Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 10139
Hei !

Trenger litt hjelp her :

Jeg har canal digital parabol tv abonnement til 298 i mnd + NRK lisens til ca 2.756 kr.
Som blir ca 6332 i året på tv abonnement.

Har føler jeg det må gå ann og spare litt og da tenke jeg denne her løsnigen :

Kjøpe en Apple tv , tv2 sumo til kr 1199,- i året og tv norge 759 i året .
Som blir ca 1958 kr i året !


Og plombere tven koster ca 1000 ? Kan dem komme hit og gjøre det eller må jeg styre og finne et versted eller kan jeg skrive mail til nrk og dem sletter meg !? eller er det ikke så lett ?

Og Apple tv, er det sånn at jeg kan legge inn tv2 som en app og tvnorge som en app sånn at det er enkelt og bruke eller er det noe knoting der ? Vil jo ha det lettest mulig så alle skjønner det

Og jeg får vel fjerne nrk lisensen selv om jeg har Appel tv, har vel ikke noe å si det !?

Takk, håper på litt hjelp og tips og råd her !
Sist endret av minimastros; 13. oktober 2015 kl. 23:21.
Ser ut som både TV2 og TVNorge er tilgjengelige som apper til Apple TV og dersom du får plombert TV-en sakl du ikke betale NRK-lisens. Usikker på hvordan plombering foregår, men regner med at du må lever den inn til en elektronikk-butikk.

Har ikke brutk Apple-TV selv, men ser ut som det er en nesten ubegrenset mengde med apper fra både norske og utenlaske tjenester. Netflix og HBO for å nenve noen kjente. Bør vel gå over til Apple-TV eller lignende selv snart også.
Sist endret av Såpestykket; 13. oktober 2015 kl. 23:28.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Ehm, må man fortsatt plombere TV apparater?
Hva i alle dager er grunnen til dette, det analoge bakkenettet stengte jo for lenge siden. Man kan da ikke få inn noe som helst i den pluggen. Er det virkelig så stor forskjell mellom lovverk og realitet?

Mener bestemt du ikke trenger og betale nrk lisens dersom du (har mulighet til) streamer NRK over internett. Jeg tror du må si opp abonnementer på parabol, kabel, og bakkenett. Deretter sender du et formelt brev til nrk som erklærer at du ikke på noen måte kan se på nrk(utenom internett). Husker jeg så et slikt brev på diskusjon.no en for noen år siden.
Det er tydeligvis enkleste måten å unngå lisensen på...
Fikk tilbud om plombering da jeg kjøpte min TV for å unngå NRK-lisens siden jeg kun kom til å bruke den til PS3 og PC.
Sist endret av Såpestykket; 14. oktober 2015 kl. 00:32.
Fikk tv-inspektør på døra, han fikk ikke komme inn, fikk krav om kringkastingsavgift i posten.

nrk.no/lisens/skjema---oppsigelse-1.11508479

Forklarte at jeg ikke har noen tv, kun pc-skjerm for å spille nintendo på.

Fikk nytt brev på e-post:

Lisensnummer er nå avsluttet i vårt register. Vennligst se bort fra tilsendte krav.
Vis hele sitatet...
Prøv det før du prøver plombering.
Er Dplay på apple TV da? Sjekket tidligere denne uken og fant ingenting om at de hadde apper? (Dplay er for TVNorge).
Sitat av Settoz Vis innlegg
Er Dplay på apple TV da? Sjekket tidligere denne uken og fant ingenting om at de hadde apper? (Dplay er for TVNorge).
Vis hele sitatet...
Så fort vi lanserer Dplay Nordic i løpet av 2015 så blir det utviklet flere plattformer. Først og fremst Airplay, men også AppleTV app er på menyen.
Vis hele sitatet...
Kilde fra Dplay norge sin face: facebook.com/dplaynorge/posts/710659095713948
Sitat av Nemizz Vis innlegg
Ehm, må man fortsatt plombere TV apparater?
Hva i alle dager er grunnen til dette, det analoge bakkenettet stengte jo for lenge siden. Man kan da ikke få inn noe som helst i den pluggen. Er det virkelig så stor forskjell mellom lovverk og realitet?

Mener bestemt du ikke trenger og betale nrk lisens dersom du (har mulighet til) streamer NRK over internett. Jeg tror du må si opp abonnementer på parabol, kabel, og bakkenett. Deretter sender du et formelt brev til nrk som erklærer at du ikke på noen måte kan se på nrk(utenom internett). Husker jeg så et slikt brev på diskusjon.no en for noen år siden.
Vis hele sitatet...
Du trenger vel ikkje å plumbere hvis du har et gammelt TV apparat som ikkje kan ta i mot DVB-T. Men hvis du kjøper en ny TV i dag så har de fleste nye TVer IDTV (Integrated Digital Television) med mulighet for å dekode DVB-T data.

