Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilket politisk parti holder du med?
Arbeiderpartiet 142 16,12%
Fremskrittspartiet 216 24,52%
Høyre 136 15,44%
Venstre 180 20,43%
Senterpartiet 19 2,16%
KristligFolkeparti 11 1,25%
Sosialistisk Venstreparti 56 6,36%
Raudt 80 9,08%
Demokratene 7 0,79%
Det Liberale Folkeparti 34 3,86%
Stemmegivere: 881. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  298 31950
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Mith og mange andre
pressen som er venstrevridd her i landet
Vis hele sitatet...
Dette går begge veier. Siden pressen er klar over at den er venstrevridd vil gjerne journalistene fokusere ekstra mye på høyresiden for å være sikre på at de jobber så politisk nøytralt som mulig. Det er hevet over all tvil om at oversiden får mye oppmerksomhet i Norsk presse, og jeg finner det at pressen er venstrevridd som et utdatert argument. Selv om der er noe sannhet i det favoriseres ikke noen politiske partier såvidt jeg kan se.
Helt enig Sio.
Jeg klager ikke (eller jubler for den saks skyld) over at pressen er venstrevridd og tror heller ikke at venstresiden slipper billigere unna enn høyresiden, nettopp fordi vi er klar over at pressen heller mot venstre.
Det var vel litt murring rundt valgkampen og partilederdebattene i fjor om at FRP ble tatt litt hardt i forhold til AP, men igjen så er de jo opposisjon og må argumentere på en annen måte.
Den samme murringen hørt vi ikke fra Høyre eller sentrumspartiene, men igjen så var det heller ingen av de andre partiene som vist særlig støtte til FRP og det viser jo igjen at de må argumentere på en annen måte siden de ikke har noen å støtte seg på.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Synes du kommer med mange ville påstander her.

At lånekassens overskudd går tilbake til stipendene er en ting, men jeg skjønner ikke hvorfor det er relevant. Et monopol fører til et dårligere tilbud for kundene, sånn er det mer eller mindre alltid, uten unntak.

Og hvor har du det fra at banker vil gi lån til de som er i stand til å betale ned alt på ETT avdrag? Det er jo opp til hver enkelt bank.

Synes dere sosialister fokuserer litt vel mye på regelverk og litt lite på logisk tenking ift. markedsøkonomi
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke sosialist og jeg studerer på markedsøkonomilinja på BI.

Men er virkelig lånekassen monopol da? Jeg vet ikke om noen regler som sier at banker ikke kan tilby studenter rentefritt lån. Problemet er bare at de kan ikke konkurrere med betingelsene til lånekassen.

Det finnes noen veldig bra "monopol" i Norge. Blant dem er NRK og lånekassen. Vi må ikke bli for privatiserte. Se bare på hvor utrolig mye kvalitet BBC har produsert f.eks.
Miljøpartiet De Grønne da? www.mdg.no
Bare de tar standpunkt i ruspolitikken så skal dette gå bra.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Hvis det er eneste grunnen til du stemmer frp burde du tenke deg om på nytt.
For å oppleve den friheten frp snakker om, må man også ha økonomisk frihet, noe langt under halvparten av befolkningen har vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
ironisk nok er det de "fattigste" i landet som stemmer FrP, de med nogen lunde bedre råd stemmer som regel høyre.

ser ut som at FrP klarer å trollbinde de "mindre smarte" i samfunnet(dette hørtes kanskje HELT feil ut, er som regel flere forskjellige stereotyper som går igjen i denne rangeringen)

Husker selv fra en skoledebatt på videregående, alle partiene hadde 30sekunder på en innledning hver, FrP starta med å lure ungdommen istedetfor å veilede dem ved å hamre løs om at det skal bli billigere alkohol, snus, røyk, høyere grense på frikortet. Å si noe slikt til en gjeng 15-19åringer blir helt FEIL. ikke alle er i stand til å velge riktig, ta skikkelige beslutninger o.l. men likevel velger de å proppfulle hodet til ungdommen med fristelser som høres automatisk mye bedre ut enn hva de andre partiene hadde å si på de 30 sekundene. Det endte med klapping og jubling fra salen de da nevnte det med alkohol osv

HATER FrP over alt på jord. grei nok politikk enkelte plasser, men måten de reklamerer seg på er forferdelig! de lurer folket for at de skal stemme på de.


litt mer OT: selv liker jeg nesten ingen av de største partiene, men om jeg skal velge et parti eller to må det bli venstre pga sin ruspolitikk og arbeiderpartiet for en "fin flyt".


