Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1607
Hei, jeg skal bytte harddisk i min maskin, men har ikke lyst til å åtte installere alle programmer og slikt på nytt... Så jeg lurte på hvordan man kan reinstallere windows 7 fra en backup, å man bruke noe spesielle programmer? Og hvordan kan jeg installere det på en helt tom harddisk? Har forresten Windows 7 cden.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Cloning vil alltid gi masse tull. Det er jo ikke vanskelig å reinstalere?
erlend456's Avatar
Trådstarter
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Cloning vil alltid gi masse tull. Det er jo ikke vanskelig å reinstalere?
Vis hele sitatet...
Eg har en mac, der brukte jeg time machine til backup, og dermed kunne jeg bare putte mac os cden i og velge installasjon fra backup, og da ble alt som det var fra den siste backupen jeg gjorde. Finnes det ikke noe slikt for windows?
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Aner ikke, har lest mange plasser at dette gir ofte mere tull en det gir glede, så har aldri prøvd meg på det. tar toppen 3 timer å få alt slik det var før reinstallasjonen.

Hvor vanskelig kan det være? o.O
erlend456's Avatar
Trådstarter
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Aner ikke, har lest mange plasser at dette gir ofte mere tull en det gir glede, så har aldri prøvd meg på det. tar toppen 3 timer å få alt slik det var før reinstallasjonen.

Hvor vanskelig kan det være? o.O
Vis hele sitatet...
Ville bare slippe å måtte sitte og installere vært eneste program på nytt...
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
tar toppen 3 timer å få alt slik det var før reinstallasjonen
Vis hele sitatet...
Siden du kjenner TS så godt at du vet hva h*n har på harddisken av programmer og kan begrense tiden til tre timer bør du kanskje hjelpe vedkommende?
Jeg for min del skal skifte til ny SSD og velger heller å klone enn å gjøre all den jobben med installasjon fra bunnen av. Og jeg kan GARANTERE at selv med RASK SSD vil nok en reinstallasjon ta betydelig mer enn tre timer...
erlend456's Avatar
Trådstarter
Sitat av woff Vis innlegg
Siden du kjenner TS så godt at du vet hva h*n har på harddisken av programmer og kan begrense tiden til tre timer bør du kanskje hjelpe vedkommende?
Jeg for min del skal skifte til ny SSD og velger heller å klone enn å gjøre all den jobben med installasjon fra bunnen av. Og jeg kan GARANTERE at selv med RASK SSD vil nok en reinstallasjon ta betydelig mer enn tre timer...
Vis hele sitatet...
vet du hvordan man gjør det? det hadde vært veldig fint
Jeg prøver meg iallefall på å bruke Norton Ghost 15, et program som følger med i pakka på den SSD'en jeg vil ha. Det finnes vel ganske mange programmer som klarer jobben å klone en harddisk, regner med at litt leting med google vil gi deg noen tips.
Å klone HDD til SSD er ingen god ide, da de ikke bruker like "filordninger"...
erlend456's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Å klone HDD til SSD er ingen god ide, da de ikke bruker like "filordninger"...
Vis hele sitatet...
Beklager, men jeg har forklart meg litt feil, jeg skal bytte SSD, jeg har fått en ny SSD med mer plass jeg vil bruke og bare flytte det over til den nye SSDen fra den gamle SSDen. Skrev HDD, men tenkte ikke over at det var feil...

Men Backup blir på en HDD hvis det har noe å si.
Sist endret av erlend456; 19. mai 2012 kl. 22:21.
Jeg for min del skal også skifte ut en gammel ssd mot en ny.. Og går fortsatt for Norton.. Var forøvrig en artikkel om oppgradering av bærbare pc'er for noen dager siden.. Var ikke nevnt noen problemer med kloning fra mekanisk hd til ssd..
erlend456's Avatar
Trådstarter
Sitat av woff Vis innlegg
Jeg for min del skal også skifte ut en gammel ssd mot en ny.. Og går fortsatt for Norton.. Var forøvrig en artikkel om oppgradering av bærbare pc'er for noen dager siden.. Var ikke nevnt noen problemer med kloning fra mekanisk hd til ssd..
Vis hele sitatet...
Men vet du hvordan man skal installere ved hjelp av backup laget fra Norton sitt program? hva må man gjøre, sette i OS cd og velge å installere fra backup? eller er det på en annen måte?