EDIT: Hvis du har CA brønn på siden av TVen din, så har den også IDTV, og da må du nok betale kringkastingsavgift til NRK.
Sist endret av 0xFF; 14. oktober 2015 kl. 01:06.
Tusen takk alle sammen ! Skal lese igjennom alle postene i morgen å se på dette ! Takk igjen, så langt

Skal vi se her :

1. Bør jeg først si opp tv abn også nrk lisensen og sende dem brev og si det rett ut at jeg skal bruke tven til Apple tv ?

2. Jeg tenke bare og bruke Apple tv for det virka det ut som var lettest og folk flest bruker. Jeg vil jo ha dette så lett som mulig og lurer på om det da går ann og bare leste ned nrk app, tv2, tv3 og tvnorge på apple boksen ? eller er det noen av de kanalene som ikke fungerer på Apple tv ? Og har alle direkte sending via app ?

3. Ser at Apple tv 4 gen kommer snart, vente på den eller bare kjøpe en 3 gen ?

4. MÅ jeg har iTunes for og få Apple tv til og fungere ? Skal bare ha til tv kanaler og ikke leie filmer osv ...

5. Kan jeg styre ting via min iPhone 4 eller er den for gammel ?

Sånn, håper noen har noen kloke svar her, dette er ikke helt mitt område merker jeg !
Sist endret av minimastros; 14. oktober 2015 kl. 13:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1. det høres ut som en plan, tipset til Turbolego virket og ganske smart
2. usikker på hvordan appene fungerer og om de sender direkte, men regner med at det er mulig. Tenker at de ligner en de på de tilsvarende appene for ipad og iphone etc.
3. som oftest lønner det seg å vente litt på apple-produktene, og prisforskjellen er vel heller ikke den største.
4. med iTunes regner jeg med at du mener Apple-ID som jeg tror du må ha for å bruke Apple-TV. Det er ikke noe stress å lage bruker og koster ingenting.
5. usikker på dette. sjekk om det står noe på Google
Sitat av minimastros Vis innlegg

3. Ser at Apple tv 4 gen kommer snart, vente på den eller bare kjøpe en 3 gen ?
Vis hele sitatet...
Ja, du bør absolutt vente på den nye Apple TV. På denne blir det Appstore, slik at du kan laste ned apper etter ønske.
Dette eksisterer ikke på Apple-TV idag.
Sitat av Neibek Vis innlegg
1. det høres ut som en plan, tipset til Turbolego virket og ganske smart
2. usikker på hvordan appene fungerer og om de sender direkte, men regner med at det er mulig. Tenker at de ligner en de på de tilsvarende appene for ipad og iphone etc.
3. som oftest lønner det seg å vente litt på apple-produktene, og prisforskjellen er vel heller ikke den største.
4. med iTunes regner jeg med at du mener Apple-ID som jeg tror du må ha for å bruke Apple-TV. Det er ikke noe stress å lage bruker og koster ingenting.
5. usikker på dette. sjekk om det står noe på Google
Vis hele sitatet...
Takk takk, da skal jeg se litt mer på det og da vente jeg hvertfall til 4 gen kommer på markedet, er vel ca nov / des en gang den kommer ser det ut til !?

Sitat av Automatiker Vis innlegg
Ja, du bør absolutt vente på den nye Apple TV. På denne blir det Appstore, slik at du kan laste ned apper etter ønske.
Dette eksisterer ikke på Apple-TV idag.
Vis hele sitatet...
Yes, da venter jeg garantert !
Sist endret av minimastros; 15. oktober 2015 kl. 00:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alternativ 1: Du trenger ikke plombere. Skriv en mail til de om at mottaker ikke vil være i bruk og at NRK vil få adgang til din leilighet hvis de ønsker å plombere din mottaker og/eller antenneinntak.

Alternativ 2: Fortelle NRK at du setter tv-en bort og at du fremover kun vil se sendinger over internett. Be om å bli slettet som lisensbetaler.
Sist endret av caperno; 15. oktober 2015 kl. 10:54.
Sa selv opp Canal Digital for en stund tilbake, og har kun brukt Apple TV med NRK nett-tv, netflix, tv2 sumo og viaplay. Føler ikke jeg savner noe. Har også d-play abonnement, men får ikke spillt det av på tv uten å gå via pc atm.

Trodde jeg måtte plombere tv på forhånd, men prøvde nå å sende en oppsigelse til NRK hvor jeg sier at alt av dekoderutstyr er returnert til canal digital og at tv-skjerm kun brukes som monitor. Skrev også at NRK har full tilgang til å komme å sjekke + plombere. Gir en lyd her inne når jeg har fått svar.

