Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6456
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, uten å forklare så mye ut av det, hva mener dere er riktig, når 2 personer skal få et barn, paret er samboere og har planer om å gifte seg, men er per dags dato ikke forlovet? Er det kun jeg som mener at barnet skal ha fars etternavn, uansett?
Gjengs er vel at barnet får begge etternavn med fars som siste?
Her vil nok alle ha forskjellige meninger, men som Mxzyzptlk sier har jeg for det meste vært borti varianten der barnet får begge navn med fars som siste.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det jeg og mener forsåvidt også er en god løsning, men mor i dette bildet vil ikke gå med på dette, før mor og far er gift.. Usikker om jeg ønsker å rikke på mine prinsipper, vi skal jo gifte oss, men fordi vi vil gjøre det ordentlig, må vi vente til oppussing og annet er ute av veien.
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Gjør just som dere har lyst til, ikke la din mor overkjøre deg som vokteren av din moral.
rar ting men men, vanlig før var at det fikk mors etternavn hvis man ikke var gift, idag må begge to godkjenne, mor eller far sender også må den andre godkjenne navnevalget.

Hva som er tradisjon er jo egentlig likegyldig, i mitt tilfelle har alle barna mitt etternavn - mors etternavn, grunnen til bindestreken er at hvis du ikke har det blir det midterste regnet som mellomnavn....

Hvis dere skal gifte dere så burde dere gi barnet det etternavnet dere har tenkt å ta da, om det er ditt kona sitt eller begge to. Det vil jo gjøre at dere slipper og fylle ut papirer for navn en gang til
Moren sitt navn, tross alt hun som har født og bært ungen rundt i ni måneder.
Kan ikke helt forstå at det skal være noe opplagt svar på dette. Rart å påstå at "det SKAL være sånn UANSETT". Med den innstillingen skjønner jeg litt at dama gjør seg vrang.
Alle jeg kjenner i samme situasjon har gått for "Fornavn" "Mors etternavn" "Fars etternavn".
Virker ganske naturlig i mitt hode - men folk er forskjellige.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvem bryr seg om hva som er normalt? Kall gjerne ungen Luke Skywalker om dere føler for det. Det er deres barn og hva andre gjør er rimelig irrelevant i denne situasjonen.
Loven sier dette greit:
Kapittel 1 § 2
Kapittel 1
§ 2.Plikt til å velge navn for barnSenest når barnet fyller seks måneder, skal den eller de som har foreldreansvaret for barnet, sende melding om hvilket navn barnet skal ha.
Har barnet fylt seks måneder uten at melding er sendt eller uten at meldingen kan godtas, får barnet morens etternavn. Dette gjelder ikke etternavn som nevnt i § 4 første ledd nr. 2, og har moren ikke annet etternavn, får barnet i stedet morens fornavn med ending som viser slektskapet.
Vis hele sitatet...
Så morens etternavn er standard, men noen få unntak. Er moren gift med faren, og har farens etternavn, blir det selvsagt farens etternavn på barnet også. Hvis farens etternavn også oppfyller noen krav.

Men en kan selvsagt søke om et annet navn, før ungen er 6 mnd. gammel. Men her er det også noen krav.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvem bryr seg om hva som er normalt? Kall gjerne ungen Luke Skywalker om dere føler for det. Det er deres barn og hva andre gjør er rimelig irrelevant i denne situasjonen.
Vis hele sitatet...
I kapittel 3 § 10
§ 10.Alminnelige begrensninger

Selv om de øvrige vilkår er oppfylt, skal en melding om å ta, endre eller sløyfe navn ikke godtas dersom vedkommendes personnavn ellers kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det.