Leste på norton at man kunne gjennopprette hele backup uten OS cd, men stod ikke hvordan man går fram for å gjøre det, hvis du finner ut av det, kunne du forklart det?
Sist endret av erlend456; 20. mai 2012 kl. 00:02.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av woff Vis innlegg
Siden du kjenner TS så godt at du vet hva h*n har på harddisken av programmer og kan begrense tiden til tre timer bør du kanskje hjelpe vedkommende?
Jeg for min del skal skifte til ny SSD og velger heller å klone enn å gjøre all den jobben med installasjon fra bunnen av. Og jeg kan GARANTERE at selv med RASK SSD vil nok en reinstallasjon ta betydelig mer enn tre timer...
Vis hele sitatet...
Hvordan kan man bruke mere enn 3 timer på det? OS tar 25 - 35 minutter. Har man en ny bundle har den stort sett alle updates. Ymse programmer tar ikke mere enn 20 - 25 min, Da sitter du med 2 timer tilgjengelig ca. Alle spill har man jo swelvfølgelig backup av. Steam f.eks har en backup funskjon.
Så, hva bruker man den siste timen på?

Jo, finpuss! Aka faner, passord, bakgrunsbilder etc. Hvorfor skal det være så vanskelig ?
Siden du har så god peiling mener jeg...
Jeez, mye nubs ute å går.
Greit, photoshop f.eks kan ta litt tid, men det kan bare gå i bakgrunn å surre.
Sist endret av CHillZoNE; 20. mai 2012 kl. 00:26.
erlend456's Avatar
Trådstarter
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Hvordan kan man bruke mere enn 3 timer på det? OS tar 25 - 35 minutter. Har man en ny bundle har den stort sett alle updates. Ymse programmer tar ikke mere enn 20 - 25 min, Da sitter du med 2 timer tilgjengelig ca. Alle spill har man jo swelvfølgelig backup av. Steam f.eks har en backup funskjon.
Så, hva bruker man den siste timen på?

Jo, finpuss! Aka faner, passord, bakgrunsbilder etc. Hvorfor skal det være så vanskelig ?
Siden du har så god peiling mener jeg...
Jeez, mye nubs ute å går.
Greit, photoshop f.eks kan ta litt tid, men det kan bare gå i bakgrunn å surre.
Vis hele sitatet...
Jeg vil helst slippe dette om det er mulig, hvis ikke hadde jeg jo ikke spurt... for hvis jeg kan slippe å bruke den tiden det tar å installere programmer o.l, vil jeg heller det. Og om det tar litt lengre tid å installere fra backup gjør ikke det noe, den jør jo alt automatisk til den er ferdig.

Så hvis det er noen med erfaring og som har gjort dette før, setter jeg stor pris på svar
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Ja, vare bare ute etter å korrigere svaret til duden over.

Virker som Norton er det beste valget ditt hittil.
Jeg antar de har en fin fin bruksanvisning på siden sin f.eks. Om ikke, så følger det somregel med en pdf om du laster det ned.

Er noe guider her

Dog med acronis, men er vistnok like elendig som alt annet

Så finner du bare programmet på en viss bukt..
The Nerdrager
Sitat av woff Vis innlegg
Siden du kjenner TS så godt at du vet hva h*n har på harddisken av programmer og kan begrense tiden til tre timer bør du kanskje hjelpe vedkommende?
Jeg for min del skal skifte til ny SSD og velger heller å klone enn å gjøre all den jobben med installasjon fra bunnen av. Og jeg kan GARANTERE at selv med RASK SSD vil nok en reinstallasjon ta betydelig mer enn tre timer...
Vis hele sitatet...
Når jeg tok reinstallasjon når jeg fikk meg SSD tok det meg i overkant av en time og få installert alle programmene, samt operativsystem .

Edit: Ga deg KP med feil da jeg skulle trykke reply :P
Acronis funker fett! Koster litt da, men det funker! https://store.acronis.com/323/purl-a...www.acronis.eu

Tips; om du har antivirus prog, så kan det være lurt å sjekke at acronis kommer gjennom, fordi ellers får den ikke lov til å gjenopprette fra backup...

-Saus
kjøp en dokkingstasjon for ide/sata disk sett begge diskene nedi både den gammle og nye og trykk på en knapp så går det av seg selv har funket 70/90 ganger for meg ihvertfall..
Eventuelt http://ninite.com/ hvis det er mest programmer du er bekymret for.

Har ikke testet det selv enda, men flere kollegaer sier det fungerer utmerket.
ninite funker helt konge til å installere programmer spesielt hvis du jobber med it og må installere det vanlige flash,java osv på kundenes maskiner.
Er nå 'på nett' igjen med ny ssd. Jeg brukte Norton Ghost 15 som fulgte med min nye ssd (Samsung SSD 830). Under menyen tools finner du 'copy my hard drive' og med dette kopiprogrammet var HELE jobben gjort på godt under en time.
Det er umulig iallefall med min maskin og mitt nett å legge inn en ny versjon av Win7, oppdatere denne samt legge inn all softwaren jeg har på under 4-5 timer.. (Skjønner ikke at folk gidder å gjøre at det arbeidet ekstra!)