Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1756
Kom over en interessant sak, nemlig en vekt som kommuniserer opp mot en app via jack-pluggen på enheten.

Appen brukes til å få riktig mengde når du blander drinker.

http://perfectdrinkapp.com/
https://www.youtube.com/watch?v=cCJamQNhGOE

Noen som vet hvordan dette fungerer? Hadde vært moro å prøve seg på en konvertering av ei Ikea-vekt eller noe.

Er kanskje mulig å dekomponere appen for å se i kilden hvordan de gjør det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
To tenkjelege prinsipp - frekvens eller spenning. Jack-porten har jo ADC, i form av mikrofoninngang. Du kan gjere to ting - spenning eller frekvens. Eg vil tippe på spenning, men det er veikt kvalifisert gjetning.
Tror heller du bør satse på Arduino med vektsensor som sender frekvens til mobilen via minijack. Appen må du evt. lage selv. Blir litt feil å stjele andres arbeid imo, selv om det er til egen læring. Samt at det kan bli mye mer jobb enn å lage selv. Da får du lære deg programmering i samme slengen.
Sist endret av SemiColon; 28. november 2015 kl. 00:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvordan displayet i en vekt fungerer helt, men det må jo modifiseres til å sende frekvens eller spenning via en minijack-kabel til mobilen.
Vis hele sitatet...
Drit i displayet. Ein eller annan plass i ei vekt finst signalet som utputt frå ei wheatstone-bru, som du kan bygge måleomformer for. Det vil antakeleg krevje såpass mange timer at det neppe er eit plussprosjekt, men det kan vere artig ekspriment innan analogelektronikken.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Drit i displayet. Ein eller annan plass i ei vekt finst signalet som utputt frå ei wheatstone-bru, som du kan bygge måleomformer for. Det vil antakeleg krevje såpass mange timer at det neppe er eit plussprosjekt, men det kan vere artig ekspriment innan analogelektronikken.
Vis hele sitatet...
Fjernet det, tenkte ikke over det før etter at jeg hadde postet det. Jeg tror det ville vært enklere med Arduino, samt at du har langt flere muligheter da, men dog dyrere. Da har du jo også muligheten til å bruke Bluetooth istedet for minijack.
Sist endret av SemiColon; 28. november 2015 kl. 01:06.
Tenkte også i utgangspunktet å bytte ut elektronikken i kjøkkenvekta med en arduino. Åpna vekta jeg har og den er veldig billig konstruert med Chip-on-board, noen passiver og en liten lastcelle. Fant akkurat samme last-celle på ebay. :P
Sist endret av BigJackW; 28. november 2015 kl. 01:37.
Altså.. Du må rekonstruere hele kretsen, sett at du skal bruke den eksisterende appen.
Prøver ikke å ta motet fra deg, men dette er ikke en begivenhet jeg hadde hoppi ut i.

På den andre siden; fant denne
Virker som en skole oppgave. Samme oplegget, Den tar utgangspunkt i arduino, såvidt jeg forsto.
Vedlagt ligger kretsjema og whatnot.
Altså kretsen og det er egentlig ikke det store problemet, er vel heller det å finne ut hva man skal sende på mikrofoninngangen til å få appen til å gjennkjenne vekta samt hva man skal sende for å overføre vektdata.
Sist endret av BigJackW; 28. november 2015 kl. 01:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BigJackW Vis innlegg
Altså kretsen og det er egentlig ikke det store problemet, er vel heller det å finne ut hva man skal sende på mikrofoninngangen til å få appen til å gjennkjenne vekta samt hva man skal sende for å overføre vektdata.
Vis hele sitatet...
Har du signalgenerator? Prøv med millivoltssignal først, og om det ikkje funker - prøv med frekvens. Millivoltssignalet kan du gjerne generere med ein enkel spenningsdeler
Prøvde å dekompilere apk-fila og ser at i noen java-filer er det antydning til "fsk". "setFskAuto", "setFskFreq" osv.
Fsk er vel frekvensmodulering for overføring av digitale signaler.
Jepp, FSK = frequency shift keying. Tenk modem.