Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1979
Frode Berg, Spion for Norge ble i 2017 arrestert i Russland og har vært i Russisk fengsel i litt under 2år.

Ble så benådet av Russiske myndigheter og løslatt.

Altså.. Det er ingen tvil om at Frode Berg visste at hva han gjorde var galt og får nå 4.3M Nok i erstatning av staten(dvs Deg og meg) for å ha blitt sparket i ræva av e-tjenesten og bedt ham gjøre spionarbeid..

Sykt spør du meg.... Hva mener du ?

Mere info:
https://no.wikipedia.org/wiki/Frode_Berg-saken
Sist endret av theunknown12; 24. januar 2020 kl. 01:15.
Erstatning? Mer som lønn, som dekt over i form av erstatning.

Tenk rasjonelt over det.

Den avisartikkel en er en skjult reklame for jobb som spion. Godt lønnet stilling med høy risiko.
BRAND ∞ STRONG
Vanskelig å si noe helt konkret, han er jo tross alt "mester spion", men to ting:

-Syns først det var rart at myndighetene var så åpne i behandlingen av han, erstatting etc.
men så tenkte at kanskje det var strategien, altså at jo mindre de bryr seg med å nekte på å han noe med han
å gjøre å jo større erstatning dess mindre sannsynlige er det at han har vært viktig.
Men så (hvisker, jeg tror ikke e-tjenesten er så enkle i hodet sitt)

-Det ville ikke blitt 25 filmer med den tøffe og sexy Double O Berg.
Selv om den første "DOB Goes Dark" fikk ok kritikker
Han ble vel ikke benådet, men var en del av fangeutveksling med Norge.

Har jo jobba for den norske staten med skjult agenda, så visst faen ska han ha lønn og erstatning for tort og svie. Var jo ikke akkurat noe han hadde stelt til på egen hånd.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Han ble vel ikke benådet, men var en del av fangeutveksling med Norge.
Vis hele sitatet...
Han ble benådet. De sendte ham ut sammen med en fangeutveksling for å få det kjapt unna. Var vel noe med en lovendring som kunne ha trenert utsendelsen og Russland hadde ikke noe behov for å holde ham lenger.
Tja skal e-tjenesten først sende agenter utenlands er det vel rett og rimelig at det lønnes kraftig om de blir tatt? 2 år i fangenskap i Russland for å utføre oppdrag for norske myndigheter? Både sum og erstatningen er helt på sin plass slik jeg ser det.
Sitat av BAN Vis innlegg
Han ble benådet. De sendte ham ut sammen med en fangeutveksling for å få det kjapt unna. Var vel noe med en lovendring som kunne ha trenert utsendelsen og Russland hadde ikke noe behov for å holde ham lenger.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i! My bad.

https://www.tv2.no/a/10986730/
Vel fortjente penger, selv veldig glad for at jeg slipper den jobben.

Men er en så misunnelig på den erstatningen kan en alltids ta den jobben selv..
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Vel fortjente penger, selv veldig glad for at jeg slipper den jobben.

Men er en så misunnelig på den erstatningen kan en alltids ta den jobben selv..
Vis hele sitatet...
Tror meg, ingen og da mener jeg ingen nordmenn ønsker å sitte i russisk fengsel. Han kunne fått 100 mill for min del, han har blitt prega for livet.

Én ting jeg syns er bemerkelsesverdig i denne saken er den særdeles høye graden av amatørskap denne saken bærer et preg av, både mtp. staten og Berg. Er vanskelig å synes synd på karen rett og slett.
Ja du tenker du hadde fått mer sympati for fyren om han var en "james bond" klone eller kanskje en james bond/mac gyver hybrid som hadde laget tunnel ut av fengsel ved hjelp av to trådsneller, en brille og litt bestikk? Er neppe dumskap eller dårskap som gjorde at Berg ble valgt til oppdraget, var nok en rasjonell vurdering i forkant.

Tror egentlig det sier mer om deg enn det sier om Berg og e-tjenesten at du ikke har noe sympati. Han var på oppdrag for landet - og det er heller ikke helt klart om Berg var inneforstått med omfanget av oppdraget og det kan være mye i denne saken som ikke er tatt opp i media.

Selv tenker jeg erstatning var på sin plass. Beløpet har jeg ikke noe vettugt å si om men Berg satt tross alt i 2 år i russisk fengsel. Det å være fengslet i russland er neppe sammenliknbart med leirskolen med eget rom og on-suite baderom i Halden, så tenker det er vel helt greit at mannen fikk erstatningen?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
men Berg satt tross alt i 2 år i russisk fengsel. Det å være fengslet i russland er neppe sammenliknbart med leirskolen med eget rom og on-suite baderom i Halden, så tenker det er vel helt greit at mannen fikk erstatningen?
Vis hele sitatet...
for all del sikkert mer en heavy nok.

