Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 26325
Sitat av olavXO Vis innlegg
Da har jeg fått svar på mailen min vedrørende medlemskap
Jeg er ikke døpt og sto ikke til kristelig konfirmasjon, men sto likevel som medlem.

Videre henviser han meg til mitt lokale kirkelige råd, kan jo legge ut en link til informasjon her vedrørende utmelding, som noen andre har nevnt før her inne, MÅ skje skriftlig.

Kilde:

http://skien.kirken.no/artikkel/article/81640
Vis hele sitatet...
Jeg fikk samme svar idag. Ikke døpt og ikke konfirmert, men står likevel som medlem.

Sendte mail til mitt lokale kirkekontor hvor jeg ba de melde meg ut.

"Hei

Jeg har i dag meldt deg ut av Den Norske Kirke, og sender deg en utmeldingsattest i posten.

Ha en fin dag "

Enkelt og greit!
Sist endret av dinosauren; 22. september 2014 kl. 15:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er også medlem, selv om jeg meldte meg ut for 4 år siden.
Hm. Har utvekslet et par mailer med kirkerådet, og ble nesten nødt til å flire av prosessen. Jeg er døpt, men konfirmerte meg Human-Etisk.

Svaret jeg etterhvert fikk, var at siden jeg "ikke var døpt" (dåpen min er tilsynelatende ikke registrert), ville jeg bli utmeldt ved fylte 18 år. Jeg fikk så spørsmål om jeg ville fortsette å stå som medlem, hvor jeg så svarte nei takk, om det er en enkel vei ut av systemet velger jeg den. Jeg ønsker ikke å stå som medlem. Svaret tilbake var da:
OK, da lar jeg deg stå som tilhørende, eller vil du at jeg skal endre deg til ikke-medlem?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg måtte sende én mail til for å faktisk bekrefte at "Hvis "ikke-medlem" betyr utmelding av den norske kirke så går jeg definitivt for det alternativet." Som sagt, så gjort, tilsynelatende. Vurderer å ta en kontrollmail om en ukes tid for å se at jeg faktisk er blitt meldt ut.

Uansett: Konklusjonen min er at jeg ikke forstår hvorfor de krever underskrift med penn på papir for å melde seg ut av kirka, når jeg kunne gjøre det så lett over mail, uten å ha levert noen dokumenter på forhånd. Uansett en gledelig nyhet, og for de som i likhet med meg har irritert seg over systemet samt ønsker å melde seg ut, anbefaler jeg å sende avgårde en mail.

Peace
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Om man kunne gjort det med en enkel epost kunne du meldt ut hvem som helst.

Tilhørighet og medlemskap.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Om man kunne gjort det med en enkel epost kunne du meldt ut hvem som helst.

Tilhørighet og medlemskap.
Vis hele sitatet...
Jeg sendte bare mail til mitt lokale kirkekontor hvor jeg sa at de skulle melde meg ut. Fikk svar tilbake at jeg var nå meldt ut.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Om man kunne gjort det med en enkel epost kunne du meldt ut hvem som helst.

Tilhørighet og medlemskap.
Vis hele sitatet...
Joda, forutsett at man har personnummeret. Stusset over det jeg også, men om det sparer meg en tur til menighetskontoret klager jeg ikke.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Om man kunne gjort det med en enkel epost kunne du meldt ut hvem som helst.

Tilhørighet og medlemskap.
Vis hele sitatet...
Det kan man vel strengt tatt om man skriver ut skjemaet og sender det via brevpost også.
Ifølge Kirken.no så krever de;

"a) fullt navn,
b) bostedsadresse,
c) fødselsnummer (11 siffer)

Utmeldingen skal være underskrevet og datert av den som melder seg ut."
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Jeg meldte meg ut for ca 6-7 år siden og spurte vel for en 2-3 år siden om jeg var medlem, da sa de nei, jeg var ikke medlem.
Sender likevel en ny e-post og sjekker. Hater når folk utnytter meg for profitt.
Vis hele sitatet...
Fikk svar idag at jeg var ikke-medlem.
Sitat av Round Vis innlegg
Ifølge Kirken.no så krever de;