Mitt ståsted er vell ca sentralt, med en liten vipp på høyresiden.


mvh
ruben

Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Kan du begrunne dette?


Jeg er medlem av Venstre på grunn av den liberale politikken de fører. Av den grunn ser jeg overhodet ikke mørkt på FrP i regjering. Egentlig sympatiserer jeg mer med FrP-politikk generelt, men pga miljø- og innvandringspolitikk og andre småting som skiller seg helt ut fra ideologien vitner om et partiprogram som ikke har en rød tråd. Det virker som de gjør dette bare for å få flest mulig stemmer. Dessuten har de utrolig mange velgere som ikke forstår politikk og mange lederskikkelser som er helt på bærtur(per sandberg, anyone?)

Det mange FrP-velgere sliter med å forstå, er at det hele bygger på frihet under ansvar. En kan ikke klage på for mye offentlige inngrep samtidig som de vil ha MER velferd slik som mange FrPere jeg har diskutert med mener. Det er helt greit å vil ha mindre skatter og avgifter, det vil jeg også. Men prisen å betale er feks et innsnevret velferdstilbud etc.

Ting koster ikke mindre bare fordi staten fjerner avgiftene... sånn egentlig.



Men likevel vil du nekte innvandrere i å komme til landet vårt? En EKTE liberalistisk politikk ville sagt at usynlige landegrenser ikke betyr noen ting og er et hinder for individuell frihet.
Vis hele sitatet...


grunnen er det at Norge er et land med god råd. de første årene vil alt gå bedre, med tanke på bedre økonomi o.l.. iløpet av de årene så har kanskje FrP rukket å solgt oljefondet pluss sunket skattene og andre utgifter en god del. Parallelt med det så synker pengene som staten sitter på, som over tid vil mer eller mindre ruinere landet. Den velferden de lover går økonomisk sett i minus over tid pga større utgifter enn hva de får inn i kassa.


sååå etter noen år så kommer neste parti inn og må rydde opp, og siden det partiet må rydde opp så blir de klaget på at de ikke er effektive nok med andre lovnader(som praktisk sett blir umulig pga rotet FrP har laget) så ryker det partiet ut etter 4år, så gir folket sin tro til FrP igjen.

det er hva jeg tror skjer om FrP kommer til makten og er ved makten i en liten lengre tid.

Sitat av Purge Vis innlegg
Kan noen gi meg en god grunn/overtale meg hvorfor FRP er så fantastisk? Har jeg oversett noe? Det virker som det er veldig mange unge som liker FRP bare fordi det er "kult". Aldri møtt noen som kan gi meg en god grunn for hvorfor de stemmer FRP.

Er ikke FRP "i mot" alt av kultur, altså at de gir minimumt med penger til offentlige prosjekter som kulturskole, musikkundervisning, kunstprosjekter, filmbudsjett, idrettslag osv? De gir lite til folket, men begrunner dette med at de aller rikeste i samfunnet (røkke stil) får skattelette? Så dermed mener de at FRP er "liberalistiske" og setter individet høyest? Ok, så lenge man er rik og er heldig med helsen, så går det bra.

Så vidt jeg har fortstått, gir de mindre i trygd (greit nok at mange snylter, men hva med de som virkelig trenger det. Lever vi i et samfunn hvor vi ikke tar vare på de svakeste?)

Også er det jo miljøet, hvor de gir intrykk av å gi riktig faen. Oljeboring = penger til de rikeste!

Jeg er til dels enig i innvandrerpolitikken deres, MEN det eneste de argumenterer for er at det er for mange innvandrere. De vil også ha lukkede asylmottak. Mange nordmenn synes kanskje det er irriterende å gå rundt på byen og være omringet av Ali Baba-er, men er dette eneste grunnen? Vi trenger innvandrere for å opprettholde arbeidsplassene og økonomien (det er ikke nok nordmenn). Og jeg er enig i at vi tar inn litt vel mange innvandrere (tenk på snikislamisering osvosv), MEN de er faktisk mennesker som kommer fra krigsrammede land. Vi kan heller ta inn færre og ha åpne asylmottak. Asylmottak skal ikke være et fengsel. Eller hur?

