Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 22233
Heisann..

Nå vil jeg ha en enderlig avgjørelse på dette:
Hvis man blir busta av onkel blå med alkoholholdig drikke på over 60 % blir du da behandlet som om du skulle være i besittelse av narkotika?

Dette har jeg hørt av mange personer, men lurer på om det er fakta eller bare bullshit.
Jeg personlig tror dette er bullshit, men man vet jo aldri med det norske lovverket.

så hadde vært fint om folk som visste sikkert kunne slengt inn ett innspill
Sist endret av Dodecha; 4. juni 2007 kl. 22:20. Grunn: oversatt fra idiotspråk
ja, men om det er en halvliter du går å bærer på så skjer det(vanlig praksis her iallefall) at de tar å heller den ut bare, i verste fall skriver dem deg opp
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kaptein Snus
ja, men om det er en halvliter du går å bærer på så skjer det(vanlig praksis her iallefall) at de tar å heller den ut bare, i verste fall skriver dem deg opp
Vis hele sitatet...
hmm, går altså purken rundt med ett alkohol meter?? og måler vilkårlig sprit eller må de analysere den??

har dere noe loverk og referere til??
Nei............
Sist endret av Slaktern; 4. juni 2007 kl. 22:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, det blir ikkje behandla som narkotika. Det står ikkje på narkotikalista. Det blir behandla som sprit over 60%, og straffa deretter.

§ 8-13. Forbud mot innførsel og omsetning av visse alkoholholdige drikker

Det er forbudt å skjenke, selge eller omsette en gros brennevin som inneholder over 60 volumprosent alkohol. Det er videre forbudt å innføre slikt brennevin til landet uten tilvirkningsbevilling, jf. § 6-1. Departementet kan likevel bestemme at enkelte særlige sorter brennevin som måtte ha et høyere alkoholinnhold skal være unntatt fra denne bestemmelsen.
Vis hele sitatet...
§ 10-1. Alminnelige bestemmelser om straff.

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.

Dersom overtredelsen er særlig grov, er straffen bøter eller fengsel inntil 2 år. Ved avgjørelsen legges vekt på om overtredelsen har stort omfang eller om det foreligger andre omstendigheter av særlig skjerpende art.
Vis hele sitatet...
Så mao er absoulutt maxstraff på å inneha 62% sprit 2 år, i all praksis 6mnd.

En gang for alle: NEI! Sprit over 60% kjem *IKKJE* under straffelova, men under "Lov om skjenking og omsetning av alkoholholdig drikk".

Så kan alle dei andre i tråden bli grønne av misunnelse.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
vidarlo:

nice, endelig en som kommer med begrunnelse og alt... sånne liker vi

skjønner ikke hvorfor alle tror det bli behandlet som narkotika
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av &lt Vis innlegg
skjønner ikke hvorfor alle tror det bli behandlet som narkotika
Vis hele sitatet...
Fordi dei ikkje gidd bruke 30sek med google og sjekke lova. Dessuten er det heilt sikkert kult å gå rundt å skryte av at en drakk en halvliter narkotika i helga.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo
Fordi dei ikkje gidd bruke 30sek med google og sjekke lova. Dessuten er det heilt sikkert kult å gå rundt å skryte av at en drakk en halvliter narkotika i helga.
Vis hele sitatet...
hehe, sant det... prøvde meg litt frem på lovdata, men fant ikke no der...
Sitat av &lt Vis innlegg

skjønner ikke hvorfor alle tror det bli behandlet som narkotika
Vis hele sitatet...
At det blir behandla som narkotika, betyr nødvendigvis ikke at det _er_ narkotika.
Sist endret av ql1rz; 5. juni 2007 kl. 03:24.
Sitat av ql1rz
At det blir behandla som narkotika, betyr nødvendigvis ikke at det _er_ narkotika.
Vis hele sitatet...
Nei, men om det hadde blitt behandlet som narkotika hadde det vel ikke spilt noen rolle hva det egentlig var ? Om strikkede ullsokker hadde stått på narkotikalista og vært ulovlig hadde det ikke nyttet å si at det ''Bare var ullsokker''
At det blir behandlet som narkotika menes at strafferammer og alvorlighet er lik, selvom det ikke g&aring;r under samme lov.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Grunnen til at så mange sier dette er nok på grunn av ett eller flere nyhetsinnslag for en del år siden der de sa at smugling av alkohol over 60% ville gi samme straff som å smugle narkotika. Husker ikke akkurat hva de mente, men uansett er jo mediene flink til å forenkle og sette ting på spissen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ql1rz
At det blir behandlet som narkotika menes at strafferammer og alvorlighet er lik, selvom det ikke g&aring;r under samme lov.
Vis hele sitatet...
Strafferamma er jo ikkje i nærheten av lik. I særlig grove tilfeller så er maksimalstraff for 60% sprit 2 år. For heimebrenning, oppbevaring og smugling, er maksimalstraffa 6 måneder. Maksimalstraffa for narkotikaforbrytelser er 21 år.

Eg får ikkje to år til å bli 21 år, samme korleis eg vrir og vender på det.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det du egentlig prøver å si her z0p er at mediene er flinke til å fordumme ting. Media er i de fleste tilfeller komplett idioti, og det blir bare verre og verre for hver dag som går.

