Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  114 34929
Vet ikke om dette er riktig sted å få tips, men forsøker likevel.

Kan først skrive om situasjonen min:
Er en 20 år gammel gutt, med en 70% stilling som jeg tjener greit med penger på.
Bodd hos foreldrene store deler av mitt liv. Har gått førstegangstjeneste, flyttet da jeg begynte på videregående, flyttet tilbake til foreldrene mine etter fullført skolegang.

Har røyket hasj kanskje 20 ganger i mitt liv. Nå har jeg ikke røyket på ca. 8 måneder.
Har et meget godt forhold til foreldrene mine. Gjør alltid husarbeid hjemme, og kjøper ofte mat til hele familien. Problemet deres (spesielt far) er at de er svært konservative. Til og med når det gjelder alkohol. For faren min er hasj det aller verste han vet om. Han har dermed null kunnskap om bivirkninger, og tror at hasj = narkoman.

En gang kom moren min inn på rommet etter at jeg hadde mekket , og skjønte med en gang at jeg hadde hasj på rommet mitt. Veldig dumt av meg. Andre gang hadde jeg telefonen på stuebordet mens jeg fikk melding, var på kjøkkenet og moren min så på telefonen: "blir du med å fyre j?" En kompis av meg som bor like ved meg. Ville likevel svart nei til kompisen min, men det var uheldig at jeg ikke hadde mobilen i lomma.
Den meldingen har hun tatt opp for meg gang på gang, og referer alltid til han som "fyrekompisen" min, selvom han egentlig ikke er det.

Siden moren min og jeg har et godt forhold, har jeg snakket ut med henne om det og forklart hvor sjeldent jeg har brukt det, og hvor liten del av livet mitt det er. Vi ble enige om at så lenge jeg bor hos henne skal jeg aldri ha det i nærheten av hjemmet deres.

For to dager siden, kom jeg opp i en opphetet diskusjon med moren min. Jeg føler jeg vant diskusjonen, som blant annet handlet om videre skolegang. Hun ble rasende, og i et øyeblikks blackout rant det ut av henne at jeg var en hasjmisbruker, noe hun skrek foran min far. Jeg nektet. Hun fortalte om at hun hadde luktet det på rommet mitt, meldingen + funnet utstyr (noe jeg tviler på), i tillegg til å fortelle han om samtalen vår.


Har aldri sett faren min så sint før, og jeg måtte gå ut (tok meg en lang joggetur) før jeg fikk melding om at jeg kunne komme inn igjen. Da satt begge i stua og fortalte meg at de hadde kommet frem til at de ville kaste meg ut. Jeg hadde max 5 dager på å komme meg ut. Faren min sa at han aldri vil greie å se meg inn i øynene igjen. De to siste dagene har vært bizarre. Men jeg har godtatt realiteten.

I dag spurte jeg igjen både min far og mor, om de var seriøse. De svarte at jeg hadde tre dager på meg. Hvis jeg ikke greide dette ville de skrive at sønnen deres er hasjmisbruker på sine facebook-profiler, og informere alle venner av familien (og slekt) + arbeidsgiveren min.

På toppen av det hele kommer jeg rett fra et samlivsbrudd, så jeg er i en emosjonelt ustabil periode av livet mitt.



Så til det praktiske:

Det er 20 dager til jeg får lønn, og jeg har kun 4000 kroner i oppsparte midler. Har derimot en del gadgets, og elektronisk utstyr. Har lagt ut tven min til (3000 kr) for salg på Finn, har lagt ut XBOXONE til salgs, kamera til 2000 + alle bøkene mine som jeg har lest ut (ca. 30).
Har dessverre ikke bil lengre, da den ble solgt for et par måneder siden.
Er også dessverre en sjenert type, som ikke har mange gode venner, min bestevenn er han som mine begge foreldre nå refererer til som "fyrekompisen" min. Noe han som sagt ikke er. Da han har røyket mindre enn meg. Er redd de Likevel vil oppfylle truslene sine hvis jeg låner sofaen hans et par dager.

Har få alternativer. Kan finne meg et kollektiv å leie et rom i, men dette blir vanskelig på kort varsel uten oppsparte midler, og siden jeg er en sjenert type er jeg redd jeg ikke vil trives i et slikt miljø. Kan kjøpe meg en billig bil som jeg kan bo i, midlertidig.

Har også et telt som jeg kan bo i, men bor såpass langt unna marka at det blir vanskelig med tanke på jobben min. Foreløpig er det i hvert fall min beste løsning. Prøver å finne en plass jeg kan ha teltet mitt i skogen, men har ingen steder å lagre tingene mine, er også usikker på lagring av mat. Er også redd jeg vil bli ranet hvis jeg bare lar tingene mine ligge i skogen eller at alt elektronisk utstyr vil bli ødelagt.

Noen som har vært i samme situasjon og kan hjelpe meg?
Sist endret av olle95; 3. september 2016 kl. 13:24.
5 dager er jo latterlig lite. og det med at de truer med og skrive på face det kan de jo bare drite i da det vil være og henge deg ut

men si hvor i landet du holder til så er det kanskje noen freaks som kan hjelpe deg.
Bor du i agder området har jeg plass til deg
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
5 dager er jo latterlig lite. og det med at de truer med og skrive på face det kan de jo bare drite i da det vil være og henge deg ut

men si hvor i landet du holder til så er det kanskje noen freaks som kan hjelpe deg.
Bor du i agder området har jeg plass til deg
Vis hele sitatet...
Bor en halvtimes kjøretur nord for Oslo.

Tusen takk for tilbudet

Er som sagt ganske sjenert og innadvendt, og er ikke helt typen til å bo hos noen jeg ikke kjenner. Hadde angst en periode i ungdomsårene som henger litt igjen.

Takk også for informasjonen om uthenging. Skal fortelle dem at jeg kommer til å politianmelde dem begge hvis de gjør som de truer om. Men faren min kan fort finne på å ringe alle slektninger, finne telefonnummere til venner, arbeidsgiver osv. Da har jeg ingen beviser å gi til politiet, og de vil trolig stå på faren min sin side, i og med at norsk rettsvesen har et likt syn på rusmidler som han.
Sist endret av olle95; 3. september 2016 kl. 13:47.
Foreldrene dine er underlærte, kansje du skulle satt deg ned med dem å tatt en rolig prat med dem, viser til studier om cannabis slik du kan vri den falske forståelsen deres om stoffet, stå hardt på at dette er ikke en del av ditt liv men du liker å ta en to i året. Vis dem ikke klarer å forstå så sier du morna å flytter ut av galehuset å bryter kontakten en liten stund.
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Foreldrene dine er underlærte, kansje du skulle satt deg ned med dem å tatt en rolig prat med dem, viser til studier om cannabis slik du kan vri den falske forståelsen deres om stoffet, stå hardt på at dette er ikke en del av ditt liv men du liker å ta en to i året. Vis dem ikke klarer å forstå så sier du morna å flytter ut av galehuset å bryter kontakten en liten stund.
Vis hele sitatet...
Moren min forstår at hasj ikke er "livsfarlig", men hun har aldri rørt narkotika. Faren min har fullstendig nulltoleranse til den grad at han nå tror jeg er hobbynarkoman.

Føler de begge har fått et feilaktig inntrykk gjennom medier og oppdragelse. I går spurte jeg om de ville være med å se på en dokumentar som heter The Union, som jeg har sett tidligere. Forklarte pent og tydelig at dette var bare for å gi dem et nytt og annerledes syn på rusdebatten.
Faren min ville først lese synopsisen, og da lo han og sa at han nektet å se på hasjpropaganda-søppel.
Han er egentlig en smart person, og har videreutdanning, men av en eller annen grunn fungerer det ikke å diskutere rusmidler med han.

