Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4122
Jeg har alltid vært glad i brus. Det var ikke ett altfor stort problem før jeg flyttet hjemme ifra 2010. Da ble det skikkelig ille. Siden da har jeg levd på noen brødskiver og 72 bokser cola fra <random nettside> gjennom en uke. Men idag har jeg innsett at dette er en bra livsstil etter ett skremmende legebesøk. Har noen tips til å stoppe sukker-relaterte avhengigheter?
Sist endret av Dodecha; 13. desember 2016 kl. 19:16.
Du bør jo finne noe som veier opp for effekten du får fra sukkeret.

Dette kan sikkert ikke sammenlignes direkte, men når man missbruker forskjellige typer narkotika så får kroppen en belønning. Derfor vil kroppen din suge etter denne belønningen når du slutter. Det samme gjelder også folk som er avhengig av trening eller arbeidsnarkomaner.
Da jeg sluttet å ruse meg for rundt 6 år siden fant jeg hobbyer som ga meg en mestringsfølelse og begynte å trene for at kroppen skulle produsere endorfiner som gir en følelse av velbehag (kroppens eget "morfin")

Så det beste er å prøve å finne ut hva du får fra alt sukkeret og erstatte det med noe annet.
Cold turky.
Kommer til å suge temmelig hardt noen dager, men sukkersug gir seg ganske så raskt og etterhvert blir tanken på å helle nedpå en halvliter cola bare kvalmende. Enkelte opplever at det hjelper med krom-tabletter, kan være greit å sjekke ut.
Jeg begynte med å konsekvent drikke et stort glass vann før jeg tillot meg å ta et glass brus. På den måten gikk inntaket ned ganske mye uten at det føltes alt for tøft.
Du bør sikkert få i deg en kopp kaffe eller to hver dag, siden du sikkert også er avhengig av koffeinet. Nå gir forsåvidt koffeinabstinensene (dvs hodepine for min del) seg også ganske kjapt, men det er jo greit å slippe det samtidig som sukkersuget. Ellers enig med moret om at sukkeravhengighet går fort over hvis du bare ligger helt unna. Dropp godteri og sånn også et par uker.
Sist endret av entropi; 12. desember 2016 kl. 15:50.
Prøv å drikk masse vann. Spis ofte.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Du bør jo finne noe som veier opp for effekten du får fra sukkeret.

Dette kan sikkert ikke sammenlignes direkte, men når man missbruker forskjellige typer narkotika så får kroppen en belønning. Derfor vil kroppen din suge etter denne belønningen når du slutter. Det samme gjelder også folk som er avhengig av trening eller arbeidsnarkomaner.
Da jeg sluttet å ruse meg for rundt 6 år siden fant jeg hobbyer som ga meg en mestringsfølelse og begynte å trene for at kroppen skulle produsere endorfiner som gir en følelse av velbehag (kroppens eget "morfin")

Så det beste er å prøve å finne ut hva du får fra alt sukkeret og erstatte det med noe annet.
Vis hele sitatet...

Det er vel nærmest et samme greiene uavhengig av hvem addiction man har? En narkoman og alkoholiker trigger begge belønningsenteret ved inntak av rus. En overspiser gjør det samme med matinntak og regner med at sukkeravhengige også trigger belønningsenteret.

Så i teorien så kan ts sikkert bytte brus mot rus, eller veddeløp eller poker. Eller gjøre det skikkelig og gå gjennom helvete det vil være å lære kropp og sinn å klare seg uten sukker kicket fra brusen. Det vil sikkert føre til fysisk ubehag såvel som psykisk ubehag de første dagene/ukene. Spesielt mtp at dette missbruket har pågått i lang tid.Om du biter tenna sammen og klarer å stå i det i 2-4 uker uten å gi etter for suget etter brus og sukker så er du over selve avhengigheten, da er det "bare" det psykiske igjen.
Sist endret av frtoretang; 12. desember 2016 kl. 19:29.
Ekspert på påstander
Støtter krom-tabletter. De hjelper å få vekk mye av suget. Den beste drikken er selvfølgelig vann og melk, men hvis du vil kose deg innimellom med søte drikker, så drikk light brus, light saft eller jus istedet for sukkerholdige brus. Det funka for meg i lang tid, men begynte igjen å drikke brus hver dag etter mye stress og depresjon ifjor, gjerne 2 cola bokser hverdag. Ble stoka å slutte med brushelvetet fra imorgen. Takk til deg TS for denne tråden.
Var selv colaholiker fram til jeg passerte 13 år. Først da innså jeg at Cola ikke var sunt for kroppen.

Jeg startet med å først gå over til Fanta. Deretter Iste og juice.
Så flyttet jeg fokuset over på å drikke mer og mer vann.

