Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 3151
USA= Dobbelmoral?

For noen dager siden var det et TV program på NRK som handlet om en kjent fotograf kunstner. Han startet kunstnerkarieren sin med å ta bilder av store nakne mengder i New York. Det var mange frivlige som gjerne ville vise seg frem. Senere kommer myndighetene med sorte kapper som de tvinger på de nakene menneskene. Fotografen blir satt i glattcelle over natten.

Frihet for USA. Men var krigen mot Irak rettferdig? USA betalte gigant summer for å få medier til å dekke krigen slik som USA vil ha den. Både Amerikanske og Irakiske medier. Altså pressesensur. Har USA krysset grensen for lengst? Og er det ikke på tide at noen forteller dem at de ikke er verdens politi selv om de kanskje tror det. USA de som lager reglene som ingen får bryte utenom dem selv?

Du har vel hørt om det frie Amerika? The American Dream? Frihet, lykke og muligheten til å starte et nytt liv.
Fint hvis du hadde kunnet legge fram noen kilder til det du skriver kanskje
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Altså, verken Internasjonale Sosialister eller Indymedia er så fordømt truverdige kjelder at det gjer noko - Indymedia fordi du ikkje veit kven som skriv, og dermed ikkje noko om agendaen deira. Internasjonale sosialister fordi dei nok har ei viss anti-imperialistisk slagside.

Indymedia-artikkelen lukter lang vei av propaganda, med formuleringer som "Av en eller annen grunn forstår ikke folk at USA er snille, at amerikanske soldater skyter ned barn og forsvarsløse kvinner og menn for å hjelpe dem." ...

Internasjonale Sosialister si nettside omtaler ein demonstrasjon mot krigen i Irak, og et seminar i forbindelse med dette. Det er ikkje, i motsetning til Indymedia, spesielt kritikkverdig, at dei har så kraftig politisk slagside, for dei legger ikkje skjul på det akkurat.

Og merk deg at dette er ord frå ein person som nok vil bli plassert rimelig langst til venstre i det politiske kompasset, gjerne i den svært vide sekken 'kommunist'...
Sist endret av vidarlo; 3. desember 2008 kl. 21:06.
Okei, så ditt budskap er at siden politiet ikke ønsket uautorisert blotting, noe man selvfølgelig ville blitt stoppet for i Norge og, så har USA en lei dobbeltmoral?

Det andre poenget var ikke bare helt usammenhengende, men så klart henger det hele i en tynn tråd siden poenget du hevder etter all sannsynlighet ikke inneholder den minste sannhet.

I praksis var mediene svært så negative til Irak-krigen... så kanskje det er internasjonale sosialister (og/eller kina) som har betalt store summer? Altså pressesensur. Hmmm...

Hvorfor svarer jeg på dette tøyesete innlegget? Jeg er betalt av CIA. Med oljepenger.
Først nå begynner du å stille deg kritisk til USA - etter at en som fotograferte feite damer nakne, lå på glattcelle ei natt?
Alt dette er sagt tusen ganger før.
USA er vel omtrent ubestridt verdensmester i dobbeltmoral på alle plan... men selv om du er litt seint ute er det selvsagt fint at du har kommet til den konklusjonen du også, det er faktisk en del som mener det motsatte, hvor tåpelig det enn virker for de fleste av oss.
Jeg tror at det de som styrer usa har klart å holde ett lokk på alle statene slik at de ikke får tilgang til omverdenen, kanskje ikke like mye akuratt nå, men hvertfall frem til internettet ble stort. men fram til da så har haukene vært de som har fortalt hva usa gjør her å der å at det kun er godt ting for usa vil jo ingen vondt. å mange går å trur på det her. det er ikke til å utelukke att vist vi skulle startet denne tråden på engelsk i ett internasjonalt forum så ville de sagt at vi var ignorante å blablabla for å si det som blir sagt. men haukene har gjort som de har gjort siden usa ble til, men det blir vanskeligere å vanskeligere, bare se på grunnlaget til å starte irak krigen. det er vel mer den amerikanske regjæringen som har dobbeltmoral, å¨kanskje ikke like my folket?

"You are free to do what we tell you to do"
Sitat av Einherjer Vis innlegg
jeg skjønner ikke, hvorfor skriver du slikt isteden for å bare la være? kanskje noen har lyst til å diskutere litt, jeg mener, det er en tråd på ett forum?
Vis hele sitatet...
Skyt meg om jeg tar feil, men det finnes et titals lignende tråder i furumet allerede.
Alle argumenter for eller mot har blitt sagt hundre ganger før, og mange er utrolig lei av og se det samme blir gjentatt i det uendelige.

USA er storebror, og vi er tankekriminelle, we got it.
Sitat av Poke Vis innlegg
Først nå begynner du å stille deg kritisk til USA - etter at en som fotograferte feite damer nakne, lå på glattcelle ei natt?
Vis hele sitatet...
Hvem blir ikke kritiske til usa når de gjør sånne stunt? feite nakne damer er tabu - uansett land.


Fra spøk til revolver.

Vi får glede oss til den nye administrasjonen trer på, da vil det bli, som de sier "change" i systemet deres, og de vil gå i gang med taktisk tilbaketrekking fra irak. Problem solved?
Som slashdot sier, så går det ikke an å linke til IS.
1. De er ikke subjektive. Det er bare en side av saken de skriver om, så ikke bruk det som kilder. Leser du artiklene dems, så finner du ensidige meninger, men det de skriver er ikke feil, bare litt venstreskrudd Jeg selv elsker å lese det.

Og tafsern, hvorfor skal vi ikke bry oss, fordi vi er medlem i Nato? At vi ikke skal bry oss om at USA faktisk er et verdenspoliti blir for dumt. Når hele verden har USA som ideal, så har de nådd målet sitt, og enda verre er det når folk ikke bryr seg, og bare "lever med det". Norge er spekket fullt med imperialisme fra ende til annen, og det skader oss, selvom vi ikke merker det, og meningene våres blir skrudd. Vi er ofre av USA, og vi har all grunn til å bry oss.

Forhåpentligvis blir det bedre og det roer seg ned etter at demokratene kom til makta, heldigvis, men USA vil fortsatt være litt storebror for oss, og kanskje ikke den beste storebroren? Hvorfor skal de ha så stor makt som de har? Hva faen har de gjort for å fortjene det? Krige og late som de er rett. Eneste er at de er det vestlige ideal, og vi bøyer oss etter de, og hvorfor skal vi gjøre det?

Selv kan jeg ikke fordra imperialisme. Nesten alt som er rundt oss har røtter til Amerika på et vis, og politikken vår nærmer seg sakte men sikkert også, og det vil bare skape urettferdighet og jævelskap i samfunnet. Les gjerne på intsos.no for å lære litt, og les litt på den motsatte siden også, man får masse leserglede ut av det
Sitat av Max-Mekka Vis innlegg
Hvorfor skal de ha så stor makt som de har? Hva faen har de gjort for å fortjene det? Krige og late som de er rett.
Vis hele sitatet...
Største grunnen til at USA har fått så stor makt er på grunn av den positive siden av markedsliberalisme. De som jobber beinhardt tjener mye penger, dvs at mange vil jobbe hardt og USA blir et rikt land -->makt. Hvis du ikke tror meg så er det akkurat det som kommer til å skje med Kina om ikke altfor lenge.
Sitat av Skeid Vis innlegg
Største grunnen til at USA har fått så stor makt er på grunn av den positive siden av markedsliberalisme. De som jobber beinhardt tjener mye penger, dvs at mange vil jobbe hardt og USA blir et rikt land -->makt.
Vis hele sitatet...
Hva med de millioner av amerikanere som jobber for minstelønn, som er mellom 35 og 55 kroner i timen. Mange må ha to jobber for å ha mulighet til å klare seg, og jobber 16 timer i døgnet. Disse jobber hardere enn noen andre. Hvorfor blir ikke de rike?
I og for seg vil jeg nå si at et "verdenspoliti" egentlig ikke er en dum ting, men problemet er om denne "politimannen" er korrupt, da har vi plutselig dagens situasjon.

