Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 12322
Sitat av En deling Vis innlegg
Hva gjør at denne tilstanden gir en sannhet, og at tilstander hvor man tenker ikke gir sannhet? Og hvordan er du i en posisjon til å påstå hva som er sannhet og ikke? Du bare "kjenner det"?
Vis hele sitatet...
Jeg er overhodet ikke i noen posisjon til å påstå hva sannheten er. Sannheten trenger ikke meg eller noen tilstand.
Sannheten er nettopp det - sannheten, helt uavhengig om du ser den eller ei.
Og ja, selv om det er umulig å beskrive med ord, vil jeg si at å si man kjenner/ser det er det nærmeste man kommer.
Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Så du kan ikke sette deg i tenkestolen og dra tannhjulene i gang for å få svar, fordi igjen - tanker er nettopp hva som ligger mellom deg og evnen til å se sannheten.
Vis hele sitatet...
Dette handler om fakta, ikke om "sannheten" (synsing).

Sitat av Patricia Vis innlegg
Det er bare tegn på at det ligger for høyt for deg det jeg skrev, og du ikke har erfart det enda, noe som er en ærlig sak.
Vis hele sitatet...
Du vet fint lite om meg, så vennligst la være å påstå noe som helst om meg som person. Hold deg til saken.
Sist endret av hemmeligegreier; 21. februar 2018 kl. 20:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er interessant. Jeg vil gjerne vite litt mer om hvilken sannhet dere referer til. Hvis vi går ut fra premisset at meditering kun kan gi deg innsikt i din egen virkelighet, som er ganske fornuftig, dere har selv definert det som en "innadvendt" aktivitet, så kan vi vel enes om at det er en subjektiv opplevelse, ja?

Vil det si at å sitte stille og meditere over en lengre periode gir deg en så dyp opplevelse av din egen virkelighet at ingen andre aktiviteter kan føre til noe liknende? Ingenting annet kan føre deg til det dere betegner som "sannhet"? Jeg er helt enig i at man kan oppnå verdifull innsikt av meditasjon. Jeg mediterer aktivt selv, og tror det er en veldig sunn aktivitet for både kropp og hjerne. Jeg har bl.a bodd alene i et telt i skogen i 4 måneder, og meditert stort sett hver dag. Likevel synes jeg der er nokså navlebeskuende å tro at man selv har erfart en dyp "sannhet" som kun få andre har opplevd, selv om man har hatt en dyp opplevelse.

Jeg synes jeg kjenner igjen fenomenet fra mange andre liknende scenarier. Jeg har flere venner som har blitt helt oppslukt etter første gang de prøvde psykedelika, som også har vært helt overbevist om at de hadde opplevd noe så spektakulært og spesielt at svært få andre kunne forstå. Eller venner som har kommet hjem fra en lang reise og følt at ingen andre kunne virkelig forstå alle opplevelsene, inntrykkene og følelsene de hadde opplevd. Alle disse hadde nok opplevd noe svært dypt som er vanskelig å formidle og svært persolig, men å hevde at din opplevelse er så mye sterkere enn alle andres er urimelig. Å klassifisere det som "sannhet", og videre ikke utdype det overhodet, gir ingen mening. Hva menes med sannhet?

Tilbake til premisset. Sannheten er altså en sannhet som er utgått fra din subjektive virkelighet. Så, vi kan anta at dette betyr at sannheten kun er gyldig fra et menneskelig ståsted? Den gir deg ingen kalde, harde fakta om den objektive virkelighet (hvis noe sånt eksisterer)?
Med andre ord, en subjektiv bit av informasjon oppnådd under dyp introvert søken kan klassifiseres som en sannhet. Kan jeg tolke sannhet som "allment gyldig" i dette tilfellet? Er det rimelig? Det er altså oppnådd en sannhet som er gyldig for alle individer, som kun kan nåes gjennom meditasjon. Og denne sannheten stammer fra ett subjekts personlige virkelighet. Hmm.

Det jeg selv har erfart under meditasjon er at man lærer å forstå sine underbevisste tankeprosesser mye bedre. Man lærer seg å kontrollere flyten mellom bevisste tanker og ubevisste. For meg har dette hjulpet veldig i situasjoner der "flyt" kreves, altså vedvarende opprettholdelse av intenst fokus. Å være i nuet for å si det på godt norsk.

Kanskje en av dere kan hjelpe meg å forstå hva som menes med "sannhet"?
Sist endret av Nether; 21. februar 2018 kl. 23:24.