"a) fullt navn,
b) bostedsadresse,
c) fødselsnummer (11 siffer)

Utmeldingen skal være underskrevet og datert av den som melder seg ut."
Vis hele sitatet...
Punktet med følselsnummer er like lett å føre inn elektronisk som på papir. (og sjeldent veldig vanskelig å få tak i, om man vil være drittsekk). Og en signatur, med mindre noen ringer å klager på at de er utmeldt er det ingen som sjekker om det er riktig person som signerte.

Det å ha utmelding over papir hindrer ingenting. missbruker noen det og melder seg ut så er det bare for personen å melde seg inn igjen. En enkel løsning er å sende et brev til folkeregistrerte adresse (evt digipost om personen bruker det) hvor man opplyser om motatt utmeldelse - slik at personen som bor der får bekreftet at han er meldt ut (og om det var feilaktig har mulighet til å ta kontakt å ordne opp i det).
Sitat av etse Vis innlegg
Punktet med følselsnummer er like lett å føre inn elektronisk som på papir. (og sjeldent veldig vanskelig å få tak i, om man vil være drittsekk). Og en signatur, med mindre noen ringer å klager på at de er utmeldt er det ingen som sjekker om det er riktig person som signerte.

Det å ha utmelding over papir hindrer ingenting. missbruker noen det og melder seg ut så er det bare for personen å melde seg inn igjen. En enkel løsning er å sende et brev til folkeregistrerte adresse (evt digipost om personen bruker det) hvor man opplyser om motatt utmeldelse - slik at personen som bor der får bekreftet at han er meldt ut (og om det var feilaktig har mulighet til å ta kontakt å ordne opp i det).
Vis hele sitatet...
Enig i at det ikke burde skape store komplikasjoner. Det de derimot unnskylder seg med er at "... ordningen med elektronisk signatur ikke er tilstrekkelig utbredt.”
Jeg meldte meg ut for åtte år siden, og fikk bekreftet at jeg fortsatt ikke er medlem. Kan ha noe med at jeg står registrert som medlem i et annet forbund.
Sitat av Chassen Vis innlegg
Jeg meldte meg ut for åtte år siden, og fikk bekreftet at jeg fortsatt ikke er medlem. Kan ha noe med at jeg står registrert som medlem i et annet forbund.
Vis hele sitatet...
Samme her, Human-Etisk Forbund.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Jeg er ikke døpt og jeg konfirmerte meg i humanetisk forbund. Jeg fikk også brev for x antall årsiden om at jeg kunne returene et brev om jeg ønsket å melde meg ut av kirken. Dette gjorde jeg. Men når jeg sendte mail for et par mnd for å høre, var jeg fortsatt medlem. Jeg måtte sende inn i brevform for å melde meg ut. Har ikke fått fingeren ut for å få gjort dette enda...
1. januar 2014 var 75 % av befolkningen medlemmer av Den norske kirke.
Norges befolkning: 5 109 056
Trus- og livssynssamfunn utanfor Den norske kyrkja, og som får statstilskot, hadde nærare 550 000 medlemmer per 1. januar 2013.
Om vi har lik vekst fra 2013 til 2014 så ville tallet økt med rundt 40 000 så 590 0000

75% av befolkningen er 3 831 792, så sirka dette tallet er medlemer av den norske kirke.
3 831 792 + 590 000 = 4 421 792

Hvor er de siste 687 264 bidragene? Eller er det noe jeg overser?

Edit: Er 687 000 meldt seg ut av Den norske kirke uten å melde seg inn i noe annet kanskje?
Sist endret av Noxaran86; 23. september 2014 kl. 19:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Edit: Er 687 000 meldt seg ut av Den norske kirke uten å melde seg inn i noe annet kanskje?
Vis hele sitatet...
Ja, det er nok det det betyr.. Men det er kan være andre grunner til at folk kan inngår i tallet på 687.000:
- under dåpsalder
- flyttet til Norge fra et annet land, uten å være medlem av trossamfunn i Norge

Så det er nok en litt "samlebås" for mange forskjellige hedninger
Far har alltid vært medlem av Den norske kirke, mor meldte seg ut på åtti-tallet en gang. Jeg er ikke døpt.

