Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1486
Enemy of the snut
Vet at dette ikke er helt rette plassen for denne tråden, men jeg fant ut til slutt at det nærmeste jeg kom var under "Rusmidler"..

Jeg har røyka hasj hver dag i flere år, men nå tar jeg bestemte pauser i alt fra 1 til 3 uker uten å røre noe som inneholder THC.

Jeg får ikke utskrevet beroligende medikamenter eller sovemedisin som Zopiclone/Imovane, Apodorm og Zolpidem lengre fra fastlegen min etter at legen fikk høre at jeg har drevet på med rus.. Den eneste personen som kan ha formidlet mitt bruk av rus er psykologen, men psykologen har jo taushetsplikt og kan ikke gi denne type informasjon videre til noen lege uten mitt samtykke, ikke sant?

Men, så tenkte jeg at jeg gidder ikke dette drittsystemet gjennom legen og det, så jeg vil heller henvises til en psykiater.
Jeg har allerede fått navnet på den psykiateren som er mest behjelpelig og jeg ønsker veldig å prøve dette! Men, må jeg få legen min til å henvise meg til denne psykiateren eller er dette en person jeg selv kan ta kontakt med å avtale time?

Håper på positive samt raske svar!

PS: hvis tråden flyttes eller fjernes av admin hadde jeg satt pris på en PM som forvarsel og grunn..
Profesjonell fuck up
19 6
Jeg hadde en forferdelig lege som drev og mistenkte meg for ting hele tiden, til og med over lengre perioder når jeg ikke drev med noen ting. Jeg opplevde også at psykologen jeg gikk til i denne perioden fortalte legen ting jeg hadde sagt og lurte jo på det samme. Hvor var den taushetsplikten?! Må allikevel ta med at det ikke var noe rus jeg hadde fortalt denne psykologen om, men noe annet personlig.

Spurte legen om beroligende og hun nektet plent å gi meg noe. Byttet både lege og fra psykolog til psykiater, voila, Sobril fra psykiater med en gang + en ny lege som ikke hadde kronisk pms.

Du må be legen din om henvisning til psykiateren.
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av Blondie87 Vis innlegg
Jeg hadde en forferdelig lege som drev og mistenkte meg for ting hele tiden, til og med over lengre perioder når jeg ikke drev med noen ting. Jeg opplevde også at psykologen jeg gikk til i denne perioden fortalte legen ting jeg hadde sagt og lurte jo på det samme. Hvor var den taushetsplikten?! Må allikevel ta med at det ikke var noe rus jeg hadde fortalt denne psykologen om, men noe annet personlig.

Spurte legen om beroligende og hun nektet plent å gi meg noe. Byttet både lege og fra psykolog til psykiater, voila, Sobril fra psykiater med en gang + en ny lege som ikke hadde kronisk pms.

Du må be legen din om henvisning til psykiateren.
Vis hele sitatet...
Ok! Det var alt jeg trengte å vite! Takk for raskt svar!

Vurderer også å bytte lege (fastlege altså), men her hvor jeg bor og holder til er det stort sett turnusleger og kanskje 2-3 faste leger men 1 av de faste er ute i permisjon. Alle fastlegene som er der nå nekter å skrive ut resept for beroligende, smerte og søvn..
Da ser jeg den eneste LOVLIGE løsningen blir at jeg får komme til psykiateren.. Har handlet en del gjennom mørkenettet også men så lenge det ikke er lovlig koster det mye penger, i lengden!
Profesjonell fuck up
19 6
Hvis du ikke er fornøyd med fastlegen din så bytt uten å nøle! Jeg nølte altfor lenge og er irritert for at jeg ikke byttet tidligere! Det er deilig å gå til en lege som ikke mistenkeliggjør deg og har satt et stempel i panna på deg.

Og ikke minst, en psykiater som holder munn og ikke sier noe så teit som «det er jo bare å bite tenna sammen» når man spør om resept på beroligende.

Så er det jo også selvfølgelig som du nevner pengene, du sparer mye der også.
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av Blondie87 Vis innlegg
Hvis du ikke er fornøyd med fastlegen din så bytt uten å nøle! Jeg nølte altfor lenge og er irritert for at jeg ikke byttet tidligere! Det er deilig å gå til en lege som ikke mistenkeliggjør deg og har satt et stempel i panna på deg.

Og ikke minst, en psykiater som holder munn og ikke sier noe så teit som «det er jo bare å bite tenna sammen» når man spør om resept på beroligende.