Jeg forklarte uten filtere at de gangene jeg har røyket, har cannabis gitt meg et nytt perspektiv på livet og at jeg har fungert bedre i ettertid enn jeg var før jeg tok det. Dette burde jeg ikke sagt, for det bekreftet bare "forkjærligheten" min for cannabis. Tror dette dessverre er dråpen... og du har nok rett i at jeg må komme meg ut så fort som f..
Sist endret av olle95; 3. september 2016 kl. 13:57.
tenk at folk har blitt hjernevasket så mye at de er villig til og hive barnet sitt, sitt eget kjøtt og blod, ut på gata for at han tar med et rusmiddel hjem, hvor gikk det galt?? sånn er forøvrig mine foreldre også. Har du ingen andre nære familie medlemmer som du kan være hos som kanskje ikke nødvendigvis er like konservative som dine foreldre? evt høre med nav da om de har noen boliger stående klare for en som har blitt hivd på gata
Vil jo si at det var en overdrevent sterk reaksjon av dine foreldre.....
Selg alt du kan unnvære, sørg for å beholde jobben og fortsett utdanningen. Ta opp lån til en nylig EU-godkjent bil med hengerfeste og kjøp en billig vinterisolert campingvogn. Se etter at taket er tett og at det ikke er vannskade i vogna, samt at den er vinterisolert og har gass oppvarming. Telt er et alternativ, men lett for at noen stjeler alt du eier. Hold oss oppdatert om hvordan det går.
Sist endret av doctor; 3. september 2016 kl. 14:14.
Greit at de er imot hasj, men det virker som en lite gjennomtenkt overreaksjon fra deres side. Sikkert like greit at du flytter ut og holder litt avstand en stund, så får man vel tro at de modererer seg litt. De vil vel ikke miste kontakten med deg for godt heller.

Har ikke blitt kastet ut hjemmefra, men etter samlivsbrudd har jeg bodd på sofaen til kompiser til jeg har funnet noe selv. Har du noen som kan huse deg mens du ordner deg, evt noen som kan låne deg et depositum? Forskudd på lønn eventuelt?
Sist endret av entropi; 3. september 2016 kl. 14:14.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
tenk at folk har blitt hjernevasket så mye at de er villig til og hive barnet sitt, sitt eget kjøtt og blod, ut på gata for at han tar med et rusmiddel hjem, hvor gikk det galt?? sånn er forøvrig mine foreldre også. Har du ingen andre nære familie medlemmer som du kan være hos som kanskje ikke nødvendigvis er like konservative som dine foreldre? evt høre med nav da om de har noen boliger stående klare for en som har blitt hivd på gata
Vis hele sitatet...
Ja, har en onkel og tante som jeg tror er mer liberale enn mine
foreldre. Problemet er at de bor ganske langt ute i skogen. Et sted hvor det er lite tilgang til kollektiv transport, og uten bil vil jeg være avhengig av skyss for å komme meg på jobben min, som ligger ganske langt unna.

Er helt enig med det du sier. Siden faren min åpenbart tror jeg er hobbynarkoman: Hvordan tror han at et liv på gata vil hjelpe situasjonen min? Jeg har hatt minimal kontakt med han etter hendelsen, men planlegger å ha en skikkelig samtalen før jeg flytter ut. Det er også urettferdig at de har null sympati med at jeg nettopp har gått fra kjæresten min. Både min mor og far har konkludert med at det er rusbruk som er grunnen til at hun forlot meg, til tross for at det er 8 måneder siden sist jeg røyka. Virker som at de begge har mista tillitt til meg, og moren min fortalte meg alene i dag at hun faktisk hadde lengta etter å forklare faren min om "den andre siden av meg".

Jeg har vært meg selv og hatt de beste hensikter. Føler meg som søppel akkurat nå, og er svært langt nede.
Har aldri gått til psykolog før, men jeg har dessverre ikke penger pr.dags dato til å gå til psykolog-timer. Ønsker å spørre mine foreldre om de kan finansiere de første timene, men er nok nødt til å si at grunnen er at jeg vil bli 100% nykter resten av mitt liv. Igjen vil dette dessverre bekrefte inntrykket deres om at jeg er narkoman.
Sist endret av olle95; 3. september 2016 kl. 14:20.
Sitat av olle95 Vis innlegg

Takk også for informasjonen om uthenging. Skal fortelle dem at jeg kommer til å politianmelde dem begge hvis de gjør som de truer om. Men faren min kan fort finne på å ringe alle slektninger, finne telefonnummere til venner, arbeidsgiver osv. Da har jeg ingen beviser å gi til politiet, og de vil trolig stå på faren min sin side, i og med at norsk rettsvesen har et likt syn på rusmidler som han.
Vis hele sitatet...
Du får aldri noe straffereaksjon fra politiet uansett hva faren din gjør. Det eneste som kan straffe deg er om politiet finner cannabisen din eller om det blir tatt urinprøve/blodprøve av deg og det slår ut på cannabis.(noe politiet ikke tar, med mindre det er store mistanker om bruk)

Så du trenger ihvertfall ikke å bekymre deg for noe straffereaksjon fra myndighetene.
Sist endret av Mirage; 3. september 2016 kl. 14:27.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
tenk at folk har blitt hjernevasket så mye at de er villig til og hive barnet sitt, sitt eget kjøtt og blod, ut på gata for at han tar med et rusmiddel hjem, hvor gikk det galt??
Vis hele sitatet...
Når man er 20 år er man ikke et barn.
Sitat av entropi Vis innlegg
Har ikke blitt kastet ut hjemmefra, men etter samlivsbrudd har jeg bodd på sofaen til kompiser til jeg har funnet noe selv. Har du noen som kan huse deg mens du ordner deg, evt noen som kan låne deg et depositum? Forskudd på lønn eventuelt?
Vis hele sitatet...
Forskudd på lønn er noe jeg har tenkt å spørre arbeidsgiveren min om. Det har jeg aldri spurt om tidligere, så jeg regner med at det går greit for denne gang. Skal fortelle rett ut at jeg har blitt kastet ut, og be om forståelse for situasjonen min.
Har noen ålreite kollegaer, men vi har ingenting til felles utenom jobb. Vil være vanskelig for meg å spørre om å bo hos noen av dem, da de kollegaene jeg har kontakt med enten bor hos foreldrene sine, eller sliter litt selv med bosituasjon.

Vil først ha en plan for hva jeg skal bruke pengene til og hvordan jeg skal finansiere husly og mat, før jeg spør om forskudd på lønn. Campingvogn er en god idé som jeg skal se på.

Det som også er negativt med situasjonen er at jeg trener er idrettslag i nærområdet (etter arbeidstid), noe jeg har gjort i 2 år og som har gitt meg mye glede i livet mitt. Disse barna har jeg at fantastisk forhold til, og det blir trist å si farvel til dem.

Hjertelig takk for alle svar, forresten!

Hadde ikke forventet noen form for hjelp.
Noen av dere har gitt meg idéer som jeg kan bygge videre på.

