Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1962
Ok, veit ikke om jeg henger veldig etter her.. men det er sikkert noen som ikke har sett dette før, så her kjører jeg!

Her har du et bilde av en ramdom dame. Åpne det i nytt vindu og " skjel " eller kryss øynene dine mens du ser på det. Stopp omtrent på midten og fokuser!
Jeg ble ihvertfall veldig forbauset over hvor 3D aktig dette ser ut.

Finnes mange slike 3D bilder. Post dem dere har!

Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Jeg kan ikke klare å se noe spesielt jeg, bare 2 bilder som er nesten helt identiske. Får abre vondt i øya >_>
for og være helt ærlig fikk jeg ingen 3d følelse utav dette..
når eg skjeler så blir det bare mer blur på bildet for meg.
Når du har bildene "sjelet" oppå hverandre, tar du hodet bakover uten å endre fokus. Da får du det i skarp 3D.
Når man skjeler ser det ut som det er dybde i bildet.
Bildene er tatt med to litt forskjellige vinkler. Det gjør at når du skjeler slik at bildene blir plassert over hverandre, får du to forskjellige vinkler på omtrent akkurat det samme bildet.
Du får da en følelse av å se et 3D-bilde
OracIe's Avatar
Trådstarter
Her! Prøv med dette! Utrolig! Husk og FOKUSER på det bildet du får i midten, når du sjeler!

Sist endret av OracIe; 28. januar 2009 kl. 19:09.
Det der var nesten litt skummelt...
Sist endret av sky_king; 28. januar 2009 kl. 19:19.
Er vel i grunn ikke noe nytt dette da. Det kalles for et stereogram og var svært populært på postkort før i tiden.
Litt morsomt er det jo da...

Kunne godt tenkt å skaffe meg et gammelt stereografisk kamera for morroskyld.
Sist endret av grudgE; 28. januar 2009 kl. 19:49.
hvor langt unna må du sitte skjermen? jeg klarer ikke få dem oppohverandre : /
OracIe's Avatar
Trådstarter
Prøvde å lage et selv. Funka litt! Men er vanskelig uten stativ tror jeg..
Se om dere får til min da!

https://imma.gr/8443
Det var stilig!
Sånn her gjør dere det:

Først skjeler dere veldig, også begynner dere å "slippe" skjelingen (dvs. tilbake til "normal") - men veldig sakte og forsiktig... Da vil etterhvert de 2 bildene "legge seg oppå hverandre" - og da bare holder du skjelingen på samme sted i noen sekunder (altså med bildene rett oppå hverandre).

Hvis du så forsøker å fokusere, så vil du oppleve at du plutselig KAN fokusere på bildet som oppstår i midten (komposisjon av de to bildene) - og at dette bildet vil bli "ekte" 3D. Du føler at du kan stikke hånda frem og ta bak objektene på skjermen.

Etter noen minutter med øving, så kan du gjøre dette nesten umiddelbart - altså bare skjele og fokusere i løpet av 1-2 sekunder. Da blir det litt kult. Men det er jo bare en illusjon, og jeg syntes det er råere å se ekte 3D rundt meg hele tiden.
Dere har sikkert også sett slike stereogrammer. Jeg synes sånne er stiligere.
kom til å tenke på en annen ting... da jeg var liten hadde mamma ei bok, den var full av rare bilder med et mønster på hver side.
mamma sa at om jeg stirra på bildene som ga 0 mening, skulle det etterhvert forandre seg til noe bilde der du kan se noe med "mening"

hadde jeg had penger på kortet skulle jeg ringt å spurt med engang, men er det noen her som vet hva jeg mener?
Er ikke det sånne som DonTomaso linket til da? Husker jeg hadde ei sånn bok når jeg var liten.
Hva er "trikset" for å se stereogrammer?
Har heller aldri fattet meg på de. Prøvde på den don linket til men nada.
Cross ur eyes hadde jeg prøvd tiligere på samme siden OracIe hentet bildene.

Edit: http://milked.free.fr/
Sist endret av Magnus; 28. januar 2009 kl. 20:26.
Ja, husker det jeg også. Man bruker samme teknikk som på de doble bildene, at man skjeler så mye man kan først, og så slipper man skjelingen sakte til et bilde kommer frem. En teknikk som skal funke er også hvis man tar hodet helt inntil bildet, og så tar hodet sakte tilbake igjen.
Åløøøø heftig! morsom tråd OracIe!
Vil du lage egne 3D kan du laste ned Stereo Photomaker (SPM) (og evt endel andre artige ting her)
Kombinert med autopano så blir det enda bedre, ihvertfall på anaglyfiske bilder. Er egentlig til panorama-sammensettinger, men autopano kan også brukes med SPM bare du "innstallerer" (kopierer) den i samme mappe, mener jeg det var. Finnes i menyen til SPM, for å sette sammen bildene oppå hverandre. Kan jo justeres selvsagt. Du kan også lage cross-eyed bilder. Forutsatt at du har 2 bilder fra litt forskjellig sted/vinkel.

Det går selvsagt an å bruke GIMP eller Photoshop også, men med litt mer arbeid.

I crosseyed, det ligger jo i navnet, kryss øynene, så du ser 3 bilder av de 2, og det i midten skal du fokusere på til det bli skarpt. Da får man dybde.

Det Don T har er det som kalles SIRDS (Single Image Random Dot Stereogram). Selv klarer jeg nesten ikke å fokusere slik at jeg ser dem, og når jeg gjør det, har jeg store problemer med å fokusere normalt igjen etterpå, så jeg gjør det helst ikke.. men det er en interessant teknikk uansett!

For å se SIRDS, skal du se "bak" eller forbi bildet. I og med at bildet er i veien kan det bli litt vanskelig...
Det letteste (syns jeg), er å enten ha hodet nærme bildet og trekke det langsomt vekk fra bildet, samtidig som man prøver å "se" noe, uten å fokusere på selve bildet men langt bak, og / eller å "sløre" (ufokusere) blikket og feste det langt bakover, og gradvis forsøke å fokusere (fremdeles langt bak). Hvert øye skal da se på hvert sitt sted på bildet (horisontalt, selvsagt). Hvert øye (helst) fokuserer jo på selve bildetflaten, så det er litt kunstig.. men det gjelder forsåvidt all 3D projisert på en flate (anaglypher, lentikulære, crosseyed...osv). Det tok meg laaang tid de første gangene, men ble litt bedre etterhvert. Imidlertid har jeg sluttet med det, syns det blir for slitsomt.

Ble kanskje litt rotete forklart.. dessuten lenge siden jeg har sett slike.
Det var faktisk en periode hvor jeg lagde slike.

Kan se om jeg får posta de opp her hvis jeg finner de på den gamle pcen en dag