Så er det jo også selvfølgelig som du nevner pengene, du sparer mye der også.
Vis hele sitatet...
Jeg var veldig fornøyd med fastlegen min til å begynne med! Men da jeg fikk tildelt den fastlegen jeg har, hadde jeg ikke begynt noen samtale med psykologen min.. Men siden det kun er psykologen jeg har vært åpen om mitt rusbruk for, må det vel være mulig å gå til sak mot psykologen da det ikke er noen andre beviser som peker noen andre veien når man tenker på hvor legen skulle fått den informasjonen fra..
Men jeg har vurdert flere ganger å bytte, fastlegen.no er det ikke noe slikt? Men jeg ha minst én time med den nye legen slik at legen for møtt meg personlig eller er det en lege som kan holde til i et helt annet fylke?
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fastlegen har blitt en viktig brikke i systemet ( helse, NAV ) men blir gjerne overstyrt
av NAV sine innleide ( arrogante ) overleger, som overfladisk tar en bestemmelse om
din situasjon , gjerne uten å konferere med verken deg eller din fastlege .
( utifra en standard mal, som ikke nødvendigvis er virkeligorientert )

Sørg for at alle "behandlere" er offentlig godkjent, og det samme gjelder diagnose/dokumentasjon .

Lykke til .
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fastlegen har blitt en viktig brikke i systemet ( helse, NAV ) men blir gjerne overstyrt
av NAV sine innleide ( arrogante ) overleger, som overfladisk tar en bestemmelse om
din situasjon , gjerne uten å konferere med verken deg eller din fastlege .
( utifra en standard mal, som ikke nødvendigvis er virkeligorientert )

Sørg for at alle "behandlere" er offentlig godkjent, og det samme gjelder diagnose/dokumentasjon .

Lykke til .
Vis hele sitatet...
Så selv om psykologen min har taushetsplikt, så er det veldig sannsynlig at dokumentene om meg som psykologen har skrevet er de ekte eller kopier som legen min har fått? Hva i faen er poenget med taushetsplikt da isåfall?? Hvis denne teorien min stemmer, er det mulig å vinne en slik sak i retten? Er ikke interessert i at psykologen min skal miste lisensen sin eller at noe negativt skal skje med han/henne, og jeg er ikke interessert i pengene.
Men HVIS jeg kan anmelde psykologen min for brudd på taushetsplikten og dette fører til rettssak og HVIS jeg finner, da har jeg vel også krav på erstatningskrav?

Fremdeles; jeg er IKKE interessert i pengene eller at noe negativt skal skje med psykologen min, jeg vil bare ha en lege (eller psykiater) som kan gi meg den hjelpen jeg har prøvd å få i over et år nå! Benzo mot angst (ikke diazepam), Apodorm eller Zolpidem mot søvnproblemene, og Lyrica eller Neurontin mot smertene jeg har (kraftige ryggsmerter som merkes godt på CNS, derfor Lyrica og/eller Neurotin). Har også hørt at både Lyrica og Neurontin hjelper mot migrene, noe jeg sliter med mellom 2-5 ganger i mnd.

Dersom jeg ikke har noe av dette så er den eneste hjelpen for meg å røyke hasj/marijuana.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Blondie87 Vis innlegg
Og ikke minst, en psykiater som holder munn og ikke sier noe så teit som «det er jo bare å bite tenna sammen» når man spør om resept på beroligende.

Så er det jo også selvfølgelig som du nevner pengene, du sparer mye der også.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at du som pasient ikke skal be om resepter, det er legens ansvar å diagnosere og eventuelt skrive ut medisiner til deg. Om du tror noe annet er du kraftig feilinformert og det er nettopp slik oppførsel som gjør at legene er skeptisk på å gi ut beroligende midler: De dekker bare over symptomene og i mellomtiden vokser det underliggende problemet fordi det ikke behandles. Over tid vil det slå ut i mer misbruk og værre ting om personen ikke klarer å snu livet rundt, enten ved eget initiativ (veldig hardt men ikke umulig) eller ved hjelp (ikke lett det heller, men mulig).
Enemy of the snut
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Problemet er jo at du som pasient ikke skal be om resepter, det er legens ansvar å diagnosere og eventuelt skrive ut medisiner til deg. Om du tror noe annet er du kraftig feilinformert og det er nettopp slik oppførsel som gjør at legene er skeptisk på å gi ut beroligende midler: De dekker bare over symptomene og i mellomtiden vokser det underliggende problemet fordi det ikke behandles. Over tid vil det slå ut i mer misbruk og værre ting om personen ikke klarer å snu livet rundt, enten ved eget initiativ (veldig hardt men ikke umulig) eller ved hjelp (ikke lett det heller, men mulig).
Vis hele sitatet...
Hallo, jeg vet jo at det er legen(e) som skal ta diagnose av meg som pasient før de skriver ut noe resept. Men problemet er jo det at jeg får ingen hjelp.. Legen vil ikke skrive ut noe annet enn Quetiapin til meg, og det medikamentet hjelper ikke noe på.. Det hjalp første natta, men etter det; ingenting..