Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1700
Dette er et to sprørsmål. sier jeg, jeg starter fort og gæli

jeg har en høytaller, en stander, men jeg har ikke forsterker. Problem med engnag! hurra for andersen for jeg har allikavel at pc høytalere men de fleste vet at det er bare skitt. Så det jeg vil, om det går ann er å "tjuvkoble" vanlig høytaller ledning inn med PC høytaller ledning. Så få vanlige høytalere til og funker på PC uten forsterker. Er det mulig?

Og siden jeg lovte et to sprøsmål. hva er forksjellen på høy o g lav frekvens?
Nei, du vil ikke få lyd i den høyttaleren uten å koble den til en forsterker. Hvis ikke høyttaleren har en innebygget forsterker, noe jeg tviler på hvis det ikke er en pc høyttaler det er snakk om.

Hvorfor kjøper du ikke bare en billig forsterker på hifiklubben så du kan få "skikkelig" lyd?

Svaret på det andre spørsmålet ditt kan du lese i saken her og i underkategoriene:
http://no.wikipedia.org/wiki/Frekvens
Det finnes for det første et flust av aktive høytalersett og her var det jo snakk om PC-høytalere, som veldig ofte har egen strømforsyning. Så dersom PC-høytalerene dine har strøm, kan du alltids prøve å skru ut elementene i dem, og kjøre på større høytalere. Ikke det at jeg anbefaler deg å gjøre det.

Uten strøm, vil kanskje få lyd i høytalerene, men ikke stort mer lyd enn du får strøm gjenom en liten jack. DVS, du får ikke noe mer lyd i høytalerene enn du får i øretelefonene dine.
Sist endret av reklame; 27. oktober 2008 kl. 07:25.
Sikkerhetsklarert
Skal forklare for deg hva frekvens betyr, i denne sammenheng anntar jeg du spør etter frekvens på lydbølger?

Lav frekvens er kort fortalt dype toner, også kalt bass. Denne frekvensen blir son regel skilt ut til subwoofer / bass element ved hjelp av et delefilter (low pass)

Høy frekvens er de høye tonene i musikken, slik som f.eks gitar soloer, og hihat på trommene. Dette kalles diskant, og blir skilt ut i delefilteret (high pass).

edit: ang det å kjøre store høytalere rett på pc, så husker jeg faktisk en kompis på ungdomskolen som kjørte noe svære Jamo høytalere rett fra lydkort, det lå helt ok, og spilte høyt. Om han hadde et spes. lydkort med forsterker aner jeg ikke.
Sist endret av Pjukern; 27. oktober 2008 kl. 07:29.