Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 11072
Jeg jobber med en nettside der jeg trenger hjelp til å kategorisere en del andre nettsider. Jobben kan gjøres hjemmeifra, men krever en hvis kunnskap om finans.

Planlegger å leie inn noen, for eks studenter til å hjelpe meg. Slik jeg forstår det kan man betale noen inntil 6 000 uten at man må begynne å betal merverdiavgift, arbeidsgiveravgift og skatt.

Dog, hva er rimelig lønn pr. time (rett i lomma uten skatt).
Deltidsjobb i kassa gir 170 kr/time inklusive feriepenger pluss diverse tillegg, som gjør at man fort bikker 200 kr/time dersom en jobber kveld. Noe lavere enn 150-200 tror jeg ikke du kommer unna, spesielt med krav om litt finanskunnskaper. ☺️
Sist jeg jobbet som Deltidsarbeider på butikk, ble det vanlig tariff på en 107,- NOK i timen.
Jeg har en timeslønn på 127,- timen. Så det OnkelJ skriver må du ta med en klype salt da jeg har tro på at gjennomsnittet ligger rundt 120-130.
Iom at jobben kan utføres hjemmefra vil jeg tro at det er mulig å legge seg litt lavere på lønn da det er en ganske behagelig arbeidssituasjon for en student å ha.
Jeg har vel et par kr over 150 i en av Norges lavprisaktører for mathandel. :-) i tillegg kommer UB tillegg dersom en jobber kveld hos oss.
Sist endret av OnkelJ; 25. november 2015 kl. 17:56.
Jobbet på Coop og kiwi, 169 i timen
Ansatt på pleiehjem, 180 i timen
Vikar på skole, 250 i timen
Assistent på Universitetet, 180 i timen

Det er ikke vanlig å tjene under 150 kr i timen på deltidsjobb som student
*ingen jeg kjenner som er student og tjener mindre enn dette ihvertfall
Sist endret av The Riddler; 25. november 2015 kl. 18:25.
Hvilken krav stiller du til de som vil leie inn da?
Jeg er student og på utkikk etter noe.
140 kroner timen på en jobb som krever en frisk og sterk kropp, førerkort. Lokalkunnskaper og at man gjør en innsats...
Det folk må tenke på her, er jo at skatt kommer som et fratrekk på lønnen deres.

Så 170 kr timen vil tilsvare ca 120 kr timen etter skatt.

100-130 kr timen er med andre ord ganske passende å legge seg på, for en slik hobby-jobb.
Nå kommer det jo an på hva man jobber som, men min oppfatning er at normal deltidsjobb-lønn ligger på en 147,- i timen, hvorav skatt blir trekt fra lønnsslipp. Dette er jobber som trelast, jernvare, maling og dagligvare. Jeg kunne godt ha takket ja til en timeslønn på 100,- når jeg studerte. Med innstillingen "Alt hjelper på" kan man tjene seg gode penger.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Nå kommer det jo an på hva man jobber som, men min oppfatning er at normal deltidsjobb-lønn ligger på en 147,- i timen, hvorav skatt blir trekt fra lønnsslipp. Dette er jobber som trelast, jernvare, maling og dagligvare. Jeg kunne godt ha takket ja til en timeslønn på 100,- når jeg studerte. Med innstillingen "Alt hjelper på" kan man tjene seg gode penger.
Vis hele sitatet...
Nå er jo problemstillingen til en student: Hvor 'lite' penger i timen skal jeg godta for å miste evt. studietid? Mesteparten av deltidsjobbene forekommer i studietiden, og da skal man ikke ta imot hva som helst.
jobb i barnehage for 150kr timen, horribelt
Sitat av Kongen Vis innlegg
Jeg jobber med en nettside der jeg trenger hjelp til å kategorisere en del andre nettsider. Jobben kan gjøres hjemmeifra, men krever en hvis kunnskap om finans.

Planlegger å leie inn noen, for eks studenter til å hjelpe meg. Slik jeg forstår det kan man betale noen inntil 6 000 uten at man må begynne å betal merverdiavgift, arbeidsgiveravgift og skatt.

