Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2734
Bestilte på Ebay ett armbåndsur fra Hong Kong for 2 dager siden.

Fikk idag Epost om at pakken var sendt, men fikk også samtidig SMS med link om at eg måtte oppdatere addressen hos posten/bring, og når jeg gjorde det så ville denne POSTENO.VIP siden også ha 3 kroner og 14 øre gjennom bankkort-detaljer for "ekstraarbeid". Da ringte jeg Posten direkte og fikk vite at dette var velkjent scam, og at de hadde hatt mye av dette i det siste.

1) Skulle gjerne postet screenshot'en jeg har av denne SMS'en og linken og posteno.vip siden. Men det er vanskelig å få dette til her på freak.no.

2) Eg synes det er en SVÆRT god ide om vi får ett SCAM subforum her på freak.no som kalles Online Scam, slik at vi lett kan dele verdifulle erfaringer / advarsler.
Sist endret av Hoppeliten; 23. januar 2024 kl. 10:29. Grunn: Spelling
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Verdifull erfaring/advarsel: se hvor linken går før du trykker.
Sitat av robhol Vis innlegg
Verdifull erfaring/advarsel: se hvor linken går før du trykker.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype akkurat det, å se hvor linken går før man trykker ? La oss få en grei innføring i dette av deg please =).

Edit; her er link-teksten som jeg fikk på SMS btw; h t t p://tinyurl.com/4twz95e3?sle=esC3KQo0Hl
Sist endret av Hoppeliten; 23. januar 2024 kl. 11:19.
Det tryggeste er å ikke følge tilsendte lenker. Gå heller til google og skriv inn avsender der.
Sitat av Hoppeliten Vis innlegg
Kan du utdype akkurat det, å se hvor linken går før man trykker ? La oss få en grei innføring i dette av deg please =).

Edit; her er link-teksten som jeg fikk på SMS btw; h t t p://tinyurl.com/4twz95e3?sle=esC3KQo0Hl
Vis hele sitatet...
Posten vil aldri bruke en sånn redirecting som tinyurl. Allerede der kan du slette meldingen og rusle videre med andre gjøremål.
Du burde egentlig ta kontakt med ebay og fortelle denne historien, for dette høres ut som om selgeren er den parten som prøver å scamme deg.

Også, om du hadde søkt etter posteno.vip så ville du fått denne lenken som førstetreff: https://www.posten.no/kundeservice/nettsvindel

Skal du se en tinyurl uten å gå ditt selv: https://tinyurl-checker.web.app/
Sist endret av meitemark; 23. januar 2024 kl. 11:26.
Jeg tror dette er to separate hendelser. Jeg får utallige meldinger fra "Posten" om pakker, manglende husnummer, oppdatering, osv. Alt er bare skam. Får du en ekte link, skal det stå "posten.no" eller "bring.no" i adressen og ingen punktum etter "no". Jeg anbefaler deg å lære litt om nettvindel, hvis ikke kan du miste mye penger etterhvert.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Hoppeliten Vis innlegg
Kan du utdype akkurat det, å se hvor linken går før man trykker ? La oss få en grei innføring i dette av deg please =).

Edit; her er link-teksten som jeg fikk på SMS btw; h t t p://tinyurl.com/4twz95e3?sle=esC3KQo0Hl
Vis hele sitatet...
Med andre ord en "link shortener"/redirect som blir brukt til masse shady shit. Mer enn det er egentlig ikke relevant: Posten hadde sendt en lenke til posten.no. Ikke f.eks. posten.nu, p0sten.no, posten.ira.ru, posten.vip, og selvsagt i hvert fall ikke noe som prøver å aktivt skjule hvor du blir sendt hen, slik som Tinyurl.

Faktisk er det mange som ikke sender lenker overhodet lenger, fordi man trenger litt knowhow for å skille legitime links fra phishing, og det er for mye å forvente. Er du usikker i det minste, går du til f.eks. posten.no manuelt.

Og, klart, hvis det var gebyr fra Posten hadde du vært heldig hvis du slapp unna med kr 300, ikke kr 3.

