Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2535
Hei!

Her kommer ett litt langt spørsmål:

Oppsett:
Har i dag flere arduinoer som er koblet til adresserbare RGB LED strips (WS2811 og WS2812), disse er koblet til smarthuskontrolleren min hvor jeg kan sette en statisk farge på LED stripene og kjøre forhåndsdefinerte effekter fra fastLED biblioteket.

Denne løsningen fungerer helt fint til bruk for stemningbelysning, men nå som juletiden nærmer seg har jeg lyst til å kunne lage forskjellige lysshow!

Jeg har en løsning hvor jeg bruker ESP8266 koblet til WS2811 LED striper, på ESP-ene ligger det programvare som gjør at hver ESP fungerer som en trådløs DMX kontroller (E1.31). Disse kan jeg styre fra pc-en min med bla. Vixen 3 og fungerer veldig bra til å synkronisere lysene etter musikk o.l

Problem:
Jeg vil gjerne kunne lage sekvenser med Vixen (eller lignende) som setter i gang lysshow, men jeg vil også ha mulighet til å sette statiske farger på LED stripene og enkle effekter som regnbue o.l.

Men jeg finner ingen god løsning på hvordan jeg kan sette statiske farger på DMX enhetene fra smarthuskontrolleren min.

Jeg bruker Domoticz på en Raspberry Pi, det jeg ser for meg er at jeg trenger ett program på raspberry-en som kan sette statiske farger på DMX enheter enten via plugin til domoticz eller script/kommandolinje, denne programvaren må også kunne spille av sekvenser laget i feks Vixen.

En annen løsning jeg tenker på er om jeg kan ha 2 signalkilder til LED stripene, altså å koble både en arduino og en ESP til samme LED stripe hvor arduino-en er den som setter statiske farger og effekter fra fastLED mens ESP-en er den som spiller av lysshow.

Eksempel:
Alle arduino-ene kjører regnbue effekt ved hjelp av fastLED, når jeg starter ett lysshow vil arduino-ene stoppe regnbueeffekten og ESP-ene starter lyshowet. Når lysshowet er ferdig vil arduino-ene ta over igjen.

Vil dette gi noen problemer i form av kortere levetid på LED-ene eller andre ulemper?
Hva skjer om begge signalkildene sender signal til LED stripene samtidig?

Dette ble kanskje litt rotete, så bare spør om noe er uklart. Har ikke fritzing tilgjengelig så får ikke tegnet noe koblingskjema.
To signalkilder til hver lysstripe er ingen god ide.
Du har allerede det du trenger i form av hardware og kontroller-oppsett.
1) finn ut hvordan du du setter "statiske farger" ved hjelp av Domoticz, enten ved hjelp av en eksisterende plugin eller tilsvarende, eller så må du lage en selv. Domoticz støtter scripting / plugins, sant?
2) sekvenser - du må finne ut om det eksisterer et "standard" eller felles format for sekvenser for "lysshow" (eller hva det egentlig kalles) via DMX. Så må Vixen eller hva du nå bruker være i stand til å lage sekvenser i dette formatet, samt sende / laste dette opp til DMX-kontrollerene dine. DMX har støtte for programmerte sekvenser på kontrollerne, eller?
Hvorfor skal du blande inn så mye forskjellig hardware? Gjør det enkelt, bruk Arduino med enten EthernetShield eller WifiShield, som @tingo skriv så er det en meget dårlig ide å bruke 2 signalkilder.
Takk for svar, men hvorfor er det en dårlig idé med 2 signalkilder?
Utenom at det kan bli kluss med fargene om begge sender signal samtidig.

Problemet mitt er at jeg ikke finner noen løsning for å sette statiske farger når jeg bruker ESP som en DMX kontroller.
Det er heller ingen DMX plugin til Domoticz så jeg må aktivere lysshow ved hjelp av script og/eller kommandolinje.

Selve oppsettet av ett slikt script er ikke noe problem, men jeg har ingen idé om hvilken programvare til linux (debian) som egner seg.

Arduino med MySensors og FastLED biblioteket
Kan styres og sette statisk farge via domoticz.
Kan vise predefinerte effekter som regnbue, flamme, alarm etc.
Kan IKKE kjøre lysshow sekvenser.

ESP med DMX firmware
Kan spille av lysshow.
Kan IKKE styres direkte i domoticz så her trengs det ekstra programvare/script.
Kan IKKE sette statisk farge.

Så hver av løsningene dekker ulike behov. Jeg har kontroll på arduino og domoticz men DMX har jeg aldri vært borte i før og det er ett omfattende tema har jeg skjønt etter flere timers lesing.

ESP/DMX kontrollerne fungerer slik:
I Vixen (er ikke låst til dette programmet, men det er det første og beste jeg fant) legger jeg til hver ESP som har sin unike IP adresse.
Disse dukker da opp som en egen enhet (fixture) i vixen.
Etter at jeg har satt opp showet trykker jeg play og Vixen sender UDP pakker i sanntid til ESP-ene som igjen styrer hver pixel ut fra informasjonen i pakkene.