Dog, hva er rimelig lønn pr. time (rett i lomma uten skatt).
Vis hele sitatet...
Du skal lage en nettside om finans uten at det ser ut til å du kan mye om det, den skal være på engelsk uten at du behersker språket særlig godt og nå skal du ansett/leie inn folk uten å ha kunnskap om regnskap, skatt osv.

Burde du ikke innhente hjelp fra folk som kan dette?

Driver du eget firma? Hvis dette er hobby er alle dine spørsmål meningsløse. Dersom du driver firma kan du ikke kjøpe tjenester av mange for inntil 6.000 uten at de må betale skatt. Det gjelder for privatpersoner....

For øvrig betaler DU ikke skatt eller mva hvis du utbetaler lønn/honorar. Mulig du lurer på om du skal trekke forskuddstrekk, men det er noe annet.
Takk for info folkens! Ser ut til at man kan få bra folk til 150-200 timen.

For de som lurer så ser jeg på å lage en nettside der bidragsytere kan legge inn spådommer får å få en oversikt over om de slår til eller ikke. Dette vil bli en slaks Wikipedia, men istedenfor å oppsummere kilder slik Wikipedia gjør så vil nettsiden oppsummere spådommer. Akkurat som Wikipedia, for at folk skal bruke siden, og gidde å bidra, må det være en del data der, slik at folk får noe ut av siden fra første dag. Jeg planlegger derfor å leie inn noen for å hjelpe meg legge inn de første bidragene.

Kommer selvsagt tilbake på freak med mer info når ting er klart.

@Saerdna: Jeg kan ikke se og ha sagt noe om engelsk...
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Nå er jo problemstillingen til en student: Hvor 'lite' penger i timen skal jeg godta for å miste evt. studietid? Mesteparten av deltidsjobbene forekommer i studietiden, og da skal man ikke ta imot hva som helst.
Vis hele sitatet...
De fleste som studerer har tid til å sitte og jobbe litt fra dataen i en-to timer noen ganger i uken. Nå er det slik at TS 'jobber med en nettside der jeg trenger hjelp til å kategorisere en del andre nettsider' og da kan den ansatte gjerne være fleksibel og jobbe minimalt den ene dagen (Om i det heletatt) for å så jobbe hardt på en dag han har tid til overs. Det er også mange som ikke behøver å studerer så mye/hardt for å få resultatene de er ute etter/er fornøyd med.

Edit; Skriveleif
Sist endret av SoppVandreren; 25. november 2015 kl. 23:04.
Sitat av Kongen Vis innlegg
Takk for info folkens! Ser ut til at man kan få bra folk til 150-200 timen.

For de som lurer så ser jeg på å lage en nettside der bidragsytere kan legge inn spådommer får å få en oversikt over om de slår til eller ikke. Dette vil bli en slaks Wikipedia, men istedenfor å oppsummere kilder slik Wikipedia gjør så vil nettsiden oppsummere spådommer. Akkurat som Wikipedia, for at folk skal bruke siden, og gidde å bidra, må det være en del data der, slik at folk får noe ut av siden fra første dag. Jeg planlegger derfor å leie inn noen for å hjelpe meg legge inn de første bidragene.

Kommer selvsagt tilbake på freak med mer info når ting er klart.

@Saerdna: Jeg kan ikke se og ha sagt noe om engelsk...
Vis hele sitatet...
Hvilke typer spådommer? Tenker du i retning spekulasjoner, eller faktiske spådommer? Dersom det er sistnevnte tror jeg helt ærlig dette er et håpløst prosjekt.
Peppes pizza; kasse/servitør/ryddehjelp.
Får 145,- i timen + gratis pizza.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Jobbet på Coop og kiwi, 169 i timen
Ansatt på pleiehjem, 180 i timen
Vikar på skole, 250 i timen
Assistent på Universitetet, 180 i timen

Det er ikke vanlig å tjene under 150 kr i timen på deltidsjobb som student
*ingen jeg kjenner som er student og tjener mindre enn dette ihvertfall
Vis hele sitatet...
På videregående tjente jeg fra 350-500kr/time, avhengig av hva slags fag jeg underviste i. Tyngste matematikk og fysikk-fagene gav høyest uttelling.