Er det egentlig noe mer FRP står for, eller har jeg totalt misforstått?
Dersom man liker idrett, musikk eller film, ikke har råd til privatlege (1000,- per time), har skiftende helse/noen i familien som er syke, passer FRP altså ikke for deg. Ellers er det bare å stemme i vei! (rimte!)
Vis hele sitatet...

FrP er landets BESTE parti for de som har GOD RÅD noe som de færreste har(ja, mange har god råd, men ikke i den grad jeg skal komme fram til nå). har du ikke god råd og stemmer FrP så er du blitt lurt.

Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Jeg holder med Rødt fordi jeg mener at det er viktig at vi har et parti på venstre siden. Jeg føler at alle partiene enter drar fra midten mod høyre eller fra venstre mot midten. Der er Rødt viktig som et lite balanse punkt på venstra siden. Dessuten merer jeg at staten skal eie alle større selskaper, men også styre de skikkelig. Staten kan ikke bare selge seg ut av ting som jeg føler mange vil. De må beholde på eierskapene, men samtidig komme med krav til selskapene og ikke la seg selv være en sovepute for selskapene. Om staten for eksempel hadde hatt baller nok til å bytte ut visse topp personer og direktører i NSB og Jernbaneverket med noen som faktisk kunne jobben sin hadde det vært mye bedre enn å bare sky ut millionene som nå kastes etter den fordi staten ikke har peiling.
Oljepengene må ikke brukes og jeg mener at skatten skal ligge på rundt 30%. Den skal ikke senkes fordi enkeltpersoner ikke tenker på velferden og bare vil ha mer penger på bok der og da. Staten har ikke evig med penger selv om jeg får på følelsen av at mange tror at de har det.
Vis hele sitatet...


Rødt, som mer eller mindre symboliserer kommunisme kommer aldri til å gjøre det bra her til lands(eller andre kommunistiske parti for den saks skyld). Enkelt fordi at kommunisme vil KUN fungere om hele verdensmarkedet er styrt med kommunisme. kommunismen har en fin tankegang men som ikke lar seg praktisere. eneste utveien er om hele verdenspolitikken var nogen lunde lik, noe som ikke kommer til å skje.
Vet at Rødt aldri kommer til å gjøre det bra, men de er alikevel viktige for politikken som en motpart til de andre partiene. Vi trenger et parti som ligger på venstresiden når alle andre partier beveger seg mer mot høyre eller midten.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Vet at Rødt aldri kommer til å gjøre det bra, men de er alikevel viktige for politikken som en motpart til de andre partiene. Vi trenger et parti som ligger på venstresiden når alle andre partier beveger seg mer mot høyre eller midten.
Vis hele sitatet...
Det er sant. uten venstrebaserte parti så ville høyrepartiene dratt seg mer og mer til høyre
Jeg er veldig venstreradikal, men jeg holder ikke med partier. Grunnen er at jeg ikke finner noen partier jeg føler jeg nok enige med. Og at ALLE partier juger! De er ikke til å stole på, så jeg holder meg til meg selv til jeg finner et parti som klarer å gjøre det de sier. finito!
Sitat av Riverton Vis innlegg
Jeg ser tydelig at Frp har størst oppslutning her på forumet. Frp har aldri vært i regjering, men jeg tror det kan komme til å skje snart..

Hva tror dere kommer til å skje om Frp havner i regjering?
Vis hele sitatet...
Da går alt til HELLVETTE! (ivertfall i følge faren min) ;P
Sist endret av CheGabba; 18. juni 2010 kl. 21:26.
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Da går alt til HELLVETTE! (ivertfall i følge faren min) ;P
Vis hele sitatet...
Smart han faren din

Var ikke så anti-frp før, men etter skole-debatten de hadde... fy faen, den var akkurat som det imba beskriver. Og ikke bare hamret de løs om at det skal bli billigere alkohol, snus, røyk, høyere grense på frikortet, de angrep også de andre debatt-deltagerne på en forkastelig måte. Vil virkelig ikke la et parti som velger slike undermåls måter å skaffe stemmer på styre landet.
Hva med Pensjonistpartiet? Jeg føler meg støtt av din utelatende holdning til gamlinger. Tenk på de skjøre hjertene til de slitne pensjonistene når de ikke får fred fra alle utlendingene som plager dem.
Støtter ingne partier. Man må få en landing av alle partiene idag. Samarbeid er stikkordet.
Man høster som man sår/ gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot derg / Karma....

