Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4779
Hei,
Jeg har et arduino-prosjekt som skal måle vanntemperatur i havet og sende dette tilbake til en server over gsm. Problemet er vel at saltvann kan ruste/drepe det meste.. når dette typisk vil være 0.5m over havet. Noen innspill på hva jeg kan gjøre for å beskytte dette?
Du kan også bruke en apparatboks med høy nok kapslingsklasse. IP65 eller høyere burde duge fint, pass på at ev. kabelgjennomføringer er av samme eller høyere klasse. selv IP67 eller IP68 bruker ikke være så fært dyrt.
http://www.sp.se/en/index/services/i...r/default.aspx
Ville også satset på en innkapsling som er så godt som både vann og lufttett.
Og så benyttet nippler for å føre kabler inn/ut.


Evt brukt en lang kabel til temp-føler, og så plassert arduinoen på en "tryggere" plass.
Fyll opp boksen med RayChem Magic Gel? Eneste så funker i koblingsbokser til pumper i kloakk kummer. Har konsistens som vanlig dessert gele så er lett å grave av igjen.
Du må bruke skikkelige nippler. Og bruk masse fett rundt pakninger. Blir potte tett da. Men, det som kanskje hadde vært tingen var å montere et varme element inni for å holde luften tørr. Hvis du har strøm til det da... men husk at kretskortet ditt også lager varme, så kanskje det går bra som det er. Mirakelkuren er å ha litt varme på!
Hvis dette skal brukes lenge, typ en del år er det ikke noe annet som fungerer enn Gele i tilleg til best mulig kapsling. Dersom du ikke vil bruke egnet gele fyll boksen med tek7 EL. merk at det stoffet får du ikke ut igjen om det skulle være av interesse. Du får fatt i slik gele på en elektrogrossist.
Trådstarter
Takk for alle tips. Den RayChem magic gel så interessant ut eller tilsvarende produkt.
Må nok bruke batteri for dette. I første omgang hadde jeg tenkt å ha nok batterikapasitet parallelt slik at jeg kan lade et par av de en sjelden gang i blant.. blir innviklet å få med solcellepanel i forhold til plasseringen.
Så da blir det svakeste leddet batteriet. Da det funker dårlig å støpe den med gel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Conformal_coating kos deg med denne artikkelen.

Alt av tilkoblinger loddes fast slik at det ikke er kjangs for at det du dekker den med kommer inn i connectorer så stapper du alt inn i en boks med høy nok IP rating
Det er ikke uvanlig at elektronikk som kan bli utsatt for vann / kjemikalier dekkes av et lag med lakk. Ta også hensyn til at vann ikke har store problemer med å trenge gjennom kappa på kabler som ikke er beregnet for bruk ute. (Dette gjelder forsåvidt også enkle / rimelige kabler beregnet for bruk ute.)
Putt alt i en tett plastboks og bruk silikon der du har kabelgjennomføringer (er vel bare sensor og eventuelt strøm som skal gjennom. Bruk silikon for å tette etter at du har lukket boksen. Hvis sensor er av metall, gi den en omgang med klarlakk og bruk gjerne limpistol i "overgangen" fra sensor til ledninger. Det kommer litt an på hvilken type sensor du har; jeg har brukt flere forskjellige til arduino

Er du nøyaktig nok skal du nå ha en helt vanntett beholder
Interessant prosjekt, Xeon.
Mange gode råd i tråden. Her er mitt resyme og bidrag :

Det er en god ide å sette Arduino-enheten i en tett boks,
eller Kapsling som det gjerne kalles. IP 65 holder.
Savner litt mer detaljert informasjon, så du får tilpasse
mine eksempler til de komponentene du har valgt å bruke.
En Arduino Uno er ca. 120 x 110 mm i areal og ca. 50 høy.
http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardUno
Beregn grei plass rundt til plugger, ledninger og batteri.
Her et eksempel som vil kunne passe til den :
Click image for larger version

Name:	Plastkapsling-IP65-20x22.jpg
Views:	317
Size:	46,0 KB
ID:	10989
Plastkapsling IP65, 205x220x140 mm
http://www.elektroimportoren.no/plas...Event=pathlist
(her finner du også nipler, og husk mutter, til kapslingen)
Denne er lett å åpne og lukke for inspeksjon og batteriskift o.l.

Så til et viktig poeng, nemlig temperatur-sensoren.
Den kan, uansett gel og annet, ikke stå inne i kapslingen, fordi
den er isolert og tett + arduinoen avgir litt varme = feile målinger.
Dessuten er det upraktisk. Du vil ha arduino-enheten lengst mulig
vekk fra vannet, og temparatur-sensoren så nærme som mulig,
eller aller helst nede i vannet. ( har du tenkt på flo og fjære ? )
Du bør (må) bruke en ekstern sensor på kabel, fra kapsling/arduino.
Her er en som er beregnet for arduino-prosjekter :
Click image for larger version

Name:	Waterproof-Digital-temp.jpg
Views:	204
Size:	91,6 KB
ID:	10988
Waterproof DS18B20 Digital temperature sensor
http://www.adafruit.com/products/381#Description
(Den er 91 cm lang med sensor i rustfritt stål som tåler saltvann)
Les beskrivelsen på lenken for å montere og bruke denne korrrekt.
Mulig kabelen kan skjøtes/forlenges, men det må du sjekke ut selv.
Du kan nok bruke andre typer sensor på kabel også, men da blir det
viktig å finne ut hvordan den skal tilpasses til arduino-enheten.

