Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3599
Det ser ut til at det går et skritt i riktig retning for rusgutt'a(og jentene) her på forumet. Et vedtak om legalisering har nå for første gang fått flertall, klart flertall faktisk. Dette var i lokallaget til SV på St. Hanshaugen. Forslaget skal nå først bli behandlet på SV Oslo sitt årsmøte i Mars.

Sitat av Aftenposten
For første gang er legalisering av narkotika vedtatt i et parti representert på Stortinget. St. Hanshaugen SV går inn for den radikale kursendringen.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/os...l#.T06lT5goC_M

Har dere håp om at dette vil nå langt?
Og ballen har startet sin lille tur ned bakken
Ballene starter med å godta "cannabis" sprayen de har fått i sverige. Lest at leger sier det er "Vidunder medisin" for f.eks MS pasienter..!

Deretter så begynner vi å snakke..!
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Ballene starter med å godta "cannabis" sprayen de har fått i sverige. Lest at leger sier det er "Vidunder medisin" for f.eks MS pasienter..!

Deretter så begynner vi å snakke..!
Vis hele sitatet...
.

Og ballen har startet sin lille tur ned bakken
Vis hele sitatet...

Jau!

http://www.youtube.com/watch?v=a3E8_PNigNI
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Ballene starter med å godta "cannabis" sprayen de har fått i sverige. Lest at leger sier det er "Vidunder medisin" for f.eks MS pasienter..!

Deretter så begynner vi å snakke..!
Vis hele sitatet...
serriøst !?
Jeg har vært diagnosert med Me i nærmere to år, har bare fått høre at ikke finnes noe medisinsk hjelp. Dette var jo latterlig overraskende.
Hvordan skal egentlig marihuana hjelpe Me-pasienter ?
Sitat av Blåtann Vis innlegg
serriøst !?
Jeg har vært diagnosert med Me i nærmere to år, har bare fått høre at ikke finnes noe medisinsk hjelp. Dette var jo latterlig overraskende.
Hvordan skal egentlig marihuana hjelpe Me-pasienter ?
Vis hele sitatet...
Han snakker om MS-pasienter(Multippel skelose)
Jeg har vært diagnosert med Me i nærmere to år, har bare fått høre at ikke finnes noe medisinsk hjelp. Dette var jo latterlig overraskende.
Hvordan skal egentlig marihuana hjelpe Me-pasienter ?
Vis hele sitatet...
Altså, Mutlipel sklerose, om jeg ikke tar feil, ikke utmattelses syndrom.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
serriøst !?
Jeg har vært diagnosert med Me i nærmere to år, har bare fått høre at ikke finnes noe medisinsk hjelp. Dette var jo latterlig overraskende.
Hvordan skal egentlig marihuana hjelpe Me-pasienter ?
Vis hele sitatet...
ME: http://no.wikipedia.org/wiki/Myalgisk_encefalopati
MS: http://no.wikipedia.org/wiki/Multippel_sklerose

Vet desverre ikke noe serlig om ME, men MS er en nevrologisk sykdom. Dermed vil (tror jeg) den beroliggende effekten cannabioider har på nervene hjelpe.
Sist endret av winkeesalami; 1. mars 2012 kl. 00:20.
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
ME: http://no.wikipedia.org/wiki/Myalgisk_encefalopati
MS: http://no.wikipedia.org/wiki/Multippel_sklerose

Vet desverre ikke noe serlig om ME, men MS er en nevrologisk sykdom. Dermed vil (tror jeg) den beroliggende og smertestillende effekten hjelpe.
Vis hele sitatet...
Aaah, gikk litt kjapt i svingene her. Ser at det står MS nå ja.
Takk for så kjapt svar da
Dette blir spennende å følge med på !
blir desverre ikke noe spennende. Politikerene kommer ALDRI til å bestemme seg for noe i denne stortingsperioden. Og veldig lite sansynlig i neste heller.

Dessuten, legalisering ville nok satt på 500% avgifter på hasj, og fått en pris på 1000 kroner grammet. Kanskje de klarer å snu med medisinskbruk... men jeg tviler
SV griper etter halmstrå for tiden altså