Be arealist =/

But, god is still living.
Selv er j er AP-Mann...Ble jo litt overasket da jeg så det var FRP som var størst her da. Lurer litt på årsaken til det. Er det innvandringspolitikken, Økonomi, Utdannig og Skole, Eller er det slik Norge er generelt? Bare lurer....Siden Siv Jensen er favoritten til mange må jo hun ha en del gode saker da, skulle ønske jeg som AP-Mann kunne se de...Noen som kan komme med noen gode argument så kanskje jeg blir med på laget...Hvem vet?
- Sørge for at forskningsresultater som er finansiert med offentlige midler skal gjøres gratis tilgjengelig for allmennheten umiddelbart etter publikasjon (”open access”).

Nå ble jeg Venstre-mann.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Hvor mange her er medlem av ett av de ovennevnte partienes Ungdomsorganisasjon?
Okey, innlegget mitt litt over skjønner jeg ingenting av. Var nok rusa på ett eller annet...
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Altså de fleste partier her en organisasjon for unge; feks FrP har jo FpU! Jeg ville vite hvor mange her som er medlem i en slik organisasjon
Jeg er i alle fall medlem av Unge Venstre.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Hvor mange her er medlem av ett av de ovennevnte partienes Ungdomsorganisasjon?
Vis hele sitatet...
Jeg er medlem av SU.
Eneste forskjellen jeg kan se ved regjeringsvalg er at det kommer et par nye avgifter, litt høyere skatter og et tettere pengesluk av politiet i form av beltebøter o.l.
Kanskje kommer det noen nye lover og regler også (røykeloven?).
er nok medlem av FPU her
Jeg holder nok mest med Venstre, selv om jeg ikke helt vet om jeg kan stå innenfor miljøpolitikken deres, og syns at innvandringspolitikken deres er alt for mye bygd på idealisme.

Men det jeg er på utkikk etter er venstresidas toleranse med høyresidas økonomiske politikk. Det er det ingen andre partier som tilbyr enn Venstre.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Hei igjen!

Tenkte vi kunne starte en ny debatt om Hvorfor vi er medlem av Ungdomspartiet vi holder med

Jeg kan begynne!

Fpu - Fremskrittspartiets ungdom

Jeg holder med dette partiet fordi de blant annet ønsker å fjerne tullete avgifter. De ønsker også å innføre fritt skolevalg, og mindre teori på yrkesfag.

Rekker ikke mere nå - Time
Jeg vil ha likhet for alle så jeg stemmer NKP!
Miljøpartiet de grønne pga. narkotikapolitikken, miljøpolitikken og litt andre småting.

Likestilt med dem blir den blanke stemmen. Eller gi faen.

Er også ganske overraska over hvor skummelt mange FRPere det er her...
Sist endret av tRNAcloverleaf; 7. februar 2011 kl. 14:41.
Hvor er valget : "None of the above?"
Sitat av Riverton Vis innlegg
Hei igjen!

Tenkte vi kunne starte en ny debatt om Hvorfor vi er medlem av Ungdomspartiet vi holder med

Jeg kan begynne!

Fpu - Fremskrittspartiets ungdom

Jeg holder med dette partiet fordi de blant annet ønsker å fjerne tullete avgifter. De ønsker også å innføre fritt skolevalg, og mindre teori på yrkesfag.

Rekker ikke mere nå - Time
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er fint at ungdom engasjerer seg politisk, uansett hvilket parti. Det jeg imidlertid syns er ganske kjedelig, er når ungdom melder seg inn i ungdomspartier uten å forstå noe av hvordan samfunnet er skrudd sammen.

Det er fint for en 16-åring å mene at avgifter skal avskaffes. Hvorfor? Fordi han i de aller fleste tilfeller bor hjemme hos Mamma og Pappa, og derfor ikke har en så veldig god til mene så mye om generell samfunnspolitikk. Når det er sagt, så er jo ungdomspartiene alltid litt mer radikale enn sine moderpartier, så de skaper litt motvekt.