Å bli rik (uten å arve, eller med uærlige midler) i USA krever vel omtrent det samme som i de fleste andre land - hardt arbeid, mye talent, og en god porsjon flaks. Har du bare en av dem, skal det *veldig* mye til for å gjøre det virkelig bra, har du to har du vel en fair sjanse, og med alle tre er ting bortimot gitt.

USA har dessuten et par store fordeler som de færreste andre land har:
1: Beliggenheten - denne har skjermet dem gjennom to kriger som har ødelagt store deler av resten av verden.
2: Det er stort, med relativt stor befolkning,
3: Det er fruktbart, med både ressurser og dyrkbart land

De tre der til sammen tror jeg nok har stort sett alt å si for at USA har blitt så mektig som det har blitt
very impotent freak
Delusional's Avatar
Sitat av atomet Vis innlegg
I og for seg vil jeg nå si at et "verdenspoliti" egentlig ikke er en dum ting, men problemet er om denne "politimannen" er korrupt, da har vi plutselig dagens situasjon.

Å bli rik (uten å arve, eller med uærlige midler) i USA krever vel omtrent det samme som i de fleste andre land - hardt arbeid, mye talent, og en god porsjon flaks. Har du bare en av dem, skal det *veldig* mye til for å gjøre det virkelig bra, har du to har du vel en fair sjanse, og med alle tre er ting bortimot gitt.

USA har dessuten et par store fordeler som de færreste andre land har:
1: Beliggenheten - denne har skjermet dem gjennom to kriger som har ødelagt store deler av resten av verden.
2: Det er stort, med relativt stor befolkning,
3: Det er fruktbart, med både ressurser og dyrkbart land

De tre der til sammen tror jeg nok har stort sett alt å si for at USA har blitt så mektig som det har blitt
Vis hele sitatet...
Og ikke minst en statsmakt som gjør alt som står i deres makt for å gi de store kapitalkreftene mest mulig fritt spillerom.

Frihetens land. Frihet til å gjøre nesten hva man vil. Kanskje ikke så rart at det ikke er lett å gi frihet fra å bli tatt hardt bakfra av de store kapitalkreftene.
Nja, det med å gi kapitalkreftene fritt spillerom tror jeg faktisk ikke er så viktig for at landet som helhet skal bli mektig, det er derimot selvsagt en viktig faktor for at enkeltindivider skal kunne bli sinnsykt rike (og fattige). Å gi kapitalkrefter fritt spillerom på den måten skaper rett og slett ekstremer, det øker ikke nødvendigvis totalen.

Det som gjør mest for å øke totalen er innovasjon, og det er først nå de siste årene at kapitalkreftene virkelig har fått fritt spillerom (la oss si siden reagan eller så), men det har skjedd like mye innovasjon i årene før dette, om ikke mer - hva er det av virkelig NYE ting som har blitt funnet opp siden begynnelsen av 80-tallet? Det meste jeg kan komme på i farta er egentlig bare videreutviklinger av ting fra før denne tiden?

Det motsatte, altså systemet som var i gamle Sovjet, funket heller ikke siden det direkte motvirket innovasjon, og skapte dermed mye mindre verdier. På samme måte, har du en befolkning der noen få er "filthy rich" og en stor middelklasse, men også mange som virkelig er fattige og dermed får dårligere utdanning, så går du sannsynligvis også glipp av mye talent og mye gode ideer fra denne siste gruppen.

For å skape mest mulig verdier (og dermed få en høyest mulig total), så tror jeg det er viktig at befolkningen som helhet har best mulig utdannelse, og lever bra nok til at de har realistiske muligheter til å skape noe selv - altså må virkelig fattigdom minimeres så langt som mulig (noe totalt frie markedskrefter ikke gjør, det skaper i større grad ekstremt rike på bekostning av andre).

Tidligere var derimot USA ganske høyt oppe i forhold til andre land på samme tid på dette punktet, men nå har jeg et inntrykk av at de har falt etter i forhold til mange andre deler av verden. Jeg så f.ex. en liten sak for en stund siden, om at amerikansk ungdom i dag heller ville eie en iPod enn å finne den opp, og det sier egentlig litt om problemet.
Sist endret av atomet; 6. desember 2008 kl. 19:49.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hva med de millioner av amerikanere som jobber for minstelønn, som er mellom 35 og 55 kroner i timen. Mange må ha to jobber for å ha mulighet til å klare seg, og jobber 16 timer i døgnet. Disse jobber hardere enn noen andre. Hvorfor blir ikke de rike?
Vis hele sitatet...
Dette blir vel avsporing? Men okei. For de fleste er dette fordi de er født fattige og det er det som er negativt med dette systemet, at det blir vanskelig å jobbe seg ut av fattigdom. Poenget mitt er at mange fortsatt jobber utrolig hardt (som du selv skriver) og det gir et land makt.
Sitat av atomet Vis innlegg
I og for seg vil jeg nå si at et "verdenspoliti" egentlig ikke er en dum ting, men problemet er om denne "politimannen" er korrupt, da har vi plutselig dagens situasjon.

Å bli rik (uten å arve, eller med uærlige midler) i USA krever vel omtrent det samme som i de fleste andre land - hardt arbeid, mye talent, og en god porsjon flaks. Har du bare en av dem, skal det *veldig* mye til for å gjøre det virkelig bra, har du to har du vel en fair sjanse, og med alle tre er ting bortimot gitt.

USA har dessuten et par store fordeler som de færreste andre land har:
1: Beliggenheten - denne har skjermet dem gjennom to kriger som har ødelagt store deler av resten av verden.
2: Det er stort, med relativt stor befolkning,
3: Det er fruktbart, med både ressurser og dyrkbart land

De tre der til sammen tror jeg nok har stort sett alt å si for at USA har blitt så mektig som det har blitt
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske enig i at de tre fordelene du nevner er rimelig instrumentale for USA's suksess; men jeg tror du begår en altfor stor forenkling. Å bare henvise USA's suksess til pur naturlige "fenomener" er et feilgrep som overser de klare politiske valg gjort siden 1776 i dette landet som gjorde det istand til å ekspandere og tiltrekke seg enorme folkemasser fra Europa og resten av verden som også i stor grad klarte å gjøre enorme økonomiske fremskritt kontra de som ble igjen. Jeg vil påstå at resten av verden siden 1776 har imitert USA's politiske trekk; i hovedsak demokratiet og ett fritt marked noe som har ført til en massiv velstandsøkning i verden. De industrielle nyvinningene fra Storbritannia spilte selvsagt sin rolle, men *nytenkingene* fra USA har virket utrolig positivt til å videreutvikle og sementere disse.