Trådstarter: At alkohol over 60% ikke er narkotika kunne du lett ha funnet her på forumet, det har blitt tatt opp mange ganger før. Etter min mening er all alkohol et rusmiddel på lik linje med stoffene på narkotikalisten, og hele skillet er tåpelig i mine øyne, men det vil ikke si at smugling av alkohol over 60% får samme konsekvenser som å smugle stoffer på narkotikalisten.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tias
Det du egentlig prøver å si her z0p er at mediene er flinke til å fordumme ting. Media er i de fleste tilfeller komplett idioti, og det blir bare verre og verre for hver dag som går.

Trådstarter: At alkohol over 60% ikke er narkotika kunne du lett ha funnet her på forumet, det har blitt tatt opp mange ganger før. Etter min mening er all alkohol et rusmiddel på lik linje med stoffene på narkotikalisten, og hele skillet er tåpelig i mine øyne, men det vil ikke si at smugling av alkohol over 60% får samme konsekvenser som å smugle stoffer på narkotikalisten.
Vis hele sitatet...

hm, letet faktsik litt rundt på forumene, men da kom det noen og sa ditt og noen sa datt, ingen begrunnet det..

men det gjorde fyern over her..
Dette blir sett sett på innenfor strafferammer i praksis, ikke etter hva loven sier.
Blir du busta med enten noen få gram hasj, eller en liter 80% har dette som oftest samme resultat i hvordan du blir straffet. ( og nei, ikke samme papirarbeid. ) Men i _praksis_. "Over 60% sprit = narkotika" er utrykket man bruker når det gjelder oss valige folk, som bare vil ha med for eget bruk. Ikke for Narko konger / Hjemmebrenning i stor skala. Dette er kun et utrykk som man kan bruke dersom det gjelder en enkeltperson, ikke flere eller i større kvantum.


1. 2+2=4-3*100-5/2*0.1*2-5+3/333+5 = 5,0225225225225...
2. 2+2=4 (+1) = 5.
Sist endret av d0nk3y; 5. juni 2007 kl. 14:12.
Ser for meg hvordan denne myten har fått ånde å se dagens lys så lenge, vist en kar får høre for første gang at all sprit over 60% er ulovlig, han forteller det til en kompis og en dude på fest. 10 høns senere har vi en gluping som går rundt å sier at det er samme straff for narko som sprit over 60%.

Har vertfall hørt dette mange ganger fra folk og fe, aldri helt tatt det for god fisk så det er fint noen tar seg tid å sjekker opp i "den store røde"
Sprit over 60% regnes bare som narkotika dersom det er brekningsmiddel i.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Hrunz
Sprit over 60% regnes bare som narkotika dersom det er brekningsmiddel i.
Vis hele sitatet...
Og hvor står dette hen? (kilder?)
Dere burde vite innen nå at vi ikke er særlig glade i utsagn uten kilder/bevis.
Sist endret av Dodecha; 6. juni 2007 kl. 13:04.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hrunz
Sprit over 60% regnes bare som narkotika dersom det er brekningsmiddel i.
Vis hele sitatet...
I så fall får eg kjøpt narkotika lovlig overalt!

(Rødsprit er 96% etanol + brekningmiddel og farge).
Det var egentlig en vits som spilte på den gamle myten om brekningsmiddel i norsk sprit og øl. men jeg ser jo nå at det ikke var så morsomt.
Tror neppe politiet vet at det er over 60% du bærer på, de tømmer det sikkert bare ut.
Tviler på de gidder måle prosenten.
Det jeg har hørt er at å ha sprit over 60% gjør at du kan få like streng straff som med Narkotika, snakker da om små mender og ikke flere kilo.
Jeg kan ikke bevise noe av det, er bare sånn jeg har hørt at det er.
<33
<33's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cv-Jannis
Tror neppe politiet vet at det er over 60% du bærer på, de tømmer det sikkert bare ut.
Tviler på de gidder måle prosenten.
Det jeg har hørt er at å ha sprit over 60% gjør at du kan få like streng straff som med Narkotika, snakker da om små mender og ikke flere kilo.
Jeg kan ikke bevise noe av det, er bare sånn jeg har hørt at det er.
Vis hele sitatet...
du kan jo ikke få like stor straff... sykt stor forskjell på 2 år og 21 år....
Sitat av Cv-Jannis
Tror neppe politiet vet at det er over 60% du bærer på, de tømmer det sikkert bare ut.
Vis hele sitatet...
Ja, da gleder jeg meg til en snut kommer og heller ut min lovlig kjøpte vodka på Fanta-flaske fordi han synes det lukta sterkt. Han begår i så fall en stor feil.
Sitat av milo9000
Ja, da gleder jeg meg til en snut kommer og heller ut min lovlig kjøpte vodka på Fanta-flaske fordi han synes det lukta sterkt. Han begår i så fall en stor feil.
Vis hele sitatet...
Det skal vel godt gjøres at du som er 18 år skal kjøpe 60%, lovelig?
▼ ... flere år senere ... ▼
- interresant tema, som inpirerte til litt utforsking.

Etter å ha snakket med autoriteter på norsk juss og historie på dette
feltet er de bestemte på at alkohol, uansett styrkeprosent, aldri har vært
kategorisert som narkotika under norsk lov.
En av dem jeg snakket med er professor Ragnar Hauge, som har utgitt
denne avhandling : https://www.ntnu.no/ojs/index.php/no...ewFile/270/248
( Alkohol i norsk historie )

I Sverige var visstnok sterk alkohol regnet som narkotikum inntil 1995, da et
regulativ fra EU forandret på det.
Sist endret av radion; 21. september 2016 kl. 15:09.