Noen ganger i livet treffer døra deg midt i trynet, og da må man bare være kald og prøve å gjøre det beste ut av det, til tross for at alt ser som mørkest ut.
Sist endret av olle95; 3. september 2016 kl. 14:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har min sympati ass. Men det er kanskje på tide og flytte siden du er 20 og lever under slike vilkår uansett.
Jeg ble hevet ut av huset i en alder av 17 eller noe for jeg solgte stoff, har idag et godt forhold til foreldrene mine, så det går seg nok til med tiden om du gjør bra ting med livet ditt.
Lykke til.
Hei, jeg vil bare si at det her er veldig synd at det skjer.. Du virker jo som en meget oppegående fyr. Jeg er 19 og jeg ble tatt for noe greier innenfor rus av foreldrene mine for et halvt år siden. Vi satt oss ned, pratet og jeg forklarte dem at jeg trenger ikke fortsette med det men dere har ingen rett til å si at cannabis er dårlig når dere bare vet at det er ulovlig i Norge. De vet ingenting om hva den egentlig gjør med kroppen. Jeg sleit med depresjon og angst så det var vel litt av grunnen til at jeg drev med det.. Jeg håper du finner ut av ting, lykke til! Du er en sterk person, og så det er sagt så synes jeg foreldrene dine har reagert på en barnslig måte. (ikke vondt ment) Lykke til unge mann!
Ville kuttet all kontakt med foreldre over en lengre periode type 5 år, forkastelig oppførsel fra deres side. Blir kvalm over oppførselen de utviser, greit nok at du ikke er et barn lengre, men du er fremdeles barnet deres. La det svi tilbake på de, og bruk dette som en mulighet for å komme ut av komfortsonen din, finn et kollektiv som du tror du kan passe inn i og jobb med den sosiale utilpassheten. Lover deg du vil være glad for det seinere.
Sitat av Susa Vis innlegg
Når man er 20 år er man ikke et barn.
Vis hele sitatet...
var vel heller ikke det som var poenget, men vil nok tro at foreldrene alltid vil se på sine sønner og døtre som "barna dems" gjennom hele livet.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
var vel heller ikke det som var poenget, men vil nok tro at foreldrene alltid vil se på sine sønner og døtre som "barna dems" gjennom hele livet.
Vis hele sitatet...
Ikke alle foreldre er slik.
Sitat av Susa Vis innlegg
Når man er 20 år er man ikke et barn.
Vis hele sitatet...
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
var vel heller ikke det som var poenget, men vil nok tro at foreldrene alltid vil se på sine sønner og døtre som "barna dems" gjennom hele livet.
Vis hele sitatet...
...men når man et 20 så er det ikke akkurat en livskrise å ikke kunne bo hjemme hos mor og far. For all del, kjipt å krangle med familien, men det er vel kanskje best både for familieforholdet og livsmestringen å flytte ut uansett.
Sitat av entropi Vis innlegg
...men når man et 20 så er det ikke akkurat en livskrise å ikke kunne bo hjemme hos mor og far. For all del, kjipt å krangle med familien, men det er vel kanskje best både for familieforholdet og livsmestringen å flytte ut uansett.
Vis hele sitatet...
De hiver jo sønnen sin på gata, med mindre han greier og finne ut av noe selv, syns ikke det er noen bra løsning uansett jeg.
For all del, nå er ikke jeg foreldre så kan vel ikke si hvordan ting er eller burde være, bare jeg syns det virker ganske hjerteløst.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
De hiver jo sønnen sin på gata, med mindre han greier og finne ut av noe selv, syns ikke det er noen bra løsning uansett jeg.
For all del, nå er ikke jeg foreldre så kan vel ikke si hvordan ting er eller burde være, bare jeg syns det virker ganske hjerteløst.
Vis hele sitatet...
Synes som sagt også det er en overreaksjon, og ganske lite smidig gjort. Men tror likevel det er like greit å komme seg ut. Tror jeg ville vært sketisk til å la mine barn bo hjemme når de er 20, enten de røyker eller ikke.
Jeg hadde aldri snakket med dem igjenn. Værste søpplemeneskene jeg noen gang har hørt om!
Komm deg langt vekk fra dem er mitt forslag. Skaff deg en campingvogn og om den ikke er vinter isolert så skaff deg en ekstrem sovepose.
Dette kan ikke gå ustraffet spør du meg. Saboter alt dem eier!

Ikke bare at de er totalt uvitende, men skal henge deg ut for alle dem kjenner!!? Kjenner det koker ass! De prøver å ødlegge livet ditt! Ødelegg livet dems istedet
Sist endret av Alge; 3. september 2016 kl. 16:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du mulighet til å ta ut noe ferie da? Sånn sett kunne du bodd hvor som helst i et par uker til du finner noe annet : )

Din arbeidsgiver kan nok også gi deg ett forskudd på lønn om du forklarer situasjonen.
Sist endret av Brofist; 3. september 2016 kl. 16:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av doctor Vis innlegg
Selg alt du kan unnvære, sørg for å beholde jobben og fortsett utdanningen. Ta opp lån til en nylig EU-godkjent bil med hengerfeste og kjøp en billig vinterisolert campingvogn. Se etter at taket er tett og at det ikke er vannskade i vogna, samt at den er vinterisolert og har gass oppvarming. Telt er et alternativ, men lett for at noen stjeler alt du eier. Hold oss oppdatert om hvordan det går.
Vis hele sitatet...
Signere vintervogn, bor selv i vogn å trives.

Om ts vil vurdere vogn kan jeg slenge ut forslag på gode vinter vogner.

- Solifer
- Polar
- Bjølseth
- Kabe

Kjempe gode vintervogner, men sørg for at taket er tett og aller helst fuktfri!

Anbefaler du tar deg inn på en campingplass pga sikkerhet og komfort, du jobber mye vekk fra vognen som tiltrekker tyver og idioter. Hørt historier fra fri-campere som har fått vognen rasert/innbrudd, også vare ikke gassen lenge om du bruker gass til oppvarming, kjøleskap og komfyr.

Fri-camper selv på sommertidene med aggregat og 2 ekstra batterier, det krever sitt som: vann, tømming av kjemisk wc, strøm, wifi også videre, dusj er et mareritt så fremst du ikke låner hos venner/familie.

Prøv og innbill deg det her på vinteren, nei i norge må vognen ha 100% strøm mulighet om vinteren, ellers har du et helvete i vente, både kulde og økonomi.

Alt går selvsagt an, det er hva du vurdere.
Betaler 2000,- i mnd for plass på campingplass, det inkludere strøm, wifi, felles wc/dusj og tv stue, boblebad og badstue. Det er selvsagt ingen levesti for hvem som helst, da vognen min er 620cm lang, og 252cm i bredden.

Send gjerne pm om du/andre har spørsmål knyttet til det å bo i campingvogn
Gå til NAV angående bolig
Jeg ble selv kastet ut når jeg var 18 år for ingen grunn. Jeg gikk gatelangs og sov på treningsenteret om natten. Gikk til nav etter 2 uker hun bak disken sa hun ikke trodde på situasjonen man å ba meg gå hjem til "mamma" å at ingen kaster ut barna sine slik. Jeg holdt på å bryte sammen der jag satt å fikk ikke frem et ord å måtte bare gå igjen å sove på det kalde treningssenteret. Jeg hadde heller ikke penger å måtte pante flasker for å kjøpe mat. Så etter noen uker til gikk jeg på nav igjen. Sa akkurat det samme som forrige gang. Hun bak pulten sa selfølgelig skal vi hjelpe deg. Jeg ble lettet å glad og fikk tilbud om hospits og frelsesarmeen jeg valgte frelsesarmeen og bodde der 1 år før jeg fikk meg egen hybel. Idag villle jeg ikke vært uten den situasjonen for den har bare gjort meg sterkere og idag har jeg en veldig sterk personlighet og tro på meg selv. Så det ordner seg for de fleste bare å holde ut så går d bra. Ta gode valg for deg selv selvom situasjonen er vanskelig Jeg kaller d herding
Sitat av olle95 Vis innlegg
I dag spurte jeg igjen både min far og mor, om de var seriøse. De svarte at jeg hadde tre dager på meg. Hvis jeg ikke greide dette ville de skrive at sønnen deres er hasjmisbruker på sine facebook-profiler, og informere alle venner av familien (og slekt) + arbeidsgiveren min.