Sitat av atomet Vis innlegg
Nja, det med å gi kapitalkreftene fritt spillerom tror jeg faktisk ikke er så viktig for at landet som helhet skal bli mektig, det er derimot selvsagt en viktig faktor for at enkeltindivider skal kunne bli sinnsykt rike (og fattige). Å gi kapitalkrefter fritt spillerom på den måten skaper rett og slett ekstremer, det øker ikke nødvendigvis totalen.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg har forstått har samtlige land som har tillatt frie kapitalkrefter (og som derav også har tillatt et fåtall å bli styrtrike) også øket levestandarden til den "gemene hop" drastisk. Hvis vi tillater noen få å bli styrtrike med det resultat at folket generelt får bedre levestandard så mener jeg at skjevfordelingen absolutt bør komme i andre rekke.

Det er interessant at du peker det har kommet relativt få nyvinninger i det siste kontra tidligere i historien. Jeg fant det til å være en veldig fruktbar påstand. Jeg vil hevde en påstand om at det bunner i at nyvinningene før i tiden simpelthen var mulige for enkeltindivider og relativt små grupper av mennesker å finne ut av; mens at det ligger i sakens natur at dagens nyvinninger i stor grad krever så mye tenkning og ressurser at det er mer vanskelig for enkeltmennesket å finne frem til. I så måte er jeg enig i at det bør være et overordnet mål for samfunnet å få mange utdannede mennesker, intellektuelle ressurser, for å opprettholde fremgangen.

Men jeg er uenig i at denne fremgangen og satsingen er noe kapitalismen setter en bremse på; en rendyrket usosial kanskje; men et fritt marked med en viss statlig kontroll som sørger for utjevning burde være fruktbar. Jeg mener det er bevist at i et fritt marked så er det vanskelig for en lat kapitalist å bare håve inn penger til egen vinning uten innovasjon; til det så vil han bli utkonkurert av andre som ser muligheten til innovasjon. Isådann så snakkes det selv blant konservative markedsliberalister i USA om å gi penger til bilindustrien for å berge den; noe som i mine tanker er å støtte late kapitalister men som for andre vil tolkes som gode sosiale tiltak for arbeiderne på nevnte fabrikker i industrien.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hva med de millioner av amerikanere som jobber for minstelønn, som er mellom 35 og 55 kroner i timen. Mange må ha to jobber for å ha mulighet til å klare seg, og jobber 16 timer i døgnet. Disse jobber hardere enn noen andre. Hvorfor blir ikke de rike?
Vis hele sitatet...
At "hardt arbeid" overhodet ikke er synomynt med forjent velstand er grei nok.

En annen problemstilling er hvordan vi kan klare å øke velferden til flest mulig på kortest mulig tid. Jeg mener at et fritt marked i stor grad har bevist seg best egnet til dette. Alternative systemer har vist seg mulig til å heve levestandarden, men ikke like raskt og for like mange mennesker i samme tidsrom.
Sist endret av Kinseek; 6. desember 2008 kl. 21:32.
Slashdot: “Indymedia fordi du ikkje veit kven som skriv, og dermed ikkje noko om agendaen deira. Internasjonale sosialister fordi dei nok har ei viss anti-imperialistisk slagside.”

Så lenge man kommenterer saker med åpne og holdbare argumenter og driver rapportering som kan føres tilbake til kilder og ikke er selektiv, så spiller det vel ingen rolle hvor man har sitt standpunkt. Det er veldig sjelden at noen nærmer seg idealet jeg tegnet her, men hvis en da skal komme med kritikk av journalistikk og/eller argumentasjons-arbeidet, så må kritikken gå på nettopp dette og ikke at den kan føres til et eller annet sted i -isme og menings landskapet*. Selv om det kanskje er slik at de, som gjør sitt politiske ståsted veldig tydelig, er mindre tilbøyelig til å imøtekomme idealet, så er det urettferdig pragmatisk og ta utgangspunkt i at alle disse er det.

Som en fotnote, så legger jeg til at jeg ikke tror på «keep your ego out of the equation»-logikk, fordi dette er ikke menneskelig mulig og det blir bare å prøve å lure seg selv og andre. Det er langt sunnere å i stedet være veldig bevisst og bevisstgjørende på sitt eget syn.

Atomet: «og for seg vil jeg nå si at et "verdenspoliti" egentlig ikke er en dum ting, men problemet er om denne "politimannen" er korrupt, da har vi plutselig dagens situasjon.»

Jeg tror saken først og fremst er at makt gjør folk korrupt, fremfor at makt stadig ligger i hendene til folk som viser seg å være korrupte.
Nyvinninger i sin rene form trenger ikke å være så voldsomt kompliserte at det må store kapitalkrefter til, siden de stort sett egentlig består av en god ide. Å utvikle det videre til et brukbart produkt derimot, der vil nok de fleste trenge ekstern hjelp, enten til det ene eller det andre.

Når jeg snakker om "fritt spillerom" for kapitalkreftene så mener jeg virkelig fritt spillerom. Selv i USA har de ikke vært gale nok til å gjennomføre dette 100%, men vi kan se hva som har skjedd hver gang man har prøvd (friedmanomics/reaganomics/thatcherism) - det har endt opp med massiv arbeidsledighet, høye renter, og inflasjon til langt over pipa, og noen få som blir *ekstremt* rike, stort sett de som hadde ganske bra med penger fra før. På samme måte - de siste årene har finansmarkedet blitt sluppet mer fritt enn det har vært siden før krakket i 29, og det har endt med et krasj som er større enn noensinne.

Ja, USA ble startet på veldig gode verdier, og lenge fungerte dette relativt bra - ikke perfekt, men relativt bra. MEN, de siste årene har man fjernet flere gode lover for å slippe markedet mer og mer fritt, og det har endt opp med økt fattigdom, dårligere skole osv osv.

Demokrati og markedsøkonomi med en viss grad av statlig påvirkning, har derimot fungert veldig lenge. Problemene kommer når man går for langt mot en av ytterlighetene - enten alt for mye statlig styring, der individer ikke har noen interesse av å jobbe hardere, eller å være kreative, siden det lønner seg best for dem å bare gjøre akkurat det de må og ikke noe mer, eller et totalt fritt marked, som ender opp med noen få veldig rike, og nærmest omvendt proposjonalt mange som blir veldig fattige.

Sitat av Gud Vis innlegg
Atomet: «og for seg vil jeg nå si at et "verdenspoliti" egentlig ikke er en dum ting, men problemet er om denne "politimannen" er korrupt, da har vi plutselig dagens situasjon.»

Jeg tror saken først og fremst er at makt gjør folk korrupt, fremfor at makt stadig ligger i hendene til folk som viser seg å være korrupte.
Vis hele sitatet...
Det er et godt poeng, og ikke lett å komme seg utenom. Et problem er også at det altfor ofte er de som søker makt som er minst egnet til å ha det. Like fullt tror jeg nok at et slags "verdenspoliti" egentlig kunne være en bra ting, men å få det til å funke uten at det ville lede til maktglad ledelse... der har vi problemet. Jeg vet ikke hvordan man skulle kunne velge ledelse for noe slikt, men hvis ledelsen f.ex. ikke hadde lov til å sitte lenge i det hele tatt, og med sterk demokratisk kontroll (og der har vi selvsagt også et problem - å få DET til å funke på verdensbasis...) så burde det jo ihvertfall hjelpe litt.

Tenker meg nærmest et FN med en sterkere arm, sterk nok til at de virkelig kunne sette ned foten i f.ex. Kongo, Somalia, Palestina/Israel, osv.

På kort sikt må det viktigste være å stoppe aktiv krigføring (det ideelle her hadde selvsagt vært ikke-dødelige våpen, så man slipper å skape enda mer vondt blod, og sivile tap), deretter å bygge opp infrastruktur, skolesystemer, og sørge for at alle har det så bra at de ikke blir lette ofre for ekstremister.