Jeg støtter saken, men SV kommer ikke til å få min stemme bare fordi de vil legalisere cannabis. Det finnes viktigere ting her i verden.
Stemmer du SV bare fordi de fronter den saken her fortjener du ikke stemmerett. Dette er rein og skjær populisme fra et vaklende parti som med sin frihetsfiendtlige ideologi har bidratt til å legitimere vår restriktive narkotikapolitikk de siste tiåra.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Stemmer du SV bare fordi de fronter den saken her fortjener du ikke stemmerett. Dette er rein og skjær populisme fra et vaklende parti som med sin frihetsfiendtlige ideologi har bidratt til å legitimere vår restriktive narkotikapolitikk de siste tiåra.
Vis hele sitatet...
Nå, jeg er ingen SV-er, men dette er et Oslo-lokallag sin avgjørelse, ikke noe fra sentralstyre. Det er da ikke usannsynlig at de har et genuint politisk ønske om å reformere narkopolitikken i hovedstaden? Synes du, som ultra-kapitalist, heller bør være glad for at folk på venstresida kan enes med deg i noen saker.
Har ikke brukt stemmeretten min på 8 år, grunnen til dette er enkelt og greit at ingen partier har klart og overtale meg til og stemme på dem,ingen har stukket seg noe spesielt ut som gjør at jeg rett og slett ikke gidder.

En ny narkopolitikk der imot stikker seg ut hos meg, at noen er så modige at de i det hele tatt tørr nevne det for folket står det respekt av i disse tider,nå må resten av partiene og bare få opp øynene og få dette her på bordet og bli enige om noe nytt,noe som fungerer denne gangen!

Så hvis du gjør noe over en lenger periode Stratops og finner ut det er feil, forsetter du bare da for det er jo slik du har drevet på de siste 10 årene ?

Dette ble sagt for 2 dager siden, la oss nå vente å se hvordan det utarter seg.
Personlig tror jeg ikke avgiftene vil bli for høye hvis Cannabis blir legalisert. Hvis de blir det så så tviler jeg at det kriminelle markdet vil dø ut fordi folk vil fortsatt opppsøke disse for å få en billigere pris på varene.
Sitat av Bemu Vis innlegg
Dette ble sagt for 2 dager siden, la oss nå vente å se hvordan det utarter seg.
Vis hele sitatet...
Dette er eit håplaust innspel

- Ingen av SV sine fylkesleiarar vil stille seg bak forslaget til St. Hanshaugen SV i Oslo om å legalisere hasj. Dei fleste vil ikkje ein gong ta debatten.
Går i riktig retning ihvertfall. Hvem vet kanskje det er legalisert/avkriminalisert om en 50 - 60 år.
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Personlig tror jeg ikke avgiftene vil bli for høye hvis Cannabis blir legalisert. Hvis de blir det så så tviler jeg at det kriminelle markdet vil dø ut fordi folk vil fortsatt opppsøke disse for å få en billigere pris på varene.
Vis hele sitatet...
Ikke si det for sikkert. De fleste jeg kjenner betaler heller for kvalitet enn kvantitet når det gjelder cannabis.

Mye kulere å kunne gå å velge én eller flere bestemte strains og samtidig få litt info om de, enn å få en 2,5 bag til 500 spenn av en fyr som bare bryr seg om profitt.
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Ikke si det for sikkert. De fleste jeg kjenner betaler heller for kvalitet enn kvantitet når det gjelder cannabis.

Mye kulere å kunne gå å velge én eller flere bestemte strains og samtidig få litt info om de, enn å få en 2,5 bag til 500 spenn av en fyr som bare bryr seg om profitt.
Vis hele sitatet...
Skjønner poenget og er enig, men hvis grammet hadde kostet 1000kr så tviler jeg på at alle ville tatt seg råd til å kjøpe dyre kvalitetsvarer på en Coffiee shop, når konkurransen fra disse antageligvis ville skvist ut de dårlige dealerne fra markedet. Da ville sannynligheten for at de gjenværende dealerne hatt såpass bra kvalitet på varene at de kunne være med å konkurrere.
Sist endret av Prompdompap; 2. mars 2012 kl. 11:07.
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Skjønner poenget og er enig, men hvis grammet hadde kostet 1000kr så tviler jeg på at alle ville tatt seg råd til å kjøpe dyre kvalitetsvarer på en Coffiee shop, når konkurransen fra disse antageligvis ville skvist ut de dårlige dealerne fra markedet. Da ville sannynligheten for at de gjenværende dealerne hatt såpass bra kvalitet på varene at de kunne være med å konkurrere.
Vis hele sitatet...
Men da faller jo den største fordelen ved en legalisering bort. Som en forutsetning for at dette skal fungere så er det klart at man må sette prisen på nivå slik som det er i dag - hvis ikke så vil man ikke bli kvitt det illegale salget. Narkotika er i all hovedsak ekstremt rimelig å produsere, så det som presser opp prisene er den risikoen som doplangerene tar for å få dopet hjem til deg fra Marokko.
Sist endret av caperno; 2. mars 2012 kl. 11:22.
Bergensavisen omtaler saken

Hvordan oppfatter dere uttalelsene?