Med de over nevnte komponenter på plass kan du montere din Arduino
i kapsling (boks) på et stativ på land, vekk fra hav og bølger, flo og fjære.
Lag en "arm" i aluminium eller rustfritt stål tilpasset lengden på sensorkabel
med ønsket høyde over (eller i) vannet der kabelen festes på, og der
sensor stikker litt frem fra enden. (slik at kun vann eller luft påvirker den)
Sørg for at stativet er trygt og stabilt ved forankring eller vekter (stein).
Med denne metoden er bruk av "gel" i kapslingen unødvendig, men etter at
alt er koblet opp kan det være greit å spraye med beskyttende film (coating)
og kabelen til sensor bør beskyttes med lakk, fett eller annen egnet dekke.

Hvis batteriet monteres inne i kapslingen behøves det kun en eller to
kabel-innføringer med nippel til ardunioen, såvidt jeg kan se :
- Temparatur-sensor (føler)
- Antenne for gsm-signal (muligens)
Bruk nippel som er tilpasset diameteren på kabelen den skal tette.
Plasser alltid niplene på undersiden av kapslingsboksen når den står
i krevende omgivelser med mye fuktighet (og regn) eller støv.
Hvis evt. utsparringer for nippel i kapslingen er feil dimensjon så bor
egne hull spesielt for den diameteren, og sett (uansett) nippelen inn
med litt silikon før du skrur den på plass. Litt fett/silicon rundt kablene
ved pakningen skader heller ikke, men gjør det etter at alt er montert,
koblet og testet, for å unngå unødig søl og ekstra arbeid.

Click image for larger version

Name:	badetemperatur grafikk.png
Views:	146
Size:	26,1 KB
ID:	10990
Hold oss oppdatert, både på prosjektet og badetemparaturer.
Lykke til.
Sist endret av radion; 17. januar 2014 kl. 04:04.
Trådstarter
Takk for alle tips. Må nok bruke litt mer tid på å planlegge/utforme denne delen enn jeg trodde.
Litt mer informasjon om prosjektet: Det er Arduino UNO R3 med icomsat v1.1 gsm shield (http://dx.com/p/gsm-gprs-sim900-modu...e-black-220631) med DS18B20 om du nevner radion.

Data blir sendt med sms til tjenesten nexmo.com som har callback-url til en php-server som lagrer dette i mysql.
Forøvrig mitt første prosjekt utenom "hello world", blinkende led lys osv.

Planen min var å feste den til en brygge, slik at den ikke blir påvirket av flo og fjær. Største utfordringene er å få den tett nok fra regn og oksidering av saltvannet. Akkurat nå er jeg i testfase i forhold til batterikapasitet.
Planen er at denne skal kjøre f.o.m mai t.o.m september i hvert fall og rapportere hver time i mellom kl 8 - 20. Dette kan bli justert avhengig av hvor lenge den klarer å kjøre, eventuelt blir det lagt inn mer batterikapasitet.
Skal holde dere oppdatert når jeg har noe.
Kannskje du kan drive, eller ihvertfall lade, den med elektroder dyppet i saltvannet? Magnesium (båtanode) og et kobberrør burde gi grei spenning. Magnesiumet vil etterhvert bli spist opp, men det er jo det som er meningen.
Slik gjør du det:

Boks 1:

Inneholder UNOen, ekstern tempføler og en kabel ut til boks 2. Fylles igjen med magic gel.

Plassert ved bryggen.


Boks 2: IP65/68

Får inn kabel fra boks 1, inneholder batteri, slik at det er enkelt å bytte ved behov. (Snakker vi hær om bilbatteri?)
Plasseres på land.
"Øko-Terrorist"
Har selv rigget opp VHF Trackere på flere lettbåter, disse monterte vi inni Pelican Cases som så ble boltet på A-Rammen til lettbåtene. Monterte IP67 Kontakter på pelican casen for data og strøm. Dette fungerer fantastisk, også kan du bare åpne boksen når du skal plundre litt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Man kan jo spraye selve kretskort med Plasti dip, som er en gummi spray. som bl.a isolerer elektrisk. Som ekstra beskyttelse.
Den finnes i mange farger + klar
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xeon Vis innlegg
Planen er at denne skal kjøre f.o.m mai t.o.m september i hvert fall og rapportere hver time i mellom kl 8 - 20. Dette kan bli justert avhengig av hvor lenge den klarer å kjøre, eventuelt blir det lagt inn mer batterikapasitet.
Skal holde dere oppdatert når jeg har noe.
Vis hele sitatet...
Pott elektronikken din. Batteriet tåler litt salt, og du har litt å pusse på for å bli kvitt oksidasjon. Plugg det til med ein overdimensjonert IP67-plugg på utsida av kassen med elektronikken i. Batteriet er enkelt å tørke over med en klut og reingjere kvar gang du bytter uansett.

Og kvar time? Ville tatt tre målinger for dag - morgon, midt på dag og kveld. Vatn har stor varmekapasitans, og det er ekstremt volum, så endringer er ein treg prosess. Eventuelt kan du send måling når den har endra seg med meir enn 2°C frå forrige måling. Eg antar GSM-sendaren er den som vil dra mest straum her, så å kunne kverke den store delar av døgnet bør vere gunstig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Litt sent ute med inlegg men synes det er verd å ta med at utstyr som brukes under vann i oljeindustrien har mye av elektronikken i oljebad. Skal det ned på dypet blir trykk et problem for krystaller og elektrolytt kondensatorer men ellers går det greit. Vanlig hydraulikkolje kan greit brukes til 3000 volt, for slike prosjekt som er nevnt her hadde jeg satset på å fylle boksen med vanlig matolje for å slippe miljø problemer ved eventuelt søl.