På toppen av det hele kommer jeg rett fra et samlivsbrudd, så jeg er i en emosjonelt ustabil periode av livet mitt.
Vis hele sitatet...
Unnskyld men helt ærlig, foreldra dine er noen forbanna idioter. Fuck dem. Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å snakke dem til fornuft. De bør ihvertfall gi deg en måned eller i det minste vente til du har fått lønning med å kaste deg ut. Gir de seg ikke ville jeg aldri snakket til dem igjen.

Noen som har vært i samme situasjon og kan hjelpe meg?
Vis hele sitatet...
Har vært i en lignende men noe annerledes situasjon. Long story short, begynte å deale, droppa ut av skolen, folk ble skutt og shit. Kom meg heldigvis ut av det og jeg fikk masse støtte av foreldrene mine i etterkant når jeg var på mitt laveste og trengte hjelp. Jeg er utrolig takknemlig for det idag. Hadde det ikke vært for dem ville jeg sannsynligvis vært hjemløs idag.

Hvis du ikke finner en billig husvogn eller NAV slår seg vrange og du ikke finner et sted å bo så kan du kræsje i stua mi til du får lønning og bedre muligheter. Bor i Akershus, send PM hvis det trengs mann
Livet til mange er full av problemer både større å mindre enn det du beskriver. Det jeg har lært er at "problemer" vil oppstå med jevne mellomrom å jo fortere du klarer å håndtere problemene å løse de å ikke bare se en annen vei eller lete etter en "quick fix" jo finere å bedre vil livet å hverdagen din bli. Mitt motto er man trenger bare vann, mat, husly resten er opp til deg. Og husly i Norge bør ikke være så vanskelig å finne bare man leter godt nok.
Sitat av Susa Vis innlegg
Når man er 20 år er man ikke et barn.
Vis hele sitatet...
Men han er fremdeles sønnen derres. Helt latterlig og hensiktsløs reaksjon fra foreldrene spør du meg, ønsker deg lykke til OP.
Call bløffen deres og fortell dem at du umiddelbart starter å lete etter et sted å bo, men at du trenger mer tid. Hvis ikke får dem fysisk flytte deg ut. Føler med deg kompis, men gi dem litt av syra tilbake. Ikke vær redd for å heve stemmen. Påpek at du aldri har latt dette hå utover jobb, skole eller noe. Fortell dem at det er dem som er urimelige. All the best
Ledig sofa her i Oslo
Sykeste jeg har hørt på lenge. Blir så provosert at jeg sliter med å finne på noe konstruktivt å si, men et godt poeng er jo at det de holder på med er hundre ganger mer skadelig enn hasj noen gang kan være på egenhånd. Det som er mest skadelig med cannabis er jo f.eks angst pga sosialt stigma, hat fra foreldre og slektninger som tror det er super-ille å røyke hasj og evt fryser deg ut... Akkurat som du opplever nå. Negative følelser kan forsterkes, som med alle andre rusmidler. Derfor er det helt mongolid og bakvendt å gjøre som de nå gjør... Det høres jo ut som de ønsker å sabotere for deg, og gjøre det jævlig, bare for å kunne si at hasj er dårlig for deg. Latterlig, og rett og slett barnslig og psykotisk opppførsel fra dems side.

Det verste er at dem sikkert ikke hadde merka noe som helst, om ikke du hadde blitt busta av mora di den éne gangen...
Sykt hvor mye drama et par hjernevaska huer kan skape for seg selv, når det i realiteten ikke trenger være en merkbar forskjell i det hele tatt. Du kan jo ta opp dette, og sammenligne de forskjellige resultatene, som er:
1- du røyker hasj uten å bli busta, ingen merker noe og livet går videre som før (hva?! kan man røyke hasj uten å bli hjemløs narkoman)
eller
2 - du blir tatt for å røyke cannabis én gang, og mister all familie, venner og jobb, som følger av deres sabotasje.
Deretter blir du sprøytenarkoman, som følger av enorm skyldfølelse, mangel på bosted, venner og jobb.
(det skulle du tenkt på når du tok det første trekket! hasj ødelegger liv /sarcasm)

Så kan du spørre dem hvem av alternativene som er mest skadelig, og påpeke at 97% av skaden du (evt) blir påført er det dem som utfører selv ved å sabotere, ikke hasjen.
Spør hvorfor det er slik at de ønsker deg det verste, istedenfor å hjelpe deg og håpe på det beste? Det er jo bare ikke logisk å tenke slik de gjør.

At faren din ikke "kan se deg i øynene igjen" er faen meg det dummeste jeg har hørt. Ironien er jo at det heller er du som ikke kan se han i øynene igjen, fordi han er en kron-idiot som nekter å ta til seg objektiv informasjon for å forbedre sitt eget syn... (som han faktisk er villig til å fordømme sitt eget barn for)
Det er bare patetisk fra hans side, ønsker han ikke få et bredere og informert syn på en slik sak? Både for sin egen ro sin skyld, og for å hindre at han faktisk fordømmer sitt eget barn over noe så ignorant?
Også så dramatisk han er da gitt... WOE IS ME, liksom

Faren din høres ut som en fyr som nærmest VIL at hasj skal være så skadelig som han tror, bare for å legitimere reaksjonen sin (hvorfor ikke omvendt? håpe at det er mindre skadelig enn man tror).
Det høres bare sadistisk ut, og jeg sliter med å forstå om han bare er ekstremt usikker på sin rolle som forelder, eller om han er et enormt inngrodd rasshøl
Straff og sånt kan vel være forvirrende for noen foreldre, og mange tenker sikkert det er like greit å reagere strengest mulig med en gang, slik at man er sikker på at budskapet når frem...

Dessverre er det mange som ikke forstår at dette kan gjøre vondt verre, og spesielt i sånne situasjoner her, hvor de projiserer sine verste frykter over på deg, som om det allerede er en realitet - det kan neppe være særlig sunt for noen av dere.

Er du riktig uheldig, kan disse skamfølelsene forplante seg og faktisk føre til mer ukontrollert og utagerende rusbruk, som en slags trassig reaksjon tilbake mot dem.
Jeg har selv vært i dårlige tankekretser hvor jeg har legitimert utagerende og overdreven hasjrøyking og alkoholbruk ved å tenke "jeg er jo en kriminell narkobruker fra før av, jeg kan like greit bare røyke som faen; jeg er allerede fordømt og fortapt, så why not" - hvis du skjønner hva jeg mener. Man kan få en slags trang til å faktisk oppfylle projisjonen... Så vær forsiktig med det.

Håper du klarer å holde hodet kaldt og ikke la det gå for mye inn på deg, for slik projisjon kan faktisk fucke mye med huet på en. Man kan få mye skamfølelse og dårlig samvittighet, selv når man veit at man egentlig ikke har gjort noe veldig drøyt.
Men siden det oppleves så ekstremt for dine foreldre, kan skamfølelsen og skyldfølelsen bli veldig ekte.
Jeg syns det er skremmende at foreldrene dine er så ekstreme, og jeg tenker det er best å bare flytte ut uansett.

Foreldrene dine vil sikkert roe seg ned etterhvert som tiden går, men personlig ville jeg ikke tatt opp igjen kontakten med det første.
Jeg ville opplevd det som et enormt svik at dem ikke er villige til å lese seg opp på et emne dem er villige til å sabotere livet ditt over, i vrangsyn.