Jeg synes det er positivt at en gammel kråke som Oddny Miljeteig åpner for rusdebatt. Jeg hadde strengt tatt forventet at det kom til å gå en god del år før en ungdomsgjeng kom til å starte et "Piratparti" mye likt det man allerede har i Sverige og Tyskland, og at de kom til å ta opp kampen. Problemet med det, slik jeg har sett det, er at det skal en del til for å tiltrekke seg velgere over tredve år da de er mer interessert i barnehager, eldresentre, skattenivå, vei, helsetilbud (..og listen fortsetter).

Men når en voksen dame som Oddny Miljeteig åpner kjeften og snakker i relativt positive ordlag om cannabis, åpner det kanskje sinnet til en bredere andel av befolkningen. Når det er sagt, så kjemper vel SV for å komme over sperregrensen og partiet i seg selv har nesten ingen gjennomslagskraft overhodet, så de har vel ikke så mange flere strenger å spille på...

Jeg ser enkelte velger å diskutere pris og tilgjengelighet allerede. Det er i mine øyne ikke relevant for diskusjonen overhodet. Først må man avklare om man skal legalisere, avkriminalisere, godkjenne bruk av medisinsk marihuana, avklare om man skal selge marihuana i vanlig butikk som tobakk og alkohol eller om man må kjøpe på apotek, muliggjøre for coffeshops også i Norge, og så videre.

Hvis det blir aktuelt med å ikke bare avkriminalisere, men også legalisere, vedder jeg på at EU / EØS skal ha et ord med i spillet......
Sist endret av Fittefyr; 3. mars 2012 kl. 15:21.
– Jeg tror ikke det vil føre til en nedgang i antall rusmisbrukere, men tvert i mot en økning, sier kommunalråd Marita Moltu i KrF til NRK.no.

– Legalisering vil være helt feil vei å gå. Dette vil øke tilgangen på stoffene, slik jeg ser det. All erfaring viser også at de som begynner med hasj og marihuana, lett går videre til andre og langt tyngre stoffer, sier Moltu til NRK.no.
Vis hele sitatet...
for et fantastisk argument krf har. Gi meg styrke... Se på Portugal!
Sist endret av Legend.; 3. mars 2012 kl. 15:37.
Sitat av Legend. Vis innlegg
for et fantastisk argument krf har. Gi meg styrke... Se på Portugal!
Vis hele sitatet...
Det er vel ingenting som tilsier at legalisering av hasj vil fører til NEDGANG i burk av tunge rusmidler iallfall.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Det er vel ingenting som tilsier at legalisering av hasj vil fører til NEDGANG i burk av tunge rusmidler iallfall.
Vis hele sitatet...
Ikke hvis man ser bort fra statistikk nei.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dagens Aftenposten har to saker om saken. Verdt å ta en titt, selv om det ikke er noe nytt her for en gjennomsnittlig freaker.

Kommentar: På tide å legalisere narkotika?


Si;D: Vi må snakke om hasj
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Dette er eit håplaust innspel

- Ingen av SV sine fylkesleiarar vil stille seg bak forslaget til St. Hanshaugen SV i Oslo om å legalisere hasj. Dei fleste vil ikkje ein gong ta debatten.
Vis hele sitatet...
Rimelig useriøst hvis SV sine fylkesledere ikke engang vil ta debatten. Når et lokallag i partiet har et forslag, har de vel lik rett på debatt som alle andre forslag?

SV er - og forblir - et tulleparti.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Rimelig useriøst hvis SV sine fylkesledere ikke engang vil ta debatten. Når et lokallag i partiet har et forslag, har de vel lik rett på debatt som alle andre forslag?

SV er - og forblir - et tulleparti.
Vis hele sitatet...
Tja, den enkelte representant kan jo mene det han vil, men det er partiet som står fremst. Det var f.eks mye motstand innad i Høyre når det gjaldt datadirektivet, og partiet valgte å ikke fristille representantene sine. De som ikke stemte etter partiets ønsker kunne derfor risikere reaksjoner. Vi har også sett lignende tidligere både hos Venstre og FrP når ungdomsorganisasjonene har gått ut og anbefalt en avkriminalisering eller legalisering av narkotika.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Si;D: Vi må snakke om hasj[/quote]

En person som selger eller bruker narkotika kan få større straff enn voldtektsmenn, ranere, drapsmenn og pedofile.

Finn 1 stor feil.
Er jo mulig at legalisering av cannabis kan føre til at færre begynner med tyngre stoffer, jeg tror det er mer miljøet man kan havne i enn lyst som får deg over på tyngre saker. Og med legalisering så vil man slippe å oppsøke litt shady folk for å få varer.