da, klarer ikke å spise det.
Karbonadedeig, Kalkun og Reinkjøtt er også gode kilder til protein, veldig greit å variere kosten litt.
Tenker nok at mangel på andre matvarer er et større problem enn for mye kylling/tunfisk.

Magert svin og torsk er også rimelig! Husk på å få i deg nok grønt også..
This is bat country!
gregory's Avatar
Cottage cheese og kesam. Perfekt før leggetid.
Du kan jo bytte ut tunfisken med makrell i tomat
Spiste selv 4 bokser tunfisk og 8 kyllingfileter mm om dagen tidligere, og nå rører jeg ingen av delene!
Klarer meg f så fint uten kvikksølvet i tunfisken og den hersens antibiotikaen/vaksinen i kyllingen. Ugh!
Har ikke rørt det kvalme proteinpulveret på bortimot 10 år heller.

Nå går det mye i egg, bønner, linser, quinoa og ørret ++
Vil si jeg får i meg ganske mye mindre proteiner nå enn den gang, men har aldri vært i bedre form/sterkere/større/whatever.

Dette med proteiner tror jeg personlig er hypet opp av kostholdsindustrien og sponsede utøvere kun for å selge. Jeg trenger hvertfall ikke voldsomt mye, og jeg har trent hardt siden jeg var (karate)kid.
Støtter deg der SpiritLion.

Har selv drevet med seriøs kondisjonstrening og styrketrening i flere år, og jeg har aldri følt at et overdrevet proteininntak har hatt noe særlig for seg, annet enn å slanke seg.

Hvis det er noe som faktisk hjelper, så er det heller å ha et høyere karbohydratinntak.
Da føler jeg at jeg har mye mer energi på treningene, sover bedre og restituerer meg fortere.
Hei,

Ville ikke spist så mye boksmat egentlig. Studier har vist kraftig økning av Bisfenol A hos folk som spiser mye boksmat. Dette er et homonforstyrrende stoff som står på værstinglista til helsemyndighetene. Det positive er jo at det på 50 tallet ble brukt som veksthormon til kuer, så kanskje det bidrar på treningen Husker forøvrig min farfar alltid sa til meg når jeg var liten at man ikke måtte spise for mye boksmat, dette er rundt 30 år siden, men jeg tror det gikk på metaller som smittet over i maten.
Jeg ville vært mest bekymret for tunfisk bestanden og
overdrevet protein inntak
spis variert heller, en typisk frokost for meg er 1 halv stor løk stekt på panna, 4 speilegg, en boks kidneybønner og 3-4 spiseskjeer hakkede tomater, ernæringsmessig har jeg kommet frem til at dette er en vanvittig bra frokost som gir deg alt du trenger til og starte dagen med
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Gloss Vis innlegg
Jeg ville vært mest bekymret for tunfisk bestanden og
overdrevet protein inntak
Vis hele sitatet...
Hva er galt med overdrevent proteininntak? Det er jo mange som lever på så og si kun proteiner uten nærmere problemer.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hva er galt med overdrevent proteininntak? Det er jo mange som lever på så og si kun proteiner uten nærmere problemer.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at nyrene får litt juling er det ikke noe stress. Bare å drikke nok(les: mer) vann så ordner det seg også.
Her trekkes det svar opp fra intet. Les dere opp på litt forskning så kan dere se at feks 3g/kg kroppsvekt er helt innafor å spise av protein.
Sist endret av SkyMarshal; 20. juli 2017 kl. 00:37.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Her trekkes det svar opp fra intet. Les dere opp på litt forskning så kan dere se at feks 3g/kg kroppsvekt er helt innafor å spise av protein.
Vis hele sitatet...
ja det går sikkert fint det men du har lite igjen for det, hvor mange kjenner du som spiser 1 kg kyllingfilet f,eks til dagen :P?
Trener du for å bygge muskler anbefales noe rundt 1.6/2.4g pr kg kroppsvekt.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Trener du for å bygge muskler anbefales noe rundt 1.6/2.4g pr kg kroppsvekt.
Vis hele sitatet...
ja det høres bedre ut selv om 2,4 ish er mer i gata konkurerende kropsbyggere, han karen her greier seg fint med 1,5-2
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av freebird Vis innlegg
ja det går sikkert fint det men du har lite igjen for det, hvor mange kjenner du som spiser 1 kg kyllingfilet f,eks til dagen :P?
Vis hele sitatet...
1 kg kyllingfilet om dagen er jo ganske lite? 1 kyllingfilet veier vel 200-250 gram, og spiser du en sånn per måltid til 4-5 måltider så har du spist 1 kg kyllingfilet.