Jeg ville anbefalt deg å flytte ut snarest, da det ikke gjør deg noe godt å være rundt så hjernevaska og mentalt syke folk som faren din (og kanskje mora di, men faren høres verst ut).
Det grenser faktisk til en slags mental lidelse, når man er så innbitt og jævlig sta og destruktiv... Og logikken er jo helt blåst her, når dem sier hasj er så dårlig, men må sørge for å gjøre skaden selv?
Det høres jo ikke ut som de vil at det skal gå bra med deg? Med én gang hasj er inne i bildet, så skal du liksom fordømmes og fryses ut av familien og kastes på gata... Jeez, for det er det jo ingen som har blitt narkoman av? Det er jo den eldste og mest kjente metoden i boka "hvordan jeg ble narkoman"

Rådet mitt er å heve deg over det (selv om det er jævlig vanskelig med noe så provoserende!) og kanskje vurdere å bryte all kontakt fremover - spesielt med han idiotfaren din. Slike mennesker er ikke verdt det, når de er så syke i hodet at de ønsker å sabotere livet ditt for noe så relativt uskadelig som cannabis.
"Hasj er skadelig, så la meg skade deg mer"

Én ting er sikkert, og det er at deres oppførsel hvertfall ikke kan være med på å gjøre noe som helst bedre (om hasj faktisk var så ille som de skal ha det til), så du kan jo spørre dem hvorfor dem velger å gjøre det på den måten, hvis du i det hele tatt gidder å prate med dem igjen.

Det er jo ikke logisk å straffe noen som trenger hjelp? (hvis man ser på cannabisbruk som et helseproblem, og ikke et kriminalproblem, slik man burde - spesielt som foreldre).

Det er vanskelig å forstå hvorfor de reagerer slik, annet enn at de må være noen enormt hovne rasshøl eller ekstremt usikre på hvordan man skal være gode foreldre.

Det er jo tydelig at det ligger noe under, som et slags ønske om å gjøre deg noe vondt, som straff fordi du ikke ble som de ønsket...
Tenker det er tegn på narcissisme hos foreldre ("du skal bli som vi vil, og ikke noe annet"), og det beste er bare å bli klar over hvordan de fungerer, og komme seg til helvette ut før de rekker å gjøre noe mer skade på deg.
Slike mennesker er ofte giftige kontrollfreaks, og kan ty til ekstreme midler for å manipulere deg slik de vil... Noe jeg mener man ser tydelig i din sak. Kan umulig være sunne mennesker å bo med, så for all del, flytt ut og ikke se deg tilbake med det første.

Det beste er jo om dem kommer krypende tilbake en dag og innser hvor overdrevet og giftig reaksjonen deres var, men hvis ikke, vil jeg helt ærlig si at det ikke kan være store tapet.

Hvis man er villig til å bryte familiebånd over litt hasjbruk, så er man faktisk søppel, desverre.
Sist endret av Alzo88; 3. september 2016 kl. 21:20.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det er mange i tråden her som henger seg opp i at hasj ikke er like farlig som alkohol, at foreldrene er urimelige og lignende.
Det spiller ingen rolle. Det er foreldrenes hus, og hvis de ikke ønsker å ha noe i sitt hus så er det dem som har siste ord. TS er voksen, og foreldrene har full til å kaste ham ut av hvilken grunn de ønsker.

De ønsker tydeligvis ikke narkotika av noe slag i sitt hus. Å drive å skulle argumentere seg tilbake på deres godside er feil strategi. TS har to valg. Det ene er å rette seg etter deres krav og det andre er å ta konsekvensene av å ikke rette seg.

Å trekke konklusjoner som at foreldrene ikke er noe å tape fordi dem er urimelige er det som virkelig er urimelig.

At dette er en kjip situasjon er ikke noe jeg ønsker å argumentere mot, men prøv å innse at den er kjip for alle involverte og ikke kun TS.

TS: Jeg håper du har fått noen tips her som kan hjelpe deg i situasjonen din, og lykke til.
Sist endret av nso; 3. september 2016 kl. 22:16.
Dette er jo helt vanvittig! At det er mulig å være så ondsinnet mot sin egen sønn! Her må du gå meget hardt til verks, for dette kan du ikke la foreldrene dine slippe unna med. La de "steke i sitt eget fett", ved å bryte all kontakt for flere år fremover(om noen måneder vil du kanskje føle for å tilgi dem siden det blir jul og familien skal være samlet bla bla bla...) men det får heller stå sin prøve, du må IKKE ta opp noe kontakt med de søplemenneskene der før de kommer krypende! Du er i en helt jævelig situasjon, men du må integrere deg på nytt, og finne nye mennesker i livet(det er kanskje ikke så enkelt med tanke på at du skrev at er sjenert) men du må prøve å finne deg en ny bopel. Du er en fantastisk ung mann som har gjort enkelte feiltrinn i livet, men det betyr jo ikke at du skal få noen sosial dødsdom av foreldrene dine for det? Hadde det ikke vært for at du bor såpass langt unna meg(jeg bor i Oppland) så skulle du gjerne fått låne gjesterommet mitt for en uke. Jeg håper det løser seg for deg! Men disse "foreldrene" dine er et tilbakelagt kapittel!

Sitat av nso Vis innlegg
Det er mange i tråden her som henger seg opp i at hasj ikke er like farlig som alkohol, at foreldrene er urimelige og lignende.
Det spiller ingen rolle. Det er foreldrenes hus, og hvis de ikke ønsker å ha noe i sitt hus så er det dem som har siste ord. TS er voksen, og foreldrene har full til å kaste ham ut av hvilken grunn de ønsker.

De ønsker tydeligvis ikke narkotika av noe slag i sitt hus. Å drive å skulle argumentere seg tilbake på deres godside er feil strategi. TS har to valg. Det ene er å rette seg etter deres krav og det andre er å ta konsekvensene etter å ikke rette seg.

Å trekke konklusjoner som at foreldrene ikke er noe å tape fordi dem er urimelige er det som er virkelig urimelig.

At dette er en kjip situasjon er ikke noe jeg ønsker å argumentere mot, men prøv å innse at den er kjip for alle involverte og ikke kun TS.

TS: Jeg håper du har fått noen tips her som kan hjelpe deg i situasjonen din, og lykke til.
Vis hele sitatet...
. At man burde se situasjonen fra alle hold, og ikke opptre partisk skal jeg være enig i. Men jeg stiller det berømte spørsmålet: Vil sosial uthenging ovenfor TS virkelig føre noe godt med seg, eller vil det forverre situasjonen? F.eks Hvis en elev gjør noe galt på skolen, vil det da være fint om læreren informerer hele klassen om hva denne eleven har gjort, så vedkommende kan bli utfryst.
Sist endret av U.S.Marshall; 3. september 2016 kl. 22:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ts kanskje dette egentlig kommer som bestilt? Du har passert 20, er vel på tide på kappe navlestrengen nå vel?
Du har drevet med greier du viste foreldra dine ikke ville akseptere, nå må du ta ansvar og stå for dine handlinger. Det vil du vokse på selv også, og det at foreldrene dine ser at du faktisk klarer deg selv vil nok gjøre at de lettere får tilbake tilliten til deg.

For meg virker det som om du krisemaksimerer litt her. Dette løser seg på en eller annen måte. Ja kjipt å gå gjennom et samlivsbrudd, men det er jo dine valg om å røke som har har ført til denne situasjonen. Når du har funnet deg en hybel så ordner ting seg. Og om du må bo et par uker hos fyrekompisen din, så er jo det også helt greit. Dine foreldre har bedt deg flytte ut, da har de ikke noe med hvor du drar. Selv om de føler at et evt. valg om å ta noen uker på sofaen til fyrekompisen bekrefter din hang til rus så er jo realiteten at de har gitt deg så kort frist at du må nok regne med å fikse noe midlertidig om ikke sjefen din viser forståelse.

Pust rolig og med magen. Dette løser seg og du kommer til å vokse på dette. En en måneds tid så har du egen boplass og er herre i eget hus. Da kan du røke om du vil, eller du kan la være. Da er det helt opp til deg. Lykke til.