Personer over 16 år kan ikke ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn mer enn en gang hvert tiende år. Vedkommende kan likevel innen ti år:
1. ta som etternavn etternavnet til en ektefelle eller en samboer som vedkommende har bodd sammen med i minst to år eller har barn sammen med, eller for navn som har en tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn, ektefellens eller samboerens fornavn,
2. ta som etternavn et etternavn som vedkommende tidligere har hatt,
3. ta som etternavn steforeldres, fosterforeldres eller adoptivforeldres etternavn, og
4. endre fornavnet tilbake til det fornavnet vedkommende hadde før endringen,
5. ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn dersom det foreligger særlige grunner.
Vis hele sitatet...
Og her tror jeg Luke Skywalker, Batman bin Superman og en del andre spiller inn.

For med slike navn, så er man på god vei til å lage mobbeoffer. Noe som er alt annet enn bra!
Mutter og fatter gjorde det på den måten at alle guttebarn fikk fatters etternavn, og alle jentebaren fikk mutterns. Så søstra mi heter noe annet enn meg.

Burde kanskje fungere som et slags kompromiss?
Hvis det er det at begge vil ha med noe av sitt, så finnes det flere måter å gjøre det på. Et som mellomnavn og et som etternavn, begge som etternavn (da må dere ha bindestrek), "farsdatter/son" til mellomnavn og mors etternavn, " morsdatter/son" + fars etternavn... Eller bare lag et annet etternavn til hele hurven. Før tok man f eks ofte navn etter gården man bodde på. Det er ikke noen veldig opplagte regler her.

Da jeg var i den situasjonen vurderte vi både hvor fine/spesielle navnene var, hva som passet først og sist, hvilket forhold vi hadde til våre etternavn og hvorfor.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, uten å forklare så mye ut av det, hva mener dere er riktig, når 2 personer skal få et barn, paret er samboere og har planer om å gifte seg, men er per dags dato ikke forlovet? Er det kun jeg som mener at barnet skal ha fars etternavn, uansett?
Vis hele sitatet...
Ja, enkelt og greit
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Loven sier dette greit:
Kapittel 1 § 2
Så morens etternavn er standard, men noen få unntak. Er moren gift med faren, og har farens etternavn, blir det selvsagt farens etternavn på barnet også. Hvis farens etternavn også oppfyller noen krav.
Vis hele sitatet...
Usikker på om den siterte bestemmelsen egentlig gir så mye veiledning. Hovedregelen er jo at den eller de som har foreldreansvaret skal "sende melding om hvilket navn barnet skal ha" etter første ledd.

Barnet får kun morens etternavn i de tilfellene dette ikke er gjort eller godkjent når barnet har fylt seks måneder – og det at barnet får morens etternavn må sees på som et utslag av at loven også regulerer de tilfeller der én av foreldrene ikke har del i foreldreansvaret. At barnet også kun får morens etternavn ved delt foreldreansvar, skyldes rettstekniske hensyn: Det er ønskelig at loven navnemessig behandler alle barn på samme måte. I tillegg hadde det ellers oppstått vanskelige spørsmål der begge foreldrene har dobbelt etternavn. (Du kan lese mer om dette i forarbeidene [Ot.prp. nr. 31 (2001-2002) s. 25]).