PS: høyreklikk eller "long tap" og kopier for å få ut linken neste gang. IKKE klikk på noe som kan være phishing eller tilfeldig spam - da røper du at mail/SMS/el ble levert og lest.
Nei. Ta 2 sekunder og bruk hjernen for det den er verdt, så er det helt garantert at alle sånne scams forsvinner.


Undrer meg når folk generelt skal forstå at Posten og andre etater ikke har «posteno.vip» og andre helt pansermongo domenenavn. De har posten.no/bring.no for faen.

Det skriker røde flagg overalt. Forstår at ikke alle vet hva de røde flaggene er men det er usannsynlig lett å lære seg.
Sitat av Hoppeliten Vis innlegg
Kan du utdype akkurat det, å se hvor linken går før man trykker ? La oss få en grei innføring i dette av deg please =).

Edit; her er link-teksten som jeg fikk på SMS btw; h t t p://tinyurl.com/4twz95e3?sle=esC3KQo0Hl
Vis hele sitatet...
tinyurl.

Den letteste måten å innse at du får svindelsms, er at meldingene "passer" alle som kan motta dem. Ingen ekte sporingsnummer, ingen navn, ingen addresse, ingenting.

Hadde en onkelt som ringte meg idag fortvilt også, etter å ha klikket på en slik en link. Hvilket tlf nr kom meldingen fra?




Forøvrig er jeg veldig interessert i svindel, både digital og fysisk. Et eget forum som handler om å oppdage svindel i utlandet og online er noe jeg hadde støtta

Hadde vært spennende å hatt en meningsmåling i forumet om et slikt subforum bør opprettes
Sitat av Fremtidig Vis innlegg
Hadde vært spennende å hatt en meningsmåling i forumet om et slikt subforum bør opprettes
Vis hele sitatet...
Sidenotis, det er ikke slik oppretting av nye forum funker her. Hvis teamet blir stort nok til at det kunne vært nyttig med et eget område for det, så kan vi flekke opp et forum for temaet. Innen den tid er det bare å poste om det i diskusjon eller "Annen IT", hvor det så langt ser ut til å passe best.
Joda eg fattet mistanke helt fra begynnelsen av men, folk her i tråden e svimmel om de tror folk som meg er dumme som ikke klarer å automatisk plassere dette i juks-kategorien bare basert på linken. De linkene som store norske bedrifter, etater og myndigheter bruker og sender oss er like mye katta-skrift som det der.

Fikk ny SMS idag; [Postservice]: Varen din ankom leveringsstasjonen, men leveringen ble stoppet på grunn av manglende husnummer. Klikk på lenken nå: https://bit.ly/3Ue3HVr?MKr=1HaMNW5tib og oppdater adresseinformasjonen din innen 12 timer, ellers vil varene dine bli returnert.

Den sms'en kom fra nummer +509 35 04 6340, den forrige kom fra +855 38 317 5900

Det er første gang eg bestiller noe fra Ebay (ett armbåndsur til 1600 NOK), har aldri hatt konto der før. Det som er det spesielle er at eg fikk den første svindel-SMS'en omtrent samtidig som jeg fikk Epost fra Ebay om at pakken var sendt/rutine e-post/alt i orden. Det får meg til å tro at det er en utro tjener i enten e-bay (eller i postvesenet i Hong Kong ?) som tipser utvendige svindlere.
Sist endret av Hoppeliten; 25. januar 2024 kl. 16:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av robhol Vis innlegg
Verdifull erfaring/advarsel: se hvor linken går før du trykker.
Vis hele sitatet...
Vel, det er ikke bare bare alltid... Har ved to anledninger fått inkasso fordi jeg har trodd linker som er blitt sendt til meg har vært phishing. Fuckings tollgebyret fra ups er en av de...
Fått tre meldinger de siste dagene om både tollgebyr fra Statens vegvesen og posten som ikke har husnummeret mitt, henholdsvis +254 og +258 landskoder.. kan jeg anta at med de landskodene så er det lureri?
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Når organisasjoner som posten sender SMS
Sender dem det med spesial nummer som du ikke kan svare på
Så hvis du får tilsendt en link på SMS fra en organisasjon som Posten
Og du kan sende melding tilbake så er det garantert ikke posten
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Fått tre meldinger de siste dagene om både tollgebyr fra Statens vegvesen og posten som ikke har husnummeret mitt, henholdsvis +254 og +258 landskoder.. kan jeg anta at med de landskodene så er det lureri?
Vis hele sitatet...
Norske firmaer har +47, svenske har +46.