Jeg hadde satt pris på litt bedre argumentering, Riverton. Du går rett i klisjéfella ved å bruke så generelle termer som å "avskaffe tullete avgifter". Det er som å si at du også ønsker deg litt "krig og fred og sånn".
DLF uten tvil. Liker frihet.
Demokratene fordi dem åpner for tvangsavvenning av narkomane.
og dem går inn for at personer som får opphold som flyktninger, skriver under en erklæring på at de vil følge norske lover, og at de forplikter seg til å reise tilbake til sine hjemland dersom det blir mulig i løpet av 12 år etter at oppholdstillatelsen blir innvilget.asylsøkere som går i kirkeasyl går demokratene innfor at straks skal pågripes og sendes ut av landet.Denne er ganske viktig
Kunne ramset opp mer men orker ikke akkurat nå
Sist endret av Enesheen; 7. februar 2011 kl. 15:52.
Sitat av Enesheen Vis innlegg
Demokratene fordi dem åpner for tvangsavvenning av narkomane.
Vis hele sitatet...
Med hvem sine penger?
Sist endret av Roark; 7. februar 2011 kl. 16:10.
Synes det er ganske vanskelig. Er enig med en del i enkelte saker, men dypt uenig i andre saker. Er ingen partier jeg er helt enig med, men jeg tror nok jeg ville stemt Venstre.
Sist endret av nikons; 7. februar 2011 kl. 16:17.
Stemmer Venstre. Er vel det største partiet som har mest vett i hodet ang. narkotikapolitikken. Særlig etterhvert som de i unge venstre blir eldre.
Når de i Unge Venstre blir eldre, vil de søke seg inn mot sentrum for å oppnå politisk makt.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg syns det er fint at ungdom engasjerer seg politisk, uansett hvilket parti. Det jeg imidlertid syns er ganske kjedelig, er når ungdom melder seg inn i ungdomspartier uten å forstå noe av hvordan samfunnet er skrudd sammen.

Det er fint for en 16-åring å mene at avgifter skal avskaffes. Hvorfor? Fordi han i de aller fleste tilfeller bor hjemme hos Mamma og Pappa, og derfor ikke har en så veldig god til mene så mye om generell samfunnspolitikk. Når det er sagt, så er jo ungdomspartiene alltid litt mer radikale enn sine moderpartier, så de skaper litt motvekt.

Jeg hadde satt pris på litt bedre argumentering, Riverton. Du går rett i klisjéfella ved å bruke så generelle termer som å "avskaffe tullete avgifter". Det er som å si at du også ønsker deg litt "krig og fred og sånn".
Vis hele sitatet...
Kan ikke du heller si hvilket parti du holder med?
Så kan Riverton stå for det han ønsker, uten at du tror du vet så mye bedre en alle andre.

Nå kan jeg si det slik at etter jeg startet å jobbe så har jeg bare blitt mer sikker på at jeg har valgt riktig parti, Fremskrittspartiet.

Hvorfor?
Fordi jeg vil ha bedre kontroll over de midlene jeg har og tjener.
Hvorfor ikke gå over til Demokratene? samme politikk,eneste forskjellen er at vi kommer til å holde det vi lover
Sitat av Enesheen Vis innlegg
Hvorfor ikke gå over til Demokratene? samme politikk,eneste forskjellen er at vi kommer til å holde det vi lover
Vis hele sitatet...
Demokratene vil styrke kristendommens stilling i samfunnet generelt ved å avvikle all offentlig støtte til andre trossamfunn. De vil også gjeninnføre et rent kristendomsfag og de vil si opp Schengen- og EØS-avtalen.

Jeg tror vi kan konkludere med at politikken til Demokratene og FRP ikke akkurat er helt like.
Etter å ha vært frihetlig sosialist (0 tro på private markeder og anti-autoritær til 1000) en periode endte jeg opp som stor tilhenger av liberalismen. Da snakker jeg om den liberalismen som tar hensyn til miljøet, sidestiller frihet og ansvar og er uten unntak. Nærmere bestemt snakker jeg om Venstre, og spesielt de yngre kreftene i partiet.
Holder med SU for det meste, men er egentlig ikke spesielt enig med noen av partiene. Får som regel SV, AP og Rødt (RAUDT!) på omtrent like høy score på partitestene. Dog identifiserer jeg meg ikke alltid med disse partiene, mener de ofte detaljstyrer individet for mye. Såpass "allergi" mot private som venstresida har mener jeg også er unødig, selv om jeg tror på prinsippet om at "det alle trenger skal ingen tjene penger på".

