Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 8027
Jeg har en kamerat som snart dimmer, og han ønsker å beholde noe av utstyret han har fått utlevert der. Derfor vurderer han å skrive sånn TS (tapt/skadd elno) på det, men da må han betale en viss sum, noen som vet hva denne "bota" dreier seg om? Er det bare et anslag på hvor mye tingen er verdt, eller er det en større bot?

Bare så det er sagt, det dreier seg om helt ufarlige ting som klær, en sekk og no anna småtteri...

Vet ikke om dette er det riktige forumet å spørre i, men regner med det er mange her som har avsluttet førstegangstjenesten!

Takk
Det er vel bare for ham å få et ts-skjema så står prisene oppgitt der?
ok, hvis det er så enkelt så
Ellers så kan han levere inn det gammle, og kjøpe nytt for en grei pris.

Kjøpte selv forsvarets sekk for 50,-. Men denne ble kjøpt direkte på utsalget på Hauersæter, som nå er stengt.

To greie nettbutikker:

http://www.fmu.no og http://www.forsvarsbrukt.no/
Det er billigere å kjøpe på utsalget enn å melde det tapt. Er ikke sikker på om du for kjøpt alt, though. Tror ikke du får kjøpt komagenseren blant annet.

En venn av meg nappet opp en tråd i natogenseren og arbeidsuniform-buksa, sa det skjedde i tjeneste, og fikk nye klær samt beholde de gamle.
Sist endret av patches; 5. januar 2009 kl. 09:43.
Kan man melde våpen og lignende tapt, så bare betale og ta de med hjem?
Blir nok storstilt etterforskning om du ved uhell mister AG-en din, kompis
Våpen og diverse av de andre militære artiklene blir det etterforskning hvis du mister. Det er feks feltjakke type gammel. Resten kan du skrive TS på uten å betale noe mer enn det som varen koster. Feks feltsekk: 336,-
Prisen på saker og ting står ikke på disse T/S-skjemaene, men kameraten din kan jo spørre hvor mye dette vil koste på depoet.

Da jeg dimiterte spørte jeg befalet hva det dyreste av utstyret vi hadde ville kosta oss om vi mistet det (bortsett fra mp-5'n såklart.) og det var da gassmaska som lå på rundt 2000. Men jeg vet at uniformer er ganske dyre, ihvertfall av det nyere slaget. Men nå har du jo heller ikke sagt hva han vil beholde. Er en del ting man får beholde uansett, som balaklava, vernebriller, kamo og andre småting.
Natogenseren, støvlene, en feltskjorte og litt til fikk vi ihvertfall beholde når jeg var inne
Alt "tett-på-kropp" får man til odel og eie. Det gjelder så vidt jeg vet strømper, boksere, ullfrotte, tskjorter og netting. Skal han skrive TS på noe annet må han regne med å betale 100% av kostpris for forsvaret. Det varierer ganske mye mellom hvert plagg, men en kevlarhjelm type ny koster rundt 2500,-.

Ikke skriv TS på feltjakke eller membranuniformen. De har multispektral kamuflasje og man blir politianmeldt for å "miste" dem.
heheeh, vi fikk faktisk ikke vinter lang under nei... men ikke ville jeg hatt den heller, og før oss tror jeg ikke de fikk boxerne heller, for vi fikk fifty-fifty med noen særdeles velbrukte, og nye
Sitat av MartinB Vis innlegg
Prisen på saker og ting står ikke på disse T/S-skjemaene, men kameraten din kan jo spørre hvor mye dette vil koste på depoet.
Vis hele sitatet...
Nei, det står ikke på T/S-skjemaene, men i depoet så kan må få ei liste over gjenstandene soldatene kan få tak i.

Nå er jo tingen sånn at en T/S skal underskrives av nærmeste befal/offiser, og de må jo da godkjenne T/S-en.

Litt suspekt hvis du skal slenge flere M98-uniformer på den T/S-en. Tror nok befalet vil ha en liten samtale med deg da.

Forøvrig kan det nevnes at militære effekter får man ikke ta med seg hjem ved endt tjenetste, når jeg dimma, så var vi "så dumme" at vi hadde skrevet T/S-er på bagger, sekker o.l og bærte de med oss når vi dro.
Disse ble hanket inn og vi måtte enkelte bytte ut baggene og sekkene med sorte søppelsekker.
Pengene vi brukte på T/S-ene fikk vi heller ikke tilbake.


