Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 837
Hey!

Har to DSL linjer inn til huset, men bor for langt unna sentralen til å få mere enn 5/2. Jeg kan ha 2 abonnenter for å få 5/2 x2. Fins det et program el. som gjør at jeg kan koble på 2 rutere og få 10/4?
Det blir vel nesten som om du har 2 mopeder som kjører i 50 side om side. Om en skrur de fast i hverandre går de neppe i 100.

Eller om du blander en flaske 40 og en flaske 60. Du får ikke 100% sprit.
Sist endret av ompapa; 26. mai 2012 kl. 19:23.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av ompapa Vis innlegg
Skal ikke være skråsikker men jeg tror ikke det du vil få dobbel-hastighet hverken opp eller ned.

For endel år siden leste jeg en artikkel om en tysker som skulle lage et realt hacker verktøy.
Det var en ruter med mange trådløs antenner, hver antenn tok inn sitt åpne trådløsnettverk og den smarte hacker ruteren skulle slå sammen ned-hastigheten fra alle kanalene til en stor. Fulgte med nettsiden hans en stund for å se når en kunne bestille og hva prisen kom på men så stod det bare plutselig at det ikke eksisterte programvare som løste sammenslåingen av kanaler og hans eget forsøk strandet så prosjektet ble skrinlagt.

Kan jo være at noe har skjedd de siste årene men jeg har aldri hørt om noe som løser dette for deg.
Vis hele sitatet...
Takk for godt svar
Får bruke noen lapper på å grave egen fiber kabel til nærmeste kabel :P
Eller får du kanskje bredere men ikke raskere bredbånd?
Slik at du ikke makser ut på 10 på tester men at du vil klare flere connections på feks torrenter og dermed i praksis få raskere nedlastning?
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av ompapa Vis innlegg
Eller får du kanskje bredere men ikke raskere bredbånd?
Slik at du ikke makser ut på 10 på tester men at du vil klare flere connections på feks torrenter og dermed i praksis få raskere nedlastning?
Vis hele sitatet...
Trenger nok opp til å kjøre 720+ livestream :P
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Om jeg ikke er helt gal finnes det vel HW løsninger for dette, men personlig ville jeg frarådet deg det, sett heller opp ett nett til å ha diverse torrents og slikt på og ett med standardmaskiner
Claryn's Avatar
Trådstarter
Laster ned med 600-700KB/s, det er nok for meg, men 60KB/s opp er ikke nok o:
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Claryn Vis innlegg
Laster ned med 600-700KB/s, det er nok for meg, men 60KB/s opp er ikke nok o:
Vis hele sitatet...
Jeg har nå ekstremt lyst til å bitchslappe deg lenge med en fisk.

Jeg satt med .3 Mb/s i opplastningshastighet, og streamet litt med det...


Det er nok ikke en god løsning.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Det blir vel nesten som om du har 2 mopeder som kjører i 50 side om side. Om en skrur de fast i hverandre går de neppe i 100.

Eller om du blander en flaske 40 og en flaske 60. Du får ikke 100% sprit.
Vis hele sitatet...
Nei, men om du skal frakte 200 kilo menneske, og de består av to mennesker, så kan du frakte 100 kg på hver av mopedene, så den der funka jo ikke så bra.

Litt usikker på hva som egentlig skjer, men jeg har hatt en ustabil kabel en gang. Da brukte jeg kablet internett, men slo på trådløst også for å dekke opp når jeg ble koblet fra med kabelen.

I praksis så kan du jo makse den ene linja når du laster ned, også har du en fri linje som kan brukes til nett-TV, surf, spotify osv. Program som kontrollerer dette på noen måte? Hakke snøring.
Dette er muligt, men det krever en server stående på en linje som minst er 14/14 en annen plass, og muligens custom firmware på routerene hjemme. Har ikkje gjort dette før, eller vært borti det, så det blir teoretisk.

Det man kan gjøre er å kjøre en form for VPN tilkobling fra hver av routerne inn til en server som har minimum 14/14 linje, der linjen samles, for så å sende pakkene til destinasjonen. Når pakkene kommer i retur, så vil serveren fordele dem over på hver sin linje å sende dem til huset, der det står en annen server å samler pakkene igjen og sender dem til PCen.

Om slik programvare eksisterer eller om du må sette deg ned selv å skrive den vet jeg ikkje.

"Multiple gateways" er et bra søkeord å starte med på google. Lykke til.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Jeg har nå ekstremt lyst til å bitchslappe deg lenge med en fisk.

Jeg satt med .3 Mb/s i opplastningshastighet, og streamet litt med det...


Det er nok ikke en god løsning.
Vis hele sitatet...
Krever 600KB/s opp for å streame 720+...
Hvorfor er det sånn at linja er 5MB/s, men jeg kan bare laste ned med 600-700KB/s?
Det er 5 Mbits/sec. En bit er 1/8 byte. Dvs, 8 Mb = 1 MB.
Fordi det ikke er byte, men bit. 1 byte = 8 bit, det vil si:
1MB/s = 1024kB/s
1Mb/s = 1024kb/s = 128kB/s

5*128kB/s = 640kB/s

Edit: B = byte, b = bit. Det er forskjell på store og små bokstaver. Mb skrives også ofte som Mbit for å unngå misforståelser.
Sist endret av drittunge; 26. mai 2012 kl. 20:06.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er 5 Mbits/sec. En bit er 1/8 byte. Dvs, 8 Mb = 1 MB.
Vis hele sitatet...
o:? Jeg trodde det var Megabyte/s o:
Da lærte jeg noe nytt.