@alge voldsomt til sinne da? Det må da være helt legalt for foreldre å stille krav til voksne barn som bor hjemme. Inkludert å si at de har nulltoleranse for illegale rusmidler. Ts tok et valg om å røke å må nå stå for det valget og ta konsekvensene. Det er jo endel av det å bli voksen. Er ingen grunn til å hevne seg, eller slutte å snakke med dem eller på annen måte forsøke å vri dette over på far og mor. Ts viste nok at han tok en sjanse ved å fyre hjemme på rommet.

Nei ta det som en voksen mann. Flytt og når du har kommet i orden ts så inviterer du foreldrene din på middag en søndag så snakker dere sammen som voksne mennesker.

Leste gjennom innlegget etter at jeg posta, ser det jeg skrev kan virke noe krast. Det var ikke meningen. Lykke til og det å flytte ut er en bra ting.
Sist endret av frtoretang; 4. september 2016 kl. 02:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis TS hadde fått et ultimatum om å flytte ut så hadde ikke vært så ille, men rett og slett å bli kastet ut av sine egne foreldre på snaue fem dagers varsel er jo vanvittig. Og frtoretang, du mener at TS skal invitere foreldrene på en hyggelig søndagsmiddag(hva er dette egentlig, en dårlig kopi av "til bords med fienden"?), TS føler seg utstøtt av foreldrene, så derfor syns jeg "krigssone" taktikken fungerer litt bedre.
Sitat av U.S.Marshall Vis innlegg
Hvis TS hadde fått et ultimatum om å flytte ut så hadde ikke vært så ille, men rett og slett å bli kastet ut av sine egne foreldre på snaue fem dagers varsel er jo vanvittig. Og frtoretang, du mener at TS skal invitere foreldrene på en hyggelig søndagsmiddag(hva er dette egentlig, en dårlig kopi av "til bords med fienden"?), TS føler seg utstøtt av foreldrene, så derfor syns jeg "krigssone" taktikken fungerer litt bedre.
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg enig i at fem dagers varsel er veldig kort tid, og det er ikke noe som gjør situasjonen lett. Men jeg må også si at jeg har forståelse for mor og far i denne situasjonen, som TS skriver så visste han at far var svært konservativ når det kommer til rusmidler, samt at han hadde en avtale med sin mor fra da TS tidligere hadde blitt busta.

Sitat av olle95 Vis innlegg
Siden moren min og jeg har et godt forhold, har jeg snakket ut med henne om det og forklart hvor sjeldent jeg har brukt det, og hvor liten del av livet mitt det er. Vi ble enige om at så lenge jeg bor hos henne skal jeg aldri ha det i nærheten av hjemmet deres.

For to dager siden, kom jeg opp i en opphetet diskusjon med moren min. Jeg føler jeg vant diskusjonen, som blant annet handlet om videre skolegang. Hun ble rasende, og i et øyeblikks blackout rant det ut av henne at jeg var en hasjmisbruker, noe hun skrek foran min far. Jeg nektet. Hun fortalte om at hun hadde luktet det på rommet mitt, meldingen + funnet utstyr (noe jeg tviler på), i tillegg til å fortelle han om samtalen vår.
Vis hele sitatet...
Correct me if I´m wrong: Ut fra det TS skriver her så hadde han en avtale med sin mor om at det ikke skulle foregå noen aktivitet som kunne relateres til bruk av narkotiske stoffer i nærheten av deres bolig. Det står også at trådstarter "tviler på" at moren kan ha funnet noe brukerutstyr i boligen, noe som ikke ekskluderer boligen fra å ha vært et oppbevaringssted for brukerutstyr, altså slik som jeg forstår det et brudd på den opprinnelige avtalen mellom trådstarter og vedkommendes mor.

Det å invitere foreldrene på middag når TS har skaffet seg bolig, og er blitt etablert vil jeg påstå at er et svært godt forslag for å reparere det skadde forholdet TS nå har til sin far og å vise at vedkommende er ansvarlig nok til å stå på egne bein.

Til TS: Jeg anbefaler deg å ringe litt rundt til personer som leier ut på finn i ditt nærområde, samt å poste i kjøp/salg-grupper på facebook for å forsøke å finne bolig, forklar at du er under en stresset situasjon og trenger å skaffe en bolig raskt.

Hvis det nå viser seg at du ikke rekker tidsfristen kan du forsøke å snakke med en av foreldrene dine der du forklarer problematikken med å finne en bolig på så kort tid, og at du ber om utsettelse slik at du slipper å sove hos "røykekompisen" eller å gå på gata ettersom at dette er mot sitt formål når du evt. ønsker å endre atferdsmønster. Lykke til!

Beklager at dette er rotete skrevet, det er sent på kvelden og jeg kom akkurat hjem fra byen.
Ser det er forskjellige meninger om at jeg enten burde gå på "krigstien", bryte all kontakt ELLER være den bedre part og eventuelt invitere foreldrene mine på middag igjen når jeg har fått alt på stell igjen.

Dette er noe jeg har tenkt godt gjennom, en stund.
Etter at både jeg og foreldrene mine har mistet tilliten til hverandre, føler jeg selv at jeg burde være den bedre part.
Ønsker ikke selv å legge skyld på hverken far eller mor, selvom de begge åpenbart er hjernevasket (på et eller annet vis).

I første rekke ønsker jeg å få til en Stabil bosituasjon og bevise for dem at jeg kan være selvstendig uten hjelp. Dette har jeg allerede vært i 4 år (VGS + militæret) men tydeligvis er denne Narkosaken nok til at de vil ha meg vekk innen 2 dager.
Har erkjent for meg selv at dette er noe jeg skal klare, både for å bevise for dem og meg selv at jeg ikke er så bortkjemte som de tror.
Da er krigstien det beste (ihvertfall de 2 første månedene, før jeg får ALT på stell), og når alt er på plass med leilighet, 100% jobb og en psyke som er stabil skal jeg faen meg vise dem at jeg er mye bedre enn dem. Da skal jeg først finne en midlertidg løsning, uten å tenke på mas og kjeft fra faren min, og etterhvert greie å finne en langsiktig løsning, før jeg ber dem på middag og forteller om alt som er forbedret i livet mitt.

Kanskje de da vil angre på at de har kastet meg ut på kort varsel. Kastet meg ut av livet sitt. Gitt meg opp når jeg selv har vært på mitt verste. Nektet å stå opp for meg når jeg trengte det som mest. Jeg skal for faen ha på meg den fineste dressen jeg har. Diske opp med den beste middagen de har smakt på år og dag. En leilighet så ren og fin at de kunne fødet på den. Og en selvtillit, som gjorde at de følte de ville gjøre alt for å få den gutten tilbake til hjemmet sitt igjen. Håper de angrer på avgjørelsen de har tatt.
Alle kan gjøre feil i livet, selvom det er lite gjennomtenkt eller noe du har jobbet med over lengre tid.
Som 20 åring har jeg antakeligvis 60 år igjen av livet mitt, og det viktigste for meg nå er å heve meg over dem, for enhver pris. Vise at jeg er bedre enn dem på ennhver måte. Overbevise meg selv om at jeg aldri skal gjøre det De har gjort, mot mine egne barn (i fremtiden), og være den beste utgaven av meg selv. Når jeg vet selv at jeg kan gjøre feil og rette de opp igjen, skal jeg bevise for foreldrene mine at de valgene de tok som gjorde at jeg måtte kjempe mot alle odds, var en belastning for meg, og at den feilen de selv gjorde var større enn det en ungdom gjorde i en ugjenntenksom handling.
Man lærer mens man lever, og hvis man ikke får lov til å gjøre ett feilgrep i sine ungdomsår, når skal man gjøre dem?