Men jeg vil gjerne sende én kommando som kun skrur på en gitt farge.

http://kbarre123.github.io/images/2015-01-02_vixen/vixen_overview.PNG
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Takk for svar, men hvorfor er det en dårlig idé med 2 signalkilder?
Utenom at det kan bli kluss med fargene om begge sender signal samtidig.
Vis hele sitatet...
Hadde muligens fungert med analoge signaler som PWM, eneste som kunne ha skjedd da er at lyset hadde vært sterkere enn det skulle ha vært. Men siden du bruker WS2811 og WS2812, så er disse adresserbare, noe som vil si at du må bruke digitale signaler, og uten å få korrekt adresse så vil ikke det fungere i det store å hele. Se litt på det som at to stk skal skrive to forskjellige adresser på samme konvolutt opp på hverandre, postbudet vil for det første ha store problemer med å lese adressen og gitt at han klarer det så vet han ikke hvilken av de to adressene som er korrekte leveringsstedet.

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Problemet mitt er at jeg ikke finner noen løsning for å sette statiske farger når jeg bruker ESP som en DMX kontroller.
Det er heller ingen DMX plugin til Domoticz så jeg må aktivere lysshow ved hjelp av script og/eller kommandolinje.

Selve oppsettet av ett slikt script er ikke noe problem, men jeg har ingen idé om hvilken programvare til linux (debian) som egner seg.

Arduino med MySensors og FastLED biblioteket
Kan styres og sette statisk farge via domoticz.
Kan vise predefinerte effekter som regnbue, flamme, alarm etc.
Kan IKKE kjøre lysshow sekvenser.

ESP med DMX firmware
Kan spille av lysshow.
Kan IKKE styres direkte i domoticz så her trengs det ekstra programvare/script.
Kan IKKE sette statisk farge.

Så hver av løsningene dekker ulike behov. Jeg har kontroll på arduino og domoticz men DMX har jeg aldri vært borte i før og det er ett omfattende tema har jeg skjønt etter flere timers lesing.

ESP/DMX kontrollerne fungerer slik:
I Vixen (er ikke låst til dette programmet, men det er det første og beste jeg fant) legger jeg til hver ESP som har sin unike IP adresse.
Disse dukker da opp som en egen enhet (fixture) i vixen.
Etter at jeg har satt opp showet trykker jeg play og Vixen sender UDP pakker i sanntid til ESP-ene som igjen styrer hver pixel ut fra informasjonen i pakkene.

Men jeg vil gjerne sende én kommando som kun skrur på en gitt farge.

http://kbarre123.github.io/images/2015-01-02_vixen/vixen_overview.PNG
Vis hele sitatet...
Det burde jo ikke være noe problem å få Arduinoen til å fungere som en DMX enhet over Ethernet slik ESP8266en gjør. Her er tekniske spesifikasjoner for ESP og her er DMX512 protokollen. Eneste som trengs er litt grunnleggende programmerings kunnskaper i C eller C++.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hadde muligens fungert med analoge signaler som PWM, eneste som kunne ha skjedd da er at lyset hadde vært sterkere enn det skulle ha vært. Men siden du bruker WS2811 og WS2812, så er disse adresserbare, noe som vil si at du må bruke digitale signaler, og uten å få korrekt adresse så vil ikke det fungere i det store å hele. Se litt på det som at to stk skal skrive to forskjellige adresser på samme konvolutt opp på hverandre, postbudet vil for det første ha store problemer med å lese adressen og gitt at han klarer det så vet han ikke hvilken av de to adressene som er korrekte leveringsstedet.



Det burde jo ikke være noe problem å få Arduinoen til å fungere som en DMX enhet over Ethernet slik ESP8266en gjør. Her er tekniske spesifikasjoner for ESP og her er DMX512 protokollen. Eneste som trengs er litt grunnleggende programmerings kunnskaper i C eller C++.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ta en nærmere titt på det du nevner, men ang 2 signaler så er det kun fordi det kan bli kluss mtp adresseringen om det kommer 2 signaler på likt dere ikke anbefaler den løsningen?

Det vil forsåvidt ikke være problem siden ingen av signalkildene vil sende signaler samtidig.

Om jeg feks har grønt lys på alle LED stripene i huset og finner ut at jeg skal starte ett lys show så vil jeg via script i Domoticz gi beskjed til arduino-ene at de skal skru seg av og tømme verdiene med "FastLED.clear();" så vil ESP-ene begynne å sende signaler noen sekunder etterpå.

Så det er kun om det skjer noe galt at begge kildene kan komme til å sende signal samtidig, og så lenge dette ikke er skadelig for LED-ene så er det ikke noe problem.
Men det er kjedelig å sette dette opp og så oppdage etter 2 mnd at alle LED stripene ryker, har totalt rundt 2000 LED om man inkluderer julelysene så det blir jo noen kroner om de ryker.

Så selv om "less is more" så tar en ESP såpass liten plass og jeg får de inn på samme kretskort som arduinoen med delt strømforsyning.

Og om jeg skal bruke en arduino som DMX kontroller så vil jeg uansett måtte bruke en ESP som Wifi shield til arduinoen slik at hardware oppsettet blir helt likt bare med 1 signalkilde og ikke 2.

Men jeg kobler opp en test så ser jeg hvordan det går, takk for tips og svar!
Overskuddsmateriell
Hvis jeg har forstått deg riktig er det du er ute etter denne plugin: http://www.vixenlights.com/download/...s/Launcher.dll

Allows external programs to be launched by triggers contained in a sequence.
Vis hele sitatet...

Virkelig spennende prosjekt, Kunne du ikke tenkt deg å lage en liten film eller ta noen bilder av setupet så vi kan se alt?