Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3165
Jeg vurdere å kjøpe ny spill pc. Har ikke spilt noe særlig siste året fordi PCn min er møkk. Det er en laptop som har hybrid grafikkort, Radeon delen av kortet fører til massiv overheting av laptopen og må derfor bare bruke intel gfx.

Men jeg lurer på hva som lønner seg med dagens utvikling. Kjøpe en pc til 20k og ha den i 4-5 år eller kjøpe først en pc til 10k, bruke den i 2-3 år deretter kjøpe en ny pc til 10k. evt. kjøpe en til 10k og oppgradere komponenter om et par år. Snakker her om stasjonær pc.

Kan ligge til at jeg er veldig hobby spiller. Spiller når jeg har tid. Har vurdert å spille ashes of creation f.eks
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Det er brukere her med bedre peil enn meg, men mine to cents er å kjøpe en kraftig maskin som du kan oppgradere etter behov.
Kjøp et heftig hovedkort så kan du bygge på det i noen år fremover.
Spør du meg er ~10k den prisklassen man får mest igjen for. Da har du fort en PC som holder i noen år, og som Trollanon sier kan du da oppgradere litt og litt etter hvert. Hovedkort og CPU kan ofte holde i mange mange år, i hvert fall sånn som markedet har vært i det siste. Kan hende dette har endra seg siden AMD kom på banen igjen, men sist jeg sjekka hadde det ikke skjedd stort mye på den fronten hvis man ikke har behov for spesielle funksjoner.

Kjøper du noe til 20k koster det ofte mer enn det smaker, og du må kanskje oppgradere like tidlig som du måtte med en PC til 10k. Går du for langt ned i pris kan opplevelsen fort bli litt halvveis. Eneste er vel om du vil spille i 4k, da må du nok legge litt mer i maskinen.
Selv sitter jeg med en PC jeg kjøpte brukt på finn for 4000,-.
Det er 6-7 år siden nå, men det er bare hovedkort/CPU og snurredisk (til lagring) som fortsatt er i bruk, alt annet har jeg oppgradert ved behov eller ønske.
Så dersom du finner en PC med brukbart hovedkort og og specs på Finn, kan du ha PC i mange år uten å bli helt blakk.
Først skulle jeg til å si kjøp en dyr, men her var det ikke snakk om stasjonær PC...

Når det gjelder bærbar, er det virkelig så stor forskjell på 10k vs 20k? Selvfølgelig er det jo en forskjell, men mener at bærbar fort kan bli dyr pga lys og sånt, les: Alienware. Bare et eksempel..

Som Topdogg sier, så tror jeg beste verdien er 8-11k grensen er der du får mest for pengene.
Men jeg lurer på hva som lønner seg med dagens utvikling. Kjøpe en pc til 20k og ha den i 4-5 år eller kjøpe først en pc til 10k, bruke den i 2-3 år deretter kjøpe en ny pc til 10k. evt. kjøpe en til 10k og oppgradere komponenter om et par år. Snakker her om stasjonær pc.
Vis hele sitatet...
20k burde holde mye enn 4-5år imho. Jeg kjøpte min for ca. 12k inkludert skjerm for 7 år siden ca, og det eneste jeg har byttet så langt er skjermkortet (kjøpte et 770 for en tusenlapp).
Jeg kjøpte en PC for 18 lapper, den har holdt i 7 år nå, og jeg tenkte derfor å investere i et oppgraderingskit fra Komplett.no, for 6-7 tusen får man helt ny innmat og en oppgradering fra hva du har hatt før. Jeg hadde lagt inn 20 nå, og ca 7 lapper om en 4-6 år. Kjøper du også et kabinett som det er litt størrelse på så møter du ikke på problemer i fremtiden
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av Shredded Vis innlegg
Først skulle jeg til å si kjøp en dyr, men her var det ikke snakk om stasjonær PC...

Når det gjelder bærbar, er det virkelig så stor forskjell på 10k vs 20k? Selvfølgelig er det jo en forskjell, men mener at bærbar fort kan bli dyr pga lys og sånt, les: Alienware. Bare et eksempel..

Som Topdogg sier, så tror jeg beste verdien er 8-11k grensen er der du får mest for pengene.
Vis hele sitatet...
Han sier han har bærbar og videre lurer han på om det kan være lurt å kjøpe en pc til 10k med oppgraderingsmuligheter, jeg vet ikke om en bærbar pc man kan drive å bytte komponenter på annet en hdd og ram så jeg regner med at han mener stasjonær pc.

Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg kjøpte en PC for 18 lapper, den har holdt i 7 år nå, og jeg tenkte derfor å investere i et oppgraderingskit fra Komplett.no, for 6-7 tusen får man helt ny innmat og en oppgradering fra hva du har hatt før. Jeg hadde lagt inn 20 nå, og ca 7 lapper om en 4-6 år. Kjøper du også et kabinett som det er litt størrelse på så møter du ikke på problemer i fremtiden
Vis hele sitatet...
Så det du sier er egentlig at han får seg en bra pc til 6-7tusen.
Helt ny innmat er faktisk en komplett pc så hvorfor slenge 20 lapper på bålet da?

heihei
Sitat av Shredded Vis innlegg
Først skulle jeg til å si kjøp en dyr, men her var det ikke snakk om stasjonær PC...

Når det gjelder bærbar, er det virkelig så stor forskjell på 10k vs 20k? Selvfølgelig er det jo en forskjell, men mener at bærbar fort kan bli dyr pga lys og sånt, les: Alienware. Bare et eksempel..

Som Topdogg sier, så tror jeg beste verdien er 8-11k grensen er der du får mest for pengene.
Vis hele sitatet...
Eg vil hevde at ein kan gjere svært gode kjøp i 5000kr-klassen, om ein veit kva ein ser etter og forstår kva kompromi ein fint kan leve med. Om ein ikkje speler, har eg igrunn store vansker med å sjå kva ein skal med dyrare PC. Ein finn dessutan ofte maskiner oppi 8-11k som yt dårligare ein dei gode kjøpa i den lågare prisklassen.

Dette ser ut til å vere sjeldnare om ein går ned i 3000-5000 klassen. Her er det enormt mykje møl, men ein finn sikkert eit og anna knallkjøp her og...
Jeg har en grei regel når jeg kjøper ting eks. PC, vaskemaskin osv; ikke kjøp det billigste og ikke kjøp det dyreste. Har for meg, opp gjennom årene, vist seg å gi «most bang for the buck»
I stasjonære er det definitivt et punkt hvor du får maks ytelse per krone. Rundt 8-10K, så kjøper du nytt skjermkort om noen år.
Gjør som meg, invester i et svært kabinett + en dyr strømforsyning. Da får du aldri problem dersom du velger å oppgradere deler da det vil være nok plass til forskjellige størrelser + at du ikke trenger å bekymre deg for om strømforsyningen takler den nye delen.

Når du har disse 2 på plass kan du så og si bare velge og vrake mellom nye deler du finner på komplett.no

Dette er noe jeg har gjort i mange år og har funket for meg. I tillegg kan du også finne billige skjermkort/prosessor osv på finn.no av folk som selger nettopp pga de ikke har disse 2 tingene jeg nevnte ovenfor på plass
Sitat av Trollanon Vis innlegg
Han sier han har bærbar og videre lurer han på om det kan være lurt å kjøpe en pc til 10k med oppgraderingsmuligheter, jeg vet ikke om en bærbar pc man kan drive å bytte komponenter på annet en hdd og ram så jeg regner med at han mener stasjonær pc.



Så det du sier er egentlig at han får seg en bra pc til 6-7tusen.
Helt ny innmat er faktisk en komplett pc så hvorfor slenge 20 lapper på bålet da?

heihei
Vis hele sitatet...
Altså, hvis du allerede har skjermkort, kabinett og en grei psu så er alt du trenger et oppgraderingskit, jeg ville ha et kabinett som hadde plexiglass og og Big Case så jeg kan egentlig putte inn det meste jeg trenger av komponenter uten å tenke for mye på plassen.
Kjøp en billig pc og ha den lenge, har hatt pc'en for 2-3 tusen i 5 år nå.
Sitat av Ridge Vis innlegg
Kjøp en billig pc og ha den lenge, har hatt pc'en for 2-3 tusen i 5 år nå.
Vis hele sitatet...
kommer jo helt ann på hva du vil gjøre da, hvis det bare er en pc for nettsurfing så ja, da holder det med 2-3 tusen for en grei Laptop, men skal du game det nyeste, kanskje rendre musikk/video trenger du virkelig mer power for det.