Sitat av downlow Vis innlegg
Hei,

Ville ikke spist så mye boksmat egentlig. Studier har vist kraftig økning av Bisfenol A hos folk som spiser mye boksmat. Dette er et homonforstyrrende stoff som står på værstinglista til helsemyndighetene. Det positive er jo at det på 50 tallet ble brukt som veksthormon til kuer, så kanskje det bidrar på treningen Husker forøvrig min farfar alltid sa til meg når jeg var liten at man ikke måtte spise for mye boksmat, dette er rundt 30 år siden, men jeg tror det gikk på metaller som smittet over i maten.
Vis hele sitatet...
Hvordan er dette med brus og pils egentlig? Det er jo ekstremt mange av oss som drikker 20+ bokser brus/pils i uken, betyr det at vi blir hormonforstyrret av det?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
1 kg kyllingfilet om dagen er jo ganske lite? 1 kyllingfilet veier vel 200-250 gram, og spiser du en sånn per måltid til 4-5 måltider så har du spist 1 kg kylliingfilet
Vis hele sitatet...
Prøv og se hvor lenge du holder ut sier beg bare 😉 man blir så lei at man nesten ikke greier svelge
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvordan er dette med brus og pils egentlig? Det er jo ekstremt mange av oss som drikker 20+ bokser brus/pils i uken, betyr det at vi blir hormonforstyrret av det?
Vis hele sitatet...
Hei,

Ganske interessant spørsmål egentlig, da det ikke har vært mye "støy" rundt akkurat denne bruken. Men ja, drikke bokser er som regel linet med epoxy og inneholder Bispenol B. Mengdene er små, men summen av alle produkter dette er i gjør det svært problematisk, da det er så å si umulig å kontrollere om man er over eller under grensen for hvor mye man får i seg av driten.

Kilde
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av freebird Vis innlegg
Prøv og se hvor lenge du holder ut sier beg bare 😉 man blir så lei at man nesten ikke greier svelge
Vis hele sitatet...
Man kan jo så klart bytte ut kyllingfileten med biff/koteletter/svin/whatever og lage litt kulere retter enn kun kylling og brokkoli. Om man blir lei av kjøtt og kylling fordi man spiser det mye så er det du selv som er lat på kjøkkenet.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Man kan jo så klart bytte ut kyllingfileten med biff/koteletter/svin/whatever og lage litt kulere retter enn kun kylling og brokkoli. Om man blir lei av kjøtt og kylling fordi man spiser det mye så er det du selv som er lat på kjøkkenet.
Vis hele sitatet...
selvfølgelig, jeg mente egentlig bare og svare på det du sa om at 1 kg kylling er lite, det er faktisk veldig mye da det er noe man blir lei på 123 :P, proteinpulver er et must for og lette litt på det med og få i seg nokk protein, blanner man seg en god shake med ca 40 g protein så inntas det i løpet av 10 sec, er bare og chugge ned og 1-2 slike til dagen sammen med annen proteinrik mat frokosten min bestående av egg og kidneybønner inneholder ca 50g proteiner, en shake etter trening og jeg er oppe i 80g, mens jeg fremdeles har 3-4 måltider igjen
Prøv å ikke heng dere for mye opp i hormonforstyrrende ting, da vil dere ble gale i hodet. (Been there)

Det slutter liksom aldri.

Ikke drikk vann fra plastflasker, står de i sola vil de avgi kjemikalier til vannet, og du vil få mer østrogenliknende ting i kroppen.
Ikke spis storfekjøtt, de er matet med fòr som inneholder hormoner som gjør at du vil få mer østrogenliknende ting i kroppen.
Ikke drikk vann fra springen (ja..) Det er visstnok et overforbruk av medisiner og spesielt p-piller, som blir pisset ut og tatt opp igjen i drikkevannet. Renseanleggene er ikke designet til å rense disse midlene

Det er kanskje en annen grunn enn konfirmasjonspengene at tenåringensjentene har større pupper enn da jeg gikk på ungdomsskolen
Sitat av freebird Vis innlegg
selvfølgelig, jeg mente egentlig bare og svare på det du sa om at 1 kg kylling er lite, det er faktisk veldig mye da det er noe man blir lei på 123 :P, proteinpulver er et must for og lette litt på det med og få i seg nokk protein, blanner man seg en god shake med ca 40 g protein så inntas det i løpet av 10 sec, er bare og chugge ned og 1-2 slike til dagen sammen med annen proteinrik mat frokosten min bestående av egg og kidneybønner inneholder ca 50g proteiner, en shake etter trening og jeg er oppe i 80g, mens jeg fremdeles har 3-4 måltider igjen
Vis hele sitatet...
Normal kost med høyt protein nivå er mer enn bra nok, hvorfor kjøpe et dyrt prot pulver for å oppnå dyrere tiss.
Det er et kosttilskudd, så hvis man ikke får i seg nok så kan man ta proteinpulver i tillegg.