Svar fra kirketorget:

Hei igjen!
Du står ikke som medlem av Dnk

Mvh
Britt Holmeide
Kirketorget i Oslo
Jeg er ikke døpt, og konfirmerte meg i humanetisk forbund.

"Du er medlem av Den norske kirke".
Døpt, men meldt ut før komf. Fortsatt medlem av DNK. 17 år etter!!
fikk dette som svar.

Hei!
Du er ikke medlem av Dnk.

Mvh
Britt Holmeide
Kirketorget i Oslo
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Mor Utmeldt av kirken før jeg ble født, far utmeldt før jeg ble født, jeg er hverken døpt eller konfirmert, Var også medlem i 23 år mot min vilje og uten at jeg visste det.

Har vært hos det lokale kirkekontoret og meldt meg ut og fått attest, nå er email sendt, nå gjenstår bare den endelige bekreftelsen.

fortsettelse følger...
Sist endret av Dudew8; 30. september 2014 kl. 22:15. Grunn: flere år enn jeg først trodde
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
1. januar 2014 var 75 % av befolkningen medlemmer av Den norske kirke.
Norges befolkning: 5 109 056
Trus- og livssynssamfunn utanfor Den norske kyrkja, og som får statstilskot, hadde nærare 550 000 medlemmer per 1. januar 2013.
Om vi har lik vekst fra 2013 til 2014 så ville tallet økt med rundt 40 000 så 590 0000

75% av befolkningen er 3 831 792, så sirka dette tallet er medlemer av den norske kirke.
3 831 792 + 590 000 = 4 421 792

Hvor er de siste 687 264 bidragene? Eller er det noe jeg overser?

Edit: Er 687 000 meldt seg ut av Den norske kirke uten å melde seg inn i noe annet kanskje?
Vis hele sitatet...
Litt mer mattelek..

I følge http://en.wikipedia.org/wiki/Demogra...atheism#Norway oppgir kun 29% av Norges befolkning (anno 2006) tro på en personlog gud, som gjør at 71% av Norges befolkning definitivt ikke er kristne. Dette utgjør ~3.627.440 mennesker.

Den Norske Kirke opererer med medlemstall på 3.831.792. Om man antar at alle de som tilhører et annet trossamfunn er humanister, hinduer eller buddhister (uten tro på en personlig gud), og at alle som står uten tilknytning heller ikke tror på noen personlig gud, kan man anta at det er (590.000 + 687.264 = ) 1.277.264 mennesker utenfor Den Norske Kirke uten tro på en personlig gud.

Dette vil si at det er (3.627.440 - 1.277.264 = ) 2.350.176 mennesker som står oppført i DNKs medlemsregister til tross for at de ikke tror på en personlig gud og dermed —per definisjon— ikke er kristne.

Svindel..? Neeeeida!

Svarte.. Fant en bedre kilde men brukte for lang tid på å oppdatere tallene.

Ny kilde: The Cambridge companion to atheism

Nye tall: 72% av Norges befolkning har ingen tro på en personlig gud, som gjør at 3.678.520 mennesker definitivt ikke er kristne.

Dette vil si at det er (3.678.520 - 1.277.264 = ) 2.401.256 mennesker som står oppført i DNKs medlemsregister til tross for at de ikke tror på en personlig gud og dermed —per definisjon— ikke er kristne.
Sist endret av plastbox; 2. oktober 2014 kl. 19:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan vi ta det for god fisk at man faktisk er utmeldt når de sier det? Mtp at vi faktisk spør noen som har bedrevet systematisk medlemsjuks i mange tiår?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Her er svaret jeg fikk:

Du er ikke medlem av Den norske kirke.



Med vennlig hilsen


Svein Olav