Men gjennomførbart? Jeg aner ikke.
Sist endret av atomet; 7. desember 2008 kl. 20:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av atomet Vis innlegg
Når jeg snakker om "fritt spillerom" for kapitalkreftene så mener jeg virkelig fritt spillerom. Selv i USA har de ikke vært gale nok til å gjennomføre dette 100%, men vi kan se hva som har skjedd hver gang man har prøvd (friedmanomics/reaganomics/thatcherism) - det har endt opp med massiv arbeidsledighet, høye renter, og inflasjon til langt over pipa, og noen få som blir *ekstremt* rike, stort sett de som hadde ganske bra med penger fra før. På samme måte - de siste årene har finansmarkedet blitt sluppet mer fritt enn det har vært siden før krakket i 29, og det har endt med et krasj som er større enn noensinne.
.
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler deg å se dokumentarserien Commanding Heights ( http://www.imdb.com/title/tt0319210/ ). Den belyser svært bra idékampen som har foregått i dette århundret fra et økonomisk perspektiv. Er gøy å se nå i lys av siste tids finanskrise.
Bortsett fra at den ser ut til å være voldsomt pro-friedman&co, og i det lille jeg rakk å titte på nå, ikke i det hele tatt NEVNTE problemene denne filosofien (eller hva jeg skal kalle det) skapte, så ser den jo ut til å ihvertfall være innom mye.

Se her ja... var flere som hadde samme inntrykk som meg, øverste anmeldelse på imdb:

One thing notable about this movie is a remarkable collection of interviews with a number of international textbook economists, shadow politicians, and powerful tycoons. Take Dr Milton Friedman for example. What other popular presentation would boast 20 plus minutes of footage of this iconic economist?

But leaving the entertaining visual impact of headshots of the smart, the rich and the powerful, there's not much else positive to say about this 6 hour film which is as ridiculously long as it is ridiculously fictitious.

The thesis of the movie can be summarised as "the only economic system which guarantees long term economic prosperity and political stability is free market". This controversial claim has never been settled in the academic circles, see http://en.wikipedia.org/wiki/Critici...arket_failures for example. So, it is no surprise that the inherent weakness of the thesis invites the extensive use of *weaker forms of arguments* to advance their position including

(a) omission or downplaying historic facts contradicting the thesis (e.g. the Nazi Germany was a free market economy, the Great Depression happened under free market conditions, the communist USSR had marginal poverty rates while the free market USA never went down past double digits),

(b) failure to mention more plausible explanations of surveyed historic events (e.g. the dramatic fall in prices for copper, the major source of income for Chile, and the CIA efforts in destabilising the political situation during the Salvador Allende term),

(c) trivialization (e.g. the suggestion that the visit of a *free-market revolutionary* Margaret Thatcher to Poland in 1989 ultimately led to Poland independence),

(d) false claims (e.g. removing price controls in India resulted in less red tape)

(e) fantasies (e.g. a Soviet defector who finally revealed to the West that the USSR was economically doomed was illegally transported across the boarder by two British individuals in a car boot)

(d) claims lacking substantiation / causal explanation (e.g. the Polish shock therapy worked while the Russian did not despite similar political situation)

(g) conflating ideas (e.g. balancing the budget in Bolivia which brought economic stability had nothing to do with the movie's thesis)

(h) conclusions which do not follow (e.g. the Russian financial crisis 1998 gave the country the second chance)

So although the movie fails in presenting a coherent logical support for the thesis, it also succeeds remarkably (according to its IMDb ratings) in persuading the uninformed viewers that free markets and resulting globalisation is the only panacea for economic and political ailment.

In fact the movies is so bad, it could be a class-room case study of successful public indoctrination.

Summary: avoid unless you are in the process of writing an essay on corporate/government propaganda.
Vis hele sitatet...
Sist endret av atomet; 8. desember 2008 kl. 09:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av snja Vis innlegg
USA= Dobbelmoral?

For noen dager siden var det et TV program på NRK som handlet om en kjent fotograf kunstner. Han startet kunstnerkarieren sin med å ta bilder av store nakne mengder i New York. Det var mange frivlige som gjerne ville vise seg frem. Senere kommer myndighetene med sorte kapper som de tvinger på de nakene menneskene. Fotografen blir satt i glattcelle over natten.

Frihet for USA. Men var krigen mot Irak rettferdig? USA betalte gigant summer for å få medier til å dekke krigen slik som USA vil ha den. Både Amerikanske og Irakiske medier. Altså pressesensur. Har USA krysset grensen for lengst? Og er det ikke på tide at noen forteller dem at de ikke er verdens politi selv om de kanskje tror det. USA de som lager reglene som ingen får bryte utenom dem selv?

Du har vel hørt om det frie Amerika? The American Dream? Frihet, lykke og muligheten til å starte et nytt liv.
Vis hele sitatet...
USA har altid drevet med dobbelt moral, dette er ikke det eneste eksempelet .

Akkurat som de som er for biodisel og ikke vil drepe tusen vis a folk i fattige land
▼ ... noen uker senere ... ▼
Den eneste grunnen til at denne diskusjonen kommer opp igjen gang på gang, og da refererer jeg til diskusjonen om hvorvidt USA er dobbeltmoralsk eller ikke, er fordi de fleste av oss fortsatt er skremmende naive. Gjennom oppveksten i det beskyttede miljøet som Norge utgjør, har vi blitt bekvemme med å rette en moralsk pekefinger mot mang en nabo. Norge har ikke vært utsatt for noen terrorangrep, ingen større kriger de siste 60 årene, og generelt sett vært preget kun av optimisme som resultat av en økonomisk oppgangstid og generell fred.

Grunnen til at Norg har opplevd denne freden, har uten tvil vært vårt medlemskap i NATO. Alene ville ikke Norge vært i sørlig god stand til å forsvare egne interesser, og vi har derfor søkt beskyttelse gjennom våre allianser med USA og de andre NATO landene.

Under annen verdenskrig ble Norge tatt under den beskyttende vingen av USA og Russland, og ingen klager ble hørt når Tysklands sivilbefolkning ble bombet sønder og sammen.

Nå, når det ikke lenger er vår sikkerhet som står i sentrum for USAs handlinger, er Norge kjapp med å innta plassen som moralsk rettleder, og uten å nøle fordømmer vi USA som dobbeltmoralsk og styggedommen selv. Men om vi tar en liten tankepause, kan vi se litt på hvorfor USA feks. betalte store deler av mediene for å reportere en ensidig amerikansk versjon av Irak krigen. Dette var uten tvil propaganda. Fra det norske standpunkt synes noe slikt vederstyggelig, men USA var faktisk i en krig. I en krig er det viktig å ha befolkningens støtte, og derav kjøpet av mediene. Det kan kanskje virke stygt, men krig er stygt.

Det er veldig lett for oss nordmenn å kritisere USA for å ha en skjult agenda. Vi har sjelden måttet kjempe for våre egne interesser, og derfor har vi liten forutsetning for å forstå hva som kreves av et samfunn for å kunne bevare sine interesser. I en idealistisk verden ville alle vært venner, og USA kunne vært den snille og rettskafne staten vi alle skulle ønske det var, men desverre er verden ikke slik. Den er full av motstridende interesser og dobbeltmoral, og USA er intet unntak.