Dog er disse partiene uten tvil best når det gjelder rettferdig fordeling, både nasjonalt og internasjonalt. De har en helhetlig og ansvarlig politikk. Med dette mener jeg at vi, med stor hjelp fra oljepengene selvsagt, har formet et samfunn vi har grunn til å være stolte av. Dette samfunnet på vi forsvare, og jeg støtter som regel LO sine krav når det gjelder arbeidslivet. Internasjonalt er jeg, og SU, for demokrati og ytringsfrihet (i motsetning til hva noen høyrepopulister vil ha folk flest til å tro (støttet kommunistene i Kambodsja osv.)). Jeg er også kritisk til vestlig/kapitalistisk imperialisme.

I tillegg stiller jeg meg bak miljøpolitkken til SV i stor grad.

I tillegg, rent personlig, må jeg si at jeg er sterkt anti-nasjonalist, og helst skulle sett en fremtid uten nasjonalstater. Dog kan nok dette være en utopi, da mennesket har en tendens til å foretrekke det ekskluderende fellesskapet et felles språk og et felles flagg kan gi.
Sitat av Widow Vis innlegg
Demokratene vil styrke kristendommens stilling i samfunnet generelt ved å avvikle all offentlig støtte til andre trossamfunn. De vil også gjeninnføre et rent kristendomsfag .
Vis hele sitatet...
Demokratene er altså motstandere av det svært viktige skillet mellom stat og religion.

Sitat av Psychocrash Vis innlegg
Etter å ha vært frihetlig sosialist (0 tro på private markeder og anti-autoritær til 1000) en periode endte jeg opp som stor tilhenger av liberalismen. Da snakker jeg om den liberalismen som tar hensyn til miljøet, sidestiller frihet og ansvar og er uten unntak. Nærmere bestemt snakker jeg om Venstre, og spesielt de yngre kreftene i partiet.
Vis hele sitatet...
Bra. Kanskje du også en dag gjør som meg og tar det siste steget fra sosialliberalismen til den klassiske liberalismen.

Sitat av Critiqueque Vis innlegg
Jeg er også kritisk til vestlig/kapitalistisk imperialisme.
Vis hele sitatet...
Kan du gi et eksempel på det du kaller vestlig/kapitalistisk imperialisme? Sett det gjerne i sammenheng med denne påstanden din:

[qquote]jeg er sterkt anti-nasjonalist, og helst skulle sett en fremtid uten nasjonalstater.[/quote]

[quote=Roark;1995945]Demokratene er altså motstandere av det svært viktige skillet mellom stat og religion.



Bra. Kanskje du også en dag gjør som meg og tar det siste steget fra sosialliberalismen til den klassiske liberalismen.



Kan du gi et eksempel på det du kaller vestlig/kapitalistisk imperialisme? Sett det gjerne i sammenheng med denne påstanden din:

jeg er sterkt anti-nasjonalist, og helst skulle sett en fremtid uten nasjonalstater.
Vis hele sitatet...
Sitat av Roark Vis innlegg

Kan du gi et eksempel på det du kaller vestlig/kapitalistisk imperialisme? Sett det gjerne i sammenheng med denne påstanden din:
Vis hele sitatet...
I dagens nasjonalstatsbaserte samfunn er jeg i mot imperialisme fordi dette kan suge ressurser ut av et land. (Oljevirksomhet i Afrika f.eks.)

I fremtiden ser jeg helst (som sagt: utopi kanskje?) at grenser og nasjonalstater ikke eksisterer, og at ingen utbytter andre, mao. at ingen store selskap røver ressurser fra folk. Altså, greit med multinasjonale selskap, bare de gir tilbake til lokalbefolkningen, og ikke bare bringer store inntekter ut av lokalsamfunnet.

Kort sagt; alle fortjener å ha en inntekt å leve av. Hvis noen ikke har det, og andre tjener 100k ganger mer enn andre er dette ufordelaktig imo.
Sist endret av Critiqueque; 7. februar 2011 kl. 18:17.
Sitat av Critiqueque Vis innlegg
I dagens nasjonalstatsbaserte samfunn er jeg i mot imperialisme fordi dette kan suge ressurser ut av et land. (Oljevirksomhet i Afrika f.eks.)
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg reagerer på. Hvis jeg drar til Nigeria og starter å utvinne olje fra et oljefelt og så selger denne oljen til høystbydende, driver jeg da med imperialisme? Hvis du svarer ja på dette spørsmålet er du nasjonalist. Du mener at folket som bor innenfor grensene til en nasjonalstat har rett til fruktene av naturressursene der, selv om de selv verken ønsker eller er i stand til å utvinne noe fra dem.