TS: 120-130kr/t bør være OK for en jobb som kan gjøres hjemmefra med mye frihet.
Sist endret av Orph; 26. november 2015 kl. 09:05.
Anbefaler STERKT stykkpris betaling, enten per ord eller per bidrag - og gjerne med en bonusordning. Eks. gi karakter per bidrag, utifra forhåndsbestemte kriterier (som gjerne kan være delvis subjektive). Blir fort mye rør med timelister + da greier du lettere å budsjettere.
Sitat av Nether Vis innlegg
Hvilke typer spådommer? Tenker du i retning spekulasjoner, eller faktiske spådommer? Dersom det er sistnevnte tror jeg helt ærlig dette er et håpløst prosjekt.
Vis hele sitatet...
Spekulasjoner om ting som kan beviselig skje eller ikke. For eksempel er avisene fulle av spådommer som "spår oljepris på 63 dollar i Januar". Eller mer eksotisk spådommer som "iPoden er død innen jul" og "internett er en flopp".

Nettsiden min vil kunne gi deg et kjapt overblikk over hvilkene spådommer den samme personen har kommet med før og om de slo til eller ikke. Man kan også få et enkelt overblikk over hvilkene spådommer som er gjort om en bestemt ting (som en aksjer, råvare, produkt, osv.).


Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
De fleste som studerer har tid til å sitte og jobbe litt fra dataen i en-to timer noen ganger i uken. Nå er det slik at TS 'jobber med en nettside der jeg trenger hjelp til å kategorisere en del andre nettsider' og da kan den ansatte gjerne være fleksibel og jobbe minimalt den ene dagen (Om i det heletatt) for å så jobbe hardt på en dag han har tid til overs. Det er også mange som ikke behøver å studerer så mye/hardt for å få resultatene de er ute etter/er fornøyd med.
Vis hele sitatet...
Bra skrevet. Det er slik jeg også tenker.

Som med mange nettsider så er det et «høna eller egget» problem her. Det er brukere som skal gi verdi, men uten at andre bruker tjenesten vil ingen begynne. Løsningen kan da være å betale noen i begynnelsen. Disse første brukeren kan så bidra etter hvor mye tid de har. Er ikke så farlig hvor mye hver enkelt jobber, bare man får til nok innhold totalt sett.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Med generell studiekompetanse jobbet jeg på Coop i fjor for 148,77kr/h.
typisk for den type jobb her at det som regel er endel høyere enn kassa/butikkjobb da det krever litt mer kunskap.. kan sikkert finne rette person som gjør dette for 100 i timen. men det dobbelte ville vært mer standard. vanlig timelønn for mange innen it er vel alt ifra 200-500+. om du tar det under bordet ivaffal
Er dette svart eller halveis svart? I betydningen - skal du skrive dette av som utgift? I så fall må du belage deg på heftig baluba ved bokettersyn. Du er pliktig for arbeidsgiveravgift for alt over 1000 kr.
Dette er helt hvit. Jeg jobber nå med å finne ut hvordan jeg kan betale ut honorar enklest mulig.

Tidligere var det noe som het private arbeidsgiver, men når jeg ser på skjemaet for såkalt A-meldingen nå så krver det virksomhetsnavn. Er litt overkill å registere et firma for bare dette. Kan være at jeg går via en crowdsourcing portal for å få de til å ta seg av det juridiske.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
169kr/t hjelper folk med internettet i studentboligen
Sist endret av Slaps; 26. november 2015 kl. 13:44.
Tjener 153kr/t + UB tillegg. På søndager (kun søndagsåpent i desember dessverre) tjener jeg rundt 240kr/t. Varehandel
Sist endret av PyroFisH; 26. november 2015 kl. 15:39.
Sitat av PyroFisH Vis innlegg
Tjener 153kr/t + UB tillegg. På søndager (kun søndagsåpent i desember dessverre) tjener jeg rundt 240kr/t. Varehandel
Vis hele sitatet...

Er det ikke 100% tillegg på helligdager?