+254 er Kenya og +268 er Mozambique. Du kan vel si at posten ikke sender sms fra Mozambique.

Jeg får de samme mwldingene selv, fra andre land igjen. Norske formaer har ofte bare navn som avsender, men det er ikke 100% sikkert lenger.
Dette svindelforsøket ga meg ny pers iå følge med på reklame faktisk, noen som har lært seg KI, pop-up fra en tilfeldig pirat-strømmeside:

Sist endret av Veggen; 25. januar 2024 kl. 23:39.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Dette svindelforsøket ga meg ny pers iå følge med på reklame faktisk, noen som har lært seg KI, pop-up fra en tilfeldig pirat-strømmeside;
Vis hele sitatet...
Tror jeg så akuratt samme artikkel for 5 år siden.
Hadde det vært så enkelt, hadde vi alle vært millionærer og ingen hadde jobbet Utopisk.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Tror jeg så akuratt samme artikkel for 5 år siden.
Vis hele sitatet...
Den typen scam-annonser var langt fra så velskrevne før tekstmodell-KI kom. Ser det samme språket i falske omtaler over ALT nå også.

Takk til Veggz for redigerings <3
Fikk en her nå fra +256 (Posten Bring) faktisk, har de slått seg sammen igjen?

https://www.postal-services.one?blablabla

Folk som går på dette har jo bare seg selv å takke.
Vel, 99% av alle disse scamsiden jeg har sett har en felles ting, de mangler forside. Alt de har er scamsiden. Hvis de ikke har en forside (index), så er de nok sannsynligvis scam.

https://www.postal-services.one/ tom side.
https://nofwa.top/ enda en tom side.
Ofte når jeg blir prøvd scamma er det google translate, dårlig tegnsetting og generelt dårlig tekstoppbygging. Noen bruker også typ russiske bokstaver som ved første øyekast ser ut som noe fra det norske alfabetet. Og får jeg beskjed om å trykke på en link fra et spesifikk sted, f eks skatteetaten så går jeg på nettet å går innpå skatteetaten sine sider selv. Trykker aldri på en link jeg får med beskjed om ditt eller datt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Hoppeliten Vis innlegg
Joda eg fattet mistanke helt fra begynnelsen av men, folk her i tråden e svimmel om de tror folk som meg er dumme som ikke klarer å automatisk plassere dette i juks-kategorien bare basert på linken.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke å antyde at du er dum, for ordens skyld. Det er bare "dette burde vært pensum"-materiale til de grader (fordi det er nødvendig for å kunne navigere internettet trygt), det er ikke din feil.

Sitat av Alge Vis innlegg
Vel, det er ikke bare bare alltid... Har ved to anledninger fått inkasso fordi jeg har trodd linker som er blitt sendt til meg har vært phishing. Fuckings tollgebyret fra ups er en av de...
Vis hele sitatet...
De burde strengt tatt visst bedre enn å sende en "personlig" link siden nettopp phishing er såpass utbredt. Jeg er likevel nysgjerrig på ca. hvordan linkene så ut? Mest domenet ol., ettersom det så sketchy ut. De burde hatt vett til å la selve linken peke til f.eks. ups.com, som det kan bevises at er offisielt.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Ofte når jeg blir prøvd scamma er det google translate, dårlig tegnsetting og generelt dårlig tekstoppbygging.
Vis hele sitatet...
Dette har "alltid" stemt, men vær obs på at utvikling i "AI" kan gjøre den tekstproduksjonen litt mer overbevisende, og tilgjengelig nok til at man vil se det i spam. En annen nylig post på Freak tok opp en falsk nyhetsartikkel; den er ikke ekstremt overbevisende, men dramatisk mer overbevisende enn Google Translate greide å gjøre utav faktiske artikler for 10 år siden, for eksempel. Det er en utvikling å følge mistenksomt med på.
Vær også obs på uvanlige beløp. Posten sender aldri krav på 3,17 kr for å levere pakken din. Det er jo mindre enn et frimerke koster
Renner inn her denne fra +967 Jemen..