I fremtiden ser jeg helst at ingen utbytter andre, mao. at ingen store selskap røver ressurser fra folk.
Vis hele sitatet...
Kan du gi en presis definisjon av "utbytting" og forklare hvorfor du mener det er galt?
Sist endret av Roark; 7. februar 2011 kl. 18:44.
Sitat av Roark Vis innlegg
Det er dette jeg reagerer på. Hvis jeg drar til Nigeria og starter å utvinne olje fra et oljefelt og så selger denne oljen til høystbydende, driver jeg da med imperialisme? Hvis du svarer ja på dette spørsmålet er du nasjonalist. Du mener at folket som bor innenfor grensene til en nasjonalstat har rett til fruktene av naturressursene der, selv om de selv verken ønsker eller er i stand til å utvinne noe fra dem.



Kan du gi en presis definisjon av "utbytting" og forklare hvorfor du mener det er galt?
Vis hele sitatet...
Jeg gidder ikke å starte en kjempelang sitat-diskusjon her. Men skal svare deg kort:

Hvis det er en demokratisk prosess bak beslutningene, og pengene styrer - ja da er det imperialisme.

Med utbytting mener jeg at noen ikke får en fornuftig andel av inntektene.
Sitat av Critiqueque Vis innlegg
Med utbytting mener jeg at noen ikke får en fornuftig andel av inntektene.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at en fornuftig andel (dvs. en fornuftig lønn) er det arbeidsgiver og arbeidstaker blir enige om på få fredelig vis. Er du enig eller uenig i dette?
Sitat av Roark Vis innlegg
Jeg mener at en fornuftig andel (dvs. en fornuftig lønn) er det arbeidsgiver og arbeidstaker blir enige om på få fredelig vis. Er du enig eller uenig i dette?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Lønna kan fortsatt være for lav. Men fattigfolk tar det de får.
Sist endret av Critiqueque; 7. februar 2011 kl. 19:10. Grunn: liten omskriving
Sitat av Critiqueque Vis innlegg
Ikke nødvendigvis. Lønna kan fortsatt være for lav.
Vis hele sitatet...
For lav i forhold til hva?

Men fattigfolk tar det de får.
Vis hele sitatet...
Når "fattigfolk" tar en jobb, betyr det at de selv mener de tjener på å ta denne jobben. Situasjonen deres ville vært verre dersom de ikke hadde hatt dette arbeidet. Med andre ord, arbeidsgiver tilfører dem en verdi. Er du enig i dette?
Sist endret av Roark; 7. februar 2011 kl. 19:15.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Roark Vis innlegg
DLF uten tvil. Liker frihet.
Vis hele sitatet...
Jeg liker også frihet. Frihet betyr for meg at jeg kan bli syk og få hjelp uten at jeg tvinges til å betale. Frihet betyr at du stiller like sterkt uansett kjønn, legning eller rase, at ingen er født svakere enn noen andre. Frihet betyr at folk skal kunne flytte inn til landet vårt uten å bli diskriminert i et fengsel (unnskyld, asylmottak) eller kastet ut igjen fordi dem ikke er rike nok (snakk om å sette en grense på 500.000 årlig inntekt). Frihet betyr at jeg kan puste ren luft i et ivaretatt miljø, selv om vi kunne tjente mye cash på å pumpe opp at all oljen og hogd ned skogen.

Allikevel kommer jeg aldri til å melde meg inn i DLF.
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg liker også frihet. Frihet betyr for meg at jeg kan bli syk og få hjelp uten at jeg tvinges til å betale. Frihet betyr at du stiller like sterkt uansett kjønn, legning eller rase, at ingen er født svakere enn noen andre. Frihet betyr at folk skal kunne flytte inn til landet vårt uten å bli diskriminert i et fengsel (unnskyld, asylmottak) eller kastet ut igjen fordi dem ikke er rike nok (snakk om å sette en grense på 500.000 årlig inntekt). Frihet betyr at jeg kan puste ren luft i et ivaretatt miljø, selv om vi kunne tjente mye cash på å pumpe opp at all oljen og hogd ned skogen.

