Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1674
Hei! Jeg ble litt nysgjerrig. Jeg har aldri hatt hund, og kunne ikke tenkt meg å få en heller. Jeg har sett flere videoer av politifolk som viser frem politihunden sin. Politihunden følger lydig etter dem, og gjør akkurat som politimannen sier.

Det er bare det at når hunden går ved siden av politimannen, ser det ut som hunden tigger / gleder seg til å få belønningen.

Åpen munn, tunge ut, ser på politimannen hele tiden. Blir ikke dette feil på en måte når det skal være en skummel politihund man ikke skal kødde med?
Tror du hunden ville oppført seg likedan mot deg? Fører er lederen, som en godt trent hund elsker over alt annet og gjør hva som helst for å tilfredsstille, som å låse deg fast i et hjørne til den får beskjed om noe annet. At bikkja virker blid handler om båndet mellom hundefører og dyret, samt at den er på «jobb» og gjør det den synes er det gøyeste i verden. Det er hard seleksjon på sånne hunder, typ de må være blant de topp tre prosent smarteste for å komme i jobb, etter konstant trening gjennom hele unghundperioden. Det er dessuten forskjell på setting og atferd under en sånn fremvisning versus i operativ modus.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Tror du hunden ville oppført seg likedan mot deg? Fører er lederen, som en godt trent hund elsker over alt annet og gjør hva som helst for å tilfredsstille, som å låse deg fast i et hjørne til den får beskjed om noe annet. At bikkja virker blid handler om båndet mellom hundefører og dyret, samt at den er på «jobb» og gjør det den synes er det gøyeste i verden. Det er hard seleksjon på sånne hunder, typ de må være blant de topp tre prosent smarteste for å komme i jobb, etter konstant trening gjennom hele unghundperioden. Det er dessuten forskjell på setting og atferd under en sånn fremvisning versus i operativ modus.
Vis hele sitatet...
Det hadde ikke jeg tenkt på takk
Det er godt obersvert, det er forventinger til belønning men det er også en god del førbarhet som er ønsket i tjenestehunder. Altså at de er førerorientert. En genetisk egenskap av flere som det avles på. I dag trenes det stort sett belønningsbasert og da blir det fort resultatet med forventninger til belønning. Tidligere kunne du se mer underdanige hunder. Du skal ikke lenger enn 10-20 år tilbake siden det var mer utbredt å denge pelsen til lydighet fysisk eller trussel om fysisk.. Læringslovene består i hovedsak av to "veier" og tildels en blanding.

Gammel: Positiv straff og negativ forsterkning (Fysisk avstaffelse og uteblivelse av fysisk avstraffelse)
Ny: Positiv forsterkning og negativstraff (Belønning og uteblivelse av belønning)

Det er nok mest mytebasert at tjenestehundene skal være skumle. Det går enda historier om en viss politimester i Oslo som ønsket seg en tropp med spinnville politihunder. Det er mange disipliner, ser en bortsett fra spesialtrening som narkotika, bomber og lignende så består en vanlig politipatruljehunds disiplinger av lydighet, skraptrening (bitetrening, angripe og pågripe) og søk (spor og overvær).
En gang politiet slapp hunden på meg da jeg skulle løpe fra dem så bjeffet å knurret politihunden noe voldsomt før de slapp og den tok meg igjen på 2sekunder, hoppa opp og reiv meg i bakken. Politidama måtte sette i skikkelig og måtte ta tak i hunden for at den skulle slippe taket fra låret å den andre politimannen fikk lagt jern på henda..

Når en svær shaefer kommer rennende etter deg og høres skikkelig sint ut tror jeg det får pumpa til og gå på turtallsperra hos de fleste.

Vil si de kan se skumle/ farlige ut når de skal og må. Men er vel stort sett som andre familiehunder når den ikke er på jobb eller er ute og luftes
Jeg var på en landstreff for politihunder en gang og jeg fikk egentlig det samme inntrykket som deg, trådstarter. Det var ivrige og tilsynelatende lekne og snille hunder som jeg ikke hadde hatt noe mot å hilse på.
Det vil si helt til hundene ble trent til å angripe nådeløst under simulering av ulike relevante scenarier for opplæringen av både hund og hundefører.