Autopass bla bla

rb.gy/xyz

Statens vegvesen
Takk for støtten! (ironisk)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fikk klokken i posten for en uke siden, alt i orden og ingen problem.

Det som er det merkverdige i denne saken er at jeg aldri før har fått slike svindel-sms'er. Det var først når jeg for første gang i mitt liv kjøte noe på Ebay at de kom. Dette får meg til å tenke at der er noen moles/muldvarper i enten Ebay-systemet eller i Hong Kong - postsystemet.
Sitat av Hoppeliten Vis innlegg
Fikk klokken i posten for en uke siden, alt i orden og ingen problem.

Det som er det merkverdige i denne saken er at jeg aldri før har fått slike svindel-sms'er. Det var først når jeg for første gang i mitt liv kjøte noe på Ebay at de kom. Dette får meg til å tenke at der er noen moles/muldvarper i enten Ebay-systemet eller i Hong Kong - postsystemet.
Vis hele sitatet...
Er nok fullt av mennesker i både ebay og hongkong som rett og slett selger slike opplysninger til folk som trenger slikt for å svindle.

Har du slike opplysninger på nett er du sårbar. Selv om kun 1881 skulle visst om nummeret ditt er det mennesker der også som kan dele nummeret ditt og evt. Email med andre mennesker.

Husk at nå har også folk teknologien som gjør at man kan få deg til å se ut som du er i Egypt, nesten helt umulig å se at det ikke er ekte. Dette gjelder både video og bilder.

Folk kan også ringe deg og ha 112 som avsendernummer.

Ingen seriøse vil be om sensitiv info over den digitale verden. Ikke engang politiet har rett til å vite det. De skal ikke vite det.
Husk hva det sto i brevet da du fikk f.eks. Kodebrikken.

Skal de ha noe info som f.eks. Personnummer så er det kun når du står face 2 face med dem. Og da skal du ikke gjøre noe uten at de har uniform og legitimasjon på deg.

Jeg himler ofte med øynene når jeg leser om hvor lett folk lar seg lure. Spesielt eldre. Men det er spesielt ille når de født i datamaskinens alder ble født og lar seg lure gjennom teknologi de burde vite alt om.
Jeg har selv aldri blitt lurt, det nærmeste jeg har vært er når posten sa jeg hadde en pakke klar for henting, for de benyttet nettopp posten.no som avsenderadresse. Men emailen endte i søppeldelen. Og når jeg tok kontakt med posten så fant jeg fort ut at det var scam.

Spesielt ikke ta vurderinger som kan være scam når du er stresset eller har dårlig tid.
Sist endret av einsteindragon; 19. februar 2024 kl. 04:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Muldvarpene er neppe i selve Ebay, men er selgere på Ebay. Akkurat som svindlere, spammere og andre søppelfolk på Finn el.

Jeg har adresser jeg kun bruker på enkeltsider (paypal, ebay) som plutselig har begynt å motta spam, fordi man ikke kan unngå å oppgi dem. Mistenker også at telefonnummeret har havnet på avveie slik, når jeg har glemt å skrive det feil. Man skulle rapportert det, men hva er vitsen?

Løsningen er den samme uansett: bruk kritisk sans og selvfølgelig ikke oppgi mer informasjon enn de allerede har. Det inkluderer klikking av lenker, og visning av bilder eller annet "remote content" i mailen, som kan vise dem at du har lest mailen.