En i troppen min leverte inn en T/S på en stk. AG-3.
offiseren fikk bakoversveis og fikk selvsagt inn vedkommende inn til diskusjon. hehe, det gjaldt bare en ØDELAGT AG-3, but still, ansiktsutrykket på offiseren; Priceless

Sitat av Deezire Vis innlegg
Ikke skriv TS på feltjakke eller membranuniformen. De har multispektral kamuflasje og man blir politianmeldt for å "miste" dem.
Vis hele sitatet...
Var ikke noe problem å skrive T/S på dette der vi var i førstegangstjeneste. JEG gjorde det ikke, men det var mange som fikk med seg mye rart tror jeg.

Jeg skrev blandt annet T/S på en gassmaske.
Det var -ikke- billigt.
Sist endret av RandomiZed; 6. januar 2009 kl. 02:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Alt "tett-på-kropp" får man til odel og eie. Det gjelder så vidt jeg vet strømper, boksere, ullfrotte, tskjorter og netting. Skal han skrive TS på noe annet må han regne med å betale 100% av kostpris for forsvaret. Det varierer ganske mye mellom hvert plagg, men en kevlarhjelm type ny koster rundt 2500,-.

Ikke skriv TS på feltjakke eller membranuniformen. De har multispektral kamuflasje og man blir politianmeldt for å "miste" dem.
Vis hele sitatet...

Prisen på kevlarhjelm er feil. Totalt er prisen på litt under 1100. Hvor ish er for hjelm, resten er for camoen.

En av mine soldater mistet sin, og nesten alt annet. Jeg måtte styre med papirmølla.

Dra til depoet, og spør om skjema for pris ved tap/skade. Vi hadde denne lista selv på befalskolen. Noen gjenstander er rimelige, andre ganske dyre. Mener at ca ts-pris på den nye goretex uniformen er 2500.

Nå skal det sies at man bør være litt forsiktig med å plutselig mangle masse ved dimming, da det ofte blir tatt sjekker av bagger ol. Og kan lage bråk for deg.
Sitat av nevlen Vis innlegg
Prisen på kevlarhjelm er feil. Totalt er prisen på litt under 1100. Hvor ish er for hjelm, resten er for camoen.
Vis hele sitatet...
Dette kan umulig stemme da en tidligere romkamerat av meg måtte ut med 1750 for en kevlarhjelm, og da dekket forsvaret rundt 25% av summen, altså koster den godt over 2k.

Prisen du antyder på goretex er per del, ikke for et helt sett. Har også styret mye med den papirmølla.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Alt "tett-på-kropp" får man til odel og eie. Det gjelder så vidt jeg vet strømper, boksere, ullfrotte, tskjorter og netting. Skal han skrive TS på noe annet må han regne med å betale 100% av kostpris for forsvaret. Det varierer ganske mye mellom hvert plagg, men en kevlarhjelm type ny koster rundt 2500,-.

Ikke skriv TS på feltjakke eller membranuniformen. De har multispektral kamuflasje og man blir politianmeldt for å "miste" dem.
Vis hele sitatet...
Hva man får beholde er forskjellig fra avdeling til avdeling. Det eneste som er standard at alle får er vel feltstøvlene.

Ellers er pris på erstatning 3/4 av kostpris, om jeg ikke husker feil.
Sitat av minno Vis innlegg
Hva man får beholde er forskjellig fra avdeling til avdeling. Det eneste som er standard at alle får er vel feltstøvlene.
Vis hele sitatet...
Det fikk ikke vi (sambandsbataljonen).

Eneste vi fikk var joggesko, beret og nettingundertøy.
Sist endret av Kinseek; 6. januar 2009 kl. 17:59.
Kinseek: Men det er samband da:P
Da jeg slutta i TMBN fikk jeg beholde alt kroppsnært, + at det var ingen som hadde noe som helst kontroll på hva vi leverte inn, bare møtte og dumpa alt sammen. Fikk med meg en Thermo Jervenduk 2personer, membran over og under, sånn tykk dun(poljakke) + masse annet, sikkert utstyr mange tusen kroner
Eneste vi fikk beskjed om at vi kunne beholde var støvler, joggesko og berret.
Jeg "glemte" en svartsekk med stasj i skapet mitt når vi kjørte ned til depoet for å levere, kontrollen på innleveringen var bare latterlig dårlig. Var noen sluskete GBU'er som "passet" på oss. Men dette ser ut til å være litt tilfeldig fra gang til gang, da den eldrekontigenten dimma var det nazikontroll og jeg måtte kjøre alt glemt stasj ned til depoet for de som hadde lagt noe igjen på kaserna fikk ikke gå derifra før de hadde levert tingen eller skrevet TS.