I dag så unner jeg meg en halvliter med iste i ny og ne, men har generelt ingen behov for sukkerdrikke, så er meget fornøyd med det

Så mitt råd er å flytte fokuset over på noe annet, før man så trapper ned. Cola er noe evig dritt å bli kvitt avhengigheten fra, så å erstatte det med en ny sukkerdrikke først er lurt.
Forsøk å erstatt brusdrikkingen med kaffedrikking. Da får du koffein som også virker på belønningssteteret, samt at koffeinet gir et lite løft.
Brusdrikking er virkelig en dårlig vane, brusdrikkere har ofte elendig tannhelse før de fyller 20, sukker støtt vil jo også sette preg på kroppsform og helse. Skulle egentlig bare kjørt en Høybråten og kjørt forbud mot å innta sukkerdrikke i det offentlige rom. Nå som røyking har gått greit tilbake så er vel sukker, overvekt, diabetes ol den neste kampen.
Begynn å snuse så går nok sukkersuget ned skal du se. /s

Cold turkey og masse vann er det som har funket best i følge venner som har vært i samme situasjon. Kommer ikke til å være godt som moret sier, men det går over. Litt fysisk aktivitet hjelper veldig på også.
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Begynn å snuse så går nok sukkersuget ned skal du se. /s
Vis hele sitatet...
Dårligste tipset jeg har hørt på lenge. Han skal selvfølgelig ikke erstatte cola med en ny avhengighet som han kommer til å bruke flere hundre kroner på i uken. Snus er noe han også vil slite med å komme seg av om han har en avhengighetsskapende personlighet.
Sist endret av slappegodt; 13. desember 2016 kl. 13:01.
Sitat av slappegodt Vis innlegg
Dårligste tipset jeg har hørt på lenge. Han skal selvfølgelig ikke erstatte cola med en ny avhengighet som han kommer til å bruke flere hundre kroner på i uken. Snus er noe han også vil slite med å komme seg av om han har en avhengighetsskapende personlighet.
Vis hele sitatet...
Legg merke til "/s" på slutten av setningen.
Sliter som faen selv og er seriøst avhenigig av brus og sjokolade i store mengder.

Er nå nykter etter at både kjerring og kolleger klager over at jeg har blitt så jævelig feit. Merka plutselig at haka begynte å tyte ut. Har hatt noen skumle hjertebank og svimmelanfall så er seriøst redd for helsa.

Sjokoldacravingsene brenner i kroppen innimellom. Har nå innsett at jeg MÅ legge om kostholdet. Fikk jævelig lyst på sjokolade og tok en fishermans friend. Suget gav seg da etter en liten stund. Nå etter to dager så har jeg ikke dette suget lengre. Har hatt en dårlig livsstil der jeg "alltid" had dratt med meg en cola eller 2-4 sjokolader hver ganger jeg går forbi butikken.

Har maskin som lager kullsyrevann hjemme og det smaker egentlig fantastisk godt når man er tørst. Vurderer også å ta krom og magnesium framover for ikke å sprekke.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Du trenger bare en god dose viljestyrke og å dempe sultfølelsen med et næringsrikt kosthold.

Kanskje er det vitenskap om sukker som får deg til ta kontroll og si at nok er nok? Sukker er energi for kroppen. Rent sukker fra brus og søtsaker er den enkleste måten for kroppen å skaffe energi, men det er også den minst holdbare. Kroppen trenger ikke bryte ned sukkeret like mye som den må bryte ned store karbohydrater, som brytes ned til sukker gradvis.

Drikker du brus så sendes sukkeret rett ut i blodårene. Like etter, sendes insulin ut for å flytte sukkeret ut fra blodet og inn i cellene slik at blodsukkeret senkes. Så merker du det lave blodsukkeret og fyller på med mer brus.

Du er avhengig av energi fra sukker og er nødt til å gi det opp og finne energien andre steder. Du får en nedtur fordi du er avhengig av sukkerrusen og kroppen din vil prøve å lure deg til å gi etter for cravingene. Bare hold ut så roer det seg til slutt. Drikk masse vann så du ikke blir dehydrert og hør på musikk for en sunn og naturlig rus (og selvfølgelig onaner/pul for å omprogrammere hjernen din til å lage din egen rus).

Hvis du sørger for å gi deg selv nok energi 24/7 vil det være mye enklere å legge vekk søtsakene. Spiser du grovt brød f.eks. så får ikke kroppen sukkersjokk og det vil komme en jevn strøm med sukker inn i blodet.

Fordi ja, det er store/dødelige helsekonsekvenser av å drikke brus daglig eller generelt leve på sukker. Sugar is killing us.

Og for all del... Hva enn du gjør.... Ikke bytt ut brusmisbruket med andre former for sukker/enkle karbohydrater. Ok, det er kanskje litt bedre, men da omgår du kjernen av problemet.
Sist endret av Qon; 13. desember 2016 kl. 17:43.
Bra tips hvordan en unngår sukkersug.
Mer av dette i alle måltid holder blodsukkernivået stabilt og sukkersuget blir langt mindre:

*Fett
*Protein
*Fiber

https://www.youtube.com/watch?v=j3sixYr7onw

Om du har en halvtime til overs se også denne videoen om candida soppen som lever av sukker og raske karbohydrater og hvordan den tar kontroll over kropp og sinn. Hva tenker dere om denne videoen? Fete typer for å få frem et poeng eller helt bortreist?

https://www.youtube.com/watch?v=GljwL4KbLTo
Sist endret av frtoretang; 13. desember 2016 kl. 18:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.