Men vi trenger ikke gjøre dette til noen Gulag historie heller da.
Er nok betraktelig verre å være Russer eller Tsjetsjenere , eller gud
forby tsjetsjensk homo hvis du skal sitte i Russland.
Jada det er alltid noen som har det værre. Men at noen har det værre betyr jo ikke at 2 år i russisk fengsel ikke vil prege livet ditt i ettertid. Vi vet jo ikke noe om hva Berg ble utsatt for der, hva han opplevde og hvor krenket han ble eller hvor ofte han ble krenket. At andre har det værre i russiske fengsler har jo uansett lite å si for erstatningen han fikk. Er ikke den norske stats ansvar eller mandat å ivareta russerne eller tsjetsjenerne eller de homofile i russisk fengsel. Men det er veldig bra at norske myndigheter viser ansvar ovenfor våre egne. Spesielt når han faktisk var på oppdrag i russland for norske myndigheter.
BRAND ∞ STRONG
Han fortjener spenna. Ingen tvil.
Men saken var såpass profilert at jeg tviler på at Putin stramma klemmene så veldig hardt.
Nei men satt Berg på isolat? En vet jo ikke hvilke indirekte metoder russland bruker? Litt mer mat og søtsaker til den største bølla i fengslet for å pese feks Berg? Eller litt mindre kontroll med bøllas besøkende eller sjeldnere kontroller på cella? Eller kanskje bare det at Berg var Berg var nok til å havne i unåde hos noen medfanger? Og om han var i isolat i deler av oppholdet så har jo isolat egne utfordringer som kanskje er værre en andre krenkelser over tid.
BRAND ∞ STRONG
som sagt sikkert heavy nok.
Men også til stadighet i kontakt med advokat (og også norsk presse vell)
han var ikke fullstendig overlatt til seg selv i et høl, og med et opprinnelse land som ikke ville eller kunne hjelpe.
Norsk pass er ofte et fortrinn.

og er du riktg heldig så henter Erna deg på 17.mai
Sist endret av vindaloo; 24. januar 2020 kl. 17:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg
Tror meg, ingen og da mener jeg ingen nordmenn ønsker å sitte i russisk fengsel. Han kunne fått 100 mill for min del, han har blitt prega for livet.

Én ting jeg syns er bemerkelsesverdig i denne saken er den særdeles høye graden av amatørskap denne saken bærer et preg av, både mtp. staten og Berg. Er vanskelig å synes synd på karen rett og slett.
Vis hele sitatet...
Frode Berg var en tatt spion fra Norge og var dermed verdt noe for russiske myndigheter. Tror neppe han ble sluppet løs blant andre fanger eller ble stadig banket opp av fengselsvakter. Det er ofte svært tøffe kår og sterke hierarkier i russiske fengsler. Kan man ikke de uskrevne reglene, ikke utviser respekt til riktige individer eller oppfører seg pinglete, så er man ille ute, virkelig ille.

Så jeg tror ikke Frode hadde det så ille der, kanskje noe ensomt.
Sist endret av meitemark; 8. februar 2022 kl. 17:16.
Du sier du tror han satt i isolat når du sier han var ensom? Isolat over tid fører gjerne til sjelelige sår ifølge de som vet, etter hva jeg har lest om emnet. Ja nei nå skal jeg ikke spekulere mer i hva som skjedde med Berg eller åssen han hadde det. Uansett hvilke omstendigheter han sonet under så var det tross alt russisk fengsel - og han satt i 2 år. Samtaler med en journalist dann og vann eller en advokat hjelper vel egentlig ikke noe særlig - det var tross alt 2 år. To hele år uten å legge seg med fruen eller styre dagen eller livet selv. Fordi han var på oppdrag for den norske stat.

2 år i norsk fengsel det er nok ikke så ille. 2 år i fengsel i russland suger garantert balle uansett årsak til å du sitter der. Og som utlending og ukjent med kultur, rang og alt annet som en bør ha oversikt over så tenker jeg de to åra var et helvete kontra det livet han levde før han ble satt fast.
Så... Om Russland gjør det samme, altså sender en fyr for å innhente opplysninger om Norge for å utlevere til Russland så er det helt fint! Så når vi færsker fyren så skal vi benåde og fyren fortjener millioner for innsatsen og det betales av Russlands folk... Okai, imponert over tankegangen til folket her Not.
Sitat av theunknown12 Vis innlegg
Så... Om Russland gjør det samme, altså sender en fyr for å innhente opplysninger om Norge for å utlevere til Russland så er det helt fint! Så når vi færsker fyren så skal vi benåde og fyren fortjener millioner for innsatsen og det betales av Russlands folk... Okai, imponert over tankegangen til folket her Not.
Vis hele sitatet...
Du må virkelig slutte å tenke på agenter som sivile personer. Disse agentene representerer landet de jobber for. I stedet for å ta bestefaren Frode Berg, må du heller rette kritikken din mot Stortinget. Dette er ikke et spørsmål om hvem som gjør hva, dette er et spørsmål om vi som nasjon skal drive med aktiv etterretning i andre land i fredstid. Selvfølgelig skal Frode Berg ha penger når vi som stat sender han ut på oppdrag, alt annet ville ha vært feil i følge meg. Det blir som å ikke gi lønn til de i Telemarksbataljonen etter oppdrag i Afghanistan fordi man plutselig er uenig i at staten har sendt de dit.
Sitat av theunknown12 Vis innlegg
Så... Om Russland gjør det samme, altså sender en fyr for å innhente opplysninger om Norge for å utlevere til Russland så er det helt fint! Så når vi færsker fyren så skal vi benåde og fyren fortjener millioner for innsatsen og det betales av Russlands folk... Okai, imponert over tankegangen til folket her Not.
Vis hele sitatet...
Benådning og hjemsendelse burde være standard i slike saker. Om Russland er like ivrig på å gi erstatning tviler jeg på.

I Bergs tilfelle er det slik at Russland gir blaffen i om Berg får straff eller ikke. De har tatt Norge med buksene nede og er fornøyd.

Erstatningen Berg får er vel helt kurant i forhold til forklaringen (eller bortforklaringen) Norske myndigheter har gitt.