Det har seg tilfeldigvis slik at Norge har mye å tjene på at USA er ledende, da de er våre allierte. Derfor holder jeg rolig kjeft, når USA begår noen etisk uforsvarlige handlinger, i den viten om at det ikke gjør Norge dårligere stilt.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Den eneste grunnen til at denne diskusjonen kommer opp igjen gang på gang, og da refererer jeg til diskusjonen om hvorvidt USA er dobbeltmoralsk eller ikke, er fordi de fleste av oss fortsatt er skremmende naive. Gjennom oppveksten i det beskyttede miljøet som Norge utgjør, har vi blitt bekvemme med å rette en moralsk pekefinger mot mang en nabo. Norge har ikke vært utsatt for noen terrorangrep,
Vis hele sitatet...
Bortsett fra et par småting... der f.ex. bestevennen til den staten du klager på at vi kritiserer var skyldig (lillehammerdrapet/mossad, som helt klart går inn under begrepet terrorisme, tilogmed statsterrorisme, hvilket de fleste vil si at er enda et hakk værre)

ingen større kriger de siste 60 årene
Vis hele sitatet...
Dette hadde vel USA også sluppet hvis de ikke startet dem selv med jevne mellomrom...

og generelt sett vært preget kun av optimisme som resultat av en økonomisk oppgangstid og generell fred.
Vis hele sitatet...
Se punktet over
Grunnen til at Norg har opplevd denne freden, har uten tvil vært vårt medlemskap i NATO. Alene ville ikke Norge vært i sørlig god stand til å forsvare egne interesser, og vi har derfor søkt beskyttelse gjennom våre allianser med USA og de andre NATO landene.
Vis hele sitatet...
...ja... la meg se... sverige har jo blitt invadert av sovjet gjentatte ganger, det samme med sveits... eller holdt faktisk sovjet seg stort sett unna de delene av europa det ikke ble avtalt med de allierte at de skulle "få" etter andre verdenskrig?
Under annen verdenskrig ble Norge tatt under den beskyttende vingen av USA og Russland, og ingen klager ble hørt når Tysklands sivilbefolkning ble bombet sønder og sammen.
Vis hele sitatet...
Hmmm... la meg se... norge var vel faktisk okkupert av tyskland i denne perioden hvis jeg ikke husker helt feil, og ikke akkurat i noen posisjon til å klage på strategien til "bomber" harris.
Nå, når det ikke lenger er vår sikkerhet som står i sentrum for USAs handlinger, er Norge kjapp med å innta plassen som moralsk rettleder, og uten å nøle fordømmer vi USA som dobbeltmoralsk og styggedommen selv. Men om vi tar en liten tankepause, kan vi se litt på hvorfor USA feks. betalte store deler av mediene for å reportere en ensidig amerikansk versjon av Irak krigen. Dette var uten tvil propaganda. Fra det norske standpunkt synes noe slikt vederstyggelig, men USA var faktisk i en krig. I en krig er det viktig å ha befolkningens støtte, og derav kjøpet av mediene. Det kan kanskje virke stygt, men krig er stygt.
Vis hele sitatet...
Nå er vel ikke akkurat det der noe de fleste av oss trenger en tenkepause for å forstå, men selv om propoganda uten tvil er nyttig, gjør det ikke saken noe bedre for det. Landminer (spesielt de fiffige i plast, som man ikke finner med en vanlig minesøker) og klasebomber er også veldig praktisk i krig. For ikke å snakke om litt "spesielle" forhørsmetoder. Helt klart nyttig. Å voldta fiendens kvinner kan faktisk også være "nyttig", og selvsagt den gode gamle klassikeren "etnisk rensing". Syns du disse også er greit å drive med?
Det er veldig lett for oss nordmenn å kritisere USA for å ha en skjult agenda. Vi har sjelden måttet kjempe for våre egne interesser, og derfor har vi liten forutsetning for å forstå hva som kreves av et samfunn for å kunne bevare sine interesser. I en idealistisk verden ville alle vært venner, og USA kunne vært den snille og rettskafne staten vi alle skulle ønske det var, men desverre er verden ikke slik. Den er full av motstridende interesser og dobbeltmoral, og USA er intet unntak.

Det har seg tilfeldigvis slik at Norge har mye å tjene på at USA er ledende, da de er våre allierte. Derfor holder jeg rolig kjeft, når USA begår noen etisk uforsvarlige handlinger, i den viten om at det ikke gjør Norge dårligere stilt.
Vis hele sitatet...
Du kan også slippe å ta taxi hjem fra byen, hvis du sitter på med han kompisen din som alltid kjører i fylla. For den saks skyld så kan det jo tilogmed hende at han blir sur på deg hvis du sier fra at det er veldig veldig dumt å kjøre i fylla, så det er nok best at du bare slenger deg inn i forsetet. Det kan jo også hende at han blir fornerma hvis du ved å ta på deg sikkerhetsbeltet antyder at du ikke føler deg helt trygg, så dropp beltet, det går jo sikkert bra.
Sist endret av atomet; 23. desember 2008 kl. 01:44.
Du henviser til Lillehammer drapet som et eksempel på terrorisme. Du vet tydeligvis ikke hva terrorisme er....

Paralleller imellom klasebomber og propaganda tror jeg vi kan spare oss for, med mindre du virkelig ikke ser forskjellen da?

For å snu litt på den taxi metaforen din. Hvis du vet det kommer en gjeng for å banke deg, tar du med deg den diplomatiske, men ganske svake venne din, eller den litt små-psycho men ganske så sterke vennen din?
Sitat av Poke Vis innlegg
Først nå begynner du å stille deg kritisk til USA - etter at en som fotograferte feite damer nakne, lå på glattcelle ei natt?
Alt dette er sagt tusen ganger før.
Vis hele sitatet...
Kanskje det var han som var ''frivilig nakne personen'' da?
Jeg tror nok ikke du er den første der streifer tanken om at USA burde fått store konsekvenser for hva dem har gjort oppigjennom tida.. Og vil jo seff si meg enig, men har jo hørt dette en million ganger før da..
Sitat av Drachir Vis innlegg
Du henviser til Lillehammer drapet som et eksempel på terrorisme. Du vet tydeligvis ikke hva terrorisme er....
Vis hele sitatet...
Ah, jeg venta meg den der, og lot faktisk være å skrive argumentet nettopp for at du skulle få komme med den. Jo, det var definitivt terrorisme. Et problem her er at det ikke finnes noen allment akseptert definisjon av terrorisme i dag, men hvis du ser litt på saken, vil du oppdage at lillehammer-drapet har svært mange av punktene som blir nevnt i de forskjellige definisjonene.

Kan du fortelle meg hvorfor det IKKE er terrorisme først? Fordi det var en stat som utførte det? Fordi det var millitære som utførte det? Fordi denne staten hadde utpekt fyren som et "legitimt" mål?

Forøvrig har vi også hatt flere andre terroraksjoner i norge, men hvis du er så ignorant at du ikke vet om dem, så kan du få lov til å lete litt etter informasjonen selv, siden du tydeligvis trenger litt utdanning innenfor nyere norsk historie, og dette vil gjøre at du må lese mer enn hvis jeg gir deg svaret.

