Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 12476
Så jeg skal ha oppkjøring i Oslo om en drøy måned og lurer på hvilke ruter de pleier å kjøre?
Har spurt kjørelæreren min om hvor han tror jeg kanskje ender opp med å kjøre men han sier at det kan være omtrent hvor som helst så jeg burde være forberedt på hva som helst, men er det noen steder man oftere kjører opp på????
Ender jeg opp i Vika eller holder man seg kanskje mer mot Risløkka og Stovner og slikt?
Håper noen vet
For å synse litt, tror jeg dem holder seg unna sentrum/Vika for der blir du bare stående stille i kø, og det viser ikke hva du kan. Tenk mer på villastrøkene utenfor ring 2 samt ringveiene og motorveiene. Selv så rota jeg rundt på Høybråten. Vil tro Grorud-dalen er mest sansynlig hvis du møter opp på Risløkka. Det kan like gjerne hende du kjører ut av Oslo (Lørenskog?) for å kjøre på ukjente veier.

Uansett blir dette bare synsing, da det er sensor som bestemmer.
Sist endret av ivar_oslo; 29. november 2017 kl. 16:28.
Selv kjørte jeg rundt på Ekeberg og Galgeberg under oppkjøring.
Jeg tror kjørelæreren din har rett i at det kan være omtrent hvor som helst.
Sensoren jeg hadde under oppkjøring plukket fort opp hvor jeg virket usikker, og fikk meg da til å kjøre på steder der jeg ville komme opp i flere slike situasjoner.
Jeg kjørte opp (for buss) for et par år siden, på Lillestrøm.
Da fikk jeg vite at oppkjøringsruten ble plukket av en computer
utifra visse parameter og algoritmer, og verken kjørelærer eller
sensor vet nøyaktig hvor turen går før dagen er der.
- Referer "MeTheWall" signatur, og innlegg ...

Alt er tilfeldig, men det er ikke tilfeldig at alt er som det er.
Vis hele sitatet...
Istedet for å fokusere på eksakt kjørerute er det bedre å bli god på de
forskjellige utfordringer man møter og må mestre i trafikken, og i Oslo/ storbyer
er de mange. Dette vil kjørelæreren din legge inn i timene ettersom hen ser hva
du behersker, og hva som må terpes på mer. Legg heller inn et par ekstra timer
med kjøreskolen. Det kan lønne seg. Typiske utfordringer / tema i opplæringen :

- Grunnleggende kjennskap til bilen og dens viktigste funksjoner/teknikk.
- Kjørestil og hensyn til andre, særlig myke, trafikanter ( inkludert syklende )
- Beherske forskjellige kjøremiljø, fra lokalveier og bomiljø til flerfelt og motorvei.
- Rundkjøringer, lyskryss og andre (vikeplikt) inkl. på/avkjøringsfelt planfrie kryss.
- Generell observasjon av egen bil og de skiftenende omgivelsene .
- mm. ( fyll inn )

Har du bestått teoriprøven ?
Det er jo også vesentlig da du ikke får kjøre opp ( praktisk førerprøve ) uten.
Les mye og få noen til å teste deg. Vil også anbefale online tjenester som
gir mulighet for å teste kunnskapen, men igjen uten å vite nøyaktig hva du får.
Jeg hadde stor glede av denne : ) https://teoritentamen.no/teoriproven-for-bil/ (
men det finnes flere der ute på nett.

- Lykke til .
Sist endret av radion; 29. november 2017 kl. 22:06.
Jeg kjørte opp for over 20 år siden, så var nok litt mindre tilfeldig hvilken ruta man kjørte da, tror ikke det var en computer som bestemte ruten den gangen.
Kan det tenkes at dette er noe som kun gjelder for buss?
Tenker siden mange som tar førerkort på buss skal kjøre rutebuss, er det jo allerede mange ruter å ta av, er litt mer tilfeldig hvor man kjører med bil, eller...?
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg kjørte opp for over 20 år siden, så var nok litt mindre tilfeldig hvilken ruta man kjørte da, tror ikke det var en computer som bestemte ruten den gangen.
Kan det tenkes at dette er noe som kun gjelder for buss?
Tenker siden mange som tar førerkort på buss skal kjøre rutebuss, er det jo allerede mange ruter å ta av, er litt mer tilfeldig hvor man kjører med bil, eller...?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om computertilfeldighet gjelder ved bil ( kjøretøy kl.B )
ved oppkjøring (praktisk prøve) og her er hva vegvesenet sier :
https://www.vegvesen.no/forerkort/ta...ort/oppkjoring

Før du kan gjennomføre oppkjøring må all obligatorisk opplæring være fullført og registrert i våre system
- må vandelen din være godkjent
- må eventuell helseattest være levert
- må teoriprøven være bestått
Vis hele sitatet...
Når du møter til oppkjøring, må du betale og vise gyldig legitimasjon. Du må selv stille med kjøretøy til prøven, og det må være godkjent av Statens vegvesen. De fleste leier kjøretøy fra trafikkskolen (kjøreskolen).
Vis hele sitatet...
Hele den praktiske prøven varer 65-75 minutter, avhengig av hvilken klasse du kjører opp i, og er delt i tre deler:
- klargjøring av kjøretøyet
- sikkerhetskontroll (stikkprøve av tilfeldig valgte oppgaver, eksempelvis kontroll av bremser eller spylervæske)
- selve kjøringen, som er den mest omfattende delen
Vis hele sitatet...
Kjøringen foregår etter en rute som er bestemt på forhånd, og sensor vil gi deg beskjed underveis hvor du skal kjøre. Du må kjøre og løse oppgavene selvstendig, og prøven vil bli vurdert mest mulig som en helhet. Det er du selv som er fører, og har ansvaret for det som blir gjort under prøven.
Vis hele sitatet...
Noen andre tilfeldige lenker til tema :

( https://www.ung.no/lappen/1885_Alt_d...B8ring%29.html )
( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=260001 )
( https://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8rerpr%C3%B8ve )

Bruk tiden og ta det passe rolig.
- Vær edru ved oppkjøring .

:- )
Sist endret av radion; 29. november 2017 kl. 23:32.
Godt det er skjedd forrandringer siden min far tok førerkort
Han møtte opp på lensmannskontoret med egen bil, fikk beskjed av lensmannen om å kjøre bort til dagligvarebutikken, snu der og komme tilbake
Jeg kjørt opp på MC i Oslo og kjørte fra Risløkka mot Strømmen/Lillestrøm, over Frogner, via Sørumsand til E6, ned til Storo og tilbake til Risløkka.
Kompis av meg kjørte opp med samme sensor 20 min etter jeg var ferdig, og kjørte Storo, Fornebu, Sandvika, tilbake til Oslo sentrum og en runde i gamlebyen og tilbake til Risløkka

Det er viktigre å fokusere på det du har lært en å fokusere på hvor du kan ende opp å kjøre.
Og som radion sier;
- Vær edru ved oppkjøring .
Vis hele sitatet...