Ingen er ufeilbare. Det har jeg forlengst forstått.
Gjør det du selv mener at livet ditt trenger, for å dytte deg selv videre i den retningen du ønsker. Havner du utfor stien, sørg for at du havner på rett vei igjen. Vis for alle rundt deg at planen din fungerer og at du ikke trenger råd rundt deg. Fuckings bedrevitere kan dra til helvete med sine egne forkastelige moraler og verdier!!
Det er jo ingen grunn for ts til å føle seg utstøtt eller være sinna på foreldrene. Det er jo ts som har drete seg ut. Mot bedre vitende så valgte ts å fyre selv om han bodde hjemme hos more og far. Og han fyrte liketil på rommet sitt. Hjemme under foreldrenes tak. Da kan man ikke være butt burt. Da må man innse at man har gjort en feil vurdering. Enten kan ts forsøke å krype og lyve til foreldrene for på den måten å manipulere dem til å la ham fortsette å bo der, eller så kan ts ta den voksne avgjørelsen og starte sitt voksenliv på et skikkelig vis. Disse tankene om hevn, gi foreldrene en kald skulder, aldri mer snakke til dem, ødelegge for dem og what not synes du det er en voksen måte å håndtere dette på? Eller er det mer realt å flytte, på en ordentlig måte uten drama og uten å hate foreldrene? Eller synes du ts skal løpe sutrende ut å slamre med døren? Ts er ikke 14. Han er passert 20. En voksen kar.
Føler virkelig med deg! Håper at de en dag tar til vette, og finner ut hvor vanvitterlig latterlig dem har oppført seg. Lykke til videre, det ordner seg nok !
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er jo ingen grunn for ts til å føle seg utstøtt eller være sinna på foreldrene. Det er jo ts som har drete seg ut. Mot bedre vitende så valgte ts å fyre selv om han bodde hjemme hos more og far. Og han fyrte liketil på rommet sitt. Hjemme under foreldrenes tak. Da kan man ikke være butt burt. Da må man innse at man har gjort en feil vurdering. Enten kan ts forsøke å krype og lyve til foreldrene for på den måten å manipulere dem til å la ham fortsette å bo der, eller så kan ts ta den voksne avgjørelsen og starte sitt voksenliv på et skikkelig vis. Disse tankene om hevn, gi foreldrene en kald skulder, aldri mer snakke til dem, ødelegge for dem og what not synes du det er en voksen måte å håndtere dette på? Eller er det mer realt å flytte, på en ordentlig måte uten drama og uten å hate foreldrene? Eller synes du ts skal løpe sutrende ut å slamre med døren? Ts er ikke 14. Han er passert 20. En voksen kar.
Vis hele sitatet...
Jeg er da 100% klar over at jeg selv har gjort en feil. Men at jeg selv skal bli straffet for en feil jeg har gjort for 1 år siden, og lagt bak meg for lenge siden, er urettferdig i mine øyne.

Er nok dessverre ingen mulighet for å fortsette botilværelse hjemme hos mine foreldre. Synes bare selv det er ufattelig trist og slitsomt å få såpass lav tidsfrist på å pakke sakene mine, og finne nytt sted uten å fått advarsel på forhånd. Dette kommer utelukkende fra en samtale fra min mor, hvor hun forsnakket seg.
Føler jeg selv har blitt offer i en diskusjon hvor jeg selv hadde vunnet, hvor min mor brukte de kortene hun hadde på meg for å vinne diskusjonen. Det gjorde hun, ved den konsekvens at hun fikk meg kastet ut med 5 dagers varsel, hvor jeg nå har 2 dager igjen på å finne ny bolig.

Når jeg i tillegg er i en ustabil fase av livet mitt, da jeg nettopp har gått fra kjæresten min som jeg har vært sammen med i ca. 2 års tid og blir samtidig tvunget til å forandre bosituasjon, når jeg opplever stress på jobb. Det er en situasjon som er svært uheldig og foreldrene mine selv har bidratt til å forverre.

Vet selv at jeg nå er i en svært hektisk, tøff og vankelig periode av livet mitt, som sannsynligvis vil gå over hvis jeg får alt på stell og rydder opp i alt av problemer på kort tid. Men jeg kommer faen ikke til å stå der og hjælpe mine foreldre neste gang de trenger meg.
Jeg skal be dem på middag og vise dem hvor suksessfull denne jævla "narkisungen" deres har blitt, og vise dem fingeren før jeg viser dem døren. Det er den holdningen jeg har i dag, og den holdningen jeg vil ha de neste årene før de beklager den oppførselen de har vist til sitt eget blod.
Den dagen man tenker man er et offer å syns syn på seg selv den dagen blir man et offer og taper. Men forstå meg rett man skal føle på de følelsene man har og skjønne de men jo fortere man tar seg sammen å går videre jo fortere vil man få det bedre. Livet skal være hardt livet skal være tøft.

Den eneste grunnen for at du føler de tingene du gjør nå er på grunn av at menneske kroppen er programmert til å føle det. Vi skal føle på alle de negative følelsene det er derfor man har de.

Jo fortere man klarer å tenke dette er realiteten hva gjør jeg nå for å få det bedre istedet for å dvele på offer rollen jo fortre får man d fint.
Sitat av nso Vis innlegg
Det er mange i tråden her som henger seg opp i at hasj ikke er like farlig som alkohol, at foreldrene er urimelige og lignende.
Det spiller ingen rolle. Det er foreldrenes hus, og hvis de ikke ønsker å ha noe i sitt hus så er det dem som har siste ord. TS er voksen, og foreldrene har full til å kaste ham ut av hvilken grunn de ønsker.

De ønsker tydeligvis ikke narkotika av noe slag i sitt hus. Å drive å skulle argumentere seg tilbake på deres godside er feil strategi. TS har to valg. Det ene er å rette seg etter deres krav og det andre er å ta konsekvensene av å ikke rette seg.

Å trekke konklusjoner som at foreldrene ikke er noe å tape fordi dem er urimelige er det som virkelig er urimelig.

At dette er en kjip situasjon er ikke noe jeg ønsker å argumentere mot, men prøv å innse at den er kjip for alle involverte og ikke kun TS.

TS: Jeg håper du har fått noen tips her som kan hjelpe deg i situasjonen din, og lykke til.
Vis hele sitatet...
Greit nok at de ikke vill ha sånt i hus. Og kaste han ut er vell litt på grensa, men ok greit nok. Men du glemmer og ta med det aller verste da! At han har 5 dager på og komme seg ut (noe som er så og si umulig) ellers ødelegger dem livet has med og henge han ut i det åpne på facebook og ringe arbeidsgiver!

Å jo det er greit og henge seg opp i at cannabis er et mye bedre alternativ en alkohol for dem fleste

De er ikke en gang åpne på se hva han har og vise dem.. Trist..
Sist endret av Alge; 4. september 2016 kl. 05:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er en kjip situasjon å havne i, og det høres veldig kjipt ut at foreldrene dine kaster deg ut på den måten. Jeg skjønner godt at du får lyst til å vise dem at du ikke lar deg knekke, og paradoksalt nok vil jo dette antakelig også vise for foreldrene dine at det "tiltaket" de kom med virker. Men, men.

Du har fått mye tips på å kutte ut foreldrene dine, særlig faren din, og for alt jeg vet kanskje det er best. Når du likevel har bodd med dem såpass lenge tenker jeg at det kanskje er sider ved dem du liker også? Kanskje det er lurt å være litt avventende før du avviser dem i noen større grad. Og enten du har veldig lyst eller ei nå, kan det være lurt å rekke ut en hånd for å bevare forholdet. Samtidig bør du kunne si hva du føler om det som har skjedd. Her er det mye potensial for å vokse opp fort, lykke til
Føler det blir veldig mye hakking på foreldrene her.
Får flashback til Jodel ca. "Typen min jobber litt mye" med "omg slå opp du fortjener bedre!" x20 i respons.
Og å argumentere for hvorvidt hasj er alvorlig eller ei hører jo hjemme i en legaliseringsdebatt isteden.
Faren har nulltoleranse for narkotika - noe TS var klar over da han røyka. Da er det i grunn ferdig snakket.
TS virker jo som en særdeles flittig og godt tilpasset fyr så noe riktig må jo disse "demon foreldrene" ha gjort opp gjennom årene.
Vi her veit egentlig ingenting om folka, og får i tillegg bare én side av historien.
Kanskje det har ligget og ulmet en stund at foreldrene synes TS trenger litt "tough love" siden han fortsatt bor hjemme som voksen mann?
Who knows?