Paralleller imellom klasebomber og propaganda tror jeg vi kan spare oss for, med mindre du virkelig ikke ser forskjellen da?
Vis hele sitatet...
Jeg ser fint både likheter og forskjeller jeg, men begge deler er ting som på forskjellige måter er betenkelige. Et interessant eksempel er 2. verdenskrig. Når de allierte tok seg inn i selve tyskland, var det en ting troppene la spesielt merke til: Vanlige voksne tyske tropper ville overgi seg når det var fornuftig, men de yngste, de som hadde vokst opp med nazipropogandaen, var i mye større grad totalt fanatiske, og kjempet til det siste. Jeg kan sikkert også finne et par andre fine eksempler på propoganda, hvis du er interessert?
For å snu litt på den taxi metaforen din. Hvis du vet det kommer en gjeng for å banke deg, tar du med deg den diplomatiske, men ganske svake venne din, eller den litt små-psycho men ganske så sterke vennen din?
Vis hele sitatet...
Hva vet du om at den små-psycho fyren ikke plutselig klikker og får det for seg at du har tatt med han for at de skal banke opp han, og banker opp deg istedet? (forøvrig tror jeg faktisk jeg ville ha valgt alternativ c: none of the above)

Du synes altså at Norge skal gjøre alt som er i vår øyeblikkelige interesse, og drite i om dette er totalt umoralsk/uetisk? Syns du også vi skal henrette alle som tar opp plass og ressurser på sykehus, og som har mindre enn 50% sjanse til å overleve? Det ville være svært praktisk, men ekstremt uetisk.
Sist endret av atomet; 23. desember 2008 kl. 10:38.
atomet. Problemet med argumentasjonen din er at du trekker alt til det ekstreme, som feks med å gå fra amerikansk propaganda, til nazist propaganda, og videre til klasebomber og miner. Om man alltid skal gjøre dette vil den originale meningen i diskusjonen bli verdiløs, fordi det blir en diskusjon hvor en hele tiden blir tillagt meninger en ikke har ytret eller besitter.

Grunnen til at lillehammerdrapet ikke var en terrorist handling, var i stor grad hvem den var rettet mot, hva hensikten var, og hva konsekvensene ble. Dette var en aksjon med hensikt å likvidere noen mossad trodde hadde vært del av en terroristaksjon, det var derfor en havnaksjon. Den var rettet mot et enkelt individ som ikke hadde spesielt sterk betydning for Norge, om du ville ha en ordentlig terroraksjon i Norge ville du tatt livet av statsminister, store politikere osv. derfor var ikke dette målet egnet for å skape noen større frykt hos befolkningen, som jo nettopp ville vært målet med en terroraksjon. Derfor vil jeg konkludere med at dette ikke var en terroristaksjon, men heller en hevnaksjon fra Israel sin side, som gikk galt, og som var begrunnet i feil etteretningsinformasjon.

Kan du nevne noen flere av de terroraksjonene, siden det virker som om du har en litt pussig definisjon på begrepet er jeg ikke sikker på at jeg vil finne de hendelsene du sikter til.

Om den psycho vennen din skal symbolisere USA, så er det vel relativt usannsynlig at USA vil angripe Norge, eller har du en fin liten konspirasjon på det og?

Jeg mener ikke at Norge bare skal gjøre det som er i vår øyeblikkelige interesse, og med det kaste på båten alle moralske og etiske verdier, men jeg mener at det er på tide for Norge å innse en bitter sannhet. I de fleste tilfeller burde en nytte seg av diplomatiske kanaler for å løse konflikter, men noen ganger er det rett og slett ikke mulig å bruke dette. Derfor mener jeg at Norge som er en veldig liten stat, med et svakt militære, må kunne stole på beskyttelsen fra USA. Noen ganger er det slik at ikke alt som må gjøres er etisk forsvarlig i selve handlingen, men heller i et større bilde. Om verden hadde vært rosenrød hadde det ikke vært en tvil i mitt sinn om at Norge måtte gjøre det etisk riktige, alltid, men slik er ikke verden, og derfor må vi innse at det ikke alltid nytter å være snilleste gutt i klassen, og om du skal være det må du la noen andre gjøre noe skittent arbeid for deg.

Til slutt på ditt spørsmål om jeg mener at vi skal henrette alle som har mindre enn 50% sjanse for å overleve. Nei, jeg mener selvfølgelig ikke det. Dette er bare enda et eksempel på hvordan du elsker å trekke ting ut i det ekstreme, slik at diskusjonen blir meningsløs....
Sitat av Drachir Vis innlegg
Jeg mener ikke at Norge bare skal gjøre det som er i vår øyeblikkelige interesse, og med det kaste på båten alle moralske og etiske verdier, men jeg mener at det er på tide for Norge å innse en bitter sannhet. I de fleste tilfeller burde en nytte seg av diplomatiske kanaler for å løse konflikter, men noen ganger er det rett og slett ikke mulig å bruke dette. Derfor mener jeg at Norge som er en veldig liten stat, med et svakt militære, må kunne stole på beskyttelsen fra USA. Noen ganger er det slik at ikke alt som må gjøres er etisk forsvarlig i selve handlingen, men heller i et større bilde. Om verden hadde vært rosenrød hadde det ikke vært en tvil i mitt sinn om at Norge måtte gjøre det etisk riktige, alltid, men slik er ikke verden, og derfor må vi innse at det ikke alltid nytter å være snilleste gutt i klassen, og om du skal være det må du la noen andre gjøre noe skittent arbeid for deg.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt litt enig med deg, men man kan ikke sette alt i det store "bildet". Og spør du meg så er faktisk USA en god grunn til at vi har så mye fientlighet her i verden. Et kjent eksempel er Irak. De gikk inn og tok Saddam. Vel og greit. Men nå har den nåværende presidenten i Iran, som også har vært det en god stund, vært USA og irak fientlig siden dag én. Irak og Iran har vært uenige og hatt kriger osv i lang tid, og holdt hverandre "nede" fra å nå opp til noen stor styrke. Men, når USA da tar ut Irak, og gir Iran fritt spillerom, så er det klart at de vokser. Og dermed har vi fått denne konflikten med midt-østen. Den har vært der før såklart, men nå har den Amerikanske regjeringen vært ganske så flinke til å skape uro.
Sist endret av Xasma; 23. desember 2008 kl. 14:49.
Tja, pussig og pussig... den er vel ganske vanlig, selv om den er en av de videre, som ikke tar hensyn til om det er en stat eller en ikke-statlig gruppe som utfører handlingen. Jeg mener rett og slett at det er selve handlingen og målet som definerer om det er terror, eller ikke. Men, for å gjøre en lang historie kort, så kan du jo bare ta en titt på wikipedia selv, http://no.wikipedia.org/wiki/Terrori...orisme_i_Norge. Det er selvsagt mulig at du ikke ser på det å sprenge bokhandler og å kaste bomber inn i 1.mai-tog, osv som terrorisme, men jeg tror du er i et ganske lite mindretall i såfall.

Den nærmeste parallellen vi har hatt til lillehammer-drapet her i Norge, var vel angrepet på William Nygaard, dette ser de fleste på som terrorisme (muligens ikke du?) og den eneste forskjellen der, rent prinsipielt, er egentlig hvem som utstedte drapsordren. Alle mener naturligvis de har gode grunner når de utsteder en drapsordre, og om den er god eller ikke kommer bare an på hvilken side av bordet man sitter på. Men, du mener altså at så lenge et angrep utføres av en stat, og det kalles en "hevnaksjon", så er det ikke terrorisme? Så, å bombe en boligblokk, som "hevn" for en bussbombe, er ikke terrorisme? Selv om det kun er sivile som blir rammet?