Allikevel kommer jeg aldri til å melde meg inn i DLF.
Vis hele sitatet...
Altså, du kommer ingen vei ved og definere ihjel ordet frihet.
Det er åpenbart ikke det han mener med frihet, og at DLF står for mer personlig frihet enn noe rødt parti er det vel ikke noe tvil om, det er hvis vi bruker den opprinnelige definisjonen altså.
Sist endret av RonaTa; 7. februar 2011 kl. 20:00.
Sitat av RonaTa Vis innlegg
Altså, du kommer ingen vei ved og definere ihjel ordet frihet.
Det er åpenbart ikke det han mener med frihet, og at DLF står for mer personlig frihet enn noe rødt parti er det vel ikke noe tvil om, det er hvis vi bruker den opprinnelige definisjonen altså.
Vis hele sitatet...
Hva er personlig frihet? Frihet innenfor et fritt marked vil automatisk bli synonymt med å innskrenke andre sin frihet. Ved å ekspandere sin økonomi eller spare sin økonomi i en bank, vil man i bunn og grunn ikke gjøre annet enn å stjele andre sine penger. Jeg vil ha friheten til ikke å leve i et jævla monopolspill.

Økonomisk frihet er ikke det samme som personlig frihet, det er ikke alle som baserer livet sitt på papirlapper.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 7. februar 2011 kl. 20:12.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av RonaTa Vis innlegg
Altså, du kommer ingen vei ved og definere ihjel ordet frihet.
Det er åpenbart ikke det han mener med frihet, og at DLF står for mer personlig frihet enn noe rødt parti er det vel ikke noe tvil, det er hvis vi bruker den opprinnelige definisjonen altså.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig i at jeg har overdefinert ordet frihet.
Jeg poengterer at frihet for noen ikke nødvendigvis er det samme som frihet for noen andre, akkurat som at vi ikke deler nøyaktig den samme følelsen av moral, er også følelsen av frihet individuell. Jeg forstår godt den følelsen av individuell frihet fra avgifter og restriksjoner, men det er friheten rundt det å være beskyttet i et stort samhold som appellerer mer til meg. Er vi på bølgelengde?

Frihet har flere definisjoner, og det er også noe jeg prøvde konsist å poengtere, om du vil diskutere språk med meg har jeg ikke lyst til å delta. Jeg gjør meg forstått når jeg viser til at den røde siden også kjemper for en friere verden, men da i sitt eget bilde. At høyresiden som oftest er for mer individuell frihet (og dermed også ansvar) er jeg enig i. At skatt kan kalles tvang, og at restriksjoner er mot frihet skal jeg ikke betvile. Men i det store bildet er restriksjonene og reglene og avgiftene mye for en slags beskyttelse om du vil (vær snill med meg og godta "beskyttelse" brukt i en så vid forstand), og jeg finner beskyttelsen befriende, jeg er ikke alene, åpenbart.

Jeg forstår høyre-friheten om jeg kan kalle den så, men forstår du hvordan jeg finner min frihet i venstrepolitikken?
Sitat av xLAx Vis innlegg
Kan ikke du heller si hvilket parti du holder med?
Så kan Riverton stå for det han ønsker, uten at du tror du vet så mye bedre en alle andre.
Vis hele sitatet...
Du bør i alle fall jekke deg ned et par hakk. Du kan si hva du vil, men jeg tør faktisk å hevde at min alder, utdanning og livserfaring gjør meg i stand til å kritisere et medlem av Fremskrittspartiets Ungdom for ikke å komme med ordentlige argumenter i sin diskusjon.

Men det overrasker meg ikke. Dere Frp-tilhengere har aldri vært så gode på det retoriske planet. "Mindre innvandring", "Lavere skatter og avgifter" blablabla.

Sitat av xLAx Vis innlegg
Nå kan jeg si det slik at etter jeg startet å jobbe så har jeg bare blitt mer sikker på at jeg har valgt riktig parti, Fremskrittspartiet.

Hvorfor?
Fordi jeg vil ha bedre kontroll over de midlene jeg har og tjener.
Vis hele sitatet...
Tjener du så dårlig at du vil ha alle pengene dine for deg selv?