Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3613
Noen har prøvd en social media detox?
Tenkte jeg skulle prøve en måned utsen insta, snap og face. Bruker for mye tid der med unødvendig scrolling.
Leste om andre som har gjort det og fikk en positiv opplevelse uten sosiale medier.
Noen som har gjort noe lignende og kan dele sine erfaringer?
Etter å ha hørt på Eckhart Tolle så sletta jeg alle vennene mine på fb, og unliket alle sider, bare for å sabotere for megselv i å ønske å ha få den tilbake i fremtiden. Livet mitt har blitt tusen ganger mer nytbart etter bare en måned.
Hadde nettopp 15 måneder uten Smarttelefon. Null insta, messanger, snap, egentlig det meste. Første uken føltes som at jeg hadde "missinglimb syndrome," men etter det så gikk det egentlig fint. Deilig å slippe å se hva alle andre gjør, hvem som er på ferie og hva som skjer i deres liv. Slipper liksom å sammenligne deg selv opp mot instafasader.

Nå har jeg nettopp kjøpt meg telefon igjen, føler ikke noe sug mot telefonen, har redusert fra 5-6 timer skjermtid om dagen, til rundt 30-45 minutter. Er veldig glad jeg tok en pause, da jeg var 100% avhengig av telefonen!
Hvorfor skal vi alltid forandre på det vi gjør? Ikke alle som bruker some er deprimert.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Hvorfor skal vi alltid forandre på det vi gjør? Ikke alle som bruker some er deprimert.
Vis hele sitatet...
For å erfare, og muligens finne en bedre løsning. Bare fordi man har funnet noe som fungerer så betyr det ikke at det er det beste for en. TS vil vel sjekke hvordan det påvirker hen?
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Hvorfor skal vi alltid forandre på det vi gjør? Ikke alle som bruker some er deprimert.
Vis hele sitatet...
For meg handlet ikke det å slette Insta og FB om å bli mer glad, men det handlet mer om å bruke tiden på noe annet. Har fått mye mer tid i hverdagen etter jeg sletta det. Hvis man kikker nøye på folk, så ser de nesten ut som zombier når de scroller ned på skjermen en halvtime i slengen.
Sitat av Mekkem Vis innlegg
For å erfare, og muligens finne en bedre løsning. Bare fordi man har funnet noe som fungerer så betyr det ikke at det er det beste for en. TS vil vel sjekke hvordan det påvirker hen?
Vis hele sitatet...
Jaja, hen får sjekke. Det kommer liksom bare alltid en trend. Mulig «alle» skal slutte med some snart liksom. Jeg gjorde det der en gang. Slettet min Facebook. Hadde ikke tatt i bruk insta da. Skjedde ingenting... ble egentlig bare enda mer lei meg for at ingen spurte hvordan det gikk. Hørte faktis ikke fra mer enn 1 pers +mamma.
Laget ny face og har færre på vennelista og mange bilder er borte.
Det hjelper veldig å slutte å bruke smarttelefonen; mobiltelefon til og med være for mye av og til.
Jeg er sikker på at i fremtiden så kommer vi til å se på det å bruke mobiltelefon på samme måte som vi ser på andre rusmidler.
Trådstarter
15 4
Smarttelefon er jo nesten nødvendig i dagens samfunn tenker jeg da. Men du har nok rett i at det kommer til å bli sett på som et rusmiddel. Finnes jo mennekser som er avhengige av telefonen sin, men det er mer sosial akseptert enn rusmidler
Sist endret av Fredda; 3. oktober 2020 kl. 00:24.
forum blir jo et sosialt media da men har sletta fb, insta +++ føler ikke som jeg har tapt så mye på det egentlig. har en iphone 11 den blir brukt til spotify for det meste. det er jo spionvare alt det der egentlig.
Skru av alle varslinger, ha null SoMe-apps kjørende i bakgrunnen og vær mer tilstede i øyeblikket. Sett av ti-femten min om dagen til å besvare meldinger. Totalavhold er for sveklinger. Ferdig.
Sitat av Fredda Vis innlegg
Smarttelefon er jo nesten nødvendig i dagens samfunn tenker jeg da.
Vis hele sitatet...
Minde enn du skulle ha trodd. Eneste jeg har brukt smarttelefonen min til det siste året er til å lese dokumentasjon mens jeg skrur på noe, ellers så ligger den fint i en skuff. Jeg har dog en "dum"-telefon som jeg bruker til å ringe og sende SMS med, men jeg orker ikke å ta den med meg så mye.