Takk for gode tips!
Oki, så om jeg skjønner det rett så for at jeg skal få nrk, tv2 , tv3 og tvnorge til og fungere så må jeg ha Apple tv gen 4 for at det skal fungere ? Fordi den kan man gå via app store og last ned de appene ?Og ikke kjøpe en gammel Apple tv gen 3 ? da vil ikke d-play fungere, men de andre (nrk, tv2, tv3 ) ? Synd for det er jo en del billigere den "gammle" 3ern !
Apple TV Gen 3 har ikke app store. Der må nye apps legges inn via Apple. Du har Netflix, TV2 Sumo, Viaplay og NRK nett-tv der.

Apple TV Gen 4 får app store, men per dags dato er det ingen d-play app som er klar. Kan ta lang tid før det eventuelt kommer. Fordelen med å ha app store er at man får tilgang på mer apps. Det kommer sannsynligvis ikke noen nye apps til Gen 3 etter Gen 4 er lansert.

Personlig venter jeg bare på at D-play kommer med airplay støtte. Da kan jeg bruke d-play fra ipaden og spille av på tven. Brukte HBO på samme vis en periode, det var ganske smertefritt.
Du can også vurdere chromecast, den kan speile whatever fra pc/mobil til tv'n din.

Den nye chromecasten er vistnok ute nå, til $35: New 2015 Chromecast Review - YouTube, Plex, Gaming, Screen Mirroring, and More
danielsk: Takk takk, da vet jeg det !

Turbolego: Ja, har vurdert en sånn veldig men føler jeg vil styre via fjernkontroll ! Men ingen dum dings det der ..
Jeg må jo ikke ha apple men virker ut som den folk bruker mest, har sett litt på wd tv o.l men ser ut som apple tv får best score / review på nett ...
Sitat av minimastros Vis innlegg
danielsk: Takk takk, da vet jeg det !

Turbolego: Ja, har vurdert en sånn veldig men føler jeg vil styre via fjernkontroll ! Men ingen dum dings det der ..
Jeg må jo ikke ha apple men virker ut som den folk bruker mest, har sett litt på wd tv o.l men ser ut som apple tv får best score / review på nett ...
Vis hele sitatet...
Chromecast will now take orders from your TV remote

Slik gjør du det:

How to Use a Physical Remote Control With Your Chromecast

Sjekk dette først:

You’ll need to have HDMI-CEC enabled on your TV to do this. This is a fairly common feature on modern televisions, although some TVs ship with it disabled by default and most TV manufacturers call it something else.
Vis hele sitatet...
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hjertelig ! Skal lese om det nå
Sitat av minimastros Vis innlegg
Hjertelig ! Skal lese om det nå
Vis hele sitatet...
How to Enable HDMI-CEC on Your TV, and Why You Should

Kjært barn har mange navn:
  • AOC: E-link
  • Hitachi: HDMI-CEC (Thank you, Hitachi!)
  • LG: SimpLink
  • Mitsubishi: NetCommand for HDMI
  • Onkyo: RIHD (Remote Interactive over HDMI)
  • Panasonic: HDAVI Control, EZ-Sync, or VIERA Link
  • Philips: EasyLink
  • Pioneer: Kuro Link
  • Runco International: RuncoLink
  • Samsung: Anynet+
  • Sharp: Aquos Link
  • Sony: BRAVIA Sync
  • Toshiba: CE-Link or Regza Link
  • Vizio: CEC (Thank you, Vizio!)
Sitat av Turbolego Vis innlegg
How to Enable HDMI-CEC on Your TV, and Why You Should

Kjært barn har mange navn:
  • AOC: E-link
  • Hitachi: HDMI-CEC (Thank you, Hitachi!)
  • LG: SimpLink
  • Mitsubishi: NetCommand for HDMI
  • Onkyo: RIHD (Remote Interactive over HDMI)
  • Panasonic: HDAVI Control, EZ-Sync, or VIERA Link
  • Philips: EasyLink
  • Pioneer: Kuro Link
  • Runco International: RuncoLink
  • Samsung: Anynet+
  • Sharp: Aquos Link
  • Sony: BRAVIA Sync
  • Toshiba: CE-Link or Regza Link
  • Vizio: CEC (Thank you, Vizio!)
Vis hele sitatet...
Takk for god hjelp.

Men nå har jeg tenke og jeg går nok for Apple TV 3 gen til NRK og TV 2 Sumo og resten tar vi via pcen TV3 og TVNorge !

For min del kunne jeg tatt alt via pcen men dama er ikke så inn i pc osv men jeg får ta og lære henne litt opp så går det nok bra
+ Ringer Canal Digital og NRK til uka for og SI OPP!!!!

Takk for knall hjelp og nyttig info fra dere freaks

+ fikk til TV3 nå via Iphone AirPlay !!!

Da er det bare TV Norge som jeg må ta via Pcen ennå så lenge.
Sist endret av minimastros; 18. oktober 2015 kl. 20:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.