Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2145
Jeg har tenkt å slippe fram den indre geeken og kjøpe meg en NAS.
Det skal være en billig en, og jeg har en overflod med hardisker og ikke noe å sette dem i.

Jeg tenkte på denne:
Linksys Network Storage System NAS200

Som det står på siden så er det plass til 2 HDD'er og man kan plugge i 2 extra usb-HDD'er. Alt jeg trenger er ftp tilgang til alle 4 så er jeg fornøyd.

Noen som har Bekjentskap til produktet, eller andre produkter i samme kategori, vil helst ikke betale mer enn 2000.
Kjenner ikke til denne, men jeg har en Qnap TS-209 II og er kjempefornøyd med denne.

Tror nok denne ligger ca 500,- over budsjettet ditt.

Vil anbefale å sjekke ut QNAP sine NAS'er.
den virket litt råere, kanskje jeg skal spandere på meg en slik tass.
Noen problemer med den til nå, si meg din mening om den.
Virker som alt jeg har lyst på i en server pc.

Noen ikke så fornøyde ting med den?
Den Linksysen der suger, både med tanke på hastighet og funksjonalitet. Se på spesifikasjonene, den mangler gigabit ethernet. Har hatt den på testbenken her selv og gitt den tommel ned.

Hva det angår NAS er det etter min mening lurt å bygge en Atom-basert NAS selv. Vet dette er hakket over din prisklasse, men gjør du det får du mye funksjonalitet og plass til mange harddiser, til en ganske billig penge. Atom-hovedkort (som selvsagt inkluderer CPU også) koster jo godt under tusenlappen.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
. Atom-hovedkort (som selvsagt inkluderer CPU også) koster jo godt under tusenlappen.
Vis hele sitatet...
Nå begynner vi å snakke her, for jeg har ganske mye data deler liggende rundt om kring, kan faktisk bli billigere å kjøpe denne:

INTEL D945GCLF2D mITX Atom330 Boxed

Trenger bare Ram og kabinett, så har jeg PCI sata host controller(?) med 2 extra sata på, og ellers har jeg alt annet.
Kan være lurt å gå for det ja, installer en lettdrevet Linux Server distro, så skal det gå glatt.
Nå har jeg sendt inn ordre , med alt jeg ikke har fra før av, og det kom på 1465 inkl frakt,
dette kan bli en ganske god liten server med 1,6 ghz, 2 gig ram og 2 TB hdd.
Ubuntu server, og mer vet jeg ikke enda.

Takk for all god hjelp.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kjøpte du med kabinett og alt da Pyro? Jeg er i akkurat samme situasjon som deg nå, men har vel blitt enig med meg selv om at de NASene du får kjøpt gir altfor dårlig ytelse, derfor har jeg kommet frem til å sette sammen noe eget.

Noen som har noen anbefalinger angående lite pent kabinett med HK og alt. Disker trengs ikke da jeg har flere liggende.
▼ ... over en uke senere ... ▼
okey, delene er kommet, men bare hovedkortet.
Skal klage, jævlig skuffa over servicen til Datakjeden.no

Iallefall, så tenkte jeg sette det opp i vanlig kabinett, men jeg har vurdert å kjøpe dette kabinettet:

http://microplex.no/Avdelinger/Datak...ium-36633.aspx

oppdatering kommer i løpet av neste uke. Med bilder.