Jeg mener at bevisste angrep på sivile mål på denne måten kan være to ting: Enten er det rett og slett "vanlig kriminalitet", eller så er det terrorisme. "Greit nok" at mossad trodde det var en kjent terrorist (og samme hva er ikke denne typen aksjoner akseptable, noe jeg også har høyesterett på min side i, men du må selvsagt få lov til å mene noe annet, selv om jeg igjen tror du er ganske ensom), men allikevel har det flere "terror-trekk": Millitær vold har fellesnevneren at det utføres så effektivt som mulig. Her ble derimot gjerningsmennene stående og tømme magasinene i fyren mens han lå på bakken. Hvorfor? Sikre seg at han var død? Dette kunne man ha gjort på enklere måter. Den eneste grunnen til å bli stående så lenge på åsstedet og skyte, er for å gjøre drapet ekstra blodig. For å sende en beskjed, altså for å skremme, hvilket er en av grunnpilarene i terrorisme, og som selv i følge Israel var bakgrunnen for hele denne serien med aksjoner - de ville vise at "dere kommer dere ikke unna, vi tar dere overalt".

Forøvrig er det ikke bare meg som mener at Lillehammer-drapet var terrorisme, her er et lite sitat fra en artikkel på NRK:
"Drapet på marokkaneren Achmed Bouchiki på Lillehammer i 1973, som ble gjennomført av den israelske etterretningstjenesten Mossad, er regnet som den mest alvorlige terrorhandlingen i Norge." http://nrk.no/nyheter/1.4155591

I følge din logikk med at "hevnaksjoner er greit", så burde jo forresten egentlig Norge ha sendt personell til Israel for å likvidere Mike Harari (lederen for aksjonen på Lillehammer).

Grunnen til at jeg må dra ting til det ekstreme, er at det tydeligvis er det som må til for at du skal forstå at det handler om prinsipper.

For hvor går streken? Er det greit med "litt" tortur (kanskje bare en gang i blant, eller så det ikke blir varige merker?), eller å henrette noen av de aller mest håpløse tilfellene på sykehus, osv? Den eneste måten å sette en strek på her, er å si at det ikke er greit, samme hva. Propoganda er derimot selvsagt til en viss grad ikke til å komme unna siden det flyter over i informasjon, men å si at det er greit er noe helt annet. Nazistenes propoganda i tiden før andre verdenskrig var grunnen til vanvittige mengder lidelse og drap, og propoganda om hvor onde tyskere var, førte til at tyskerne fikk gjennomgå omtrent like ille når tyskland ble invadert (mest i øst, men også i vest).

Propoganda er ikke roten til alt ondt, men det har mye av skylda.

Ang. å stole på USA for støtte, osv:
Jeg har ingen konspirasjonsteorier rundt dette (eller noe annet egentlig), men ekte venner sier fra til hverandre når de mener at den andre gjør noe dumt. Ekte vennskap må også tåle at man kritiserer hverandre, og sier fra at man ikke vil være med på enkelte ting.
Sist endret av atomet; 23. desember 2008 kl. 15:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Å trekke alt ut i det ekstreme er ikke så mye en måte å få folk til å forstå et emne, som det er en metode for å avvise deres meninger uten å besvare selve problemstillingen.

Jeg har feks. aldri sagt at hevnaksjoner er greit, men mener derimot at dette ikke var en terroraksjon mot Norge, slik du påstod. Det var kanskje en aksjon med hensikt å skape frykt hos Hezbollah og liknende organisasjoner, som tilfeldigvis fant sted i Norge, men den var ikke rettet mot Norge som nasjon. Poenget her var ikke å skremme nordmenn...

Når det kommer til flertallsargumentet tror jeg vi kan spare oss akkurat det, da det jo også er en av de sterkeste virkemidlene i propaganda.

Det er greit nok at det handler om prinsipper, men det er veldig viktig å forstå at prinsipper alltid må settes i kontekst med situasjonen, og derfor vil et sett med prinsipper som gjelder i en situasjon, feks. at Norge ikke alltid kan opptre helt etisk forsvarlig i den enkelte situasjon, men må ta hensyn til det større bildet. Dette er ikke synonymt med at disse prinsippene skal brukes i alle situasjoner, og dermed ikke synonymt med at man skal drepe folk som tar plass på sykehus.

Jeg sier ikke at Norge skal være med på alt USA gjør, men vi burde få øynene opp for at ikke alt her i verden er rosenrødt, og at litt dobbeltmoral må vi da kunne tolerere uten at vi begynner å rette en pekefinger.
Hva så om det ikke hadde til hensikt å skremme nordmenn? Er det ikke en terroraksjon dersom f.ex. en utenlandsk statsleder blir utsatt for et bombeattentat i norge, fordi formålet ikke er å skremme NORDMENN?

Jeg har aldri sagt at det var en terroraksjon rettet "mot norge", men det var helt klart en terroraksjon, og siden den ble utført av israelsk millitært personell i tjeneste, så er det i tillegg en krenkelse av norsk suverenitet. Forøvrig interessant at du valgte Hezbollah som eksempel, det viser igjen hvor lite peil du har. Hezbollah ble opprettet som en motstandsgruppe mot Israels invasjon i Libanon i 1982, dvs 10 år etter Lillehammer-drapet.

I mange tilfeller vil et flertallsargument bli feil ja, men siden det ikke finnes noen alment godtatt definisjon av terrorisme, så må man nesten rette seg etter hva et flertall mener, siden det er det som vil kunne kalles allmen rettsoppfatning. Så, hvorfor skal dette IKKE være terrorisme, mens nygaard-attentatet VAR terrorisme?

Jeg tar forøvrig det at du ikke engang prøver å motsi at det har vært terroraksjoner i norge lenger som en innrømmelse på at du ikke visste hva du babla om der.

Ang. "det store bildet", så er det et litt spesielt argument når det dreier seg om mennesker som blir ofret i tusenvis for at USAs oppfatning av hva som er rett skal få gjennomslag, ikke desto mindre når det store flertallet i verden er uenige i det.

Det er en fin linje fra Arnulf Øverlands "du må ikke sove", der det heter at "du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv", og det er veldig sant. Hvorfor skal vi godta f.ex. USAs bruk av våpen resten av verden fordømmer, tortur, beskyttelse av krigsforbrytere, drap på sivile osv? Verden er langt fra rosenrød, og USA har i lang tid vært en viktig aktør for å hindre det. "Oi, det landet valgte jo en sosialistisk regjering, de kommer sikkert til å nekte det amerikanske firmaet der å utnytte arbeiderne like mye som de har gjort til nå, da er det best vi får ordna et statskupp" - litt generelt, og litt ekstremt, men det har ikke vært langt fra sannheten i flere tilfeller. USA har støttet minst like mange diktatorer og millitærkupp, med enda fler liv på samvittigheten, enn de har hjulpet til med å styrte. Uten å ha sjekket nærmere, vil jeg ikke bli overrasket om man kan telle antall demokratier de har vært involvert i å opprette på en hånd, mens diktaturene de har samarbeidet med trenger flere hender enn det jeg har tilgjengelig.

Forøvrig har jeg ikke sett noe som helst motargument på hvorfor Sovjet ikke invaderte noen av de allianseløse landene i vest-europa?

Jeg vil heller påstå at de som IKKE kritiserer USA, er naive.
Du ser ikke poenget atomet. Det var ikke når Hezbollah ble opprettet som var poenget her, ei heller var det hvorvidt lillehammerdrapet var en terroraksjon. Hele poenget var at det er lett for Norge å kritisere andre land for å være umoralske, når vi selv sitter i en veldig beskyttet sone, og i forhold til andre land har opplevd lite av terrorhandlinger og krig de siste 60 årene. Selv den Wikipedia artikkelen du linket til sa: "Norge har opplevd uvanlig lite terrorisme"

Det er ikke alltid en kan samarbeide med kun de "snille", noen ganger må en være mindre kresen.

