Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3024
Hei!

Har søkt på TRES-ordningen for dataingeniør på UiA, og lurer på hvor tungt det første året er? Blir jo R2 og fysikk 1 i tillegg til alle fagene som tilhører linja på første året. Jeg går nå på IT og informasjonssystemer på UiA, men føler dette er en lite givende linje. Går i gjennomsnitt på skolen én dag i uken, bruker så og si ingen tid på skole, og får greie karakterer. Veldig merkelig linje, og jeg føler at jeg får lite utbytte. Ser ikke for meg at jobbmulighetene blir de beste, men kan selvsagt hende jeg tar feil. TRES-ordningen og dataingeniør ser jo ut til å være i helt andre enden av skalaen, så jeg er veldig usikker på om jeg bør ta sjansen på å hoppe over eller om jeg bør håpe på at linjen jeg går på blir bedre etter hvert. Jeg er motivert til å bruke mye mer tid på skole enn jeg gjør nå, men er også redd for at det blir for tungt/vanskelig. Noen som har brukt TRES-ordningen, som kan dele erfaringer?
Hei.
Nå er det mange år siden jeg startet på TRES på UiA. Faktisk er det 15-ish(!!) år siden. Det var den gang ble kalt Høyskolen i Agder.

Uansett; jeg var en motivert student med helt gjennomsnittelige karakterer. I tillegg var jeg et år i forsvaret før TRES startet så hadde glemt en del.

Lang historie kort: du _må_ være forberedt på å jobbe relativt hardt. Men du sparer et helt skoleår i forhold til forkurs, noe som faktisk er en del penger dersom man tenker studielån vs årslønn.

For min del gikk det helt fint. Synes studie var så moro at jeg fortsatte etter bacheloroppgaven og studerte til mastergrad(sivilingeniør).

Dette gav meg fast jobb mange måneder før studie var over. I tillegg er det et skrikende behov systemutviklere så man kan velge å jobbe akkurat der man ønsker
Gikk en gang på forkurs for ingeniør, hadde et veldig dårlig utgangspunkt fra grunnskolen. Personlig hadde jeg aldri taklet TRES ordningen, bestod knapt nok forkurset.
Trådstarter
pax2k: husker du hvor mye tid du måtte bruke på skole det første året? Er stygt redd for at jeg tar meg vann over hodet med dette her. Jeg prøvde meg på å ta R1 på fritiden dette skoleåret, men kom egentlig aldri skikkelig i gang. Var derimot veldig aktiv på påbygg, og fikk veldig gode resultater, men føler fagene der er mye lettere.
Sitat av pax2k Vis innlegg
Lang historie kort: du _må_ være forberedt på å jobbe relativt hardt. Men du sparer et helt skoleår i forhold til forkurs, noe som faktisk er en del penger dersom man tenker studielån vs årslønn.
Vis hele sitatet...
Men hvis det å ta det på 1 år blir for mye, så sitter han igjen med studielån UTEN vitnemål og ett år tapt inntekt. Hvis du i første omgang er såpass i tvil at du spør fremmede på et forum om det blir for hardt for deg personlig, så kan det være at man i det lange løp tjener på å ta forkurs istedefor, så arbeidsbyrden, og ikke minst, første møte med skolebenken igjen, ikke blir for hardt og man gir opp. Folk er forskjellige, og kun trådstarter vet selv hvor hans grenser går.
Jeg syntes ikke det var noe videre problematisk å gå tres. Fant det ikke tungt eller vanskelig eller stressende whatsoever. Helt greit gjennomførbart opplegg. Det er videregående-nivå på det man lærer liksom, ikke akkurat rocket science.

Og jeg er absolutt ikke noe dyktig eller en superstudent.
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg syntes ikke det var noe videre problematisk å gå tres. Fant det ikke tungt eller vanskelig eller stressende whatsoever. Helt greit gjennomførbart opplegg. Det er videregående-nivå på det man lærer liksom, ikke akkurat rocket science.

Og jeg er absolutt ikke noe dyktig eller en superstudent.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk 6 i 2P-y matte, men skjønte ikke bæret når jeg prøvde meg på R1 hjemme. Regner med det blir enklere å forstå når man har lærere og får oppfølging. Måtte du bruke all fritid på lesing/jobbing?

Forkurs virker litt tryggere, men ser ut som jeg vil få problem der siden jeg har generell studiekompetanse. Ser ut som jeg vil få automatisk fritak fra noen av fagene, og derfor ikke full støtte fra lånekassen. Skal ikke være lett dette her...
Sitat av hippitus Vis innlegg
Måtte du bruke all fritid på lesing/jobbing?
Vis hele sitatet...
Langt ifra, jeg jobbet fulltid(egentlig litt mer enn det også) og tok skolearbeid mer som en hobby ved siden av.
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Langt ifra, jeg jobbet fulltid(egentlig litt mer enn det også) og tok skolearbeid mer som en hobby ved siden av.
Vis hele sitatet...
Hvilke forkunskaper hadde du? 2P-y er jo bare så vidt et hakk over ungdomsskolematte. Virker som jeg har mange hull som må tettes for å forstå R1.
Noen som har erfaringer med UiA Grimstad her, hvordan trivdes dere der?
Sitat av hippitus Vis innlegg
pax2k: husker du hvor mye tid du måtte bruke på skole det første året? Er stygt redd for at jeg tar meg vann over hodet med dette her. Jeg prøvde meg på å ta R1 på fritiden dette skoleåret, men kom egentlig aldri skikkelig i gang. Var derimot veldig aktiv på påbygg, og fikk veldig gode resultater, men føler fagene der er mye lettere.
Vis hele sitatet...
Hei, igjen. Nå er det så lenge siden at jeg sikkert glemt detaljer, men stort sett husker jeg studietiden som en forlengelse av russetiden. Det var mye jobb, men også en rikelig mengde med fyll og fanteri.

Som jeg sa i første post; jeg hadde helt normale karakterer fra VGS og lagt i fra noe geni, men klarte meg helt fint. "Trikset" jeg brukte var å være med på det aller meste i starten sånn at jeg alltid satt i en gruppe og jobbet. Lærer mye av å hjelpe hverandre. Hopp i det, jeg har troa på deg
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av hippitus Vis innlegg
Hvilke forkunskaper hadde du? 2P-y er jo bare så vidt et hakk over ungdomsskolematte. Virker som jeg har mange hull som må tettes for å forstå R1.
Vis hele sitatet...
Det hullet heter 1T, hvor du introduseres for konsepter og teknikker som videreføres i R1 og R2.
▼ ... over et år senere ... ▼
Startet du på dataingeniør utdanningen i Grimstad? Korleis går det? Har søkt meg inn i Grimstad gjennom TRES ordninga sjølv