Her beskrives det en egenskap politiet bygger videre på for å trene opp en politihund/patruljehund:

Det finnes i dag tre øvelser i utdanningen av patruljehunder hvor hunden blant annet evalueres på hvordan å bite. Fra patruljehundevalp til operativ patruljehund vektlegger hundeførerne at hunden må ha hva som kalles «det gode bittet». «Det gode bittet» er, ifølge godkjenningsprogrammet for patruljehunder, hardt, effektivt og kontant. Det er krav om at hundene skal være kontante og uten å nøle feste et fast grep på første forsøk. Hunden skal holde bittet til den blir kommandert til å slippe. Hunden blir underkjent hvis den ikke biter, vegrer seg eller biter løst, ikke angriper effektivt eller ikke fester bitt på andre forsøk. Hundene blir trukket i poeng hvis de tydelig tygger eller skifter tak flere ganger.
Vis hele sitatet...
https://www.jus.uio.no/ikrs/forsknin...il-a-bite.html

Nokså skummelt spør du meg!
I Kristiansund for noen år siden. 10 år kanskje. Var det en episode der en politihund prøvde å spise opp en annen hund.
En politihund ble passet av en familie (alle sivile) mens handleren til politihunden var på ferie. Politihunden utfordret autoriteten til de som passet den og lystret ikke lengre. Resultatet var at en tilfeldig forbipasserende fikk hunden sin drept av politihunden.
Sist endret av Arex_x; 3. juli 2020 kl. 16:42.
Det du observerer er som flere har nevnt, førerkontakt. Er selv hundeeier og under visse settinger så gjør min også slikt. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor tunga henger ut som den gjør da.. Du kan se mye av dette hos hunderaser i lydighets/disiplinære treningsmiljøer også.

Det jeg er litt nysgjerrig på når det gjelder veltrente politihunder er hvor vanskelig de er å sette ut av spill om man skulle velge å gå til motverge. Jeg vet jo med min egen hund at de også har mange sårbare punkter på kroppen slik som oss mennesker.
Så kommer det veldig ann på hundefører åssen h*n blir tilslutt. Har en politimann her i byen som tror han er Rambo, og der måtte patruljehunden avlives pga for mye grove feil..
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg

Det jeg er litt nysgjerrig på når det gjelder veltrente politihunder er hvor vanskelig de er å sette ut av spill om man skulle velge å gå til motverge. Jeg vet jo med min egen hund at de også har mange sårbare punkter på kroppen slik som oss mennesker.
Vis hele sitatet...
Klart hunder også har sårbare punkter, men når de slippes løs så kommer de som en utskutt rakett. I syke hastigheter. Og du rekker neppe å gjøre noe særlig før dyret henger fast i en arm eller et ben og du ligger på baken helt nøytralisert.

Har hørt en historie fra en gammel rusmisbruker om en svær brande av en fyr som fikk en politihund hengende fast i en underarm. Slik historien går så var han så påtent på pepper og så rabiat at han slo hunden så hardt i hodet så mange ganger at hunden ble skadet og slapp taket. Hele historien hørtes så utrolig ut at jeg forsøkte å goggle den men fant ingen treff, om det skyldes at dette etter sigende skjedde på enden av 80 årene eller helt tidlig på 90 tallet altså før internett og digitale aviser eller om det kun er en vandrehistorie uten rot i virkelighet får enhver vurdere helt selv. Er det sant er det vel unntaket som bekrefter regelen?

Jeg hadde definitivt aldri turt å sette meg til motverge mot en politihund. De kan jobben sin og de er sikkert rimelig tente i øyeblikket og møter de motstand så biter de sikkert ennå hardere.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Det jeg er litt nysgjerrig på når det gjelder veltrente politihunder er hvor vanskelig de er å sette ut av spill om man skulle velge å gå til motverge. Jeg vet jo med min egen hund at de også har mange sårbare punkter på kroppen slik som oss mennesker.
Vis hele sitatet...
Uansett om du prøver risikerer du å dømt for vold mot offentlig tjenesemann.