Man kan tvære på hvor mange idiotiske ting USA har gjort opp gjennom historien, og jeg skal ikke være en for å nekte for at de har gjort mange feil, men jeg mener personlig at vi heller burde se på situasjonen i dag, ikke hva som skjedde for 5, 10 eller 15 år siden, og det er i den situasjonen i dag at jeg mener Norge burde tenke seg om før de begynner å preke rett og galt her i verden, og heller tenke litt på hvorfor det er vi har friheten og freden til å gjøre nettopp det. Ikke med det sagt at det er USA som har gitt oss det.
Sitat av atomet Vis innlegg
Forøvrig har jeg ikke sett noe som helst motargument på hvorfor Sovjet ikke invaderte noen av de allianseløse landene i vest-europa?
Vis hele sitatet...
Fordi selv om de offisielt var allianseløse (det murmer visst i Sverige om de uoffisielt hadde avtaler med NATO om forsvar) så er ikke det dermed sagt de er fritt villt når en sterk forsvarsallianse rundt dem ikke har som interesse at Sovjet svelger små nøytrale land. Sovjetiske tanks rullende over de nøytrale land i Europa kunne godt skapt verdenskrig.

Om du insinuerer at Norge burde holdt seg utenfor NATO etter 2.Verdenskrig siden nøytale land var trygge, er det først og fremst en påstand fra din side som bygger på etterpåklokskap om at Sovjet ikke invaderte nøytrale land i Europa (som jeg dog påpekte problemer med); mens som definitivt ikke var en etterpåklokskap man kunne ta i betraktning i de svettefulle perioder under den kalde krigen.

Norge hadde i tillegg blitt invadert av en fremmed makt under 2.Verdenskrig og det var åpenbart at Norge ikke hadde materielle midler til selv å forsvare seg. Nøytralitetspolitikken hadde vist seg å ikke virke og derfor ville det være politisk umulig å ikke inngå i NATO.
Sist endret av Kinseek; 23. desember 2008 kl. 23:34.
Jeg mistet ikke poenget, jeg bare kommenterte det siden jeg syns det er utrolig tåpelig å velge et eksempel som er totalt feil.

Ja, for all del, vi har hatt LITE terrorisme, det har jeg aldri nekta for, men du påstod faktisk at vi ikke hadde hatt noe i det hele tatt, selv når jeg påpekte at vi faktisk har hatt flere terroraksjoner kom du med en kommentar om at dette måtte være noen av mine snåle definisjoner som lot meg påstå dette.

Situasjonen i USA i dag er heldigvis at en president som har vært blant de aller værste USA har hatt gjennom tidene (krigshisser, korrupt, sterkt for dødsstraff og mot selvvalgt abort, miljøfiendtlig som få... for ikke å snakke om at man til tider må begynne å lure på om han rett og slett er litt utviklingshemmet) snart skal byttes ut med en som ser ut til å være så langt i den motsatte retningen som USA har opplevd på... utrolig lenge. Men, spørsmålet ditt var vel egentlig om USA virkelig har gjort så mye ille/dobbeltmoralsk i det siste? Tja... det kommer litt an på hvoran man teller, siden veldig mye av det er knyttet til denne terrorkrigen. F.ex. har amerikanske styrker drept **mange** flere sivile enn det som ble drept i terrorangrep mot USA, for ikke å snakke om at man har begynt å legitimere bruk av tortur i avhør, siden man ikke kaller fangene "krigsfanger", men "fiendtlige stridende". Samtidig nekter de å la den internasjonale domstolen i Haag dømme deres egne krigsforbrytere, og får en lov på plass i irak som lar PMC'er gjøre stort sett hva de vil der, uten å kunne dømmes for det?

I samme setning sier du faktisk BÅDE at du mener vi skal se på situasjonen i dag, og i neste åndedrag at vi skal takke USA for at vi har fred og frihet her i norge? Dvs at de allierte vant 2.verdenskrig, eller mener du den kalde krigen, som var over for nesten 20 år siden? Ja, USA har absolutt gjort bra ting også, men legg merke til HAR GJORT. Det at man har gjort noe bra en gang i tiden, skal ikke være et frikort til å gjøre hvor mye faan man vil senere.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Fordi selv om de offisielt var allianseløse (det murmer visst i Sverige om de uoffisielt hadde avtaler med NATO om forsvar) så er ikke det dermed sagt de er fritt villt når en sterk forsvarsallianse rundt dem ikke har som interesse at Sovjet svelger små nøytrale land. Sovjetiske tanks rullende over de nøytrale land i Europa kunne godt skapt verdenskrig.

Om du insinuerer at Norge burde holdt seg utenfor NATO etter 2.Verdenskrig siden nøytale land var trygge, er det først og fremst en påstand fra din side som bygger på etterpåklokskap om at Sovjet ikke invaderte nøytrale land i Europa (som jeg dog påpekte problemer med); mens som definitivt ikke var en etterpåklokskap man kunne ta i betraktning i de svettefulle perioder under den kalde krigen.

Norge hadde i tillegg blitt invadert av en fremmed makt under 2.Verdenskrig og det var åpenbart at Norge ikke hadde materielle midler til selv å forsvare seg. Nøytralitetspolitikken hadde vist seg å ikke virke og derfor ville det være politisk umulig å ikke inngå i NATO.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ikke det jeg insinuerer, jeg sier at vi ikke ene og alene skal takke USA for det, som en del av et større argument, siden drachir mener at vi skal la USA gjøre hva de vil uten å kritisere det, fordi vi er dem så stor takk skyldig fra ww2/den kalde krigen, og fordi de er storebror i nato.
Sist endret av atomet; 23. desember 2008 kl. 23:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har aldri sagt at vi skal la USA gjøre som de vil uten å kritisere dem, men har derimot påstått at vi burde være litt mer gjennomtenkte i vår kritikk av dem.

Heller aldri sagt at det er pga. 2. verdenskrig osv. at Norge har den friheten, jeg mente heller at vi burde se på dagens politiske situasjon, og hvorfor det er Norge har muligheten til å leve så godt som vi gjør, nemlig olje og arbeiderpartiet, mener jeg da. Jeg sa eksplisitt at det ikke nødvendigvis er USA som er skyld i at vi har den friheten.

USA burde ikke få gjøre hva de vil uten kritikk, men vi burde også tenke oss om før vi kritiserer dem.
Jeg har da heller ikke sagt at man skal kritisere i hytt og pine, men ting man ville ha kritisert hos andre skal man da også kritisere der. Enkelt og greit. Tåpelig å skulle gi noe mer slakk der enn ellers. Egentlig - hvis noen vil leke verdenspoliti, så bør man også kunne forvente at de holder seg strengere til "reglene" som skal "håndheves" (dvs menneskerettigheter, krigsforbrytelser osv) enn andre land. Dette har lenge ikke vært tilfellet, heller det stikk motsatte.

Ser forøvrig jeg blingsa litt på det siste punktet der om at "ikke nødvendigvis pga USA". Ja, at det er pga olje og sosialdemokratiet at vi faktisk har det såpass bra her som vi har det, det skal jeg være helt enig i. Det store spørsmålet da er egentlig hvordan du i det hele tatt mente at det var relevant i en diskusjon om USAs dobbeltmoral?
tror problemer ligger i en konstant maktkamp, folk i usa har en tendens til å gjøre alt til et "game". og når man først spiller så er det ikke gøy uten motstandere og hjelpemidler, noe det er nok av i USA.