Og det er ikke dyrt, det er grisebillig i forhold til vanlig kost, og er ypperlig for folk som ikke har så mye penger.
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Normal kost med høyt protein nivå er mer enn bra nok, hvorfor kjøpe et dyrt prot pulver for å oppnå dyrere tiss.
Vis hele sitatet...
for og spare tid og penger, simple as that

og det med dyrt tiss (prøvde og redigere forige innlegg men det gikk ikke) så har whey protein i forskjellige former en bio tilgjengelighet på 100-159 og det er mer en noe fast føde man kan innta, hele egg ligger på 100 liksom så du kan jo da snu på flisa og si at tisset blir billigere :P
Sist endret av freebird; 22. juli 2017 kl. 19:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av freebird Vis innlegg
for og spare tid og penger, simple as that

og det med dyrt tiss (prøvde og redigere forige innlegg men det gikk ikke) så har whey protein i forskjellige former en bio tilgjengelighet på 100-159 og det er mer en noe fast føde man kan innta, hele egg ligger på 100 liksom så du kan jo da snu på flisa og si at tisset blir billigere :P
Vis hele sitatet...

Ikke alt som er like billig Men så lenge han har gått med protein i kosten trenger han ikke tilskudd. Elite utøvere som ikke klarer og få i seg nok protein må nok ty til erstatning.

http://www.vg.no/annonsorinnhold/fam...r-tror-de-tren
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Ikke alt som er like billig Men så lenge han har gått med protein i kosten trenger han ikke tilskudd. Elite utøvere som ikke klarer og få i seg nok protein må nok ty til erstatning.

http://www.vg.no/annonsorinnhold/fam...r-tror-de-tren
Vis hele sitatet...
som nevnt tidligere, for og spare tid og penger, koster 350 kr for 3 kg wheyprotein fra PF de typiske 4 skivene med ost/halvt horn med ost og skinke som konsumeres på skoler rundt om gir deg ikke i nærheten av nokk næring, suppler med en proteinshake så ser det mye bedre ut, ser du linker til en artikkel fra vg, jeg tar ikke i mot trening og kostholdstips fra aviser som liker og tro de har eksperter på alle felt men fra kilder skapt av atleter for atleter
Kunne linket til mange artikler, studien det vises til og som du kan finne på nette er 2 store meta studier. Så konklusjonen er det samme, tviler ikke på at noe av proteine som selges er billig det er jo bare melkeprotein som bedriften kjøper veldig billig. whey er en av de som bruker melkeprotein. Igjen ville jeg prøvd og ha et bra kosthold så man slipper og bruke supplement som er testet dårlig.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av freebird Vis innlegg
som nevnt tidligere, for og spare tid og penger, koster 350 kr for 3 kg wheyprotein fra PF de typiske 4 skivene med ost/halvt horn med ost og skinke som konsumeres på skoler rundt om gir deg ikke i nærheten av nokk næring, suppler med en proteinshake så ser det mye bedre ut, ser du linker til en artikkel fra vg, jeg tar ikke i mot trening og kostholdstips fra aviser som liker og tro de har eksperter på alle felt men fra kilder skapt av atleter for atleter
Vis hele sitatet...
Hvis du driver med trening hvorfor i alle dager skal du spise 4 skiver med ost til lunsj?

Jeg har som regel med meg 400-500 gram kjøtt/fisk/fugl + brokkoli og litt potet. Saus hvis jeg gidder. Tonnevis med protein og alt jeg trenger av næringsstoffer, samtidig som jeg holder meg mett lenge og har tonnevis med energi igjennom arbeidsdagen.
Men det er deg, ikke sikkert det er like lett for ts og tilbringe masse tid forran komfyren så hva du og jeg gjør er egentlig ganske uvesentlig, proteinpulver forenkler det nødvendige proteininntaket og det er det ikke vits og diskutere en gang!
Sitat av freebird Vis innlegg
Men det er deg, ikke sikkert det er like lett for ts og tilbringe masse tid forran komfyren så hva du og jeg gjør er egentlig ganske uvesentlig, proteinpulver forenkler det nødvendige proteininntaket og det er det ikke vits og diskutere en gang!
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendig vis, kroppen bryter det ned til nitrogen som du tisser ut uten nevnbar effekt.
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Ikke nødvendig vis, kroppen bryter det ned til nitrogen som du tisser ut uten nevnbar effekt.
Vis hele sitatet...
Nei. Kroppen bryter ikke ned melkeproteiner (mest brukt i pulver) til nitrogen. Men det tror jeg du vet allerede, har sett du skriver mye sprøtt i mange tråder her inne nå.