Når det er sagt...

5 dagers frist er uansett urimelig og høres mer ut som en måte og få deg til å krype til korset på.
Et urealistisk krav for som setter deg opp til å feile slik at du må trekke på knærne og be om unnskyldning.
Ville vel hørt om du kunne lagret verdisakene dine hos den tanten din ihvertfall. Du står jo litt mer fritt til å finne en soveplass nærmere jobben når du ikke kommer dragende med et flyttelass.
Unlicensed Surgeon
Jeg holder meg på temaet og skaffe tak over hodet, men her er hva jeg hadde gjort:

1. Sagt til far at jeg trengte utkastelsen skriftlig (på den kan det godt stå at du er hasjnarkoman om han vil det, det er samme. De har ingen beviser uansett)
2. Tatt med utkastelsen til NAV (de elsker dokumentasjon), og forklart situasjonen.

Da vil du nok få tak over hodet

Du kan jo også forklare til foreldrene dine at alternativet ditt her, er å gå fra et trygt og godt hjem til et NAV "bo-her-gratis"sted. Sannsynligheten for at du kommer over situasjoner med rus oftere der enn der du bor nå er relativt ekstrem. Antall ganger du kan bli utsatt for fristelser øker, og det burde jo ikke være bra i noens øyne.
Synes det er drøyt å kalle foreldrene ondskapsfulle søppelmennesker. De er vel bare gamliser som er bekymret for sønnen sin. De var sikkert det fra før, det ville i alle fall jeg vært om jeg hadde en voksen sønn med jobb og god inntekt som ikke gjorde noen innsats for å forlate redet. Når det kommer fram at han røyker hasj så ser de vel det i samme heng med mangelen på tiltak og får panikk. Så tyr de til noen temmelig hysteriske trusler for å prøve å tvinge ham på den rette sti, siden støtte og dialog tydeligvis ikke har hjulpet.

Ja, 5 dager er for kort frist, ja, trusler om sosial uthenging er barnslig og desperat. Men nei, å måtte bo for seg selv når man et 20 år og har fast inntekt er ikke en ekstremt vanskelig livssituasjon. Det er et normalt skritt i et livsløp.

Jeg ville gjort dette: Si unnskyld for at du har ført dem bak lyset når de lot deg bo gratis hos dem, og at du forstår at de føler du har utnyttet omsorgen deres. Så kan du si at du synes truslene de kommer med er urimelige og sårende. Si at du vil flytte ut men at du trenger mer enn et par dager til å ordne det praktiske. Oppfordre dem til å ordne opp som voksne menneker. Det forutsetter selvsagt at du oppfører deg som en voksen selv.

Hvis du vil overbevise dem om at man kan være en ansvarlig voksen samfunnsborger selv om man røyker hasj av og til, så bør du oppføre deg på en måte som viser det. Trusler om at du aldri skal snakke med dem igjen, beskyldninger om at de ødelegger livet ditt og at du må må flytte på hospits og sannsynligvis blir narkis, lange utgreiinger om hvor lite farlig hasj er i forhold til mye annet og hvordan det er samfunnets stigma som gjør at man blir narkoman osv er trolig akkurat det man forventer å høre fra en desperat tenåring på skråplanet. Så det vil bare bekrefte for dem at hasjrøykinga di har gjort det umulig for deg å fungere som en selvstendig voksen.
Sist endret av entropi; 4. september 2016 kl. 14:38.
Sitat av entropi Vis innlegg
Synes det er drøyt å kalle foreldrene ondskapsfulle søppelmennesker. De er vel bare gamliser som er bekymret for sønnen sin. De var sikkert det fra før, det ville i alle fall jeg vært om jeg hadde en voksen sønn med jobb og god inntekt som ikke gjorde noen innsats for å forlate redet. Når det kommer fram at han røyker hasj så ser de vel det i samme heng med mangelen på tiltak og får panikk. Så tyr de til noen temmelig hysteriske trusler for å prøve å tvinge ham på den rette sti, siden støtte og dialog tydeligvis ikke har hjulpet.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du noe om at det er tomme trusler de kommer med? Hvordan vet du at ikke TS ikke har gjort noen innsats for å komme seg ut fra før av. Kanskje han hadde planer om og flytte?
Kanskje foreldrene likte og ha han der før hendelsen?

Resten av tipset ditt er greit nok, men og gjøre ting på den måten de gjør det ligner faen ikke grisen.
Sitat av Alge Vis innlegg
Hvordan vet du noe om at det er tomme trusler de kommer med? Hvordan vet du at ikke TS ikke har gjort noen innsats for å komme seg ut fra før av. Kanskje han hadde planer om og flytte?
Kanskje foreldrene likte og ha han der før hendelsen?

Resten av tipset ditt er greit nok, men og gjøre ting på den måten de gjør det ligner faen ikke grisen.
Vis hele sitatet...
Selvsagt vet jeg ikke det, men jeg synes det er rimeligere å anta enn at de er forferdelige mennesker som vil sitt eget avkom vondt. Synes det er mange som er i overkant trigger happy i denne tråden. Å kutte all kontakt med familien er et dårlig råd i de aller, aller fleste situasjoner.
Om det skulle vise seg at de er så onde som de gir inntrykk for så syntes jeg ikke tipset med og kutte all kontakt er så ille, heller mer sunt for TS. Hadde uansett ikke snakket med dem på årevis bare av truslene de kom med. så kan dem sitte der og kanskje få tenkt seg litt om..

Det er snakk om en liten uskyldig plante. hva man velger og gjøre med sin egen bevissthet så lenge det ikke går utover andre burde være opp til en selv spør du meg da. Men vi får se hvordan det går og hva dem kommer til og gjennom føre (vist TS holder oss oppdatert da)
Sist endret av Alge; 4. september 2016 kl. 15:28.
Sitat av Alge Vis innlegg
Om det skulle vise seg at de er så onde som de gir inntrykk for så syntes jeg ikke tipset med og kutte all kontakt er så ille, heller mer sunt for TS. Hadde uansett ikke snakket med dem på årevis bare av truslene de kom med. så kan dem sitte der og kanskje få tenkt seg litt om..

Det er snakk om en liten uskyldig plante. hva man velger og gjøre med sin egen bevissthet så lenge det ikke går utover andre burde være opp til en selv spør du meg da. Men vi får se hvordan det går og hva dem kommer til og gjennom føre (vist TS holder oss oppdatert da)
Vis hele sitatet...
Bare en uskyldig plante? Opium stammer også bare fra en "uskyldig" plante. Bagatelliseringen av skadevirkninger som skyldes cannabis er en stor uting her på forumet. En burde har respekt for alle psykoaktive stoffer, for harmløse er de ikke. Dette inkluderer selvsagt også cannabis. Det finnes jo utallige tråde her om folk som har pådratt seg ganske store problemer som følge av cannabisbruk.

Vi er alle enige om at reaksjonen til ts sine foreldre er en feil måte å håndtere situasjonen på, men den er jo til en viss grad ganske forstårlig. En del av det å bli voksen er jo også å innse at andre mennesker har forskjellig bakgrunn og dermed også andre syn på ting.
Sist endret av Mirage; 4. september 2016 kl. 16:03.