Når det gjelder forsvunne våpen er det ikke bra. Forsvant en glock på når det nærma seg dimming, ingen fikk forlate leiren/kaserna eller i det heletatt dra hjem for godt. De låste ned hele delen av leiren til pistolen ble funnet.

Bergansdressen, neoprenmaske og jervenduk er jeve ting
Du kan skrive en TS på de fleste ting, tilogmed AG-n.
Du får også somregel beholde alt som har direktekontakt med hud.
Mister du noe som har en verdi over 1000,- ( dette varierer ) Blir du politianmeldt. ( militærpoliti ).
Dersom du skulle miste AG-n din o.l. Blir dette også i tilegg fulgt opp av sivilt politi.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Dette kan umulig stemme da en tidligere romkamerat av meg måtte ut med 1750 for en kevlarhjelm, og da dekket forsvaret rundt 25% av summen, altså koster den godt over 2k.

Prisen du antyder på goretex er per del, ikke for et helt sett. Har også styret mye med den papirmølla.
Vis hele sitatet...
Merkelig, tviler på at flo har forskjellige "priser". Men det får så være. Gratis er det iaff ikke. Forsvaret har noen våpen i svinn, men noen har vel kommet til rette med årenes løp
Sitat av Deezire Vis innlegg
Dette kan umulig stemme da en tidligere romkamerat av meg måtte ut med 1750 for en kevlarhjelm, og da dekket forsvaret rundt 25% av summen, altså koster den godt over 2k.

Prisen du antyder på goretex er per del, ikke for et helt sett. Har også styret mye med den papirmølla.
Vis hele sitatet...
Begge deler stemmer. Det er to forskjellige hjelmer. Den de fleste har er ikke kevlar. Husker spesifikt denne, da jeg, som dere, måtte irritere meg gjennom en evig lang liste fra en vimsete soldat. Snakket da med Depot, etter som jeg også hadde hørt over 2k. men han sa det var vis det var Kevlar, noe denne ikke var. Ikke spørr meg hva som er i de vanlige/billige, men er tydeligvis ikke kevlar

Dette med TS på over 1000 kr = politianmeldelse stemmer ikke. Iværtfall ikke i de leirene jeg har jobbet /vært. Vet at di store leirene er litt striktere. men er iværtfall ikke alle steder dette stemmer. I min hovedleir var det aldri snakk om anmeldelser så lenge det ikke gjaldt våpen.

litt OT: har en nesten helt ny gore tex jakke i størrelse XL, og en gassmaske, vis noen er interessert.
Sist endret av Cassanova; 8. januar 2009 kl. 03:45.
tror nok det er kun hvis våpen blir borte at noen anmeldelse er aktuelt..da jeg dimma fikk vi beskjed om å skrive ts'er på atl vi manglet før innlevering,noe jeg angrer på at jeg gjorde. de folka på depotet sjekka jo ikke annet en at jeg leverte ag3'n.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vi fikk faktisk ikke beholde feltstøvelene, vi måtte rusle hjem med spit-sko (spitshinet feltsko), hva skal man nå med de i det sivile sier jeg bare :P

Det er faktisk ikke noe stress å miste membran uniformen, vi ble rundstjelt på leiren, dvs alle manglet alle baggene som lå på skapene (vaktpakningene inneholdt somregel goretex og m98 uniformen + div stasj), og vi fikk null pes pga vi manglet dette. Det samme gjelder han som presterte å glemme sekken sin på øvningsfeltet på Rena, han manglet 2 uniformer (g-tex + m04) og han ble heller ikke anmeldt.

Det gjelder vel stort sett å ikke komme å si at man "mistet uniformen på leiren" eller noe slikt, for det er jo så og si teknisk umulig.
Det er veldig varierende praksis på dette, og jeg fikk bl.a. 3 komplette uniformer + goretexjakke. Mange sier at feltjakkene har en magisk egenskap som gjør dem veldig verdifulle, men man kan kjøpe brukte jakker for 2-300 i flere butikker. Jeg hadde TS på feltbestikk og headover, men det dreit dem i. Hjem, gassmaske og slikt utstyr får du billigere brukt andre plasser, så jeg forstår ikke helt hva du skal skrive TS på...