Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 11539
Hei!

Sitter og kikker på hifi-forsterkere og ser det finnes flere forskjellige typer.
Kan noen forklare meg forskjellen mellom disse typene?

* Effektforsterker
* forforsterker
* Reciver
* og hva menes med "intergrert"?

Håper dette er mulig å forstå seg på :P
Alt dette får du svar på ved å søke raskt i Google. Søk på hver av ordene så kan jeg gjette at du får en beskrivelse av alle.

Copy/paste fra et forum:

Alle integrerte forsterker (vanlig forsterker) har en effekt-forsterker del og en forforsterker del. En effektforsterker har kun effektforsterker delen og trenger en forforsterker for å motta og fordele signaler osv. Forforsterkeren sender da det "ferdige" signalet videre til effektforsterkeren som forsterker signalet og sender det ut i høytalerne. Effektforsterker brukes ofte til å gi ekstra kraft til fronthøytalere i et hjemmekino oppsett. Eller gi kraft til høytalerne i et hjemmekino oppsett med sorroundprosessor/forforsterker.
Trådstarter
Sitat av Source Vis innlegg
Alt dette får du svar på ved å søke raskt i Google. Søk på hver av ordene så kan jeg gjette at du får en beskrivelse av alle.

Copy/paste fra et forum:

Alle integrerte forsterker (vanlig forsterker) har en effekt-forsterker del og en forforsterker del. En effektforsterker har kun effektforsterker delen og trenger en forforsterker for å motta og fordele signaler osv. Forforsterkeren sender da det "ferdige" signalet videre til effektforsterkeren som forsterker signalet og sender det ut i høytalerne. Effektforsterker brukes ofte til å gi ekstra kraft til fronthøytalere i et hjemmekino oppsett. Eller gi kraft til høytalerne i et hjemmekino oppsett med sorroundprosessor/forforsterker.
Vis hele sitatet...
Ok, hva er de forskjellige bruksområdene til vanlig forsterker og intergrert da?
Vurderer hva jeg skal bruke til tv/musikk/spill
Sitat av Kraft Vis innlegg
Ok, hva er de forskjellige bruksområdene til vanlig forsterker og intergrert da?
Vurderer hva jeg skal bruke til tv/musikk/spill
Vis hele sitatet...
Intergrert er jo at den er inni høytaleren/subwooferen. Jeg vet ikke hva som er best, men jeg ville kjøpt en vanlig forsterker og høytalere utenom. Kanskje en sub med intrigert forsterker.
Trådstarter
Sitat av Source Vis innlegg
Intergrert er jo at den er inni høytaleren/subwooferen. Jeg vet ikke hva som er best, men jeg ville kjøpt en vanlig forsterker og høytalere utenom. Kanskje en sub med intrigert forsterker.
Vis hele sitatet...
Kk, think i got it now Thanx
Sitat av Source Vis innlegg
Intergrert er jo at den er inni høytaleren/subwooferen. Jeg vet ikke hva som er best, men jeg ville kjøpt en vanlig forsterker og høytalere utenom. Kanskje en sub med intrigert forsterker.
Vis hele sitatet...
Nei, en integrert forsterker er som tidligere nevnt både forforsterker (volum og tonekontroll) og effektforsterker i samme boksen. Det du beskriver er en aktiv høyttaler
Sitat av Kraft Vis innlegg
Hei!

Sitter og kikker på hifi-forsterkere og ser det finnes flere forskjellige typer.
Kan noen forklare meg forskjellen mellom disse typene?

* Effektforsterker
* forforsterker
* Reciver
* og hva menes med "intergrert"?

Håper dette er mulig å forstå seg på :P
Vis hele sitatet...
Effektforsterker: Forsterker uten forforsterker, den har kun en inngang og utgang for høytallere.

Forforsterker: Delen som har innganger og utganger og som prosesserer lyden, det er den som har knappene.

Receiver: Samme som integrert forsterker, bare at den har radio/surround i tillegg.

Integrert: Forforsterker og effektforsterker i et. Dette er det "vanlige" alternativet som de fleste har.

Hvis det er en forsterker kombinert med høytaller/sub kalles det en aktiv høytaller/sub.
Sist endret av Leiha; 26. juni 2010 kl. 21:24.
Du får mest for pengene ved å kjøpe en hjemmekino-reciever. Da får du muligheten til både å kjøre stereo/hifi (inkl radio) samt surroundlyd gjennom den samme forsterkeren. Det finnes også DVD-recievere som gir deg alt du trenger i ett og samme kabinett.
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du får mest for pengene ved å kjøpe en hjemmekino-reciever. Da får du muligheten til både å kjøre stereo/hifi (inkl radio) samt surroundlyd gjennom den samme forsterkeren. Det finnes også DVD-recievere som gir deg alt du trenger i ett og samme kabinett.
Vis hele sitatet...
Thx alot! Takker til alle andre også. Nå lærte jeg noe nytt! Da vet jeg hva jeg skal gå for
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du får mest for pengene ved å kjøpe en hjemmekino-reciever. Da får du muligheten til både å kjøre stereo/hifi (inkl radio) samt surroundlyd gjennom den samme forsterkeren. Det finnes også DVD-recievere som gir deg alt du trenger i ett og samme kabinett.
Vis hele sitatet...
Hvis man er mer interessert i lyd og film enn Olga på 95 år vil jeg anbefale å holde seg unna DVD-receivere som veier 1,5kg og som selges for 900,- inkl høyttalere.
Onkyo TX-SR607EB er en knallreciever til en god penge nå om dagen. Veldig godt utstyrt, og spiller godt. Søk etter tester, den har vunnet en god del priser som forbrukerreciever.
Trådstarter
har kikket litt rundt nå og ser at jeg kanskje ikke får råd til noe hifi i denne fasen av livet, og må nok nøye meg med et enkelt kompakt dvd-system (tenkte mest på denne) : JVC NX-F4. Da får jeg en reciver med på kjøpet også!

hifi var litt vel optimistisk med henhold til pris, men jeg klarer meg nok fint med den jeg fant
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Nå er jeg litt usikker på hvor du legger lista, men bruktmarkedet er jo ett glimrende sted og starte en hifikarriere. u får hvertfall en mye bedre opplevelse for pengene, spesielt om du er litt interessert.

Men igjen, det spørs jo litt på hvor på prisstigen du ligger.
HVIS du går på hifi-klubbens hjemmeside står forsterkerene inni forskjellige kategorier
stereo-forsterkere ; http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/