Når det av trådstarter er blitt opplyst at paret er samboere, og har planer om å gifte seg, gir navneloven etter min mening intet veiledning (annet enn å belyse hva som skjer for det tilfellet at paret ikke velger navn – hvilket det ikke virker som de har planer om å gjøre uansett).
Par jeg kjenner har løst dette ved at barnet har fått etternavnet til forelderen som har det mest uvanlige etternavnet.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
For med slike navn, så er man på god vei til å lage mobbeoffer. Noe som er alt annet enn bra!
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over dette. Det var satt på spissen og ment som en spøk men det kom kanskje ikke godt nok frem.
Jeg har sett alle mulig løsninger på dette. Barn med fornavn - fars etternavn - mors etternavn, Fornavn -fars etternavn som mellomnavn - mors etternavn, Fornavn - mors etternamn - fars etternavn, fornavn - gammelt slektsetternavn (som for øvrig ingen av foreldrene brukte, tror det var far som hade det registrert), Fornavn - nytt felles etternavn, the list goes on. Er vel fritt og en bør vel bare bli enig. Jeg er for å beholde sjeldne etternavn uavhengig av om det er fars eller mors.
Jeg mener det er rart å mene at noe skal være det "riktige" i en sånn situasjon. Gift eller ugift spiller ingen rolle. Dette blir voksne folk enig om. Man velger det man liker best. Om det er fars eller mors navn spiller ingen rolle. Mine barn har fars mellomnavn (fars mors etternavn) først og mors etternavn til slutt. Den kombinasjonen syns vi tok seg best ut. Kom vi frem til sammen. Som voksne oppegående folk gjør.
Er det mors oppfatning at barnet er "bare hennes" til foreldrene er gift? Hvis ikke kan jeg ikke forstå hvorfor hun mener et eventuelt giftemål har noen relevans i forhold til navnvalget. Far har et åpenbart foreldreansvar og med det følger også "retten" til å navngi barnet. Hvilken rekkefølge etc er knakende likegyldig, ved mindre det mentale nivået henger igjen på barneskolen blir man enige om slikt.

At dette i det hele tatt kan være en problemstilling mellom to samboende voksne, som er enige om at de skal gifte seg etterhvert, er kanskje et betydelig varseltegn i forhold til det forestående ekteskapet...
Hva som er riktig er jo ganske irrelevant her.
Om hun ikke har mer rett til å bestemme hva hun vil med barnet enn deg, så har hun i hvertfall 50%. Noe som betyr at du kan ikke tvinge henne.
Kanskje hun ikke liker etternavnet ditt, kanskje hun er sur på deg
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
men mor i dette bildet vil ikke gå med på dette, før mor og far er gift
Vis hele sitatet...
kanskje hun prøver å få deg til å få fingeren i gir.
Sist endret av Marori; 31. mars 2017 kl. 10:37. Grunn: typo
Husk også at lovverket skiller imellom de to hvis det ikke benyttes bindestrek. Man kan juridisk sett kun ha ett etternavn, alt annet er fornavn (ifølge loven finnes det ikke noe som heter mellomnavn). Hvis begge foreldres etternavn benyttes uten bindestrek så er det altså kun det siste som strengt tatt skal føres i skjemaer som spør etter Etternavn/Surname.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Man kan juridisk sett kun ha ett etternavn, alt annet er fornavn
Vis hele sitatet...
Nei. Navneloven § 7 annet punktum, jf. §§ 3 og 4 regulerer tilfeller der et dobbelt etternavn regnes som to adskilte etternavn.

Sitat av bashfoo Vis innlegg
(ifølge loven finnes det ikke noe som heter mellomnavn).
Vis hele sitatet...
Jo, det gjør det absolutt, jf. §§ 1 og 9.
Sitat av Pengui Vis innlegg
Usikker på om den siterte bestemmelsen egentlig gir så mye veiledning. Hovedregelen er jo at den eller de som har foreldreansvaret skal "sende melding om hvilket navn barnet skal ha" etter første ledd.[/i]
Vis hele sitatet...
Grunnen til at morens etternavn er standard hvis men ikke velger, vil jeg tippe er at mor vet man stort sett alltid hvem er. Hvis man ikke gidder å navngi ungen sin er det sikkert mye annet som ikke er helt på stell, men man har i alle fall registrert hvem som har født den, hvis helsevesenet har vært involvert.
Sitat av entropi Vis innlegg
Grunnen til at morens etternavn er standard hvis men ikke velger, vil jeg tippe er at mor vet man stort sett alltid hvem er. Hvis man ikke gidder å navngi ungen sin er det sikkert mye annet som ikke er helt på stell, men man har i alle fall registrert hvem som har født den, hvis helsevesenet har vært involvert.
Vis hele sitatet...
Ja, det er riktig, og er én av grunnene. At mor er alene om foreldreansvaret, er ment å omfavne nettopp dette.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tommel Totter Vis innlegg
Par jeg kjenner har løst dette ved at barnet har fått etternavnet til forelderen som har det mest uvanlige etternavnet.
Vis hele sitatet...
Det ville isåfall vært mitt, men min samboer mener at hennes er bedre da mye av hennes tidligere slekt har vært personer høyt oppe i systemer og etternavnet er dermed kjent, noe det for all del ikke er i mine øyne..

