Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 10073
Hei!


Vurderer å gå til innkjøp av forsterker og subwoofer til bil. Planlegger å bruke opp til 5k, men sier ikke nei til noe billigere.

Dette skal inn i en Mercedes Benz w210 sedan, med skiluke mellom bagasjerom og kupe.

Jeg har et par funnet et par sett og vil ha forslag til andre eventuelle sett, og erfaringer med det jeg har funnet.

Polk Audio db1222
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...7&katid=30&id=

Pioneer GM-D9601
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...n=736&katid=37


Har også muligheten til og kjøpe litt eldre bilstereo av en kollega,
en MTX Thundercast 1x12" 1000w og en DLS Genesis forsterker som skal være mer en bra nok til elementet. Dette hadde en nypris på 10k+ da det ble kjøpt.


Hvilken av disse ville dere anbefalt? Evt noe annet?
Noen som har erfaringer fra polk kassa?

Han kom også med en intressant påstand om at siden bagasjerommet på bilen er så tett som det er, med dieseltank mellom bagasjerommet og kupeen, og en solid hatthylle. Vil ikke nødvendigvis 2x12 spille mye bedre en 1x12.

Noen som kjenner til om dette kan ha noe i seg?¨


På forhånd takk

btw, beklager for eventuelle skriveleifer.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har aktiv sub fra biltema til kr. 995 som er montert under setet. Måtte skru bassen nesten helt ned på den. Bra og billig løsning.
Tekniker: Mye bass er ikke det samme som bra bass/lyd. Nå har ikke jeg hørt de aktive subbene til Biltema, men jeg tviler på at en sub til 1000,- spiller BRA. At den har mye bass derimot tviler jeg ikke på. Blafring, pappbass og forvrenging er ikke det folk vanligvis vil ha (det er ihvertfall det i alle passive Biltema-subbene jeg har hørt.

TS: MTXen og DLSen er to meget bra komponenter. Har aldri hatt de selv men har hørt de ved flere anledninger. Har selv hatt Polk-subbene du linker til og de leverer mye lyd, men jeg ville nok personlig gått for MTX/DLS da dette er en mer strømsterk forsterker og et virkelig kvalitetselement. Så lenge det er behandlet OK har dette en holdbarhet på lang, lang tid.

Bilradiospesialisten-pakka er heller ikke dårlig, så du vil nok bli fornøyd uansett.
Nå vet ikke jeg hvor mye bass du skal ha, men til NORMAL bass ga denne aktive sub'en veldig god lyd.

Mitt oppsett:

Mellomstore Pioneer Høyttalere foran innfelt i dører, dempematte bak

Små 4" bilteme høyttalere bak innfelt under sofa

Biltema Aktiv Sub under setet

Grunnen til at jeg kjøpte bilteme høyttalere var at de var utsolgt for Pioneer, men disse høyttalerne til 179kr imponerte, god melomtone og diskant.

4" gir nesten ikke bass med mindre du monterer dem i et bassrefleks kabinett som er nøye avstemt. Det blir vanskelig for en selvbygger.

Det var helt håpløst å få til korrekt lyd før jeg monterte denne sub'en.

Grunnen til at jeg valgte aktiv sub var at jeg da kjøpte et ferdig produkt for basslyden og var sikker på at det ville fungere.

Så jeg synest du burde prøve produktet før du snakker nedenom og hjem om noe du ikke har testet

Den aktive sub'en får 12V fra batteriet og er koblet på høytallerledningene og spiller dermed likt med radioen.

Den har også en fjernkontroll med ledning dersom du skal plage naboene veldig... jeg måtte skru den nesten helt ned, slitsomt med for mye bass i lengden, men kanskje morsomt å dra på litt om en har fest?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...-8-2000023892/

Har to av disse...

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...re-2000030781/

Kjøpte disse fordi det var tomt for Pioneer høyttalere, men de ga bra lyd til prisen isammen med sub'en!
Sist endret av Tekniker2; 27. juni 2015 kl. 12:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Biltema er etter min erfaring et meget godt alternativ til bilstereo, men mindre man er lydentusiast. Billig, bra trykk og helt grei lyd.

Det som er mer avgjørende er hvilke type høyttaler man setter sammen, kabler(spesielt lyd) og det viktigste: demping av bilen.

Et komponentsett fremme 5,25/6,5" og en 12" bak fungerer lenge i en dempet bil. Glem 9x6 i hattehyllen.
Sist endret av reklame; 27. juni 2015 kl. 15:18.
Sitat av Hobby Vis innlegg
Tekniker: Mye bass er ikke det samme som bra bass/lyd. Nå har ikke jeg hørt de aktive subbene til Biltema, men jeg tviler på at en sub til 1000,- spiller BRA. At den har mye bass derimot tviler jeg ikke på. Blafring, pappbass og forvrenging er ikke det folk vanligvis vil ha (det er ihvertfall det i alle passive Biltema-subbene jeg har hørt.

TS: MTXen og DLSen er to meget bra komponenter. Har aldri hatt de selv men har hørt de ved flere anledninger. Har selv hatt Polk-subbene du linker til og de leverer mye lyd, men jeg ville nok personlig gått for MTX/DLS da dette er en mer strømsterk forsterker og et virkelig kvalitetselement. Så lenge det er behandlet OK har dette en holdbarhet på lang, lang tid.

Bilradiospesialisten-pakka er heller ikke dårlig, så du vil nok bli fornøyd uansett.
Vis hele sitatet...
Enig i at Biltema ikke er plassen å gå for lyd.
Når det gjelder MTX'n så lurer jeg på hvordan opphenget er på den? Mener det MTX som skiftet fra tung solid gummioppheng til noe "skum aktig"? Disse skumgreiene kan gå i oppløsning selv uten å bli spilt, tidens tann tar dem. Om den har skumaktig oppheng og ikke gummi så ville styrt unna. Om den har gummioppheng så er det en bra kombo. Hva er prisen han forlanger? Klarer du å få prisen ned i 2-3000?
Sist endret av frtoretang; 27. juni 2015 kl. 17:57.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Trådstarter
17 2
Til info for andre som ser etter subwoofer til sin w210. Jeg endte med å kjøpe Polk kassen Den spiller meget bra på lavt volum, men så fort man begynner å spille høyt, så blir den "kvalt" da den ikke får nok luft å flytte på. Det å åpne skiluken hjelper litt, men ikke spesielt mye.

En kompis kjøpte den samme til sin stasjonsvogn, der spiller den veldig bra. Kan trygt anbefale den til de som er ute etter en ferdigbygget kasse.