Det er nesten 2 ganger flere med hennes etternavn enn hva det er med mitt etternavn, selv om begge etternavnene har færre enn 1000 stykker som bruker det respektive navnet.

Mitt etternavn er mer lokaletternavn og er kun spredt ut til enkelte storbyer fra et tettsted, men etternavnet har ingen knytning opp mot sted eller gate, eller gård.

Vi har forsåvidt nå kommet til at vi ender opp med å ta bindestrek imellom etternavnene, men vi er ikke enige om hvem som skal være til slutt. Der mener jeg også at min etternavn skal være, det lyder bedre, færre som har og er da også fars etternavn.

Det skal sies at det er ikke noe opphetet diskusjon, og vi har enda god tid på å bestemme oss, vi har fornavn klart, mangler kun etternavn, og om vi ender opp med "-" eller ikke, jeg har til en viss grad gått med på å gi barnet våres fornavn og mellomnavn som hun likte veldig godt. Som jeg selv og liker, men ikke hadde gått for om det ikke var hun som kom med de.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det ville isåfall vært mitt, men min samboer mener at hennes er bedre da mye av hennes tidligere slekt har vært personer høyt oppe i systemer og etternavnet er dermed kjent, noe det for all del ikke er i mine øyne..

Det er nesten 2 ganger flere med hennes etternavn enn hva det er med mitt etternavn, selv om begge etternavnene har færre enn 1000 stykker som bruker det respektive navnet.

Mitt etternavn er mer lokaletternavn og er kun spredt ut til enkelte storbyer fra et tettsted, men etternavnet har ingen knytning opp mot sted eller gate, eller gård.

Vi har forsåvidt nå kommet til at vi ender opp med å ta bindestrek imellom etternavnene, men vi er ikke enige om hvem som skal være til slutt. Der mener jeg også at min etternavn skal være, det lyder bedre, færre som har og er da også fars etternavn.

Det skal sies at det er ikke noe opphetet diskusjon, og vi har enda god tid på å bestemme oss, vi har fornavn klart, mangler kun etternavn, og om vi ender opp med "-" eller ikke, jeg har til en viss grad gått med på å gi barnet våres fornavn og mellomnavn som hun likte veldig godt. Som jeg selv og liker, men ikke hadde gått for om det ikke var hun som kom med de.
Vis hele sitatet...
Hvis dere skal ha dobbelt etternavn er det vel ikke så viktig hva som er sist. Begge har status som etternavn og vil bli brukt i offentlige sammenhenger, epostadresser osv. Og hvis du heter feks Lie-Holmen så sorterer du under L for Lie i alfabetet. Holmen er liksom ikke noe viktigere. Så det koker vel egentlig bare ned til hva som klinger best når det gjelder rytme, og eventuelt med fornavn (kan være klønete om fornavnet slutter på samme lyd som etternavnet starter med f eks).
Jeg har et par frika venner hvor det første barnet kom før de var gift og fikk bare mors etternavn. Så kom det neste barnet etter at de hadde giftet seg, og for å gjøre det godt igjen fikk det barnet kun fars etternavn. Da det tredje barnet kom fikk det begge navnene, mors først, så fars. Og siden de var så godt i gang - det fjerde og siste barnet fikk først fars navn, så mors.

Synes du skal gifte deg med henne med en gang om dette med navn er viktig for deg, og det er det som skal til for at ungen skal få etternavnet ditt.